• Ik zoek een curcus voor 18 jarige plussers.
    Ik wil graag mijn Nederlands verbeteren voor beter in de taal te zitten.
    Gewoon dat ik mijn boeken beter kan schrijven en kan uitgeven in verloop van de toekomst.
    Ik zoek opleidingen voor curcus voor beter in Nederlands te worden.
    Enkel is voor mensen die uit een ander land komen.

    Weet één van jullie voor opleiding beter Nederlands voor mensen die niet uit ander land komen.

    Gewoon even kijken bij Volwassenonderwijs of avondschool. Op de VDAB site bieden ze ook online opleidingen aan, daar zit ook Nederlands bij.


    16 - 09 - '17

    Kan je misschien beter eerder naar een bijlesleerkracht op zoek gaan? Je begint namelijk niet vanaf nul zoals bij sommige migranten het geval is. Alleen kan dat wel wat duurder zijn. Voor de rest weet ik niet goed wat voor cursussen er hier over zijn.


    What would Emma do?

    Ik verbeter mijn Nederlands door naar een avondschool te gaan, misschien is dat iets?


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Ik kom veel in contact met Nederlandse lessen voor anderstaligen, dus ik ga mijn ervaring van dat punt gebruiken.
    - VDAB heeft inderdaad een aantal webcursussen Nederlands. Die zijn gratis en het houdt in dat je 90 dagen toegang hebt tot een online leerplatform waar je oefeningen kan doen en indien nodig een coach om hulp kunt vragen. Pluspunt van de online cursussen van VDAB is dat het gecertificeerde cursussen zijn en dus net als het primair, secundair en hoger onderwijs in de leerbewijzendatabank komt. Staat dus ook automatisch op jouw online profiel bij VDAB. =)
    - Je kan ook eens luisteren bij CVO. CVO heeft voor Nederlands 2 departementen: het gewone en de NT2 (Nederlands 2e Taal, dus voor mensen die een andere moedertaal dan Nederlands hebben). Bij de NT2-kant kan je niets gaan doen, maar bij het gewone normaal wel. Maar het kan zijn dat niet iedere CVO het aanbiedt en je dus verder weg daarvoor moet gaan.
    - Ik ben niet zeker, maar een soortgelijke school die ook veel Nederlands aanbiedt, is CBE, Centrum voor BasisEducatie. Zij bieden ook Nederlands voor anderstaligen aan, dus het zou me niet verbazen indien ze ook zoals CVO lessen Nederlands voor Nederlandstaligen hebben.
    - Ik weet voor anderstaligen in mijn arrondissement best veel plaatsen waar ze vrijwillig (en door vrijwilligers) Nederlands kunnen leren, maar dat is basis en ik vermoed dat je de juiste doelgroep niet zal zijn. Maar dat brengt me wel op het idee om eens bij je lokale biblioteek te gaan luisten. Zij hebben soms ook weet van initiatieven of geven zelf misschien af en toe lezingen of workshops. Zeker grote bibliotheken gaan een aanbod hebben. =)

    Dat zijn zo de dingen die ik me kan bedenken. Hopelijk heb je er wat aan.=)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury