• Triwizard Tournament ~ Schrijfwedstrijd




    Welkom op de nieuwste editie van het Toverschool Toernooi! Dit jaar zal Zweinstein onderdak bieden aan maar liefst zes toverscholen van over de hele wereld. Dit toernooi staat zoals altijd in teken van vriendschap. Maar geen draken of doolhoven deze keer, dit jaar is het een schrijfwedstrijd!


    Algemeen
    x Zes toverscholen met steeds drie users, dus in totaal achttien deelnemers. Bij veel interesse kan dit stijgen
    x Het werkt met een afvalsysteem.
    x Je beleeft maximaal zes rondes. Hier heb je steeds 10 dagen voor.
    x Er zijn verder geen juryleden nodig.

    Opdrachtensysteem
    Ik heb een systeem ontwikkeld waardoor deze wedstrijd gaat lijken op een echt toverschooltoernooi. Aanschouw!
          x Kwalificatieronde 1: 24 deelnemers
          x Kwalificatieronde 2: 24 deelnemers
          x Eerste opdracht: 6 deelnemers
          x Onverwachte opdracht: 5 deelnemers
          x Tweede opdracht: 4 deelnemers
          x Derde opdracht: 3 deelnemers
    Dus je ziet het. Wanneer de twee kwalificatierondes eindigen vallen er veel mensen af. Dit komt omdat enkel de besten van elke toverschool, een plaats zullen mogen claimen in het toernooi. Deze zes zijn dus de namen die uit de vuurbeker komen. MAAR wanneer je afvalt ergens in de wedstrijd, wees dan niet getreurd want er is een manier om toch aan de derde opdracht mee te doen. Maar deze wordt later bekend.

    Schrijfopdrachten
    Er zijn dus zes opdrachten die je mogelijk niet allemaal maakt. Ze gaan uiteraard allemaal over Harry Potter, dus het is zeer handig als je heel wat weet over de boekenreeks en/of films. Deze wedstrijd werkt niet met uitstel en jokers! Elke opdracht moet hieraan voldoen:
          x Je opdracht bevat telkens tussen de 700 en de 1700 woorden.
          x Er wordt enkel in het nederlands geschreven, alleen namen mogen in het engels.
    Zoals in het echte Toverschool Toernooi worden er punten gegeven op 50. Aan de hand van deze criteria worden punten gegeven:
          x 20 - Originaliteit en verhaallijn (Ben je niet gewoon voor het meest voor de hand liggende verhaal gegaan?)
          x 10 - Opdracht (Heb je je aan de opdracht gehouden?)
          x 15 - Schrijfstijl (Is het aangenaam om te lezen? Heb je wat gedaan aan de opmaak van je tekst? Denk aan foto, template, lettertype,...)
          x 5 - Spelling (Ik lees vaak ook over mijn schrijffouten dus wil ik hier niet teveel punten voor aftrekken. Enkel als je zoveel spellingsfouten maakt dat het irritant wordt kan je wel eens wat minder krijgen.)



    Regels
    x Je blijft altijd vriendelijk en respecteert de huisregels.
    x Naamsveranderingen doorgeven.
    x Inleveren doe je door een link in pb naar mij te sturen.
    x Schrijf je alstublieft niet uit tijdens de wedstrijd!
    x Bij te laat inleveren val je uit de wedstrijd, laat dit niet gebeuren!
    x Denk na voordat je je inschrijft. Maar geen zorgen, want tijd krijg je genoeg!
    x Je verhaaltjes zijn geheel door jezelf geschreven. Dus geen plagiaat!
    x Je neemt best een abo op de story die binnenkort geactiveerd zal worden.
    x Geniet er ook van, want aan een toverschool toernooi meedoen gebeurt niet elke dag! (:

    Prijzen
    Het is fantastisch als je tot het einde blijft doorzetten en uiteindelijk ook wint! Daarom krijg je als eerste eeuwige roem en daarbovenop een klein prijsje van 5 credits! Als tweede of derde krijg je ook eeuwige roem, maar net iets minder dan de winnaar. En toch wordt een miniprijsje van 2 credits weggegeven: de twee medeleerlingen van de winnaar krijgen elks een credit! Zo is er toch een beetje een groepsgevoel onder de scholen. (Maar je helpt elkaar niet!)

