• Ik begrijp dat je je zin, voor je zei hij/zij typt, moet eindigen met een komma als er daarna nog wat komt. Nu doe ik dat 9 van de 10 keer heel consequent, maar vergeet ik het af en toe.

    Nu lees ik net dat je soms de zin na zei hij/zij met een hoofdletter moet beginnen en soms niet.

    Ik weet nu echt niet wanneer wel en wanneer niet, het voorbeeld uit het bete-read verhaal helpt me ook al niet echt verder.

    Zegt/zei hij in het midden van een stuk gesproken tekst
    Als zei hij in het midden van een stuk gesproken tekst staat, zijn er twee mogelijkheden. De eerste is dat de gesproken tekst uit meerdere zinnen bestaat en zei hij tussen twee zinnen in staat. De laatste punt voor het sluitende aanhalingsteken moet dan weer in een komma veranderen en het stukje met "zei hij" eindigt op een punt. Daarna begint weer een stuk tussen aanhalingstekens en de zin die daar begint, start met een hoofdletter.
    G) "Ja, ik moet jullie iets vertellen," zei ik. "Het is een groot geheim."
    De andere mogelijkheid is dat zei hij in het midden van één doorlopende zin staat. In dat geval moet de punt voor het sluitende aanhalingsteken opnieuw in een komma veranderen, maar het stukje met "zei hij" moet op een komma eindigen in plaats van een punt en het tweede deel van de zin tussen aanhalingstekens begint met een kleine letter in plaats van een hoofdletter.
    H) "Ja," zei ik, "ik moet jullie iets vertellen. Het is een groot geheim."


    Moet de volgende zin dan zo:
    1. "Nou," zei ze. "Eigenlijk heb je gelijk."
    of
    2. "Nou," zei ze. "eigenlijk heb je gelijk."

    Nummer 2 ziet er zo raar uit.


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Aanhalingstekens over het algemeen zijn zeer frustrerend, omdat er tienduizend verschillende regels voor bestaan. Op school leren wij andere regels dan hier op Quizlet en eigenlijk kan je het zelf een beetje bepalen, zo lang je het maar consequent doet. Wat jij doet, echter, geloof ik niet dat één van de twee klopt (tenzij je die zin "Nou, eigenlijk heb je gelijk" als twee zinnen ziet en er dus "Nou. Eigenlijk heb je gelijk" van maakt.). Naar mijn weten zou het dit moeten zijn: "Nou," zei ze, "eigenlijk heb je gelijk."

    Je komma staat in het midden van een zin (nou, eigenlijk heb je gelijk), dus je start geen nieuwe zin ("Ja, ik moet jullie iets vertellen. Het is een groot geheim." Dan heb je wel een nieuwe zin.), dus dan moet dat ook een komma blijven en kan je niet opeens een nieuwe zin beginnen. ("Nou. Eigenlijk heb je gelijk." Die constructie is nogal vreemd. Als je toch besluit dat als twee zinnen te zien, moet je zin er zo uit zien: "Nou," zei ze. "Eigenlijk heb je gelijk.") Snap je?

    Dus, als je één zin heb, dan zet je een komma, als het twee zinnen zijn, zet je een punt (voor je nieuwe aanhaling). Neem nu deze zin als voorbeeld:

    Ja, meneer Peeters, dat is correct. --> "Ja, meneer Peeters," zei ze, "dat is correct." MAAR
    Ik weet het niet meer. Wat moet ik doen? --> "Ik weet het niet meer," zei ze. "Wat moet ik doen?"


    Snap je het? Als je een punt zet voor je tweede aanhaling, dan begin je de zin in die aanhaling nooit met een kleine letter. Dat kan enkel bij een komma.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2016 - 16:12 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    1. "Nou," zei ze. "Eigenlijk heb je gelijk."
    of
    2. "Nou," zei ze. "eigenlijk heb je gelijk."
    Maar moet je dan niet
    "Nou," zei ze "eigenlijk heb je gelijk." typen, zonder punt na ze ? Dat ik heb ik in ieder geval zo geleerd, laatst. Maar misschien is dat ook niet goed hoor...

    [ bericht aangepast op 21 maart 2016 - 16:08 ]


    i wanna die with you once or twice.

    Gandhi schreef:
    Aanhalingstekens over het algemeen zijn zeer frustrerend, omdat er tienduizend verschillende regels voor bestaan. Op school leren wij andere regels dan hier op Quizlet en eigenlijk kan je het zelf een beetje bepalen, zo lang je het maar consequent doet. Wat jij doet, echter, geloof ik niet dat één van de twee klopt. Naar mijn weten zou het dit moeten zijn: "Nou," zei ze, "eigenlijk heb je gelijk."

