• Ik ben zojuist thuisgekomen van een avondje bios. De film waar ik heen geweest ben was allegiant; één van de drie films van de divergent series. De boeken heb ik al meer dan een jaar geleden gelezen, maar wat mij toch opviel was dat de verfilming van allegiant wel heel erg verschilde van het boek.
    Aan de ene kant vond ik dit erg jammer, maar aan de andere kant vond ik het eind eigenlijk wel een stuk beter.

    Nu vroeg ik me af of jullie de film ook gezien hebben en wat jullie ervan vonden en of jullie andere films gezien hebben die veel van hun boek verschillen en of het je stoort of niet.

    mag de verfilmimg verschillen van het boek?

    18.8% (3 stemmen)
     
    nee, absoluut niet

    18.8% (3 stemmen)
     
    ja, verandering is altijd wel leuk

    62.5% (10 stemmen)
     
    alleen als het beter is


    you don't love me the way that i love you // Heizer is nu Fagerman

    Ik vind het zelf heel irritant!

    Bij het tweede deel van the Maze runner (scortch trials) kon ik geen enkele vergelijking vinden


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik zou er zelf echt niet tegen kunnen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ugh, ik snap het wel zans dingen in het boek moeilijk over te brengen zijn op film, zoals in The Martian waarbij Watney's "dagboek" zeg maar, in audiologs wordt opgenomen. Maar anderzijds veranderingen zoals in bijvoorbeeld Miss Peregrine's Home For Peculiar Children of de Percy Jackson films, daar erger ik me dood aan. Je neemt niet enkele details van een boek en zegt dan: 'och, laten we de rest zelf maar verzinnen'.


    Ex astris, sciencia

    Ik vond het altijd vreselijk irritant maar sinds ik verfilmingen bekijk als "gebaseerd op" vind ik het veel leuker om te zien hoe anderen er tegenaan kijken.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Je moet ten eerste nooit een film kijken als je pas geleden het boek hebt gelezen. Je hebt dan vaak zo'n specifiek beeld in je houd waardoor een film dat heel makkelijk kan verpesten.

    Ik ben inmiddels namelijk gaan accepteren dat boekverfilmingen altijd als gebaseerd op bekeken moeten worden. Geloof me, ik ben echt zwaar teleurgesteld geweest als het om de relatie van Harry en Ginny gaat van Harry Potter, maar ik zie het nu als een interpretatie van de schrijver (weet z'n naam niet) en David Yates.

    Ik vind het soms ook best vervelend als ik een zaal uitkom en ik hoor mensen dan zeggen: 'Ja, de film was slecht, leek totaal niet op het boek.'
    Maze Runner: The Scorch Trials is een perfect voorbeeld. Ik vond het namelijk hartstikke creatief hoe ze de totaal nieuwe verhaallijn hadden opgezet (met glimpsen van de oude), en de karakterlijnen kwamen op een hele interessante, maar toch andere manier naar boven. Ook was het vol barstens goed acteerwerk, special effects, etc.

    Ik raad iedereen die teleurgesteld wordt bij boekverfilmingen aan om of geen verwachtingen te hebben, of je goed in te kijken in de trailers/sneak peaks, interviews etc, zodat je ziet wat deze verhaallijn is. Of je gaat niet, om teleurstelling te voorkomen.
    Maar kijk het sowieso los van het boek, ze maken namelijk dingen altijd anders, in verband met het feit dat een expressie/gedachtengang/handeling perfect beschreven kan worden, maar totaal in beeld verwerkt kan worden. En ook zo vice versa.


    Deep inside, I've never felt alive

    Er mogen wel een paar verschillen in zitten, maar niet teveel. Eigenlijk is het ook de reden dat ik of het boek lees of de film kijk, maar beide doe ik nooit.


    My fake plants died because I did not pretend to water them

    Ja en nee, ik kan me er heel erg aan storen als ze dingen veranderen die ik echt heel leuk vond aan het boek. Waar ik echt slecht tegen kan is als ze diepte uit personages halen of films zo maken dat ze 'leuker zijn om te kijken'.
    Maar bij bijvoorbeeld Shadowhunters, de serie over Mortal Instruments, stoor ik me er bijna niet aan dat het afwijkt van het verhaal, juist omdat het zo ontzettend afwijkt van het verhaal. Dan lukt het me om de film/serie los te zien van het boek.


    Spoiler alert: you will save yourself

    Ha, allerslechtste boek verfilming aller tijden: Eragon. Ik kon echt wel janken.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Sempre schreef:
    Ha, allerslechtste boek verfilming aller tijden: Eragon. Ik kon echt wel janken.


    Dit. Gewoon dit.


    "At least I am much stronger than when I was unaware of my own weakness."

    Verandering mag zeker, maar het moet niet drastisch het verhaal veranderen of belangrijke plotpunten weglaten.


    Never loose your talent, never waste your love. Cause all that really matters is never giving up!