    Deelnemers en hoe deelnemen
    Als je graag wilt meedoen geef je je in dit topic op en mag je een naam kiezen van een Harry Potter personage die jij gedurende de hele wedstrijd wilt dragen. Ik gebruik dan een randomizer om jou in een van de zes scholen te plaatsen. De school waar je in komt heeft niet veel van belang (je medeleerlingen uiteraard wel), maar als je er meer over wilt weten kan je altijd Pottermore of de Harry Potter Wiki raadplegen.


    HOGWARTS
    Nymphadora Tonks
    BEAUXBATONS
    Fleur Delacour
    DURMSTRANG
    George Weasley
    MAHOUTOKORO
    Luna Lovegood
    UAGADOU
    Percy Weasley
    CASTELOBRUXO
    Victoire Weasley


    Gooi nu je naam in de vuurbeker en beleef het meest magische evenement van de eeuw!




    Kwalificatieronde 1
    Kwalificatieronde 1: De vreemde situatie


    Plots komen er verschillende voertuigen op het kasteel van Zweinstein af. Leerlingen kijken verbaasd om hen heen en weten niet wat er gebeurd. Ergens duikt een gigantische boot op en weer ergens anders komen er vliegende paarden op hen af. Dit is een heel vreemde situatie en de leerlingen van Zweinstein weten niet hoe ze zich moeten gedragen. Een ontmoeting met vreemden, hoe kan dat goed aflopen?

    Deze eerste opdracht zal dus draaien rond vreemde situaties. Ik heb namelijk achter de schermen een lijstje verborgen met eerst de letters van het alfabet, en vervolgens getallen van 1 tot 12. Achter elke letter schuilt een personage uit Harry Potter, en achter elk getal schuilt een bekende plaats. Voor deze opdracht zal je een verhaal moeten schrijven waarin drie personages van de lijst, elkaar tegenkomen op een plaats van de lijst. Via een privé-bericht stuur je drie letters van het alfabet, en een getal van 1 tot en met 12 naar me. Ik stuur jou dan de drie personages en de plaats die achter jou letters en cijfer schuilen.

    Het lijkt misschien makkelijk, maar dat is het absoluut niet! Krijg maar eens Petunia, Dolleman en Omber die elkaar tegenkomen in de Geheime Kamer! Probeer je verhaaltje een beetje realistisch te maken, ze moeten elks een reden hebben waarom ze juist op die plaats zijn. En laat dus ook niet Bellatrix en Hermelien beste vrienden worden. Er mogen ook andere personages in je verhaaltje komen, maar de drie personages moeten een heel duidelijke hoofdrol hebben!
    Verder ben je helemaal vrij. Je kan dus zelf je verhaallijn kiezen.

    Regels en deadlines:
    x Minimum aantal woorden: 700
    x Maximum aantal woorden: 1700
    x Perspectief: Keuze tussen twee dingen:
          1. Hij/zij-perspectief.
          2. Ik-perspectief. (Vanuit één van de drie personages!)
    x Deadline pb: Vrijdag 8 april 23:59 (Als je het niet vroeger stuurt, kies is zelf jouw letters en cijfers.)
    x Deadline opdracht: Zondag 17 april 23:59

    Los daar van: Hier leg ik even kort uit hoe je mogelijk in de finale geraakt, ookal lig je er al bij de kwalificatierondes uit: Je kan op een andere manier tot bij de finale geraken door te gokken! Raadt welke drie deelnemers de finale zullen halen, en als je het juist hebt word jij de vierde finalist! Schrijf de drie kandidaten waarvan jij denkt dat ze de finale gaan halen, onder een spoiler in het topic! Als je denkt dat je moed gaat verliezen als je je naam niet zou vinden onder de spoilers, open ze dan ook niet.

    Dus in het kort wat je nu te doen staat:
    1. Stuur je drie letters en cijfer door in een pb. (Bijvoorbeeld: ABC 1)
    2. Zet de HP-namen van de drie users die volgens jou gaan winnen onder een spoiler in een reactie op het topic.
    3. Wacht op een pb van mij waarin jouw personages en plaats staan, en krijg deze ook.
    4. Je kan nu beginnen! Vertel aan niemand welke letters en cijfers je hebt doorgestuurd, de personages en plaatsen zijn wel toegestaan om te vermelden in het topic.

    Reeds ingeleverd:

    HOGWARTS
    - Lily Evans: ~ Dobby, Dorothea Omber en Petunia Evers • Het Nest ~
    - Dean Thomas
    - Sirius Black: ~ Dobby, Marcel Lubbermans en Knijster • Het Verboden Bos ~
    - Nymphadora Tonks: ~ Dirk Duffeling, Dwaaloog Dolleman en Fenrir Vaalhaar • Ministerie van Toverkunst ~

    BEAUXBATONS
    - Remus Lupin: ~ Loena Leeflang, Sybilla Zwamdrift en Herman Duffeling • St. Holisto ~
    - Ginny Weasley: ~ Firenze, Albus Perkamentus en Foppe • Het Nest ~
    - Fleur Delacour: ~ Dirk Duffeling, Dwaaloog Dolleman en Fenrir Vaalhaar • Ministerie van Toverkunst ~
    - Regulus Black

    DURMSTRANG
    - Draco Malfoy: ~ Firenze, Herman Duffeling en Sybilla Zwamdrift • Ministerie van Toverkunst ~
    - James Potter: ~ Dobby, Herman Duffeling en Dorothea Omber • Villa Malfidus ~
    - Harry Potter: ~ Firenze, Peter Pippeling en Rubeus Hagrid • De Drie Bezemstelen ~
    - George Weasley: ~ Dwaaloog Dolleman, George Wemel en Draco Malfidus • Villa Malfidus ~

    MAHOUTOKORO
    - Luna Lovegood: ~ Sirius Zwarts, Fenrir Vaalhaar en Dobby • Goudgrijp ~
    - Rose Weasley: ~ Knijster, Draco Malfidus en Herman Duffeling • Ligusterlaan 4 ~
    - Marlene McKinnon
    - Fred Weasley: ~ Knijster, Severus Sneep en Marcel Lubbermans • Het Nest ~

    UAGADOU
    - Tom Riddle: ~ Knijster, Sirius Zwarts en Fleur Delacour • Het Verboden Bos ~
    - Dominique Weasley: ~ Herman Duffeling, Dobby en Sirius Zwarts • Ministerie van Toverkunst ~
    - Seamus Finnigan: ~ Dobby, Marcel Lubbermans en Firenze • Het Verboden Bos ~
    - Percy Weasley: ~ Severus Sneep, Bellatrix Van Detta en Albus Perkamentus • Ligusterlaan 4 ~

    CASTELOBRUXO
    - Hermione Granger: ~ Rubeus Hagrid, Groemp en Draco Malfidus • Villa Malfidus ~
    - Victoire Weasley: ~ Dwaaloog Dolleman, Herman Duffeling en Dobby • Ligusterlaan 4~
    - Lucy Weasley: ~ Fenrir Vaalhaar, Severus Sneep en Petunia Evers • Het Verboden Bos ~
    - Molly Weasley: ~ Peter Pippeling, Tante Margot en Marcel Lubbermans • Ministerie van Toverkunst ~


    Kwalificatieronde 2
    Kwalificatieronde 2: Een spetterende opening


    De leerlingen van de zes scholen zijn nu allemaal aanwezig op Zweinstein. Hierop volgt steeds de opening in de Grote Zaal waar de scholen een voor een binnenkomen. Maar er is een probleem, de leerlingen van Beauxbatons en Klammfels zijn hun opening meer dan beu. De leerlingen van Beauxbatons zien de vlinders niet meer zitten en de leerlingen van Klammfels zijn de stokken spuugzat.

