• Ik heb nu een paar weken rijles (bij de ANWB, voor wie het zich af vraagt) en ik kan het niet helemaal vinden met het schakelen. Oftewel ik ben er nog erg bezig mee, omdat ik het goed wil doen. Terwijl ik dus eigenlijk ook anderen dingen moet doen, zoals kijken aangezien ik nu al een aantal lessen heb gehad. Mijn rij instructeur begon over rijlessen in een automaat. Op zich snap ik wat hij bedoelt en lijkt het mij ook beter. Want dan hoef ik alleen te remmen en gas te geven en hoef ik mij niet bezig te houden met schakelen. Waardoor ik dus daadwerkelijk kan kijken en verkeerssituaties kan inschatten.

    Maar ik vind het ook wel spannend om in een automaat te rijden.

    Dus heeft iemand wel eens in een automaat gereden? (Tijdens rijlessen of toen je al was geslaagd voor je rijbewijs)

    Update: Gisteren had ik weer een rijles en ook een evaluatiemoment. Ik mag door met de schakel! Ik ben zo blij en opgelucht, niet dat ik automaat niet leuk vind, maar met schakel mag je dus in een automaat rijden en andersom niet. Daarnaast zijn er nog best veel auto's met schakel.

    Omdat er voor mij gisteren een puddingbroodje klaar stond en ik dat als klein cadeautje zag om dit te vieren, voor jullie ook een puddingbroodje. wel een virtuele, maar dat mag de pret niet drukken, toch?

    [ bericht aangepast op 18 juni 2016 - 19:39 ]


    Physics is awesome

    Philip schreef:
    @kelmeckis and anatomy

    Mss komt het omdat ik in een klein dorpje woon op de Veluwe dat alles in een keer moest. In Amsterdam is dat namelijk een stuk gevaarlijker met iemand die on ervaren is. Ik vond het al heel gevaarlijk toen ze mij los lieten de eerste les c:


    Ik mag nu ook al alles doen en ik rij in Amsterdam. Vandaar dat ik het spannend vind en mijn instructeur bijna iedere les zegt dat ik adem moet blijven halen. Ik blijf ook adem halen, alleen soms iets sneller dan normaal.

    Ik vind het nu nog steeds gevaarlijk als ze mij los laten. Ik weet dat er iemand naast me zit die kan in grijpen, maar toch. Daarnaast is het vrij lastig als je bezig bent om je auto in beweging te krijgen en hem niet af te laten slaan, om te kijken wat het verkeer achter je aan het uit spoken is. Ik weet dat ik het moet kunnen, maar nogmaals het koppelingspedaal en ik hebben wel eens ruzie. Daarnaast kijk ik ook wel eens naar de pook. Aangezien ik hem wel in de 3 moet zetten en niet in de 4. Maar ik dwaal af.


    Physics is awesome

    Niet teveel op dat afslaan letten, trouwens. Die van mij sloeg bij mijn examen twee keer af uit zenuwen en ben daar niet op afgerekend. Gewoon geslaagd.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ledecky schreef:
    Ik was zo confused door dit topic. :'D Ik dacht dat het over een snoepautomaat ofzo ging. (cat) Wij zeggen altijd een 'automatique' en ik heb echt nog nooit 'automaat' gebruikt, haha.
    Anyway, ik heb één keer met papa in de auto van mijn mama gereden (automaat), gewoon voor het gevoel. Daarna direct overgeschakeld naar de auto van mijn papa, met schakelen. Ben ondertussen wel weeral maanden gestopt met leren, maar oké. :')


    Daarom had ik juist rijles ervoor gezet. Misschien dat het een verschil is tussen Nederland en België? Want ik ken geen ander woord voor automaat dan automaat, zeg maar.


    Physics is awesome

    Poshlost schreef:
    Schakelen duurt nou eenmaal langer, en eerlijk gezegd raad ik het je echt af om automaat les te nemen.
    Persoonlijk ben ik geen fan van automaten (ik schakel gewoon liever denk ik, haha), maar zoals al gezegd, automaten zijn duurder en als je eenmaal alleen een automaat rijbewijs heb limiteert je dat nogal qua keuze auto's vind ik.
    Ik zou gewoon doorzetten met schakelen. Neem er de tijd voor om het te leren, schakelen lukte mij ook pas echt goed na een 20-tal lessen hoor, en zodra je dat onder de knie hebt gaat alles heel snel.


    Ik begin te denken dat ik gewoon een wat langzamere leerling ben. Daarbij komt dus dat dingen tegelijk doen voor mij moeilijk is.

    Qua wat je moet doen, lijkt het mij wel makkelijker. Je schakelt als het ware maar een keer en daarna regelt de auto alles. Maar ik heb er wel een beetje schrik voor, want de auto regelt het dan en die kan ook een fout maken in mijn ogen.

    Ik voel gewoon dat ze graag willen dat ik dat schakelen zo snel mogelijk onder de knie krijg. Zoals ik al zei, ik ben gewoon niet snel en dingen tegelijk doen, is niet mijn ding. Daar moet ik enorm aan wennen. Daarnaast vind ik het spannend, want ik zit wel op de weg en heb met andere weggebruikers te maken.


    Physics is awesome

    Khal schreef:
    Niet teveel op dat afslaan letten, trouwens. Die van mij sloeg bij mijn examen twee keer af uit zenuwen en ben daar niet op afgerekend. Gewoon geslaagd.


    Totdat mijn instructeur erover begon, was het mij ook niet overkomen. Ik reed langzaam weg bij stoplichten, maar de motor sloeg niet af. Nu het wel heeft gezegd en dat het niet erg is, slaat de motor wel eens af. Ik zit er niet mee, ze mogen toeteren wat ze willen. Zij hebben het ook moeten leren en ik nu ook. Daarnaast gebeurt het niet om hen te pesten en kan het iedereen overkomen.

    Bedankt voor het delen van je ervaring. ^^


    Physics is awesome

    Ik was ook een langzame leerling bij het rijlessen, maar nu heb ik al meer dan twee jaar mijn rijbewijs en gaat alles prima. Schakelen is inderdaad wel kut, maar je moet vooral even het gevoel te pakken krijgen. Automaten zijn inderdaad fijn, en daar cruise ik ook het liefste in rond, maar jammer genoeg kosten ze wel veel geld.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Chandler schreef:
    Ik was ook een langzame leerling bij het rijlessen, maar nu heb ik al meer dan twee jaar mijn rijbewijs en gaat alles prima. Schakelen is inderdaad wel kut, maar je moet vooral even het gevoel te pakken krijgen. Automaten zijn inderdaad fijn, en daar cruise ik ook het liefste in rond, maar jammer genoeg kosten ze wel veel geld.


    Nu voel ik mij toch wat minder onzeker. Blijkbaar ben ik niet de enige. Ik denk dat het komt, omdat de instructeurs gewend zijn aan mensen die de simulator lessen wel hebben afgerond. In dat opzicht heb ik dus een achterstand, want ik heb het niet af gemaakt. Ik heb drie keer in de simulator gezeten, maar het ging niet voor mij. Of ik werd misselijk of duizelig of allebei. Dus toen was de ANWB het met mij eens dat ik beter de weg op kon gaan.

    Dat is het inderdaad. Met de pook gaat het nu wel aardig, alleen het koppelingspedaal goed omhoog laten komen en het gaspedaal bedienen is lastig. Blijkbaar is met piepende banden wegrijden wel stoer en cool, maar slecht voor de auto. ^^

    Dat lijkt mij ook. Als ik het rijbewijs eenmaal heb en het is schakel, zou ik alsnog spannend vinden om in een automaat te rijden. Dan mis ik waarschijnlijk het schakelen.


    Physics is awesome

    Update: Gisteren had ik weer een rijles en ook een evaluatiemoment. Ik mag door met de schakel! Ik ben zo blij en opgelucht, niet dat ik automaat niet leuk vind, maar met schakel mag je dus in een automaat rijden en andersom niet. Daarnaast zijn er nog best veel auto's met schakel.

    Omdat er voor mij gisteren een puddingbroodje klaar stond en ik dat als klein cadeautje zag om dit te vieren, voor jullie ook een puddingbroodje. wel een virtuele, maar dat mag de pret niet drukken, toch?


    Physics is awesome

    Ik zou je aanraden om toch verder te gaan met schakel. Ik was er ook heel lang héél slecht in. Maar een schakelbewijs is praktischer, handiger en schakelauto's zijn over het algemeen makkelijker te vinden en goedkoper. Het was bij mij echt flink doorbijten, maar ik had een rijinstructeur die echt bleef drammen. Nu kan ik het prima.

    Oh shit, sorry. Wat fijn voor je! Als je aanvoelt dat dit het beste is, is het natuurlijk het juiste om te doen. Wat tof dat ze meedenken!

    [ bericht aangepast op 18 juni 2016 - 21:04 ]


    Tijd voor koffie.

    Kelmeckis schreef:
    Update: Gisteren had ik weer een rijles en ook een evaluatiemoment. Ik mag door met de schakel! Ik ben zo blij en opgelucht, niet dat ik automaat niet leuk vind, maar met schakel mag je dus in een automaat rijden en andersom niet. Daarnaast zijn er nog best veel auto's met schakel.

    Omdat er voor mij gisteren een puddingbroodje klaar stond en ik dat als klein cadeautje zag om dit te vieren, voor jullie ook een puddingbroodje. wel een virtuele, maar dat mag de pret niet drukken, toch?


    Whoooo! Heel fijn! Kun je inderdaad later kiezen wat jij wilt (:


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik hoop dat je het haalt!