    Je komma staat in het midden van een zin (nou, eigenlijk heb je gelijk), dus je start geen nieuwe zin ("Ja, ik moet jullie iets vertellen. Het is een groot geheim." Dan heb je wel een nieuwe zin.), dus dan moet dat ook een komma blijven. ("Nou. Eigenlijk heb je gelijk." Die constructie is nogal vreemd. Als je toch besluit dat als twee zinnen te zien, moet je zin er zo uit zien: "Nou," zei ze. "Eigenlijk heb je gelijk.") Snap je?

    Dus, als je één zin heb, dan zet je een komma, als het twee zinnen zijn, zet je een punt (voor je nieuwe aanhaling). Neem nu deze zin als voorbeeld:
    (...)

    Snap je het? Als je een punt zet voor je tweede aanhaling, dan begin je de zin in die aanhaling nooit met een kleine letter. Dat kan enkel bij een komma.



    Ah, het is zo lastig.. Ik heb de rest van mijn verhaal -wel één hoofdstuk- allemaal met een punt gedaan.


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Moet de volgende zin dan zo:
    1. "Nou," zei ze. "Eigenlijk heb je gelijk."
    of
    2. "Nou," zei ze. "eigenlijk heb je gelijk."


    Ofwel is het:
    "Nou," zei ze. "Eigenlijk heb je gelijk."
    Ofwel:
    "Nou," zei ze, "eigenlijk heb je gelijk."
    Eigenlijk gaan deze allebei, ligt er net aan hoe je de zin interpreteert.

    Een punt zetten en dan een kleine letter kan volgens mij nooit, zelfs als het om aanhalingstekens gaat.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2016 - 16:12 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Romi schreef:
    (...)

    Ofwel is het:
    "Nou," zei ze. "Eigenlijk heb je gelijk."
    Ofwel:
    "Nou," zei ze, "eigenlijk heb je gelijk."

    Een punt zetten en dan een kleine letter kan volgens mij nooit, zelfs als het om aanhalingstekens gaat.


    Kort en bondig uitgelegd waar ik zo'n uitleg voor nodig had, haha. Dit bedoelde ik inderdaad. Bedankt om het tien keer zo simpel uit te leggen. :'D

    xClaudiaaa schreef:
    (...)


    Ah, het is zo lastig.. Ik heb de rest van mijn verhaal -wel één hoofdstuk- allemaal met een punt gedaan.


    Wel, op zich hangt het van situatie tot situatie af of het kan, zo lang je maar geen kleine letter schrijft na een punt, want zoals Romi zegt, dat kan zelfs bij aanhalingstekens niet. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Wel, op zich hangt het van situatie tot situatie af of het kan, zo lang je maar geen kleine letter schrijft na een punt, want zoals Romi zegt, dat kan zelfs bij aanhalingstekens niet. (:


    Ik heb er nu, in mijn situatie een komma van gemaakt en een kleine letter, want anders was het denk ik fout. Ik blijf het lastig vnden haha. Ik ga je voorbeeldzinnen wel gebruiken. Heel erg bedankt!


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    xClaudiaaa schreef:
    (...)

    Ik heb er nu, in mijn situatie een komma van gemaakt en een kleine letter, want anders was het denk ik fout. Ik blijf het lastig vnden haha. Ik ga je voorbeeldzinnen wel gebruiken. Heel erg bedankt!


    Geen probleem! Ik vloek er ook vaak om, haha, dus je bent niet alleen. :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Geen probleem! Ik vloek er ook vaak om, haha, dus je bent niet alleen. :'D


    En dan lees je al die zinnen na, op internet, in boeken hoe het daar in, in het hoofdstuk van de beta-readers en nog steeds snap je het niet :-(


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    xClaudiaaa schreef:
    (...)

    En dan lees je al die zinnen na, op internet, in boeken hoe het daar in, in het hoofdstuk van de beta-readers en nog steeds snap je het niet :-(


    Dat is volgens mij voornamelijk omdat iedereen er een andere mening op na houdt. Op school leren wij bijvoorbeeld dat onze komma búíten de aanhalingstekens hoort, terwijl dat hier als fout gezien wordt. Het is echt extreem enerverend.
    Moest ik jou zijn, zou ik me er niet te druk in maken. Het is soms als bijna even verwarrend als de hen/hun regels. :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Dat is volgens mij voornamelijk omdat iedereen er een andere mening op na houdt. Op school leren wij bijvoorbeeld dat onze komma búíten de aanhalingstekens hoort, terwijl dat hier als fout gezien wordt. Het is echt extreem enerverend.
    Moest ik jou zijn, zou ik me er niet te druk in maken. Het is soms als bijna even verwarrend als de hen/hun regels. :'D


    Ja, oh, dat is inderdaad ook zoiets. Soms zit ik achter mijn laptop en weet ik het niet meer. Ik pak dan vaak een boek er bij en stop maar met schrijven hahaha


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Gandhi schreef:
    (...)

