• Ik was benieuwd wat mijn mede Quizletters vinden van het wisselende oogpunt en ik wou jullie graag vragen of jullie het rijtje hieronder willen beantwoorden.

    1. Lees jij wel eens verhalen met meerdere oogpunten?
    2. Welke vormen (hij/zij, algemeen, ik)ben jij vooral tegengekomen als je verhalen leest uit meerdere oogpunten
    2.1 En welke vind jij dan het fijnste?
    2.2 Welke bekende schrijver/ quizletter kan goed met wisselende oogpunten werken volgens jou?
    3. Hoeveel oogpunten zijn te veel/genoeg en wat maakt dat zo?
    4. Lees jij liever mannelijke of vrouwelijke perspectieven?
    5. Zou jij het vervelend vinden als er eenmalig een nieuw oogpunt aan bod komt (van een minder belangrijk personage), om wat zaken rond om het hoofdpersonage duidelijk te maken. (Bijv. een oude man vertelt in zijn perspectief dat hij vind dat de postbode (het hoofdpersoon) zich vreemd gedraagt vandaag en ontdekt iets vreemds)


    Alvast bedankt.

    [ bericht aangepast op 2 aug 2016 - 20:02 ]


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    1. Ja
    2. Volgens mij vooral ik-vorm, maar dat weet ik niet zeker.
    2.1 Dat maakt mij niet uit.
    2.2 Mel Wallis de Vries, Loes den Hollander
    3. Meer dan vier vind ik onoverzichtelijk worden.
    4. Ik vind afwisseling hiertussen altijd fijn.
    5. Nee, ik denk dat dat in sommige gevallen wel handig kan zijn, als het echt iets toevoegd.


    chaos makes the muse

    1. Lees jij wel eens verhalen met meerdere oogpunten?
    Ja, die lees ik.

    2. Welke vormen (hij/zij, algemeen, ik)ben jij vooral tegengekomen als je verhalen leest uit meerdere oogpunten
    Vooral ik-verhalen, maar soms ook hij/zij.

    2.1 En welke vind jij dan het fijnste?
    Ik heb geen voorkeur zolang het maar toevoeging geeft aan het verhaal.

    2.2 Welke bekende schrijver/ quizletter kan goed met wisselende oogpunten werken volgens jou?
    Ik vond het altijd heel fijn om van Poisonthorn te lezen (dit verhaal wisselt om het hoofdstuk van POV tussen 2 meisjes die beide hun eigen dingen beleven en elkaar uiteindelijk ontmoeten), maar zij is al heel lang niet meer aan het schrijven. Zelf gebruik ik ook in bijna elk verhaal wisselende POV's.

    3. Hoeveel oogpunten zijn te veel/genoeg en wat maakt dat zo?
    Als het iets toevoegt aan het verhaal kan je zovaak wisselen als je wil. Ik heb verhalen gelezen en geschreven met wel 5 of meer POV's. Zolang het maar duidelijk is vanuit wie je leest (:

    4. Lees jij liever mannelijke of vrouwelijke perspectieven?
    Geen voorkeur. Maar als het grootste deel van het verhaal vanuit het ene geslacht is, is het soms heel leuk om eens vanuit het andere geslacht te lezen.

    5. Zou jij het vervelend vinden als er eenmalig een nieuw oogpunt aan bod komt (van een minder belangrijk personage), om wat zaken rond om het hoofdpersonage duidelijk te maken. (Bijv. een oude man vertelt in zijn perspectief dat hij vind dat de postbode (het hoofdpersoon) zich vreemd gedraagt vandaag en ontdekt iets vreemds)
    Nee, totaal niet. Als het dingen verduidelijkt/blootlegt zou ik het graag lezen.

    [ bericht aangepast op 2 aug 2016 - 20:08 ]

    Aangezien ik best een duidelijke mening heb over wisselende perspectieven, heb ik me aan je vragenlijst gewaagd :Y).
    Ik zie net dat ik echt heel veel uitleg heb getypt in vergelijking met de voorgaande reacties, oeps.

    1. Zelden, ik lees dat meestal niet zo graag. Ofwel staat er te expliciet aangegeven dat het oogpunt wisselt, waardoor ik even uit het verhaal word getrokken, ofwel heb ik pas na een half hoofdstuk door dat het oogpunt gewisseld is. Niets voor mij dus eigenlijk (cat).

    2. Ik vermoed dat zulke verhalen voornamelijk vanuit een ik-perspectief geschreven worden, aangezien het bij de andere perspectieven minder noodzakelijk is om te wisselen van oogpunt.
    2.1. Ik heb altijd een voorkeur voor ik-perspectief, aangezien ik het belangrijk vind dat ik me kan inleven in het personage!
    2.2. Ben nog nooit eentje tegengekomen die ik goed genoeg vond om hem/haar tot op dit moment te herinneren :'D. Misschien ben ik de auteur gewoon nog niet tegengekomen die het op zo een manier aanpakt dat ik het wel aangenaam vind om te lezen.

    3. Ik denk dat er niet echt een limiet is o.i.d., maar als er ieder hoofdstuk wordt gewisseld kan het wel storend zijn. Persoonlijk heb ik genoeg aan één of twee perspectieven, omdat ik naast de visie van de personages ook nog een eigen visie ontwikkel over de situaties. Best wel vervelend als er dan 5 oogpunten aan bod komen, haha. Het verwart of verveelt me ook best snel: als het steeds over dezelfde situaties gaat wordt het snel saai, maar als ze steeds over andere dingen praten kan ik uiteindelijk gewoon niet meer volgen.

    4. Hmm, geen voorkeur denk ik. Beide perspectieven kunnen verrijkend werken in een verhaal, dus ik denk dat dat heel erg afhangt van hoe ze worden uitgewerkt en welke rol een bepaald personage speelt in het verhaal.

    5. Neen, ik denk niet dat ik dat als storend zou ervaren. Misschien wel in eerste instantie vreemd, omdat het lijkt alsof dit personage daarna een belangrijkere rol in het verhaal zal krijgen. Mijn logica is namelijk dat je niet 'zomaar' voor het oogpunt van dat personage kiest. Op zich is het dus niet storend, maar daar zou ik misschien wel even bij stilstaan.

    [ bericht aangepast op 2 aug 2016 - 20:20 ]


    Words are loaded pistols. Sometimes it's just better not to pull the trigger. | Vertrouwenspersoon

    1. Lees jij wel eens verhalen met meerdere oogpunten?
    - Ja
    2. Welke vormen (hij/zij, algemeen, ik)ben jij vooral tegengekomen als je verhalen leest uit meerdere oogpunten
    - Allebei kom ik ze tegen. Zowel hij/zij als ik.
    2.1 En welke vind jij dan het fijnste?
    - Geen voorkeur
    2.2 Welke bekende schrijver/ quizletter kan goed met wisselende oogpunten werken volgens jou?
    - Ik vind dat Laleah het goed doet. Ze geeft duidelijk de mindset weer van de personage die aan het woord is. Als ze Draco laat spreken gebruikt ze in haar gedachtes dingen al dikke trol en dat soort dingen. Door het POV kun je veel opmaken over het karakter van de hoofdpersoon. Ze denken anders en nog belangrijker, ze klinken anders.
    3. Hoeveel oogpunten zijn te veel/genoeg en wat maakt dat zo?
    - 1 - 2 - 3 is geen probleem, 4 begint al onoverzichtelijk te worden (tenzij het in de hij/zij - vorm staat, dan kan het nog). Vanaf 5 is het wanordelijk.
    - Alleen van POV wisselen per hoofdstuk. Niet halverwege. Dat is storend.
    4. Lees jij liever mannelijke of vrouwelijke perspectieven?
    - Hangt van het personage zelf af, voor welk POV ik een voorkeur heb. Of het een man of vrouw is, is niet echt bepalend.
    5. Zou jij het vervelend vinden als er eenmalig een nieuw oogpunt aan bod komt (van een minder belangrijk personage), om wat zaken rond om het hoofdpersonage duidelijk te maken. (Bijv. een oude man vertelt in zijn perspectief dat hij vind dat de postbode (het hoofdpersoon) zich vreemd gedraagt vandaag en ontdekt iets vreemds)
    - Nee. Ik zou dat wat je schrijft zeker niet slecht vinden, zelfs goed. Het heeft een integrerend effect en zoals jij het omschrijft kan het een flinke interesse en nieuwsgierigheid opwekken en dat is goed! Ik zou het alleen vervelend vinden als het om wat achtergrondinformatie zou gaan over het andere personage/geen bijdrage levert aan de hoofdzaken.

    [ bericht aangepast op 2 aug 2016 - 20:18 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Benevolence schreef:
    Aangezien ik best een duidelijke mening heb over wisselende perspectieven, heb ik me aan je vragenlijst gewaagd :Y).