    Ik was juist heel goed in schakelen en rijden in het algemeen, maar de rest ging niet echt. Daarbij had ik ook wel echt een hele slechte rijschool waarvan de rijinstructeur alleen maar langs de mcdonalds wilde rijden en me na 20 lessen nog niet op de snelweg liet gaan (ik had al die 20 lessen dus dezelfde keer- en inparkeeroefeningen gedaan op dezelfde plekken). Ik had echt geluk dat mijn vader het betaalde en niet ik zelf, want ik was ook na die lessen ermee gestopt. Zag bij andere mensen wel 90 lessen op de kaart staan, wist toen al dat het niks zou gaan worden.

    Ik ga wel weer rijden zodra ik een baan heb en zelf een fatsoenlijke rijschool kan betalen, want mijn ouders willen me dus alleen voor slechte goedkope rijscholen financieel steunen :')


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Fibonacci schreef:
    Ik zou je aanraden om toch verder te gaan met schakel. Ik was er ook heel lang héél slecht in. Maar een schakelbewijs is praktischer, handiger en schakelauto's zijn over het algemeen makkelijker te vinden en goedkoper. Het was bij mij echt flink doorbijten, maar ik had een rijinstructeur die echt bleef drammen. Nu kan ik het prima.

    Oh shit, sorry. Wat fijn voor je! Als je aanvoelt dat dit het beste is, is het natuurlijk het juiste om te doen. Wat tof dat ze meedenken!


    Ja, als het niet lukt met de schakel dan is het wel fijn dat ze de optie automaat hebben. Ik weet van mezelf dat ik gefrustreerd kan raken als iets niet lukt en in dat soort gevallen is het beter om over te stappen.

    Maar ik ben zo blij dat ik verder mag in de schakel. Dan kan ik misschien stiekem de sleutels van mijn moeders auto lenen(als ik mijn rijbewijs heb). ^^(grapje)

    [ bericht aangepast op 18 juni 2016 - 23:08 ]


    Physics is awesome

    Khal schreef:
    (...)

    Whoooo! Heel fijn! Kun je inderdaad later kiezen wat jij wilt (:


    Inderdaad, de keuze hebben is toch wel fijn. Hoewel ik wel eerder voor een schakel zou gaan rijden om het niet te verleren en geen automaat naar zijn grootje te helpen.

    Ik heb het ook al over auto's gehad, maar een smartie is blijkbaar niet veilig genoeg. Maar ze zijn zo schattig, omdat ze zo klein zijn en in een stad als Amsterdam is dat wel handig.


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Inderdaad, de keuze hebben is toch wel fijn. Hoewel ik wel eerder voor een schakel zou gaan rijden om het niet te verleren en geen automaat naar zijn grootje te helpen.

    Ik heb het ook al over auto's gehad, maar een smartie is blijkbaar niet veilig genoeg. Maar ze zijn zo schattig, omdat ze zo klein zijn en in een stad als Amsterdam is dat wel handig.


    Een Suzuki Alto! Ook een mini-ding. Kost ook geen ruk.
    Collega van mijn moeder ging direct in automaat rijden nadat ze haar rijbewijs had gehaald, wat wel gewoon voor schakel was. Jaren gedaan. Daarna jaren niet meer gereden. Wilde toch weer proberen en dan met name schakel, omdat dat handig was voor werk. Ze stapte in, deed een paar rondjes op de parkeerplaats en weg was ze. Voelde net als fietsen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    AriChibi schreef:
    Ik hoop dat je het haalt!

    Ik was juist heel goed in schakelen en rijden in het algemeen, maar de rest ging niet echt. Daarbij had ik ook wel echt een hele slechte rijschool waarvan de rijinstructeur alleen maar langs de mcdonalds wilde rijden en me na 20 lessen nog niet op de snelweg liet gaan (ik had al die 20 lessen dus dezelfde keer- en inparkeeroefeningen gedaan op dezelfde plekken). Ik had echt geluk dat mijn vader het betaalde en niet ik zelf, want ik was ook na die lessen ermee gestopt. Zag bij andere mensen wel 90 lessen op de kaart staan, wist toen al dat het niks zou gaan worden.

    Ik ga wel weer rijden zodra ik een baan heb en zelf een fatsoenlijke rijschool kan betalen, want mijn ouders willen me dus alleen voor slechte goedkope rijscholen financieel steunen :')


    Dat is balen. Je ouders betaalden voor fatsoenlijk rijlessen waarbij je iets leert. Ze krijgen dus geen waar voor hun geld. Soms moet je wat meer geld betalen om betere lessen te krijgen.

    Ik heb volgens mij geen inparkeeroefeningen gedaan. Wel een keeroefening, waarvan ik echt dacht dadelijk zit ik tegen die andere auto aan. Maar het was wel gaaf om ineens mijn stuur om te gooien en zo te draaien. Ik geloof alleen dat ik niet heb geademd toen ik het deed.

    Het kan zo leuk zijn om te rijden en ik vind het echt jammer dat jij zo'n slechte ervaring ermee hebt. Zo balen dat je rijinstructeur niet goed was en je alleen maar langs de mcdonalds liet rijden.


    Physics is awesome