• Dag lieve Quizletaniers!

    Ik heb voor school een presentatie over een bepaalde stelling, 1 die natuurlijk met mijn opleiding te maken heeft en dus over dieren gaat. Het warme weer is teruggekeerd in Nederland en dat betekend dat er opnieuw aandacht geschonken moet worden aan onze trouwe viervoeters. De temperatuur in een auto kan, wanneer deze in de volle zon staat, binnen tien minuten bijna 50 of 60 graden worden. En denk maar niet dat de auto in de schaduw ongeschonden blijft!
    Ik vraag dus jullie aandacht en een paar minuten van jullie tijd om na te denken over de bovengenoemde stelling.
    Stel je voor: Je hebt net boodschappen gedaan en het is heerlijk weer, zeker wel 25 graden. En je loopt langs een auto en ziet daar een hond hijgend op een achterbank liggen met het raam op een kiertje. De hond lijkt nauwelijks te reageren als je langsloopt of naar binnen kijkt en je weet zeker dat als je niet snel actie onderneemt het dier zal sterven!
    Wat doe je dan? Bel je eerst de politie? Maar zouden die dan nog wel op tijd zijn? Of ga je opzoek maar de eigenaar in het dorp, maar ben je dan nog wel op tijd terug? Als de tijd begint te dringen, zou je dan de ruit door slaan om het dier te redden? Het zou kunnen worden gezien als beschadiging van andermans eigendom, maar ja, moet je dan een weerloos die laten sterven omdat er een kans is dat je een boete moet betalen?

    Ik hoor graag jullie mening over deze stelling! Graag zo veel mogelijk ^^ Maak er maar een mooie discussie van hihi


    Wat te doen?

    Fasen van overhitting:
    1. Hijgen, koele plekjes zoeken, geen rust meer hebben op één plek
    2. Hard hijgen, kwijlen, braken, diaree
    3. Slijmvliezen worden bleek
    4. Niet meer reageren op prikkels, apathisch, shock

    Acties:
    Voor alle fasen geldt: verplaats de hond naar een koele schaduwrijke plaats.
    Vanaf fase 2 is afkoeling noodzakelijk. Zorg voor langzame verkoeling door lauw water over hem heen te stromen of natte lappen op hem te leggen. Een te snelle afkoeling kan het lichaam niet aan waardoor er onderkoeling kan ontstaan, met ook dan stevige gezondheidsrisico’s!
    De temperatuur van een hond is rond de 38 graden, zorg dat hij daar niet onder komt. Indien mogelijk kun je hem om de 5 minuten temperaturen ter controle. Geef hem kleine beetjes drinken tot hij weer helemaal bij is en het hijgen genormaliseerd is.
    Breng de hond naar een dierenarts voor controle en eventueel verdere behandeling.


    Wisten jullie dat?

    - Je absoluut niet met warm weer met de hond mag gaan fietsen? Hierdoor raakt de hond alleen maar meer verhit en hoewel het baasje lekker kan genieten van de wind in zijn gezicht, werkt dit bij een hond absoluut niet zo. Het werkt hetzelfde als bij de auto. De hond kan overigens niet zijn eigen tempo kiezen, dus is oververhitting een groot risico.
    - Je hond uitlaten op het asfalt bij warm weer beschadiging kan veroorzaken aan de poten? Wij mensen dragen lekker schoenen en voelen de hitte van het asfalt dus niet, maar vergeet niet dat honden dat niet hebben. Leg bij 25 graden maar eens de rug van je hand op het asfalt, doet pijn hé? Nou dat voelt je hond dus ook!
    Buitentemperatuur: 25°C = temperatuur van het asfalt: 51,6°C
    Buitentemperatuur: 30°C = temperatuur van het asfalt: 57,2°C
    Buitentemperatuur: 30,5°C = temperatuur van het asfalt: 61,7°C

    [ bericht aangepast op 10 mei 2016 - 14:29 ]

    Zou jij de ruit inslaan om de hond te redden?

    68.5% (37 stemmen)
     
    Ik zou eerst de politie bellen en als ze er binnen vijf minuten niet zijn, dan ram ik de ruit door.

    29.6% (16 stemmen)
     
    De ballen aan de politie! Dat arme beest sterft straks nog! (na fase 3 bel ik ook gelijk de dierenarts!)

    1.9% (1 stem)
     
    Het is mijn hond niet, dus wat kan het mij schelen...


