• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Boettgeri schreef:
    (...)

    Dit dus. Abdelsalam (of wat dan ook) is hier in België geboren. De mensen die als vluchteling naar hier komen, doen dat niet om aanslagen te plegen, maar omdat ze moeten gaan lopen voor dezelfde mensen die hier bommen laten afgaan. Aanslagen zijn voor hen zelfs al een soort dagelijkse realiteit geworden.
    Da wil natuurlijk niet zeggen dat elke moslim die hier geboren wordt radicaliseert. Jongeren die hier geboren worden kunnen zich moeilijker identificeren met een groep mensen. Ze horen niet bij de Belgische, Westerse jongeren, maar ook niet bij de groep van hun ouders. Het is meer een soort 'tussencultuur'. En jongeren die zich alleen voelen, zijn kwetsbaar. IS en die soort organisaties maken daar handig gebruik van en geven hen een soort groep.
    Uiteraard is dat geen enkel excuus om mensen te gaan vermoorden. De regering zou hier meer op moeten inspelen en dat doen ze niet. Ze lossen het liever achteraf op, in plaats van het te voorkomen.


    Dat is het juist,en sommigen trappen er in en sommigen niet. Het ligt aan de mentaliteit en de mentale gesteldheid van de personen denk ik ook. Want niet iedereen die in Allah geloofd denkt: "Oh ik ga maar ff iemands hoofd afsnijden." de ene persoon is gevoeliger dan de ander en dat heeft denk ik ook te maken met de omgeving maar ook dat de meeste strijders tieners zijn die allemaal hormonen door hun lichaam hebben, ze maken allemaal stemmingswisselingen mee. Misschien gaat het niet goed thuis of op school en dan gaan ze denken: "Wat voor een losers zijn we." Ik denk dat het toch meer is dan mensen zeggen kwa hun ideologie, ikzelf denk dat het meer iets is wat binnen die persoon zit en de omstandigheden waarin hij/zij heeft gezeten.

    Neala schreef:
    (...)

    Geloof me, er zijn zoveel aanslagen verijdeld maar dan is dit dan weer zo'n grote teleurstelling. Het is zo jammer want het ironische is we kunnen morgen allemaal de pijp uit gaan omdat er een spookrijder op de A2 ff denkt leuk te doen. Of er kan ergens een gasexplosie komen en dan zijn er dan op het vervelende moment ook mensen omgekomen.


    Dat weet ik. Verviers is daar een mooi voorbeeld van en daar wilde ik ook naartoe: mensen willen graag de schuld steken op een ander om iets te verwerken. Zijn het de moslims niet, dan zijn het wel de sossen, zijn het de sossen niet, dan zijn het de veiligheidsdiensten. Niet alleen bij deze kwestie, bij alles. In de politiek is bij extreemrechts heel lang alles de schuld geweest van de sossen of de Walen, of whatever. Da's wat mensen doen en da's wat niet gedaan mag worden.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Dat weet ik. Verviers is daar een mooi voorbeeld van en daar wilde ik ook naartoe: mensen willen graag de schuld steken op een ander om iets te verwerken. Zijn het de moslims niet, dan zijn het wel de sossen, zijn het de sossen niet, dan zijn het de veiligheidsdiensten. Niet alleen bij deze kwestie, bij alles. In de politiek is bij extreemrechts heel lang alles de schuld geweest van de sossen of de Walen, of whatever. Da's wat mensen doen en da's wat niet gedaan mag worden.


    De IRA heeft ook een hele lange tijd aanslagen gepleegd met autobommen etc, en dan denk ik ook van wat is daar nou anders aan dan met dit? Want ze doen die aanslagen gewoon omdat ze het of er niet mee eens zijn met hoe ze behandeld worden. Dit is trouwens geen reden om onschuldige mensen mee te nemen het graf in.

    Ik hoorde het deze ochtend in de aula van een vriend en ik ben er nog altijd niet goed van. Mijn mama zit elke ochtend op de metro en mijn papa vertrekt geregeld vanuit Zaventem voor zijn werk. Blijkbaar is hij vanochtend nog toegekomen op de luchthaven van Charleroi, terwijl ik niet eens wist dat hij weg was geweest. Het had zomaar anders kunnen aflopen. Ik ga dadelijk het Journaal bekijken.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Net vernomen van mijn ma dat de man van haar beste vriendin, op dat moment in de luchthaven had moeten zijn om zijn vlucht te nemen, maar in de file stond in Brussel. Jezus Christus.

    Neala schreef:
    (...)

    De IRA heeft ook een hele lange tijd aanslagen gepleegd met autobommen etc, en dan denk ik ook van wat is daar nou anders aan dan met dit? Want ze doen die aanslagen gewoon omdat ze het of er niet mee eens zijn met hoe ze behandeld worden. Dit is trouwens geen reden om onschuldige mensen mee te nemen het graf in.


    Inderdaad. Wat zij nu doen is wat wij ook ooit gedaan hebben, maar dat weigeren mensen te zien.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    De autoriteiten doen hun uiterste best, maar je kunt ook niet alles bewaken. Terroristen vinden wel een plek. Ik zou IS meer bombarderen. IS wordt zwakker en hun enige echte 'troef' zijn de geradicaliseerde jongeren in de Westerse bevolking. Maak IS kapot dan moeten mensen die aanslagen willen plegen alles zelf plannen enzo.


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Neala schreef:
    (...)

    We kunnen er niks aan doen, en dat is het jammere. Verkeerde plaats, verkeerde tijd. En het is zo hartstikke jammer dat een paar mensen het voor een hele groep weer verpesten. Het is hartstikke eng maar je houd ze niet tegen, hetzelfde geld voor iedereen die zegt: "grenzen dicht" geloof me mensen de meeste mensen die die aanslagen plegen wonen hier al of zijn hier geboren.

    Ik wil je niet aanvallen of dergelijke, alleen maar zeggen dat "verkeerde plaats, verkeerde tijd" niet echt de juiste uitspraak is hierbij, denk ik. Het klinkt alsof de slachtoffers "pech" hebben gehad. Het gaat niet om een aardbeving of zo, daar past die uitspraak wel meer bij. Dit is iets door een aantal zieke mensen gedaan die eigenlijk goed genoeg zouden moeten weten dat dit niet kan. Ik snap niet hoe zij het in hun hoofd halen zoiets te durven doen. Het had dus kunnen voorkomen, maar toch kozen die mensen voor die zieke gedachten.


    Ik wil een tuin vol egels

    FantasyCrime schreef:
    De autoriteiten doen hun uiterste best, maar je kunt ook niet alles bewaken. Terroristen vinden wel een plek. Ik zou IS meer bombarderen. IS wordt zwakker en hun enige echte 'troef' zijn de geradicaliseerde jongeren in de Westerse bevolking. Maak IS kapot dan moeten mensen die aanslagen willen plegen alles zelf plannen enzo.

    Ik denk dat het met IS heus niet zo makkelijk gaat. Er kunnen (zijn) aanhangers zijn of weet ik veel wat nog meer. Ze zijn heus niet unprepared.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 18:50 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    FantasyCrime schreef:
    De autoriteiten doen hun uiterste best, maar je kunt ook niet alles bewaken. Terroristen vinden wel een plek. Ik zou IS meer bombarderen. IS wordt zwakker en hun enige echte 'troef' zijn de geradicaliseerde jongeren in de Westerse bevolking. Maak IS kapot dan moeten mensen die aanslagen willen plegen alles zelf plannen enzo.