    Je kan het al raden, de volgende dagen zal jij een nieuwe opening moeten bedenken! Je kiest zelf of je een nieuwe opening voor Beauxbatons schrijft, of er een schrijft voor Klammfels. Het is dus níét de bedoeling dat je over je eigen school schrijft. De opening moet in de Grote Zaal gebeuren en moet het belangrijkste evenement zijn in je tekst. Het belangrijkste is dat je er iets heel speciaals van probeert te maken, dus laat ze niet gewoon de vogeltjesdans doen.

    Dit keer heb je geen keuze voor een perspectief, je zal het met een ik-perspectief moeten doen. Je kiest zelf helemaal vanuit wie je schrijft: dit kan een leerling van Beauxbatons of Klammfels zelf zijn, een leerling van Zweinstein, een leerkracht van de oppertafel, ... Je moet bij deze opdracht niet met de tijd rekening houden, het kan zich dus evengoed bijvoorbeeld in de Marauderperiode afspelen. Let er wel op dat de leerlingen of leerkrachten van Zweinstein de leerlingen van Beauxbatons en Klammfels niet kennen, dus je kan ze niet bij naam noemen. Het is wel toegestaan als je personage vanuit wie je schrijft toevallig iemand van Beaubatons of Klammfels kent, en uiteraard als je vanuit iemand van een van de twee scholen zelf schrijft.

    Regels en deadlines:
    x Minimum aantal woorden: 700
    x Maximum aantal woorden: 1700
    x Perspectief: ik-perspectief
    x Deadline opdracht: Vrijdag 6 mei 23:59

    Los daar van: Net als bij de vorige opdracht is er weer een 'Los daar van'. Naar mijn mening verloopt de wedstrijd tot hiertoe al goed, alleen jammers van de afvallers uiteraard. Ik zou graag al eens willen weten wat jullie vinden van de wedstrijd, zodat ik een beetje weet wat ik bij de volgende opdracht beter kan doen of waar ik juist minder aandacht aan moet besteden. Graag had ik een antwoord op deze vragen en je mag uiteraard zelf nog wat opmerkingen maken! (:

    Wat is er goed aan deze wedstrijd? Wat is er minder goed en zou moeten verbeteren bij een volgende opdracht? Was de opdracht goed uitgelegd? Is alles duidelijk genoeg? Is het leuk om aan de wedstrijd te werken en is er genoeg motivatie? Ben ik actief genoeg in het topic? ...

    Ik ben dus gewoon erg benieuwd wat jullie er al van vinden, want bij vorige wedstrijden van mij ging er al eens wat mis en dat hoop ik bij deze niet te doen. Deze vragen krijg je nu, en misschien dat ik ze helemaal op het einde nog eens stel. Dit is zeker niet verplicht. Als je het wel kort even wilt doen, mag dit in het topic. Alvast bedankt!


    Reeds ingeleverd:



    Eerste opdracht
    Eerste opdracht: Magie in de dreuzelwereld


    In de eerste opdracht ging men met draken werken, iedereen kreeg een draak door deze uit een zak te trekken en moest er uiteindelijk een ei van stelen. Maar heeft er ooit al iemand bij nagedacht over wat er zou gebeuren als deze draak zomaar eens een keuze maakte om weg te vliegen, en te landen in de drakeloze dreuzelwereld?

    Proficiat, jullie zijn de enige zes die de kwalificatierondes doorstaan hebben! Maar nu begint het voor jullie pas echt. We werken met een afvalsysteem en elke keer zal diegene met de minste punten, de wedstrijd moeten verlaten.

    Deze eerste opdracht zal met de dreuzelwereld te maken hebben. Jullie zullen namelijk een spannend verhaal moeten schrijven dat zich afspeelt in de zomervakantie tussen Harry's vijfde en zesde jaar. Het zijn donkere tijden en Voldemort begint aan macht te winnen, en vanaf deze vakantie beginnen ook de onschuldige dreuzels daar iets van te merken.

    Jullie zullen vanuit een dreuzel moeten schrijven. Deze dreuzel zal plots met duistere magie geconfronteerd worden. Ik raad jullie daarom aan om zeker het eerste hoofdstuk van het zesde boek (nog) eens te lezen, De andere minister. Graag krijg ik ook een getal van 1 tot 4 doorgestuurd. Onder elk cijfer staat iets uit de toverwereld dat je op zijn minst in je tekst moet vermelden. Je kan het dus gebruiken in je verhaal zoals je het wilt, zolang dat het woord maar ergens in je verhaal te vinden is.

    Nog een andere vereiste is dat de dreuzel vanuit wie je schrijft totaal verzonnen is, het kan dus onmogelijk bijvoorbeeld Herman Duffeling zijn. Probeer van dit verhaal ook geen biografie te maken, het gaat bij mij niet echt om het leven van de dreuzel, maar vooral over wat hij in die zomervakantie meemaakt. Weet dus dat deze dreuzel voor dit verhaal nog nooit van magie gehoord had en de naam Voldemort of Harry Potter onbekend zijn.

    Verder ben je helemaal vrij in je verhaal. Maar probeer dus vooral te beschrijven hoe je personage deze donkere tijden beleeft.

    Regels en deadlines:
    x Minimum aantal woorden: 700
    x Maximum aantal woorden: 1700
    x Perspectief: hij/zij-perspectief
    x Deadline opdracht: Donderdag 26 mei 23:59




    Onverwachte opdracht
    Onverwachte opdracht: Brieven door uitzonderlijke banden


    En plots bleek er een onverwachte opdracht: ze zouden gaan dansen. Veel leerlingen kozen hun vrienden of vriendinnen als danspartner, sommigen nerveuzer dan anderen. Maar voor sommigen was het de nacht van hun leven, een hele tijd spenderen met je beste vrienden. Maar wat als er zo'n gelegenheden niet bestonden, en je het met brieven moest doen?

    Jullie overleefden de eerste opdracht en jullie hadden verwacht dat jullie naar de tweede zouden gaan, maar plots blijkt er een onverwachte opdracht te zijn. Maar wees gerust, jullie zullen niet moeten dansen. Toch gaan jullie niet zomaar een verhaaltje schrijven, jullie gaan een brief schrijven! Jullie hebben de keuze tussen enkele duo's en jullie zullen uit één van de twee, of beiden, een brief moeten schrijven. Maar ik heb niet voor de meest voor de hand liggende vriendschappen gekozen, deze hebben iets specialere vriendschappen.

    Jullie mogen één duo uit dit lijstje kiezen:
    - Hermelien Griffel en Viktor Kruml
    - Loena Leeflang en Ollivander
    - Regulus Zwarts en Knijster
    - Rubeus Hagrid en Olympe Mallemour
    - Pomona Stronk en Filius Banning

    Je hebt twee keuzes: Je eerste keuze is dat je vanuit het ene personage een brief schrijft, naar de andere toe. De andere keuze is dat je een brief schrijft vanuit het ene personage, en dat de andere daarop zijn reactie in een andere brief schrijft. Je minimum en maximum aantal woorden blijven wel dezelfde.

    Je inzending bestaat alleen maar uit de brief. Je mag dus niet dingen schrijven als "Hij nam een veer en dopte het in de inkt."

    Je kiest zelf waarover je personages het hebben in de brief. Probeer wel wat elementen uit het Harry Potter verhaal erin te steken.

    Regels en deadlines:
    x Minimum aantal woorden: 500
    x Maximum aantal woorden: 1500
    x Perspectief: ik-perspectief
    x Deadline opdracht: zondag 19 juni

    [ bericht aangepast op 14 juni 2016 - 20:30 ]


    I wanna be a wizard!