    1. Zelden, ik lees dat meestal niet zo graag. Ofwel staat er te expliciet aangegeven dat het oogpunt wisselt, waardoor ik even uit het verhaal word getrokken, ofwel heb ik pas na een half hoofdstuk door dat het oogpunt gewisseld is. Niets voor mij dus eigenlijk (cat).

    2. Ik vermoed dat zulke verhalen voornamelijk vanuit een ik-perspectief geschreven worden, aangezien het bij de andere perspectieven minder noodzakelijk is om te wisselen van oogpunt.
    2.1. Ik heb altijd een voorkeur voor ik-perspectief, aangezien ik het belangrijk vind dat ik me kan inleven in het personage!
    2.2. Ben nog nooit eentje tegengekomen die ik goed genoeg vond om hem/haar tot op dit moment te herinneren :'D. Misschien ben ik de auteur gewoon nog niet tegengekomen die het op zo een manier aanpakt dat ik het wel aangenaam vind om te lezen.

    3. Ik denk dat er niet echt een limiet is o.i.d., maar als er ieder hoofdstuk wordt gewisseld kan het wel storend zijn. Persoonlijk heb ik genoeg aan één of twee perspectieven, omdat ik naast de visie van de personages ook nog een eigen visie ontwikkel over de situaties. Best wel vervelend als er dan 5 oogpunten aan bod komen, haha. Het verwart of verveelt me ook best snel: als het steeds over dezelfde situaties gaat wordt het snel saai, maar als ze steeds over andere dingen praten kan ik uiteindelijk gewoon niet meer volgen.

    4. Hmm, geen voorkeur denk ik. Beide perspectieven kunnen verrijkend werken in een verhaal, dus ik denk dat dat heel erg afhangt van hoe ze worden uitgewerkt en welke rol een bepaald personage speelt in het verhaal.

    5. Neen, ik denk niet dat ik dat als storend zou ervaren. Misschien wel in eerste instantie vreemd, omdat het lijkt alsof dit personage daarna een belangrijkere rol in het verhaal zal krijgen. Mijn logica is namelijk dat je niet 'zomaar' voor het oogpunt van dat personage kiest. Op zich is het dus niet storend, maar daar zou ik misschien wel even bij stilstaan.



    Dankjewel voor je mening!
    Ik kwam toevallig op het idee om dit topic te maken, nadat ik A Song of Ice and Fire van GRR.Martin heb gelezen. Sterke boeken, met een constante POV wisseling, maar toch echt erg goed. Ik was er vroeger ook geen fan van om diezelfde reden als jij nu ook aangeeft.

    [ bericht aangepast op 2 aug 2016 - 20:22 ]


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Histoire schreef:
    1. Lees jij wel eens verhalen met meerdere oogpunten?
    - Ja
    2. Welke vormen (hij/zij, algemeen, ik)ben jij vooral tegengekomen als je verhalen leest uit meerdere oogpunten
    - Allebei kom ik ze tegen. Zowel hij/zij als ik.
    2.1 En welke vind jij dan het fijnste?
    - Geen voorkeur
    2.2 Welke bekende schrijver/ quizletter kan goed met wisselende oogpunten werken volgens jou?
    - Ik vind dat Laleah het goed doet. Ze geeft duidelijk de mindset weer van de personage die aan het woord is. Als ze Draco laat spreken gebruikt ze in haar gedachtes dingen al dikke trol en dat soort dingen. Door het POV kun je veel opmaken over het karakter van de hoofdpersoon. Ze denken anders en nog belangrijker, ze klinken anders.
    3. Hoeveel oogpunten zijn te veel/genoeg en wat maakt dat zo?
    - 1 - 2 - 3 is geen probleem, 4 begint al onoverzichtelijk te worden (tenzij het in de hij/zij - vorm staat, dan kan het nog). Vanaf 5 is het wanordelijk.
    4. Lees jij liever mannelijke of vrouwelijke perspectieven?
    - Hangt van het personage zelf af, voor welk POV ik een voorkeur af. Of het een man of vrouw is, is niet echt bepalend.
    5. Zou jij het vervelend vinden als er eenmalig een nieuw oogpunt aan bod komt (van een minder belangrijk personage), om wat zaken rond om het hoofdpersonage duidelijk te maken. (Bijv. een oude man vertelt in zijn perspectief dat hij vind dat de postbode (het hoofdpersoon) zich vreemd gedraagt vandaag en ontdekt iets vreemds)
    - Nee. Ik zou dat wat je schrijft zeker niet slecht vinden, zelfs goed. Het heeft een integrerend effect en zoals jij het omschrijft kan het een flinke interesse en nieuwsgierigheid opwekken en dat is goed! Ik zou het alleen vervelend vinden als het om wat achtergrondinformatie zou gaan over het andere personage/geen bijdrage levert aan de hoofdzaken.



