• De stelling van deze week luidt:
    Er moet een verbod op vuurwerk komen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Robind19 schreef:
    (...)

    1 als je het opruimt valt het reuze veel mee. En er is jaarlijks meer aan dingen dat mensne op straat gooien. Dan aan 1 dag vuurwerk.
    2 je kan elk dier als pup of kitten trainen om niet bang er volr te zijn
    3 het is 1 dag in het jaar. En van af 6 uur pas. Wat is daar erg aan.
    4 dat ligt erAn hoe mensen er mee om gaat
    5 kijk 4


    Ik denk dat ze met natuurvervuiling meer bedoeld wat er allemaal in de lucht terecht komt :')


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Mwah, ik vind dat de regel dat het de hele dag mag worden afgestoken (va 10 uur 's ochtends) wel weer terug mag naar na 6 uur, je ziet overdag toch amper wat en het wordt alleen maar mistig van die rotjes 's ochtends waardoor je 's nachts niks meer ziet. Siervuurwerk in buitenwijken waar het rustig is moet kunnen, hoewel ik toch zou willen dat er een betere manier was om te voorspellen hoe volwassen men is met vuurwerk dan leeftijd. Vuurwerkvrije zones rond dierenasiels (en te drukke plaatsen) lijken mij een goed idee, maar om te zeggen; alleen vuurwerkshows in grote steden vind ik te. Wat moeten de mensen in dorpen dan? Mensen die ver van de Randstad wonen?
    Dat vuurwerk veel kost is niet echt een goed tegenargument, natuur & gezondheid wel, vind ik. Ook zou er meer aandacht op scholen worden besteed om er fatsoenlijk mee om te gaan, want ik heb 10x zo vaak les gehad over illegale drugs als over vuurwerk (waar mensen van 16 al aan mogen komen).
    Mijn argumenten voor zijn vooral nostalgisch, denk ik. Siervuurwerk is gewoon te mooi om voor altijd te missen en het heeft ook wel wat om dingen zelf af te steken. En ik houd niet van mensenmassa's, dus het liefst zou ik gewoon door willen gaan met een paar dingen afsteken in the middle of nowhere, met wat vrienden, en dan ergens in een schuurtje oliebollen eten en kaartspellen spelen :Y)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Zandkit schreef:
    Deels, ik zou er een minimale leeftijd op zetten. Pubers ruimen het niet op, dus 18+ of zoiets.
    Jonger niet, die maken er misbruik van. (Brievenbussen, rotzooi, dieren.....)

    Er staat al een leeftijd op (16 jaar voor het kopen, net als bier vroeger), maar alsnog krijgen 12-jarigen het in handen (ik weet zeker dat die jongens nog geen 14 waren die dachten dat het afsteken in de buurt van een tankstation een goed idee was). Aan de andere kant is leeftijd geen garantie voor volwassen gedrag. Sommige 12-jarigen steken het netjes af volgens de veiligheidsregels en houden rekening met anderen terwijl sommige jong-volwassen er een potje van maken.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Er staat al een leeftijd op (16 jaar voor het kopen, net als bier vroeger), maar alsnog krijgen 12-jarigen het in handen (ik weet zeker dat die jongens nog geen 14 waren die dachten dat het afsteken in de buurt van een tankstation een goed idee was). Aan de andere kant is leeftijd geen garantie voor volwassen gedrag. Sommige 12-jarigen steken het netjes af volgens de veiligheidsregels en houden rekening met anderen terwijl sommige jong-volwassen er een potje van maken.


    Niet alleen jongvolwassenen.. Bij ons in de buurt woont een man, vader van twee kinderen en netjes getrouwd, die een keer een nitraatbom richting een vriendin en mij gooide. We moesten echt wegspringen. En een andere man in onze buurt gaat ook nooit veilig met vuurwerk om. En dat terwijl wij een hele goede, nette buurt zijn.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    ha doeehoeeei ! nooit vuurwerk verbod
    misschien die hele enge dingen die fuucking hard knalln xD
    maar gewoon siervuurwerk is heel mooi , en alleen met oud en nieuw ... who cares ?! Moet toch een keer in het jaar kunnen genieten eh xD Vuurwerkshows zijn ook wel echt heel moooi , daar heb ik ook niks op tegen maar een verbod ..
    nouuuuuuu , neu (:


    take risks

    Ik ben het ermee eens... Ik haat het geluid van vuurwerk en er gebeuren zo veel ongelukken door. Klink ik nu pessimistisch haha
    Vuurwerk ziet er wel mooi uit maar ik ben er niet zo voor.

    KyloRen schreef:
    Hier heb ik al eens eerder over gediscussieerd met mensen. Het blijft een lastig onderwerp.

    Aan de ene kant vind ik het hypocriet dat het vuurwerk nu verboden moet gaan worden door een generatie die er vroeger wel van heeft mogen genieten (als in: kindertijd). Mijn broer en ik kregen elk jaar een zak vol met vuurwerk en daar konden we mee doen wat we maar wilden. Het was ook de normaalste zaak in de wereld, want iedereen had een zak(je) met vuurwerk. Natuurlijk experimenteerden wij ook wel met het kruid en maakten zo arena's (allemaal rotjes bij elkaar leggen), maar daar zit geen gevaar in zolang je gewoon afstand neemt. Wat wij uiteraard gewoon deden. Het enige wat misschien een gevaarpuntje zou zijn, waren de vuurpijltjes. Maar iedereen met een beetje verstand weet dat je die niet op mensen moet richten. Dat wisten wij ook wel toen we - wat zal het zijn, 11 jaar waren?

    En dan hebben we het nog niet eens gehad over het uitzicht om 12 uur 's nachts. Dat is toch gewoon adembenemend? Zoiets is maar één keer per jaar. Daarom snap ik het argument van het hele dieren-gebeuren niet. Want het is letterlijk één dag in het jaar. Zorg dan dat zo'n beest afleiding heeft. Zet de radio aan, geef iets wat kalmerend werkt? Mijn hond schrok de eerste paar jaren ook wel, daarom deden we de radio aan en toen had ze er geen last meer van. Tegenwoordig is ze het vuurwerk al wel gewend.

    Het zou eeuwig zonde zijn, mocht er een vuurwerk verbod komen. Dan is er weer een traditie weg.

    Aan de andere kant heb je natuurlijk altijd de idioten die wel met vuurwerk spelen en daarmee een ander belasten. Ja, die mogen dan wel hard aangepakt worden. Dus meer politie op de straten zou geen slecht idee zijn. Al is dat natuurlijk lastig om allemaal te voorkomen. Het is natuurlijk ook een feit dat het vuurwerk steeds zwaarder wordt en mensen dit illegaal laten importeren. Misschien dat ze de grenzen nog beter moeten controleren, al heb ik geen idee tot in hoeverre ze dat al doen.

    Het idee van een gezamenlijke plek om vuurwerk af te steken klinkt heel leuk en mooi, maar uiteindelijk zul je daar niet veel mensen mee bereiken. Ik vier oud en nieuw het liefst gewoon bij iemand thuis (in de familie). Dan heb ik geen zin om ergens naartoe te gaan rijden om het vuurwerk te zien om vervolgens in de enorme drukte weer terug te rijden. Bovendien heb je ook mensen die dat helemaal niet kunnen, want ouderen kunnen vaak al helemaal geen kant op.

    Tl;dr
    Hoe je het ook wendt of keert, het zal nooit goed zijn. En daarom is mijn mening ook wel een beetje verdeeld. Aan de ene kant is het natuurlijk vreselijk dat er elk jaar mensen zijn die een hand verliezen o.i.d. maar aan de andere kant is het ook zonde om een traditie te verbreken. Een gezamenlijke plek klinkt als de beste optie, maar niet iedereen zal daar naartoe willen gaan. Dus blijft het een stille oud & nieuw.


    I agree with this. However, zelf kan ik absoluut niet tegen het knalvuurwerk, maar ik vind het siervuurwerk geweldig om te zien. Dus ik zou het knalvuurwerk met veel liefde uitzwaaien. Ook vind ik dat mensen onder de 16 (of ouder) hun handen van vuurwerk moeten houden.

    [ bericht aangepast op 2 maart 2016 - 16:21 ]


    That is a perfect copy of reality.

    Ik vind van wel. Iedereen kan er veel geld aan uitgeven en vervolgens ieder voor zich afschieten. Het is toch veel leuker om met z'n allen in het dorp/ stad bij elkaar te komen en een nieuw jaar te wensen? Bovendien vallen er veel gewonden en zelfs doden. Ook die arme dieren weten niet wat hen overkomt. Het is een traditie en moet blijven bestaan, maar niet op deze manier!

    [ bericht aangepast op 3 maart 2016 - 14:39 ]

    Nee ik ben het er niet mee eens