    Topicus meus.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Als antwoord op de verwarring: voor opdracht 2 heb je inderdaad telkens de keuze tussen Beauxbatons en Klammfels, in welke school je ook zit. Dat zinnetje betekende dus dat je als je bijvoorbeeld in Mahoutokoro zit, dat je dan niet moet of mag kiezen voor Mahoutokoro .


    I wanna be a wizard!

    MT.


    She was always looking for more..

    MT


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Founder schreef:
    Als antwoord op de verwarring: voor opdracht 2 heb je inderdaad telkens de keuze tussen Beauxbatons en Klammfels, in welke school je ook zit. Dat zinnetje betekende dus dat je als je bijvoorbeeld in Mahoutokoro zit, dat je dan niet moet of mag kiezen voor Mahoutokoro .

    Ahh

    Accio topic!


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Carpe Retractum Topic!


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Ugh, ik heb geen motivatie om aan mijn stuk te schrijven ;o


    You are my piece of paradise.

    Alleen schreef:
    Ugh, ik heb geen motivatie om aan mijn stuk te schrijven ;o


    5 credits wachten op je c;


    I wanna be a wizard!

    Founder schreef:
    (...)

    5 credits wachten op je c;


    Ik had helemaal niet aan die credits gedacht, lol


    You are my piece of paradise.

    Alleen schreef:
    (...)

    Ik had helemaal niet aan die credits gedacht, lol


    Nee, ze stellen inderdaad niet erg veel voor. Maar om toch ergens naartoe te streven... (;


    I wanna be a wizard!

    Ik heb net motivatie gekregen....


    I have seen my own sun darkened

    Thnx Founder!!!


    I have seen my own sun darkened

    Aangezien je om meningen vroeg: ik vind het een erg fijne wedstrijd! Ik heb tot nu toe geen enkel commentaar, want ik vind dat je alles erg duidelijk uitlegt, dingen goed verheldert als er toch vragen komen, en zeker ook het topic actief genoeg houdt. De meldingen voor de deadline waren erg prettig (al had ik ze dit keer gelukkig niet nodig, haha). De opdrachten vind ik ook erg fijn, want het is duidelijk wat je verwacht, maar we kunnen er toch nog verschillende kanten mee op. Helemaal vrije opdrachten bij schrijfwedstrijden vind ik altijd een beetje jammer, want ik doe deels juist mee om mezelf te kunnen testen bij het schrijven van iets wat binnen bepaalde richtlijnen hoort te passen, want dat is juist wat het een interessante oefening maakt, voor mij.

    Je doet het al met al super, naar mijn mening. Heel erg prettig om zo'n netjes georganiseerde wedstrijd tegen te komen, dus bedankt daarvoor. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ah hij is er weer!


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Square schreef:
    Aangezien je om meningen vroeg: ik vind het een erg fijne wedstrijd! Ik heb tot nu toe geen enkel commentaar, want ik vind dat je alles erg duidelijk uitlegt, dingen goed verheldert als er toch vragen komen, en zeker ook het topic actief genoeg houdt. De meldingen voor de deadline waren erg prettig (al had ik ze dit keer gelukkig niet nodig, haha). De opdrachten vind ik ook erg fijn, want het is duidelijk wat je verwacht, maar we kunnen er toch nog verschillende kanten mee op. Helemaal vrije opdrachten bij schrijfwedstrijden vind ik altijd een beetje jammer, want ik doe deels juist mee om mezelf te kunnen testen bij het schrijven van iets wat binnen bepaalde richtlijnen hoort te passen, want dat is juist wat het een interessante oefening maakt, voor mij.

    Je doet het al met al super, naar mijn mening. Heel erg prettig om zo'n netjes georganiseerde wedstrijd tegen te komen, dus bedankt daarvoor. ^^

    Dit :Y)


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.