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Snack schreef:
    Ik zou hulp vragen, denk ik. De dierenambulance bellen en als die er binnen een paar minuten is gewoon de ruit inslaan, de hond bevrijden en een briefje achterlaten met daarop mijn telefoonnummer.


    precies dat ja


    Just be yourself

    Ik zou de politie bellen en aan hun vragen wat ik moet doen. Als zij aanraden om de duur in te slaan zou ik dat zeker doen .


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Vaak is dat ook het beste denk ik om in ieder geval aan de politie toestemming te vragen. Maar de politie heeft wel aangegeven dat er bij twijfel een raam gewoon mag worden ingetikt, de kosten gaan dan volledig naar de eigenaar. Dus bij twijfel zeg ik gewoon doen ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik zou terwijl ik met de politie bel de ruit inslaan. Wat voor slechte eigenaar ben je sowieso als je je hond in de auto laat? Als baasje zou je moeten weten dat dat slecht -en zelfs dodelijk- is voor een hond.

    [ bericht aangepast op 11 mei 2016 - 11:18 ]

    Chizuru schreef:
    Ik zou terwijl ik met de politie bel de ruit inslaan. Wat voor slechte eigenaar ben je sowieso als je je hond in de auto laat? Als baasje zou je moeten weten dat dat slecht -en zelfs dodelijk- is voor een hond.


    En daarom verdient onze domme mensheid de liefde van die trouwe viervoeters eigenlijk niet. We laten ze achter, en zij hopen dat je nog terug komt, en uiteindelijk sterven ze door onze toedoen.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    En daarom verdient onze domme mensheid de liefde van die trouwe viervoeters eigenlijk niet. We laten ze achter, en zij hopen dat je nog terug komt, en uiteindelijk sterven ze door onze toedoen.

    Ja, vreselijk zielig.
    Mijn moeder heeft ooit onze hond in the middle of nowhere gedumpt omdat hij een zwerfhond was in Tsjechië en hij nooit luisterde, overal bang voor was. We hebben hem hooguit een maand gehad. Super zielig. Neem dan fucking geen hond enzo..
    De dierenambu had hem gelukkig opgepikt na een telefoontje en gelukkig had hij een chip. Maar mijn moeder wou hem niet meer terug. Arm beestje.

    Chizuru schreef:
    (...)
    Ja, vreselijk zielig.
    Mijn moeder heeft ooit onze hond in the middle of nowhere gedumpt omdat hij een zwerfhond was in Tsjechië en hij nooit luisterde, overal bang voor was. We hebben hem hooguit een maand gehad. Super zielig. Neem dan fucking geen hond enzo..
    De dierenambu had hem gelukkig opgepikt na een telefoontje en gelukkig had hij een chip. Maar mijn moeder wou hem niet meer terug. Arm beestje.


    Wat?! Oh nu ben ik gewoon weg kwaad... Niks tegen jou hoor dat je het even wil en ik wil ook niet respectloos tegen je moeder doen, maar ik ben echt boos nu. Dan had ze gewoon naar training moeten gaan. Dat soort dingen zijn op te lossen! Heb je van jezelf laten horen toen ze dat deed? Het is strafbaar, want het is verwaarlozing! Ik denk dat als ik mijn moeder daarop had betrapt, dat ik haar zelfa had uitgescholden en vervolgens de fiets gepakt, al mijn vriendinnen gebelt om te gaan helpen zoeken, de dierenbescherming en de politie. Het kan mij niet schelen hoelang ik had moeten fietsen, niemand komt aan mijn hond! En er was niks dat mij had tegegngehouden om hem te gaan zoeken en te houden. Al zou ik daarvoor uit huis moeten vertrekken! Bij mij moet je niet aankomen met dit soort verhalen xD Dat merk je wel.


    Sommige mensen zijn gewoon zo ontzettend lui, maar ze moeten weten hoe zo'n dier moet worden aangepakt. En zodra ze de hoop even verliezen, geven ze de beesten de schuld! Binnen een maand is dat niet op te lossen. Dan is hij nog niet eens gewend in het huis... Och dan lrijg ik echt zin om de auto te pakken, dat soort mensen te ontvoeren en ze ergens in een woestijn te droppen. Zien hoe zij dat vinden! :@

    [ bericht aangepast op 13 mei 2016 - 7:40 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik zou een foto maken als bewijs van het dier en daarna ruit in slaan. Als de hond wat afgekoeld is zou ik pas opzoek gaan naar de eigenaar.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Laleah schreef:
    (...)

    Wat?! Oh nu ben ik gewoon weg kwaad... Niks tegen jou hoor dat je het even wil en ik wil ook niet respectloos tegen je moeder doen, maar ik ben echt boos nu. Dan had ze gewoon naar training moeten gaan. Dat soort dingen zijn op te lossen! Heb je van jezelf laten horen toen ze dat deed? Het is strafbaar, want het is verwaarlozing! Ik denk dat als ik mijn moeder daarop had betrapt, dat ik haar zelfa had uitgescholden en vervolgens de fiets gepakt, al mijn vriendinnen gebelt om te gaan helpen zoeken, de dierenbescherming en de politie. Het kan mij niet schelen hoelang ik had moeten fietsen, niemand komt aan mijn hond! En er was niks dat mij had tegegngehouden om hem te gaan zoeken en te houden. Al zou ik daarvoor uit huis moeten vertrekken! Bij mij moet je niet aankomen met dit soort verhalen xD Dat merk je wel.


    Sommige mensen zijn gewoon zo ontzettend lui, maar ze moeten weten hoe zo'n dier moet worden aangepakt. En zodra ze de hoop even verliezen, geven ze de beesten de schuld! Binnen een maand is dat niet op te lossen. Dan is hij nog niet eens gewend in het huis... Och dan lrijg ik echt zin om de auto te pakken, dat soort mensen te ontvoeren en ze ergens in een woestijn te droppen. Zien hoe zij dat vinden! :@

    Echt hè, ik was ook vreselijk boos. Maar ook wel blij dat de hond een beter leven zou krijgen. Het asiel was zelfs al beter dan bij ons thuis.

    Chizuru schreef:
    (...)
    Echt hè, ik was ook vreselijk boos. Maar ook wel blij dat de hond een beter leven zou krijgen. Het asiel was zelfs al beter dan bij ons thuis.


    Het is triest dat dat zo loopt inderdaad... Maar ik hoop dat de hond gauw een nieuw en fijn huis krijgt. Dat verdient hij wel denk ik.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    Het is triest dat dat zo loopt inderdaad... Maar ik hoop dat de hond gauw een nieuw en fijn huis krijgt. Dat verdient hij wel denk ik.

    Ja, ik denk dat hij al weer een thuis heeft, hoop ik tenminste. Het is al 11 jaar geleden dat dit gebeurde, dus het zou zielig zijn als niemand hem geadopteerd heeft. Hij was ook al wel een wat oudere hond, gezien hij niet meer groeide. Een schatje was hij wel. Een beagle volgens mij.

    Chizuru schreef:
    (...)
    Ja, ik denk dat hij al weer een thuis heeft, hoop ik tenminste. Het is al 11 jaar geleden dat dit gebeurde, dus het zou zielig zijn als niemand hem geadopteerd heeft. Hij was ook al wel een wat oudere hond, gezien hij niet meer groeide. Een schatje was hij wel. Een beagle volgens mij.


    Oh, beagles zijn leuk!! Echt van die worstjes hihi dan heeft hij vast een geweldig nieuw huis nu!


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik geef te weinig om dieren om ervoor te willen zorgen. Vroeger wou ik altijd een kat, kreeg er nooit een en nu wil ik geen dieren meer XD. Maar ik weet dat van mezelf ten minste.


    No growth of the heart is ever a waste

    HANAYA schreef:
    Ik geef te weinig om dieren om ervoor te willen zorgen. Vroeger wou ik altijd een kat, kreeg er nooit een en nu wil ik geen dieren meer XD. Maar ik weet dat van mezelf ten minste.


    Je hoeft er ook niet voor te zorgen, maar stel je ziet een hond achterin een auto liggen die op sterven ligt, laat je die dan zomaar sterven? Een dier redden betekend niet gelijk dat je ermee opgescheept zit.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Eens. Of hij er nou vijf minuten of een uur zit, ik vind dat je de ruit in mag slaan. Een hond is geen speelgoed en je zou het ook niet met je kind doen, waarom dan wel met een hond? Ik zelf zou ook een ruit in slaan om een dierenleven te redden!

    [ bericht aangepast op 13 mei 2016 - 10:58 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.