• De stelling van deze week luidt:
    Er moet een verbod op vuurwerk komen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Eens. Niemand ziet het gevaar in voor zichzelf en voor dieren. Kan je wel zeggen: wordt toch niet gehandhaafd. Maar wordt alcoholverbod gehandhaafd? Nee. Is dat dus een reden om het niet te verbieden? Nee.
    Bovendien: het meeste spul is gewoon lelijke troep wat alleen maar knalt. En het siervuurwerk is niet meer mooi omdat het niet in goede kleurcombi's of hoeveelheden wordt afgestoken.

    Gemeentelijke shows lijken me een prima oplossing. Dan is het tenminste nog goed georganiseerd, in grote hoeveelheden en in prima kleuren.


    Slightly drunk.

    Zowel eens als oneens.
    Aan de ene kant zeg ik eens, bij ons beginnen ze vaak al in november met afsteken en gaan ze door tot januari. Dit met een hond die doodsbang is van knallen betekent dat we 3 maanden lang de hond niet fatsoenlijk kunnen uitlaten.
    Aan de andere kant zeg ik oneens omdat ik het toch altijd wel heel mooi vind en het heerlijk vind dat je er niet voor hoeft te reizen ofzo. Afgelopen jaar vierde ik het zoals gewoonlijk met 2 hele goede vriendinnen en alhoewel we zelf geen vuurwerk hadden hebben we genoten van het vuurwerk om ons heen.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Een vuurwerkshow zou geweldig zijn. Op meerdere plekken in Nederland, bijvoorbeeld in de grote steden, een groots vuurwerk afsteken. Een soort Times Square, of zo. Dan zou het echt spectaculair moeten zijn, maar het lijkt me vele malen beter en leuker dan die asociale mensen die met enorme vuurwerkbommen hele woonwijken wakker schrikken. Meerdere malen meegemaakt dat er om vier uur 's nachts een stelletje [vul zelf in] enorme bommen afstaken waardoor ik met zweet op mijn voorhoofd wakker werd. Gewoon een spectaculair vuurwerk in de grote steden, met de nodige ordehandhavers, lijkt mij geweldig.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Clace schreef:

    Veiligheid vind ik persoonlijk ook gewoon eigen risico. Iedereen weet dat je niet te dicht bij vuurwerk moet staan en dat je het niet in je hand moet houden, enzovoorts. Natuurlijk gebeuren er ongelukken maar dat gebeurt bij bijna alles? Daarnaast gaat het met vuurwerk vaker wel goed dan niet goed.

    Ik ben het met je eens, ik blijf het liefst zo ver mogelijk uit de buurt van vuurwerk, maar jaren geleden, toen mijn zusje (nu bijna 18) op de basisschool zat, werd er door een stelletje klojo's (excusez-moi) vuurwerk naar haar toe gegooid. Het is niet alleen gevaarlijk voor de mensen die het afsteken, maar ook voor de omstanders. Elk jaar worden er op de plek waar ik woon(de) prullenbakken en brievenbussen opgeblazen. Op een speelpleintje tegenover mijn huis stonden 16-jarigen te knallen zodat de kinderen niet meer konden spelen. Ik ben doodsbenauwd als het weer zover is dat iedereen met illegaal vuurwerk rond gaat slingeren, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Van mij mag dat gekloot allemaal weg. Vuurwerkshows of gemeentelijke zooi, maar niet in de woonwijken.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Om nog maar niet te spreken van die sneue katten die vuurwerk in hun reet gestoken krijgen.
    Leeftijdsgrens lijkt me ook niet per se handig. Er zijn nog genoeg achttienplussers die een steekje los hebben.


    Slightly drunk.

    Gedeeltelijk eens. Bijna alles wat verboden wordt komt op in het illegale circuit, dus weet niet of het helemaal verbieden een oplossing is. Een vuurwerkshow lijkt mij eem goed idee, zo kunnen de mensen die willen kijken en diegene die niet van vuurwerk houden worden er ook niet mee lastig gevallen.


    Aan niets denken is ook denken.

    neeeee


    😼

    Square schreef:
    Ik snap dat een hoop mensen daarop tegen zullen zijn, maar ik zou het niet erg vinden, eigenlijk. :'D

    Ik denk alleen niet dat het echt zou werken, zelfs als ze ooit een wet met zo'n inhoud zouden aannemen. De dagen waarop je legaal mag afsteken kunnen nu al niet gehandhaafd worden. Als er in Nederland geen vuurwerk meer verkocht mag worden, zou dat vooral betekenen dat winkels in Duitsland en België recordomzet draaien en de illegale vuurwerkverkoop ontploft, bij wijze van spreken. (krul)


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    In het oudjaar van 2015/2016 werd ik geraakt in mijn zij door een spinner waardoor ik nu nog steeds last heb van een dood gevoel in mijn zij. Het erge is dat ik nooit een hekel aan vuurwerk heb gehad, maar sinds dit wel een erge ongemakkelijkheid. Over het milleu kan ik wel een paar andere dingen opnoemen die vrijwel net zo schadelijk zijn, maar dat doe ik gewoon niet omdat ik er wel ergens mee eens ben. Het ligt altijd vol de straten met het rode-buskruit omhulsen. Mischien niet een verbod op vuurwerk zelf, maar een vorse bekeuring op iemand die bijvoorbeeld een grote collectie vuurwerk voor oud en nieuw heeft gehaald ? En mischien afsteken op plaatsen waar bijna geen dieren komen, zoals een weiland ? (Wel een leeg weiland ofcourse). Natuurlijk is het wel een beetje moeilijk in praktijk maar ik vind iets verbieden weer zo... Hypocrietisch op de vrijheid van burgers. Aan de andere kant, er zijn veel dierenlevens die getraumatiseerd kunnen worden door alle klappen, en ongelukken. Ik vind het allemaal een beetje dubbel.


