• Dag lieve Quizletters

    Het is onderhand al een hele poos geleden dat ik nog wat geschreven heb en nu ik eindelijk weer inspiratie heb, heb ik geen idee hoe aan het verhaal te beginnen. Normaal gezien begin ik altijd met een beschrijving van de omgeving en wek ik daar een gevoel bij op. Een beetje zoals dit:

    Ze keek om zich heen. Een bergtop hier, een rivier daar. Het deed haar denken aan vroeger. Toen ze nog klein was, nam haar moeder haar altijd mee naar dit soort prachtige landschappen. Nu leefde haar moeder niet meer en ze had zichzelf er nooit kunnen toe zetten terug te keren. Dit was de eerste keer in tien jaar tijd.


    Nu, hoe dan ook, ik vind dat oersaaie beginnen, maar ik weet niet wat ik anders moet doen. Dus bij deze: hoe beginnen jullie een verhaal? Wat omschrijven jullie? I need inspiration, haha. :Y)

    Alvast bedankt!


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Misschien als je er meer emotie in gooit?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Misschien als je er meer emotie in gooit?


    Dit. Je kunt daarbij ook de andere zintuigen gebruiken. Wat ruikt je hoofdpersonage, wat horen ze, wat proeven ze eventueel, wat voelen ze op hun huid en natuurlijk; welke sfeer heeft de plek waar ze zijn?


    kip is lekker daarom heet ik drumstick

    Heel erg bedankt! Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een totaal andere manier - dus niet iets dat vanuit de omgeving naar de persoon gaat, snap je? c:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik begin meestal direct in actie, als lezer belandt je dan dus in het midden van een gebeurtenis.


    I wanna be a wizard!

    Bij mij verschilt het van verhaal tot verhaal. Soms begin in midden in een gedachtegang, soms met een beschrijving, maar meestal middenin de actie - dat vind ik ook het leukst om te doen, dan zit je meteen 'in' het verhaal.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Misschien helpt het om eens bij een aantal mensen op quizlet te kijken hoe ze hun verhaal beginnen en te kijken wat je aangenamer of mooier vindt.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    De beste manier om een verhaal te beginnen vind ik meteen met de deur in huis vallen, met iets spannend of integrerend. Dus of: middenin het verhaal, of met de gebeurtenis die de schop onder de kont is, om de ketting aan gebeurtenissen in gang te zetten.
    Kortom, iets waarmee je hun aandacht trekt en hen er quasi inzuigt. Eerst hoofdstukken lang achtergrond en infodump geven om alles en iedereen wat te leren kennen, is meestal geen goed idee, mensen haken af dan en zijn meestal ook niet geïnteresseerd in de achtergrond van personages, met wie ze nog geen band hebben. Als je meteen spanning aan het begin creëert, zit de lezer er al meteen in en zullen ze waarschijnlijk doorlezen omdat ze willen weten hoe het eindigt.

    [ bericht aangepast op 20 juli 2016 - 22:48 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Je kan ook eens proberen om met een dialoog te starten, of gewoon een gesproken zin? Of iets heel gek, dat de nieuwsgierigheid van je lezers wekt (:


    Mijn brein breint zoals het breint.

    Ik maak me schuldig aan de techniek die jij ook gebruikt :')


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    Het belangrijkste is in mijn ogen om meteen vragen op te roepen die de lezer pakken en intrigeren. Dat doe je echter prima. Je beschrijft niet meteen landschap, maar komt ook meteen met een situatie waar de lezer meer over wil weten. Waarom is de moeder dood? Je kan dit nog veel meer versterken en feitelijk kan dit bij iedere soort scène. Zolang je maar een situatie hebt die meteen vragen oproept en je ze niet meteen invult.
    Het verschilt dan ook ontzettend per verhaal hoe ik begin. Soms begin ik inderdaad midden in een actie wat ook al gezegd is. Een spannende achtervolging, een verhit telefoongesprek, een executie, het kan van alles zijn. Dit kán dus ook een dialoog zijn, wat ook al genoemd is.
    Soms begin ik net ná een actie. Dit is dan meestal een actie die alles bepalend is voor hoe het verhaal gedoemd is te lopen, dus het is of iets die de hoofdpersoon aanzet tot iets groots, of iets dat een onomkeerbaar scenario heeft geschept leidend naar het probleem. Over het algemeen neemt zo'n actie een rollencoaster aan emoties en vervolg gebeurtenissen met zich mee. Dan zijn er vragen als: wat is er in vredesnaam gebeurd? Welke kant gaat dit op? Is dit wel zo handig? Wordt er wel goed nagedacht? Dan zit je er dus ook vrij snel in.
    Wat ik ook heel graag doe is beginnen met een proloog waar ik al een tipje van de sluier oplicht over wat het probleem is, wie de slechterik is in dit verhaal. Ik wil dat in een bepaald verhaal nog op een bijzondere manier gaan doen, om dan vervolgens dit te gebruiken om de lezer totaal te misleiden. Maar door bepaalde onheilspellende gedachtes van je slechterik te introduceren -zonder meteen te verraden hoe of wat, kan je ook heel makkelijk spanning opwekken. Lekker dat gevoel van shit er gaat iets heel erg mis gaan en de hoofdpersoon heeft geen idee, maar ik eigenlijk ook niet. Het voelt gewoon alsof er iets heel erg mis zal gaan.
    Maar ook met omgeving beschrijven kan je dikwijls goed dat onheilspellende gevoel oproepen. Je kan hier ook meer symboliek en toch ook meer enviromental storytelling bij gebruiken. Hiermee bedoel ik dat wij mensen bepaalde dingen met bepaalde genres associëren en dat je dus ook met de omgeving meteen een gevoel van angst of spanning op kan wekken. Het is wel snel cliché, maar ik kan er echt kippenvel van krijgen als het goed gedaan wordt, omdat het heel sterk inspeelt op eigen ervaringen en daarmee ook de lezer meetrekt. Als iemand het uitgebreid heeft over een donkere mistige omgeving, hoewel er niks aan de hand is in het verhaal zelf, alleen die omgeving is vrij nadrukkelijk aanwezig, dan geeft het al het idee dat er toch wel iets gaat gebeuren, iets niet in de haak is. Zo kan je omgeving ook gebruiken om het meteen spannend te maken naar mijn idee.

    Maar ja, dat ben ik, dus ik weet niet of het ook echt goed is. Dit is mijn ervaring met zowel lezen en schrijven. Kan voor anderen wel weer heel anders zijn.


    Happy Birthday my Potter!

    Begin gewoon met het gene wat je het meest interesseert. Misschien is dat een ontvoering, een pester, misschien de moeder die dood gaat? Wees flexibel en schrap de oninteressante stukjes, niet belangrijke stukjes van je verhaal. Het belangrijkste is dat jij het boeiend vind.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Pfff lastig... Soms begin ik gelijk in actie, of in een gebeurtenis dat wat aandacht vereist. Weetje wat je kan doen, wat random verhalen hier bekijken en dan alleen het eerste hoofdstuk ervan lezen! Wedden dat je dan veel verschillende manieren ontdekt!


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Het meeste is eigenlijk wel gezegd. Actie, spanning, drama, maar gebruik gevoelens. Soms weet ik het zelf ook niet en in zulke gevallen zou je andere verhalen kunnen lezen of je begint random met een scene, die hoe dan ook in je verhaal zou komen. Doe ik zelf eveneens.

    Begin met situatie als een gevecht, een begrafenis, dat je karakter er achter komt dat haar vriend haar bedriegt, gedumpt worden. (valt ook onder dialoog)
    Begin met de omgeving als een verhuizing, wakker worden in het ziekenhuis.
    Begin met een dialoog als een telefoongesprek, afluisteren van een gesprek, nieuws dat je hoofdpersoon ziek is, nieuws dat vader of moeder verongelukt is, het nieuws van televisie over een ontsnapte gevangene.

    Je kan werkelijk waar alle kanten op en kijk hoe de anderen beginnen. Lees prologen en het 1e hoofdstuk om een indruk te krijgen. Voor je het weet wordt het wat makkelijker voor je.

    Zolang je er zelf maar volledig achterstaat want jij schrijft het. Schrijf gewoon eerst klad en bewerk het daarna tot je tevreden bent. Misschien dat het de eerste keer gelijk goed gaat en dat je al tevreden bent en voila, je hebt een begin. (;

    [ bericht aangepast op 5 aug 2016 - 22:50 ]


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Ik vind het persoonlijk het leukst als verhalen middenin de actie beginnen of in het midden van een dialoog. ^^ I
    k denk det het ook wel wat van het verhaal afhangt. Sommige verhalen focussen zo erg op het emotionele dat het misschien beter is om met een gevoel of gedachte te beginnen.


    The soul needs autumn.