    Hun 'enige echte troef', zoals jij het omschrijft, is wat hen sterk maakt. Voor IS is het niet nodig om legers en grondtroepen binnen te sturen in het westen, geradicaliseerde jongeren hier doen dat werk wel voor hen. Zo omschrijven ze het zelf ook: het zijn hun "lone wolves" en ze zitten overal, daarom is het zo moeilijk om het probleem bij de kern aan te pakken, want er is amper een kern.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Scandal schreef:
    Ik zit momenteel vast in Oudenaarde, nog redelijk dicht bij Brussel.
    Ik ben ongedeerd, maar voor hetzelfde geld ging de opleiding van vandaag door in het opleidingscentrum in Brussel, in de Wetstraat, waar ik afgelopen weken vele uren heb doorgebracht. Dat gebouw is 10 meter naast de ingang van het metrostation van Maalbeek. Ik vind het dus supervies om te weten dat ik op dat moment eigenlijk op die exacte metro had gezeten indien ik daar eigenlijk les had gehad...


    Ik kreeg meteen kippenvel over mijn hele lichaam toen ik je reactie las.


    Physics is awesome

    Gandhi schreef:
    (...)

    Hun 'enige echte troef', zoals jij het omschrijft, is wat hen sterk maakt. Voor IS is het niet nodig om legers en grondtroepen binnen te sturen in het westen, geradicaliseerde jongeren hier doen dat werk wel voor hen. Zo omschrijven ze het zelf ook: het zijn hun "lone wolves" en ze zitten overal, daarom is het zo moeilijk om het probleem bij de kern aan te pakken, want er is amper een kern.


    Toch denk ik dat als je de hoofdplekken aanpakt je toch al voldoende verwarring zaait bij die lone wolves. Dan hopen dat die fouten maken en vervolgens toeslaan.Dat is mijn persoonlijke theorie. Normaal werk je van onder naar boven in criminele organisaties, ik zou nu andersom proberen.


    Queer zijn is gewoon alles

    SmaII schreef:



    Credits to Mehri aka Blades.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Debbaut schreef:
    (...)

    Toch denk ik dat als je de hoofdplekken aanpakt je toch al voldoende verwarring zaait bij die lone wolves. Dan hopen dat die fouten maken en vervolgens toeslaan.Dat is mijn persoonlijke theorie. Normaal werk je van onder naar boven in criminele organisaties, ik zou nu andersom proberen.


    Ja, als je IS in Syrië en Irak aanpakt, kom je al een heel eind, maar daar is het niet mee opgelost, dat is mijn punt. Van onder naar boven werken is gewoon geen optie hier, dat gaat niet. Die lone wolves kunnen de autoriteiten ook gewoon geen informatie verschaffen omdat ze het niet weten, dus tja. Ik zeg ook niet dat het onoplosbaar is, het is gewoon heel moeilijk. IS weet best dat ze het niet tegen heel de wereld winnen als ze hier troepen laten binnenvallen, vandaar dat ze dat ook niet doen.

    En dan, om de traditie te bewaren en omdat het ook zo goed past:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Holy holy holy. Nog nooit is er zoveel actualiteit opgevolgd als vandaag.
    Mijn mama werkt in Gasthuisberg en alle patiënten zijn afgebeld en ze hebben een hele dag stand-by gestaan. Ze zei veel mensen met metaal in zich.
    Nu eerst de koning eens horen.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Gandhi schreef:
    (...)

    Ja, als je IS in Syrië en Irak aanpakt, kom je al een heel eind, maar daar is het niet mee opgelost, dat is mijn punt. Van onder naar boven werken is gewoon geen optie hier, dat gaat niet. Die lone wolves kunnen de autoriteiten ook gewoon geen informatie verschaffen omdat ze het niet weten, dus tja. Ik zeg ook niet dat het onoplosbaar is, het is gewoon heel moeilijk. IS weet best dat ze het niet tegen heel de wereld winnen als ze hier troepen laten binnenvallen, vandaar dat ze dat ook niet doen.

    En dan, om de traditie te bewaren en omdat het ook zo goed past:


    Ik had het liedje net van m'n profiel gehaald :') ik zal hem er maar weer terug op droppen..

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 19:03 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys