• Ik neem aan dat de meesten van jullie het verhaal over de doodgeschoten Harambe al hebben gehoord, maar aangezien ik nog geen topic zie, wil ik even de kans grijpen er zelf een aan te maken. Ik zal alvast even een artikel over het gebeuren hieronder plaatsen. ^^



    In een Amerikaanse zoo is een gorilla doodgeschoten nadat een vierjarige jongen in het gorillaverblijf was gevallen. De jongen werd hardhandig aangepakt door een gorilla van bijna 200 kilogram en daarom moesten de bewakers ingrijpen.

    De kleuter glipte in de zoo van Cincinnati, in de Amerikaanse staat Ohio, door de afsluiting en viel verschillende meters naar beneden. Twee van de drie gorilla’s in het verblijf werden meteen weggehaald, maar een derde gorilla merkte de jongen op en begon hem 'wild achter zich te slepen en in de lucht te gooien'.

    Een video toont hoe de 17-jarige gorilla Harambe de jongen door het ondiepe water sleurt. Dan stopt hij, terwijl het kind opstaat. Naar verluidt was de jongen zo'n tien minuten in de greep van de gorilla.

    Het noodgevallenteam van de zoo besloot om het dier neer te schieten. Op dat moment bevond het kind zich tussen de poten van de gorilla. Een verdovingsmiddel zou te traag gewerkt hebben, zegt de directeur. En hoewel de jongen volgens hem niet werd aangevallen, was hij toch in gevaar.

    'Moeilijke beslissing, maar juiste keuze'

    'Het is een droevige dag', aldus Manyard. 'De bewakers moesten een moeilijke beslissing nemen en maakten de juiste keuze, want ze hebben het leven van het jongetje gered. Het had zeer slecht kunnen aflopen.'

    Manyard betreurt dat het incident tot de dood van een bedreigde gorilla heeft geleid. 'Dit is een groot verlies voor de zoo en de gorillapopulatie wereldwijd.'

    De jongen, die bij bewustzijn was tijdens de reddingsoperatie, werd naar het ziekenhuis overgebracht.



    Ondertussen is er ontzettend veel discussie over het hele gebeuren uitgebroken op sociale media. Heel veel mensen zijn verontwaardigd, omdat ze het niet eens zijn met de aanpak van de zoo, ze boos zijn op de ouders die niet aan het opletten zijn of zelfs mensen die het er niet mee eens zijn dat een zeer bedreigd dier is neergeschoten om het leven van een jongetje te redden.

    Wat vinden jullie van dit voorval? Heeft de zoo correct gehandeld? Vinden jullie dat de gorilla zich niet bedreigend gedroeg? Zijn er nog andere meningen?


    What would Emma do?

    Een zoo mag NOOIT zijn dieren vermoorden.

    Jammer voor dat kind, maar ik ben het eens met alle kritieken. De zoo zou voor meer veiligheid moeten zorgen en de ouders hadden beter moeten opletten. Daarbij is het leven van een dier wat mij betreft niet minder waard dan dat van een mens.


    Queer zijn is gewoon alles

    Als ik oordeel op dat filmpje hadden ze de gorilla nooit mogen neerschieten. Allereerst gaat er iets GOED mis als een kind zomaar een verblijf in kan vallen, helemaal als het gaat om zulke gevaarlijke dieren als gorilla's. Dat ligt aan de dierentuin. En in mijn ogen is dat beest helemaal niet agressief en had een stevige verdoving de klus ook kunnen klaren. Het was niet zo dat hij zijn tanden in het kind zette en hem als een prooi heen en weer schudde en dat ze écht geen keuze meer hadden.
    De fout ligt voornamelijk bij de dierentuin, daarna bij de ouders. En de gorilla wordt gestraft.

    [ bericht aangepast op 30 mei 2016 - 20:03 ]


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Met de twee reacties boven mij ben ik het 100 % zeker eens.


    I wanna be a wizard!

    IK vind het echt niet kunnen. Zoals hierboven gezegd, een Zoo moet zo zijn dat er eigenlijk al geen kans is. Ik vond in het filmpje de gorilla eerder bezorgd dan agressief overkomen.

    Ik vind het triest dat ze een aap zomaar neerschieten alsof het niets is. Hetzelfde als in een Zoo waar een bezoeker in de leeuewnkooi is gekropen, en wie is er nu niet meer, juist de leeuw


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Het kind is naar binnen geglipt. wtf kun je die gorilla de schuld toch niet voor geven? Eerder de schuld van het kind/de ouders.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Het staat niet in die tekst hierboven, maar ik heb wel op verschillende andere sites gelezen dat dat kind blijkbaar door/onder best wat dingen heen gekropen is, dus het is niet alsof hij er even makkelijk in kon komen, in mijn ogen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Velaris schreef:
    Het staat niet in die tekst hierboven, maar ik heb wel op verschillende andere sites gelezen dat dat kind blijkbaar door/onder best wat dingen heen gekropen is, dus het is niet alsof hij er even makkelijk in kon komen, in mijn ogen.


    Nja, dan nog vind ik de schuld meer bij de ouders liggen. Sowieso is het 0 schuld aan de gorilla.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik zeg toch ook niet dat ik het de schuld van de gorilla vind :') ?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Velaris schreef:
    Ik zeg toch ook niet dat ik het de schuld van de gorilla vind :') ?


    O neee, was meer een aanvulling op je bericht, niet tegen jou, sorry dat 't zo over kwam (:


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Schouwer schreef:
    Een zoo mag NOOIT zijn dieren vermoorden.

    Jammer voor dat kind, maar ik ben het eens met alle kritieken. De zoo zou voor meer veiligheid moeten zorgen en de ouders hadden beter moeten opletten. Daarbij is het leven van een dier wat mij betreft niet minder waard dan dat van een mens.

    Dit dus. Ik vind het HEEL slecht dat ze dat gedaan hebben. Waar zijn de verdovingspijlen?


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Dit doet me denken aan een gelijkaardig voorval een tijdje geleden van een man die dacht dat hij Jezus was en zich dus in het leeuwenverblijf wierp. Daar hebben ze dan ook de leeuwen afgemaakt - deze waren eerst ook niet agressief, maar uiteindelijk kwam het jachtinstinct natuurlijk wel weer naar boven.
    Ik moet zeggen dat ik het in beide gevallen vooral fout vind van de dierentuin dat ze geen sterke verdovingsmiddelen bij de hand hebben liggen. Het is ten slotte hun taak om zowel voor de bezoekers als dieren een veilige omgeving te creëren en wanneer dit niet lukt door de omheining, zou deze fout niet mogen worden opgelost door het dier te doden.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Ik heb nog een beetje verder rondgekeken en hier vind ik bijvoorbeeld wel een filmpje van de gorilla die de jongen door het hok sleurt:

    http://www.bbc.com/news/world-us-canada-36407643


    What would Emma do?

    Agent schreef:
    Dit doet me denken aan een gelijkaardig voorval een tijdje geleden van een man die dacht dat hij Jezus was en zich dus in het leeuwenverblijf wierp. Daar hebben ze dan ook de leeuwen afgemaakt - deze waren eerst ook niet agressief, maar uiteindelijk kwam het jachtinstinct natuurlijk wel weer naar boven.
    Ik moet zeggen dat ik het in beide gevallen vooral fout vind van de dierentuin dat ze geen sterke verdovingsmiddelen bij de hand hebben liggen. Het is ten slotte hun taak om zowel voor de bezoekers als dieren een veilige omgeving te creëren en wanneer dit niet lukt door de omheining, zou deze fout niet mogen worden opgelost door het dier te doden.


    Ik heb foto's van die man gezien hoe deze open gebeten werd door de leeuwen... Bon hij had er niet naar binnen moeten lopen, maar het was echt walgelijk om te zien. Kan er nog steeds wel om janken hoe dom zo iemand kan zijn en dat hij het nog ook nog overleven had. Na zo'n trauma (ook al heb je t jezelf aan gedaan) zou ik niet meer willen of kunnen leven.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Dat kindje zou tegen moeten gehouden zijn, maar wat ik niet snap: waarom dan maar direct de gorilla doodschieten. Konden ze hem niet verdoven of zo?


    Ex astris, sciencia

    Mulford schreef:
    Dat kindje zou tegen moeten gehouden zijn, maar wat ik niet snap: waarom dan maar direct de gorilla doodschieten. Konden ze hem niet verdoven of zo?

    De kans dat hij door het verdovingspijltje agressief zou worden, was waarschijnlijk te groot. Volgens mij kunnen ze niet zo sterke verdoving toedienen dat die echt onmiddellijk werkt, zonder een dodelijke dosis te geven. (Dat denk ik ook maar, want ik ben lang geen expert)

    Maar begrijp me niet verkeerd, ik spreek het totaal niet goed dat ze het dier hebben doodgeschoten. Volgens mij ligt het grootste probleem bij de ouders, aangezien je als kind ook al heel wat moeite moet doen om zo'n hok binnen te geraken. Ik las ergens dat hij graag wou zwemmen en toen ze nee zeiden en zich even met iets anders (een ander kind?) bezighielden, is hij erin geklommen. Nou, als je kind geen nee begrijpt, ligt dat aan de opvoeding.

    Volgens mij houden die ouders hun kind vanaf nu wel aan de leiband.

    [ bericht aangepast op 30 mei 2016 - 22:59 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”