    @Laleah / Leah is daar inderdaad goed in (eigen ervaring haha)


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    GoodGrief schreef:
    (...)


    Dankjewel voor je mening!
    Ik kwam toevallig op het idee om dit topic te maken, nadat ik A Song of Ice and Fire van GRR.Martin heb gelezen. Sterke boeken, met een constante POV wisseling, maar toch echt erg goed. Ik was er vroeger ook geen fan van om diezelfde reden als jij nu ook aangeeft.

    Hm, misschien moet ik daar dan eens wat opzoekwerk over doen!


    Words are loaded pistols. Sometimes it's just better not to pull the trigger. | Vertrouwenspersoon

    Benevolence schreef:
    (...)
    Hm, misschien moet ik daar dan eens wat opzoekwerk over doen!



    Ik zou het zeker een kans geven! Echte aanraders.


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    1. Lees jij wel eens verhalen met meerdere oogpunten?
    Ja, vaak genoeg. Zelf schrijf ik ook vaak met wisselende povs

    2. Welke vormen (hij/zij, algemeen, ik)ben jij vooral tegengekomen als je verhalen leest uit meerdere oogpunten
    De ik-vorm kwam ik voornamelijk tegen in andere stories.

    2.1 En welke vind jij dan het fijnste?
    De ik-vorm. Dan kan ik me inbeelden dat ik dat personage ben en dat verhaal meemaak (ja, zo lees ik stories)

    2.2 Welke bekende schrijver/ quizletter kan goed met wisselende oogpunten werken volgens jou?
    Dat is voor iedereen verschillend. Ik heb niet echt een specifieke user of schrijver die er echt in uitblinkt. Maar dat neemt niet weg dat sommigen het goed kunnen. Een voorbeeld zijn mijn cowriters die zich er ook makkelijk aan kunnen wagen om meerdere povs te schrijven.

    3. Hoeveel oogpunten zijn te veel/genoeg en wat maakt dat zo?
    Ik zou zelf vanuit maximaal 5 oogpunten schrijven. Dat doe ik zelf ook en anders word het misschien te onduidelijk voor de lezers. Maar dat is mijn mening. Maar het is ook wat je zelf het makkelijkst vind. Als jij bijvoorbeeld 10 povs weet te beschrijven zou je dat ook prima kunnen doen.

    4. Lees jij liever mannelijke of vrouwelijke perspectieven?
    Dat maakt me niet uit. Ik kan het allebei prima lezen. Daar zit voor mij geen voorkeur of verschil in.

    5. Zou jij het vervelend vinden als er eenmalig een nieuw oogpunt aan bod komt (van een minder belangrijk personage), om wat zaken rond om het hoofdpersonage duidelijk te maken. (Bijv. een oude man vertelt in zijn perspectief dat hij vind dat de postbode (het hoofdpersoon) zich vreemd gedraagt vandaag en ontdekt iets vreemds)
    Nee, dat vertelt ook iets meer over het verhaal. Het kan een minder belangrijk personage zijn, het is wel een personage die toch een stukje van het verhaal meegeeft. En als dat nodig is dan zou ik het doen. Hoe meer info, hoe beter :)


    "It means no worries, for the rest of your days"

    1. Lees jij wel eens verhalen met meerdere oogpunten?
    Ja.
    2. Welke vormen (hij/zij, algemeen, ik)ben jij vooral tegengekomen als je verhalen leest uit meerdere oogpunten
    Hij/zij vorm
    2.1 En welke vind jij dan het fijnste?
    Uhm, ik vind de hij/zij vorm het fijnst bij meerdere POVS, maar de ik-vorm bij een POV
    2.2 Welke bekende schrijver/ quizletter kan goed met wisselende oogpunten werken volgens jou?
    Kass Morgan (bekend van de boekenreeks The 100 )
    3. Hoeveel oogpunten zijn te veel/genoeg en wat maakt dat zo?
    Ik vind het wel fijn om maximaal 4 oogpunten te lezen, anders wordt het te veel en raak ik in de war
    4. Lees jij liever mannelijke of vrouwelijke perspectieven?
    Maakt niet zo zeer uit
    5. Zou jij het vervelend vinden als er eenmalig een nieuw oogpunt aan bod komt (van een minder belangrijk personage), om wat zaken rond om het hoofdpersonage duidelijk te maken. (Bijv. een oude man vertelt in zijn perspectief dat hij vind dat de postbode (het hoofdpersoon) zich vreemd gedraagt vandaag en ontdekt iets vreemds)
    Ja, ik heb liever dat die persoon in het hele verhaal een hoofdpersoon is, dan dat die eenmalig aan bod komt


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    1. Lees jij wel eens verhalen met meerdere oogpunten?
    Eigenlijk niet. Ik klik verhalen met verschillende POVs meestal weg.
    2. Welke vormen (hij/zij, algemeen, ik)ben jij vooral tegengekomen als je verhalen leest uit meerdere oogpunten
    Meestal ik, maar soms ook hij/zij.
    2.1 En welke vind jij dan het fijnste?
    Bij verschillende POVs vind ik hij/zij het fijnst. Dan is het meteen duidelijk dat dit een ander oogpunt is. Bij de ik-vorm heb ik het heel vaak niet door.
    2.2 Welke bekende schrijver/ quizletter kan goed met wisselende oogpunten werken volgens jou?
    Ik lees bijna geen verhalen meer op Quizlet. De enige schrijvers die mij boeken met verschillende POV kunnen laten lezen, zijn Veronica Rossi en Simone van der Vlugt.
    3. Hoeveel oogpunten zijn te veel/genoeg en wat maakt dat zo?
    Niet meer dan drie, omdat het anders verwarrend wordt en niet meer prettig leest. Er moeten, naar mijn mening, niet te veel hoofdpersonages zijn,.
    4. Lees jij liever mannelijke of vrouwelijke perspectieven?
    Dat maakt me niet uit.
    5. Zou jij het vervelend vinden als er eenmalig een nieuw oogpunt aan bod komt (van een minder belangrijk personage), om wat zaken rond om het hoofdpersonage duidelijk te maken. (Bijv. een oude man vertelt in zijn perspectief dat hij vind dat de postbode (het hoofdpersoon) zich vreemd gedraagt vandaag en ontdekt iets vreemds)
    Nee, daar heb ik helemaal geen problemen mee. Soms wordt het verhaal er juist duidelijker of spannender op.


    Take risks and conquer your fears.

    Dankjewel voor jullie reacties allemaal~!


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    1. Lees jij wel eens verhalen met meerdere oogpunten?
    Jawel, al is het niet heel vaak. Over het algemeen vind ik het namelijk snel verwarrend worden.

    2. Welke vormen (hij/zij, algemeen, ik)ben jij vooral tegengekomen als je verhalen leest uit meerdere oogpunten
    Voornamelijk hij/zij vorm. Soms ook wel eens ik vorm.

    2.1 En welke vind jij dan het fijnste?
    Hij/zij vorm, omdat soms, wanneer er van oogpunt gewisseld wordt, wel eens onduidelijk is vanuit wiens oogpunt je het leest.

    2.2 Welke bekende schrijver/ quizletter kan goed met wisselende oogpunten werken volgens jou?
    In Heroes of Olympus van Rick Riordan is veel gewerkt met verschillende oogpunten. Ondanks er gewisseld werd tussen vrij veel personages, was het wel heel duidelijk. Of het daadwerkelijk goed is, weet ik niet, maar ik vond het in ieder geval fijn om te lezen.

    3. Hoeveel oogpunten zijn te veel/genoeg en wat maakt dat zo?
    Persoonlijk vind ik 3 meer dan genoeg. Wanneer je met veel personages gaat werken, loop je het risico dat het onduidelijk/rommelig gaat worden. Vooral als er ook meerdere verhaallijnen in verwerkt zitten. Als lezer moet je soms dan zoveel schakelen, dat het haast vermoeiend kan worden.

    4. Lees jij liever mannelijke of vrouwelijke perspectieven?
    Het maakt voor mij niet heel veel uit. Dat ligt echt aan het personage zelf.