    Dat is volgens mij voornamelijk omdat iedereen er een andere mening op na houdt. Op school leren wij bijvoorbeeld dat onze komma búíten de aanhalingstekens hoort, terwijl dat hier als fout gezien wordt. Het is echt extreem enerverend.
    Moest ik jou zijn, zou ik me er niet te druk in maken. Het is soms als bijna even verwarrend als de hen/hun regels. :'D

    Daarover, nu wil ik het echt weten. Ik heb geleerd dat je alleen ''hun'' moet gebruiken als het bezittelijk is (hun auto) en verder gewoon altijd ''hen''. Is dat goed, of niet?
    OT: Romi heeft heel makkelijk het voornamelijk uitgelegd. Als je maar één regel gebruikt, dan is het goed.


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    ProngsPotter schreef:
    (...)
    Daarover, nu wil ik het echt weten. Ik heb geleerd dat je alleen ''hun'' moet gebruiken als het bezittelijk is (hun auto) en verder gewoon altijd ''hen''. Is dat goed, of niet?
    OT: Romi heeft heel makkelijk het voornamelijk uitgelegd. Als je maar één regel gebruikt, dan is het goed.


    De bèta story geeft daar een heel heldere uitleg over. Hun is meewerkend voorwerp (ik geef het hun) en als bezit, zoals jij zegt. Om het leven er wat gemakkelijker op te maken, laat je die eerste regel vallen en gebruik je gewoon voorzetsel + hen. "Ik geef het aan hen." De rest is inderdaad ook hen. En "zij" mag ook niet door "hun" vervangen worden. "Hun hebben een koe.", klopt dus niet.
    Ah well, ik lees er de bèta story ook vaak op na betreffende die kwestie, want ik ben ook geneigd "Ik geef het hen" te zeggen in plaats van "Ik geef het hun".


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Dat is volgens mij voornamelijk omdat iedereen er een andere mening op na houdt. Op school leren wij bijvoorbeeld dat onze komma búíten de aanhalingstekens hoort, terwijl dat hier als fout gezien wordt. Het is echt extreem enerverend.
    Moest ik jou zijn, zou ik me er niet te druk in maken. Het is soms als bijna even verwarrend als de hen/hun regels. :'D

    Ik heb ooit eens gelezen dat in gewone schrijftaal (dus bijvoorbeeld in een artikel) de komma buiten de aanhalingstekens moet, maar in literatuur erbinnen - geen idee of dat juist is, tho. Ik weet zeker dat we op school in het begin geleerd hebben dat de komma erbuiten moet, maar nu zegt onze nieuwe lerares Nederlands opeens dat ze binnen de aanhalingstekens moeten en ik ben zo verward daardoor. Maar ach, ik zet ze er toch altijd binnen, want zo zie ik het ook altijd in boeken en ik vermoed dat het in de boeken wel juist is XD


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Gandhi schreef:
    (...)

    De bèta story geeft daar een heel heldere uitleg over. Hun is meewerkend voorwerp (ik geef het hun) en als bezit, zoals jij zegt. Om het leven er wat gemakkelijker op te maken, laat je die eerste regel vallen en gebruik je gewoon voorzetsel + hen. "Ik geef het aan hen." De rest is inderdaad ook hen. En "zij" mag ook niet door "hun" vervangen worden. "Hun hebben een koe.", klopt dus niet.
    Ah well, ik lees er de bèta story ook vaak op na betreffende die kwestie, want ik ben ook geneigd "Ik geef het hen" te zeggen in plaats van "Ik geef het hun".

    Maar is dan ''Ik geef hen hen'' fout, omdat je de ''aan'' niet gebruikt?


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    ProngsPotter schreef:
    (...)
    Maar is dan ''Ik geef hen hen'' fout, omdat je de ''aan'' niet gebruikt?


    Ik geef hen hen? Dus, wacht, je geeft iemand aan iemand? Maar ik weet het eigenlijk niet goed, ik raak er zelf niet heel goed aan uit. Ik zal het eens verder vragen zodat ik een antwoord kan formuleren, want ik raak er zelf ook van in de war, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried