• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Zo te zien heeft IS/Daesh nu wel de aanslagen opgeëist.


    Your make-up is terrible

    Ik zit momenteel vast in Oudenaarde, nog redelijk dicht bij Brussel.
    Ik ben ongedeerd, maar voor hetzelfde geld ging de opleiding van vandaag door in het opleidingscentrum in Brussel, in de Wetstraat, waar ik afgelopen weken vele uren heb doorgebracht. Dat gebouw is 10 meter naast de ingang van het metrostation van Maalbeek. Ik vind het dus supervies om te weten dat ik op dat moment eigenlijk op die exacte metro had gezeten indien ik daar eigenlijk les had gehad...


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Jezus, verdomme zeg. Ik word hier zo ontzettend moedeloos van. En ik word altijd zo emotioneel van al die acties (krijttekeningen in Brussel). Ik hoop dat jullie toch al zo verdeelde natie toch iets dichter bij elkaar wordt gebracht door deze gebeurtenissen en dat jullie samen sterk blijven!


    Deep inside, I've never felt alive

    Scandal schreef:
    Ik zit momenteel vast in Oudenaarde, nog redelijk dicht bij Brussel.
    Ik ben ongedeerd, maar voor hetzelfde geld ging de opleiding van vandaag door in het opleidingscentrum in Brussel, in de Wetstraat, waar ik afgelopen weken vele uren heb doorgebracht. Dat gebouw is 10 meter naast de ingang van het metrostation van Maalbeek. Ik vind het dus supervies om te weten dat ik op dat moment eigenlijk op die exacte metro had gezeten indien ik daar eigenlijk les had gehad...


    Dat is heavy shit, zeg.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Wat vreselijk dit. En ook, dat al die mensen er de schuld van krijgen. Ze zitten toch niets voor niets hier! Extremisme is geen geloof. Je kan net zo goed schreeuwen dat je dit doet voor de wc-rol.
    Ik hoop echt dat alles goed gaat met de mensen hier in België.


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Ik vind dit zo erg voor iedereen. We hoorden het toen we terug kwamen van L.O. en toen mocht er niemand meer uit school. Bij aardrijkskunde hebben we het nieuws gekeken, wat heavy allemaal. Veel sterkte voor de slachtoffers en familie en vrienden van de slachtoffers!


    <3

    Hier staat het, dat de grens bij Maastricht niet bewaakt is. Ik vind het toch wel vreemd eigenlijk..


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt


    What would Emma do?

    Volgens het journaal zijn het al 34 doden en bijna 200 gewonden =s


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Oké, nu ik thuis ben kan ik even deftig reageren.
    Op school hadden we het er vandaag heel veel over, vooral met vriendinnen. Na een half uur lang berichtjes rond te sturen, wist ik ook dat alles in de nabije omgeving in orde was. Maar goed, na Parijs was ik boos. Nu ben ik ... nu voel ik niets. Het is zo onrechtvaardig en het ergste is nog dat we het niet kunnen tegenhouden. Ook daarnet van een leerkracht vernomen dat een vriend van haar zoon met brandwonden over heel zijn lichaam is afgevoerd.
    Ja, mijn gedachten gaan uit naar iedereen die vandaag iemand verloren is, zelfs al zijn het loze woorden. En ik hoop dat onze regering door dit nu niet nog rechtser wordt, al gaat dat sowieso het geval zijn.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried



    Credits to Mehri aka Blades.


    Heaven is a place that we all have

    Gandhi schreef:
    Oké, nu ik thuis ben kan ik even deftig reageren.
    Op school hadden we het er vandaag heel veel over, vooral met vriendinnen. Na een half uur lang berichtjes rond te sturen, wist ik ook dat alles in de nabije omgeving in orde was. Maar goed, na Parijs was ik boos. Nu ben ik ... nu voel ik niets. Het is zo onrechtvaardig en het ergste is nog dat we het niet kunnen tegenhouden. Ook daarnet van een leerkracht vernomen dat een vriend van haar zoon met brandwonden over heel zijn lichaam is afgevoerd.
    Ja, mijn gedachten gaan uit naar iedereen die vandaag iemand verloren is, zelfs al zijn het loze woorden. En ik hoop dat onze regering door dit nu niet nog rechtser wordt, al gaat dat sowieso het geval zijn.