    5. Zou jij het vervelend vinden als er eenmalig een nieuw oogpunt aan bod komt (van een minder belangrijk personage), om wat zaken rond om het hoofdpersonage duidelijk te maken. (Bijv. een oude man vertelt in zijn perspectief dat hij vind dat de postbode (het hoofdpersoon) zich vreemd gedraagt vandaag en ontdekt iets vreemds)
    Dat ligt heel erg aan het verhaal. Desondanks zou ik het niet heel erg vinden, als het inderdaad dingen duidelijk maakt die belangrijk zijn voor het verhaal. Wel kan het verwarrend zijn als het niet goed wordt aangepakt. Of tenminste, dat is wat ik denk.


    Ik hoop dat je er nog iets aan hebt ^^


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    1. Lees jij wel eens verhalen met meerdere oogpunten?
    Ja, dat lees ik lover het algemeen liever dan vanuit één persoon.

    2. Welke vormen (hij/zij, algemeen, ik)ben jij vooral tegengekomen als je verhalen leest uit meerdere oogpunten
    Hij/zij

    2.1 En welke vind jij dan het fijnste?
    Hij/zij, maar ik houd überhaupt niet zo van verhalen in de ik-vorm (al zijn er natuurlijk uitzonderingen)

    2.2 Welke bekende schrijver/ quizletter kan goed met wisselende oogpunten werken volgens jou?
    Ik lees niet echt boeken van hele bekende schrijvers, dus het heeft denk ik niet zoveel nut om die op te noemen.
    Op Quizlet vind ik dat Faelain/Evelien het heel goed doet, al heeft zij er soms wel wat veel. Gumball/Alicia kan het ook prima en voert ook op die manier de spanning op, al schrijft ze de laatste tijd niet meer zo veel.

    3. Hoeveel oogpunten zijn te veel/genoeg en wat maakt dat zo?
    Dat hangt erg van de samenhang van het verhaal af. Het is nogal een verschil of mensen zich op tien verschillende plaatsen bevinden, zoals in de Game of Thrones serie (daar waren er voor mij toen wat veel), of dat men wel gewoon dezelfde gebeurtenissen volgt of dat die in elk geval erg veel invloed op elkaar hebben.

    4. Lees jij liever mannelijke of vrouwelijke perspectieven?
    Ik vind een mix vaak wel fijn.

    5. Zou jij het vervelend vinden als er eenmalig een nieuw oogpunt aan bod komt (van een minder belangrijk personage), om wat zaken rond om het hoofdpersonage duidelijk te maken. (Bijv. een oude man vertelt in zijn perspectief dat hij vind dat de postbode (het hoofdpersoon) zich vreemd gedraagt vandaag en ontdekt iets vreemds)
    Alleen als het echt een functie heeft.


    Every villain is a hero in his own mind.

    1. Lees jij wel eens verhalen met meerdere oogpunten?
    Vroeger wel, nu eigenlijk nog zelden tot niet.

    2. Welke vormen (hij/zij, algemeen, ik)ben jij vooral tegengekomen als je verhalen leest uit meerdere oogpunten
    Vooral ik-vorm, maar ook hij/zij af en toe.

    2.1 En welke vind jij dan het fijnste?
    Hij/zij, omdat ik gewoon in het algemeen liever deze vorm lees.

    2.2 Welke bekende schrijver/ quizletter kan goed met wisselende oogpunten werken volgens jou?
    Ik denk niet dat ik al ooit zo'n boek gelezen heb. Op Quizlet lees ik al een tijdje niet meer zo veel.

    3. Hoeveel oogpunten zijn te veel/genoeg en wat maakt dat zo?
    Hangt van het verhaal af. Zolang het nog duidelijk blijft en alles nog prima te volgen is, maakt het me weinig uit hoeveel het er precies zijn. Al ben ik ook weer niet voorstander van meer dan drie POV's.

    4. Lees jij liever mannelijke of vrouwelijke perspectieven?
    Maakt mij weinig uit.

    5. Zou jij het vervelend vinden als er eenmalig een nieuw oogpunt aan bod komt (van een minder belangrijk personage), om wat zaken rond om het hoofdpersonage duidelijk te maken. (Bijv. een oude man vertelt in zijn perspectief dat hij vind dat de postbode (het hoofdpersoon) zich vreemd gedraagt vandaag en ontdekt iets vreemds)
    Hangt er van af. Maar op zich snap ik het nut niet per se als je voor een bepaald persoon maar eenmalig een POV zou schrijven en daarna niet meer. Tenzij het echt van belang zou zijn voor het hele verhaal, dan zou ik het nog kunnen begrijpen.


    16 - 09 - '17