• In een Koeweitse krant heeft de vrijgevochten Saoedische journaliste Nadine Al-Budair afgerekend met haar geloofsbroeders. Ze bekritiseert de onverschillige houding van moslims ten aanzien van terreurdaden gepleegd in naam van de islam. "Wat als Westerse jeugd naar hier zou komen, en zelfmoordaanslagen zou plegen in het openbaar in de naam van het kruis?", werpt ze op.

    In haar artikel in het dagblad 'Al-Rai', dat al in december verscheen maar pas recent door de internationale media werd opgepikt, doet ze een 'wat als'-scenario uit de doeken waarin het Westen geen slachtoffer meer is van terreurdaden maar ze zelf pleegt. Zo stelt Al-Budair dat haar geloofsgenoten zich eens moeten inbeelden dat christenen naar het Midden-Oosten afzakken om moslims te doden.

    Zelfmoordaanslag

    "Stel je eens voor dat een Westerse jongeling naar hier komt en in naam van het Kruis een zelfmoordaanslag pleegt op een drukke openbare plaats", schrijft de journaliste. "Stel je eens voor dat twee wolkenkrabbers instorten in een Arabische hoofdstad en dat het bloedbad wordt opgeëist door een extremistische christelijke groepering." Het doel van dergelijke aanslagen zou telkens zijn om de christelijke leer weer te laten opleven in het Midden-Oosten en opnieuw te gaan leven zoals Jezus in zijn tijd.

    Al-Budair gaat nog verder. "Beeld je eens in dat wij als toeristen naar hun landen gaan waar zij op ons schieten, auto's in onze buurt doen ontploffen en zo duidelijk hun afkeer voor onze aanwezigheid laten blijken."

    Ondenkbaar


    Dergelijke scenario's lijken voor moslims ondenkbaar. "Wij moslims verblijven al jaren op Westerse grond zonder vrees. Miljoenen moslimtoeristen, -migranten, -studenten en -werknemers reizen naar het Westen, met open deuren en veilige straten. Maar hoelang zal dit nog blijven duren?", vraagt de journaliste zich af.

    Ze wijst op de anti-moslimgevoelens in het Westen, en specifiek op de anti-moslimuitspraken van Donald Trump. "Het is vreemd dat wij moslims menen dat we het recht hebben om zulke uitspraken te veroordelen, eerder dan dat we onze extremistische curricula, ons onderwijs en onze regemes aanpakken, en er beschaamd over zijn."

    Nadine Al-Budair is een van de bekendste journalisten in de Arabische wereld maar ook omstreden. "Toch wordt ze ernstig genomen", meent Daniel Gerlach, kenner van het Midden-Oosten en hoofdredacteur van het gerenommeerde Duitse magazine 'Zenith'. "Vele jonge moslima's zijn trots op haar en voelen zich door haar gesteund en vertegenwoordigd", zegt hij aan Huffington Post.

    Bron: De Morgen


    Ik hoorde van mijn vader dat hij dit artikel net gelezen had, dus besloot ik het ook even te lezen. Ik kreeg er oprecht tranen van in mijn ogen en ben die vrouw zo, zo dankbaar voor haar moed om dit te schrijven.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Dat vind ik echt een goede boodschap!


    What would Emma do?

    Boettgeri schreef:
    Dat vind ik echt een goede boodschap!


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik... snap hoe dit als positief gezien kan worden, maar het enige wat ik kon denken terwijl ik dit las was "nee", om eerlijk te zijn. Het is altijd goed om dingen van zoveel mogelijk verschillende perspectieven te bekijken, maar dat is dan ook echt een van de weinige positieve dingen die ik hierover kan zeggen.

    Dit lijkt een van haar belangrijkste punten te zijn: "Het is vreemd dat wij moslims menen dat we het recht hebben om zulke uitspraken te veroordelen". En tja, ik bedoel, nee. Nee, dat is helemaal niet vreemd, want dat zijn vreselijke uitspraken en die móéten veroordeeld worden. Doe dat alsjeblieft. Het klinkt in dit artikel alsof Donald Trump en aanhangers (en Geert Wilders en zoveel andere politici) een heel logisch, begrijpelijk standpunt hebben wanneer ze alle moslims veroordelen alsof het een homogene groep Westen-haters is die de sharia willen invoeren, en daar word ik eerlijk waar zo volkomen misselijk van. Dit hele stuk laat het klinken alsof moslims als groep zich schuldig moeten voelen over aanslagen in Westerse landen. Dat zijn 1,57 miljard mensen, zo'n kwart van de wereldbevolking. Net doen alsof al die mensen verantwoordelijk zijn voor wat een naar verhouding echt vreselijk kleine groep moslims doet (of "moslims", want zoals wel vaker is opgemerkt heeft het nauwelijks nog iets met geloof te maken), is bizar, onredelijk en enorm gevaarlijk, en toch lijkt dit artikel te zeggen dat dat helemaal niet zo'n gek idee is.

    Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk is iedere vorm van terrorisme fout. Ik wil ook echt niet de mensen verdedigen die er wél achter staan, want die zijn er ook best, en kritisch naar jezelf en je eigen cultuur kijken is altijd een goed iets. Maar blanke mensen als groep wordt nooit gevraagd om zich te distantiëren van acties van individuen wanneer er iemand een zwarte kerk binnen wandelt en negen mensen van het leven berooft; mensen die anti-Islam zijn, worden niet gezien als schuldig voor Breiviks zevenenzeventig moorden; Christenen hebben zich nooit moeten verontschuldigen voor aanslagen op abortusklinieken; men zou het bizar vinden als alle mannen sorry moesten zeggen voor misogynistische aanslagen op vrouwen. Daarnaast: laten we niet vergeten dat er weliswaar aanslagen door terroristen worden gepleegd in Westerse landen, maar dat de regeringen van precies die Westerse landen ondertussen ook moslimlanden bombarderen en daarbij onder andere nu en dan een ziekenhuis raken, waar ze geen betere reactie op hebben dan sorry. Het zit me dus niet zo heel lekker dat Westerse media juist dit bericht uit een Koeweitse krant blijkbaar eruit hebben gepikt om in de spotlight te zetten. We kunnen wel het onschuldige slachtoffer spelen, maar niemand hier heeft het recht om zichzelf moreel op een hoger niveau te wanen, en als we alle moslims gaan vragen om "hun" problemen op te lossen, dan moeten we ook eens heel, heel serieus naar onszelf kijken, maar dat is dan weer iets wat je nauwelijks hoort. Ik vraag me af waarom dat me niet verbaast.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Weet je dat eigenlijk gewoon alles de schuld is van extremisten? Zowel islam, christen, atheïstisch,...

    Het zijn de extremisten die het verneuken voor de rest. Vergeet niet dat de inquisitie uit de middeleeuwen exact hetzelfde deed als IS nu eigenlijk doet.
    Dus steek niet de schuld op één groep aub.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Weet je dat eigenlijk gewoon alles de schuld is van extremisten? Zowel islam, christen, atheïstisch,...

    Het zijn de extremisten die het verneuken voor de rest. Vergeet niet dat de inquisitie uit de middeleeuwen exact hetzelfde deed als IS nu eigenlijk doet.
    Dus steek niet de schuld op één groep aub.


    Precies.


    Heaven is a place that we all have

    Eh, mensen, ik weet héél, héél goed dat dit niet de schuld is van de moslims. Dat heb ik ook nooit van mijn leven gesteld en ik zou het van mijn leven niet doen. Ik weet dat het de schuld is van extremisten en dit soort mensen reken ik niet onder de gelovigen van een bepaalde godsdienst. Ik was ergens al bang dat dit zo opgevat zou worden, maar goed. Het enige wat ik hier stel is dat iemand als deze journaliste het aandurft om in landen waar er op dit moment een golf van extremisme heerst, respect verdient.
    Ik steek de schuld niet op één groep - alhoewel, jawel, ik steek de schuld op de mensen die het slecht voor hebben met andere mensen, om eens een einde te maken aan alle generaliseringen. Ik hoop oprecht dat jullie niet denken dat ik ook maar voor een seconde denk dat het de schuld is van enige religie, want dat is niet zo en zo wil ik écht niet overkomen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    Eh, mensen, ik weet héél, héél goed dat dit niet de schuld is van de moslims. Dat heb ik ook nooit van mijn leven gesteld en ik zou het van mijn leven niet doen. Ik weet dat het de schuld is van extremisten en dit soort mensen reken ik niet onder de gelovigen van een bepaalde godsdienst. Ik was ergens al bang dat dit zo opgevat zou worden, maar goed. Het enige wat ik hier stel is dat iemand als deze journaliste het aandurft om in landen waar er op dit moment een golf van extremisme heerst, respect verdient.
    Ik steek de schuld niet op één groep - alhoewel, jawel, ik steek de schuld op de mensen die het slecht voor hebben met andere mensen, om eens een einde te maken aan alle generaliseringen. Ik hoop oprecht dat jullie niet denken dat ik ook maar voor een seconde denk dat het de schuld is van enige religie, want dat is niet zo en zo wil ik écht niet overkomen.


    Ik reageerde niet op jou maar op het artikel.(;


    Queer zijn is gewoon alles

    Daarnaast wil ik nog even zeggen dat het me dus puur en alleen gaat om de vrouw die voor haar mening en persvrijheid opkomt in landen waar dat moeilijk is. Dat is wat me interesseerde aan dit artikel, meer dan de werkelijke inhoud, eigenlijk.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Debbaut schreef:
    (...)

    Ik reageerde niet op jou maar op het artikel.(;


    Oh, oké, dan had ik dat verkeerd op. Wellicht omdat je "je" gebruikte, haha. Maar goed, dan ben ik blij, want het was echt niet wat ik bedoeld - zoals ik zei: Het gaat me om de vrouw, niet per sé om de inhoud.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    Eh, mensen, ik weet héél, héél goed dat dit niet de schuld is van de moslims. Dat heb ik ook nooit van mijn leven gesteld en ik zou het van mijn leven niet doen. Ik weet dat het de schuld is van extremisten en dit soort mensen reken ik niet onder de gelovigen van een bepaalde godsdienst. Ik was ergens al bang dat dit zo opgevat zou worden, maar goed. Het enige wat ik hier stel is dat iemand als deze journaliste het aandurft om in landen waar er op dit moment een golf van extremisme heerst, respect verdient.
    Ik steek de schuld niet op één groep - alhoewel, jawel, ik steek de schuld op de mensen die het slecht voor hebben met andere mensen, om eens een einde te maken aan alle generaliseringen. Ik hoop oprecht dat jullie niet denken dat ik ook maar voor een seconde denk dat het de schuld is van enige religie, want dat is niet zo en zo wil ik écht niet overkomen.


    Ik heb het ook niet tegen jou, maar de schrijvers van het artikel. ^^
    Jij mag ervan vinden wat je wilt, natuurlijk. Ik zeg ook niet dat die vrouw geen respect verdient, maar ik ben het niet eens met dingen die ze zegt (gebaseerd op wat ik hier in een vertaalde bron van iemand anders lees, tenminste).


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Gandhi schreef:
    (...)

    Oh, oké, dan had ik dat verkeerd op. Wellicht omdat je "je" gebruikte, haha. Maar goed, dan ben ik blij, want het was echt niet wat ik bedoeld - zoals ik zei: Het gaat me om de vrouw, niet per sé om de inhoud.


    Sorry voor de miscommunicatie.^^


    Queer zijn is gewoon alles

    Het feit dat deze journaliste het westen alleen maar in een slachtofferrol duwt en nog eens negeert dat moslims ook moslimsteden bombarderen en moslims vermoorden, is voor mij een bewijs dat ze of 1) naïeve is 2) de steun van het Westen heeft om dergelijke artikelen te schrijven 3) gewoon haar job niet goed doet.

    Het gaat wel om een vertaald artikel, dus ik heb geen idee in hoeverre dit afwijkt van het origineel. Ook heb ik nog geen enkel ander artikel van haar gelezen om mee te vergelijken. Maar dit artikel (als je het al zo kan noemen) vind ik gewoon ronduit slecht geschreven en vooral niet voldoende over nagedacht.


    The soul needs autumn.