    We kunnen er niks aan doen, en dat is het jammere. Verkeerde plaats, verkeerde tijd. En het is zo hartstikke jammer dat een paar mensen het voor een hele groep weer verpesten. Het is hartstikke eng maar je houd ze niet tegen, hetzelfde geld voor iedereen die zegt: "grenzen dicht" geloof me mensen de meeste mensen die die aanslagen plegen wonen hier al of zijn hier geboren.

    Neala schreef:
    (...)

    We kunnen er niks aan doen, en dat is het jammere. Verkeerde plaats, verkeerde tijd. En het is zo hartstikke jammer dat een paar mensen het voor een hele groep weer verpesten. Het is hartstikke eng maar je houd ze niet tegen, hetzelfde geld voor iedereen die zegt: "grenzen dicht" geloof me mensen de meeste mensen die die aanslagen plegen wonen hier al of zijn hier geboren.


    Dat is inderdaad hetgeen dat me nog het meeste frustreert. Ten eerste gaat het de veiligheidsdiensten weer kwalijk genomen worden, gaan ze gefaald hebben, terwijl die mensen ook alles op alles zetten om dit te vermijden. Maar het gevoel van machteloosheid is hetgeen dat me het meest raakt.
    En inderdaad, elke sul die nu "grenzen dicht" gaat roepen, mag voor mijn part rechtstreeks naar Damascus of Raqqa gekatapulteerd worden.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Neala schreef:
    (...)

    We kunnen er niks aan doen, en dat is het jammere. Verkeerde plaats, verkeerde tijd. En het is zo hartstikke jammer dat een paar mensen het voor een hele groep weer verpesten. Het is hartstikke eng maar je houd ze niet tegen, hetzelfde geld voor iedereen die zegt: "grenzen dicht" geloof me mensen de meeste mensen die die aanslagen plegen wonen hier al of zijn hier geboren.


    Dit dus. Abdelsalam (of wat dan ook) is hier in België geboren. De mensen die als vluchteling naar hier komen, doen dat niet om aanslagen te plegen, maar omdat ze moeten gaan lopen voor dezelfde mensen die hier bommen laten afgaan. Aanslagen zijn voor hen zelfs al een soort dagelijkse realiteit geworden.
    Da wil natuurlijk niet zeggen dat elke moslim die hier geboren wordt radicaliseert. Jongeren die hier geboren worden kunnen zich moeilijker identificeren met een groep mensen. Ze horen niet bij de Belgische, Westerse jongeren, maar ook niet bij de groep van hun ouders. Het is meer een soort 'tussencultuur'. En jongeren die zich alleen voelen, zijn kwetsbaar. IS en die soort organisaties maken daar handig gebruik van en geven hen een soort groep.
    Uiteraard is dat geen enkel excuus om mensen te gaan vermoorden. De regering zou hier meer op moeten inspelen en dat doen ze niet. Ze lossen het liever achteraf op, in plaats van het te voorkomen.


    What would Emma do?

    Gandhi schreef:
    (...)

    Dat is inderdaad hetgeen dat me nog het meeste frustreert. Ten eerste gaat het de veiligheidsdiensten weer kwalijk genomen worden, gaan ze gefaald hebben, terwijl die mensen ook alles op alles zetten om dit te vermijden. Maar het gevoel van machteloosheid is hetgeen dat me het meest raakt.
    En inderdaad, elke sul die nu "grenzen dicht" gaat roepen, mag voor mijn part rechtstreeks naar Damascus of Raqqa gekatapulteerd worden.


    Geloof me, er zijn zoveel aanslagen verijdeld maar dan is dit dan weer zo'n grote teleurstelling. Het is zo jammer want het ironische is we kunnen morgen allemaal de pijp uit gaan omdat er een spookrijder op de A2 ff denkt leuk te doen. Of er kan ergens een gasexplosie komen en dan zijn er dan op het vervelende moment ook mensen omgekomen.