    Never forget who you are and where you come from

    Lucens schreef:
    Mee eens,
    1. Natuurvervulling
    2. Dieren worden er angstig van
    3. Overlast
    4. Schade aan spullen
    5. Gevaarlijk, voor mensen die er omheen staan en de mensen die het afsteken of voor dieren


    1 als je het opruimt valt het reuze veel mee. En er is jaarlijks meer aan dingen dat mensne op straat gooien. Dan aan 1 dag vuurwerk.
    2 je kan elk dier als pup of kitten trainen om niet bang er volr te zijn
    3 het is 1 dag in het jaar. En van af 6 uur pas. Wat is daar erg aan.
    4 dat ligt erAn hoe mensen er mee om gaat
    5 kijk 4

    Robind19 schreef:
    (...)

    1 als je het opruimt valt het reuze veel mee. En er is jaarlijks meer aan dingen dat mensne op straat gooien. Dan aan 1 dag vuurwerk.
    2 je kan elk dier als pup of kitten trainen om niet bang er volr te zijn
    3 het is 1 dag in het jaar. En van af 6 uur pas. Wat is daar erg aan.
    4 dat ligt erAn hoe mensen er mee om gaat
    5 kijk 4


    1. Ik vind dat een slechte beredenering :') Het hele jaar gooien mensen dingen op straat (364 dagen per jaar) en dat is meer dan 1 dag vuurwerkrotzooi, dus moeten we dat maar gewoon laten gebeuren? Er wordt een deel opgeruimd, maar mensen zijn van nature lui en een groot deel blijft gewoon liggen. En dat is echt wel slecht voor het milieu.
    2. Dat is niet waar, je kunt ze er hoogstens een beetje mee leren omgaan maar als een dier bang is, is het bang.
    3. Hier kan ik me wel in vinden, overlast vind ik ook niet het beste argument omdat het niet lang duurt ;).
    4&5. Dat is het probleem juist. Een groot deel van de mensen kan er goed mee omgaan, maar ook een veel te groot deel kan dat niet. En je kunt wel zeggen: 'dat ligt eraan hoe mensen ermee omgaan.' Maar als je een beetje het nieuws bijhoudt rond de jaarwisseling is het duidelijk dat er altijd veel te veel mensen die te veel risico's nemen en dus NIET met vuurwerk om kunnen gaan, waardoor mensen vingers moeten missen, mensen blind worden en het sommige mensen zelfs fataal wordt. Dus het hangt er inderdaad van af hoe mensen er mee om gaan, maar het is duidelijk dat mensen er niet goed mee omgaan. En schade aan spullen, dat gebeurt ook elk jaar weer.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Catan schreef:
    (...)

    1. Ik vind dat een slechte beredenering :') Het hele jaar gooien mensen dingen op straat (364 dagen per jaar) en dat is meer dan 1 dag vuurwerkrotzooi, dus moeten we dat maar gewoon laten gebeuren? Er wordt een deel opgeruimd, maar mensen zijn van nature lui en een groot deel blijft gewoon liggen. En dat is echt wel slecht voor het milieu.
    2. Dat is niet waar, je kunt ze er hoogstens een beetje mee leren omgaan maar als een dier bang is, is het bang.
    3. Hier kan ik me wel in vinden, overlast vind ik ook niet het beste argument omdat het niet lang duurt ;).
    4&5. Dat is het probleem juist. Een groot deel van de mensen kan er goed mee omgaan, maar ook een veel te groot deel kan dat niet. En je kunt wel zeggen: 'dat ligt eraan hoe mensen ermee omgaan.' Maar als je een beetje het nieuws bijhoudt rond de jaarwisseling is het duidelijk dat er altijd veel te veel mensen die te veel risico's nemen en dus NIET met vuurwerk om kunnen gaan, waardoor mensen vingers moeten missen, mensen blind worden en het sommige mensen zelfs fataal wordt. Dus het hangt er inderdaad van af hoe mensen er mee om gaan, maar het is duidelijk dat mensen er niet goed mee omgaan. En schade aan spullen, dat gebeurt ook elk jaar weer.


    Je kan mensen écht wel aansporen om op te ruimen, als er iets meer gebeurd dan een simpele reclame. Ontzettend veel mensen ruimen wél hun rommel op, dus waarom zouden anderen mensen gestraft moeten worden, voor wat andere ("luie") mensen niet doen? Een dier is wel vaker bang dan alleen met vuurwerk, te denken aan bliksem oid. Dat kunnen we ook niet maar verbieden lol.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Yasssaaa.
    Edit: O, maar de sterretjes niet. Die moeten blijven.

    [ bericht aangepast op 1 maart 2016 - 13:51 ]


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Oneens. Ik vind het vuurwerk geen probleem; het hoort erbij. Ze moeten alleen wel strenger zijn met het illegale vuurwerk.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Standal schreef:
    (...)

    Je kan mensen écht wel aansporen om op te ruimen, als er iets meer gebeurd dan een simpele reclame. Ontzettend veel mensen ruimen wél hun rommel op, dus waarom zouden anderen mensen gestraft moeten worden, voor wat andere ("luie") mensen niet doen? Een dier is wel vaker bang dan alleen met vuurwerk, te denken aan bliksem oid. Dat kunnen we ook niet maar verbieden lol.


    Ik vond vooral de redenering niet erg sterk, vandaar dat ik reageerde ;). Heel veel mensen ruimen ook wel op, maar er blijft altijd nog een hele hoop rommel liggen.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain