• Ik lees zojuist dat de Partij van de Dieren dierentuin en dierenwinkels wil verbieden. Dat staat in hun verkiezingsprogramma. Nu wordt daar mee bedoelt dat dierentuinen moeten dienen als tijdelijke opvang voor dieren die niet meer terug kunnen naar het wild, maar dat men daar moet stoppen met fokken van die dieren voor andere dierentuinen. En dierenwinkels moeten stoppen met het verkopen van dieren. Ze willen dat dieren niet meer dienen als vermaak voor de mens.

    Wat vinden jullie hiervan? Ik ben benieuwd.
    Zie hier het artikel:
    Partij voor de Dieren wil ban op dierentuinen en -winkels

    Maslany schreef:
    (...)

    Er staat toch niks over het verbieden van huisdieren? Alleen een verbod op het verkopen van dieren via dierenwinkels.

    In Belgie is er een regel ingesteld waarin staat dat alleen erkende fokkers nog katten mogen fokken, en deze moeten voor verkoop gesteriliseerd, ingeënt en gechipt zijn. Dit om de overpopulatie in asiels tegen te gaan/terug te draaien. Je betaalt daar dan ook een flink bedrag voor een 'legale' kat, wat er voor zorgt dat niet elke persoon die denkt 'even' een kat te nemen dit ook meteen doet. Dat vind ik op zich wel een goede zaak, of ik het eens ben met het gehele plan van de PVDD weet ik niet, maar ze hebben goede punten.


    Zo krijg je ook veel illegale huisdieren verkoop. Dat heb je nu ook al, maar misschien wordt het dan wel meer. En dat is echt niet goed voor die dieren, want die worden vaak te ver doorgefokt (Want puur voor het geld).

    En een groot huisdier kost ook in Nederland veel geld. Inentingen en chippen is hier ook verplicht (toch?) en dat kost ook hier behoorlijk wat.

    Puellae schreef:
    (...)

    Zo krijg je ook veel illegale huisdieren verkoop. Dat heb je nu ook al, maar misschien wordt het dan wel meer. En dat is echt niet goed voor die dieren, want die worden vaak te ver doorgefokt (Want puur voor het geld).

    En een groot huisdier kost ook in Nederland veel geld. Inentingen en chippen is hier ook verplicht (toch?) en dat kost ook hier behoorlijk wat.


    Intenten en chippen is hier verplicht in asielen als het goed is, maar niet bij al die honderden, al dan niet duizenden thuisfokkers. Ook aan de reglementen in Belgie zitten haken en ogen, maar op zich lijkt me een strenger beleid als het gaat om fokken en verkopen van huisdieren niet mis.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Tully schreef:
    Ik ben het er deels mee eens. Ik weet niet precies hoe het er met dieren uit de dierentuin aan toe gaat, maar ik vind wel dat ze alleen opgevangen mogen worden in een dierentuin als ze echt niet meer in het wild terecht kunnen.
    Met de dierenwinkels ben ik het niet eens, wat hamsters en cavia's betreft dan. Die kunnen toch niet in het wild leven? Ik vind vogels er altijd wel nogal gedeprimeerd uitzien, en sowieso raar om die als huisdier te houden. Maar goed, ik heb hier over het algemeen niet veel verstand van.

    Dit dus. Ik zie er ergens wel een redenering in, maar om echt álles te verbieden..


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Maslany schreef:
    (...)

    Intenten en chippen is hier verplicht in asielen als het goed is, maar niet bij al die honderden, al dan niet duizenden thuisfokkers. Ook aan de reglementen in Belgie zitten haken en ogen, maar op zich lijkt me een strenger beleid als het gaat om fokken en verkopen van huisdieren niet mis.


    Ah oké! Ja ik heb zelf geen hond/kat, maar wel vrienden en familie. En laatst het verhaal van een katje op marktplaats dat dus gewoon hartklachten had en niet groter werd enzo. Katje teruggebracht en stond later weer op marktplaats. Echt sneu.
    Dat zou wel strenger kunnen, maar misschien ook dat illegaal fokken en verkopen dan bestraft kan worden en dat daar maatregelen voor genomen worden ipv enkel de legale kant verstrengen.

    Maar ik ben dan wel benieuwd hoe ze de regels rond hamsters en goudvissen gaan verstrakken...

    Puellae schreef:
    (...)

    Ah oké! Ja ik heb zelf geen hond/kat, maar wel vrienden en familie. En laatst het verhaal van een katje op marktplaats dat dus gewoon hartklachten had en niet groter werd enzo. Katje teruggebracht en stond later weer op marktplaats. Echt sneu.
    Dat zou wel strenger kunnen, maar misschien ook dat illegaal fokken en verkopen dan bestraft kan worden en dat daar maatregelen voor genomen worden ipv enkel de legale kant verstrengen.

    Maar ik ben dan wel benieuwd hoe ze de regels rond hamsters en goudvissen gaan verstrakken...


    In Belgie staat er echt een fikse boete op het verkopen van katten die niet 'in orde' zijn. Volgens mij 152 euro, maar het zou ook een ander bedrag kunnen zijn met een 5 en een 2 er in, haha.
    Mijn moeder en ik hebben onze kat ook van Marktplaats, dus in dat opzicht heel hypocriet, maar we hebben hem wel laten helpen. Hij was ook zo'n katje dat niemand wilde hebben, aangezien hij een oogje mist.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Maslany schreef:
    (...)

    In Belgie staat er echt een fikse boete op het verkopen van katten die niet 'in orde' zijn. Volgens mij 152 euro, maar het zou ook een ander bedrag kunnen zijn met een 5 en een 2 er in, haha.
    Mijn moeder en ik hebben onze kat ook van Marktplaats, dus in dat opzicht heel hypocriet, maar we hebben hem wel laten helpen. Hij was ook zo'n katje dat niemand wilde hebben, aangezien hij een oogje mist.


    Ja ik heb het net opgezocht dat je in NL ook een boete kunt krijgen. Maar het is er nog steeds, en men koopt zo ook nog steeds, dus die boete lijkt niet veel uit te maken zeg maar. Snap je?

    Ik vind alleen dat het circus afgeschaft mag worden, de rest is veeeeel te overdreven.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Dat gaat best wel ver. Al vindt ik wel dat er strengere regels voor moeten zijn. Grotere hokken, groepsdieren leven in groepen. Ik heb wel vaker een dier met dwanggedrag (steeds hetzelfde rondje lopen, voor zich uit staren, steeds het binnenhok in en uitlopen) gezien en ik vind ook dat er meer rekening moeten worden gehouden met hen.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Wat een interessante argumenten!

    Ik begrijp wel dat de PvdD iets wil doen aan dierenleed, maar ik denk dat er ook heel veel redenen zijn waarom het goed is om dieren te verkopen in een dierenwinkel en om wel dierentuinen te hebben in Nederland.

    Is er wel goed naar de voor en nadelen gekeken door de PvdD?

    Ik vind het nogal lastig dat we ons massaal moeten druk maken om dieren in dierentuinen en ondertussen nog wel kistkalveren en legbatterijeieren eten. Dierenleed zou zoveel mogelijk voorkomen moeten worden, maar waarom dan niet beginnen met het aanpakken van de grootste problemen? We vinden een olifant in een klein hok reuze zielig, maar zijn allemaal gewend geraakt aan de varkensstallen waar dagelijks het meeste leed wordt veroorzaakt.


    i put the fun in funeral

    Op zich vind ik het verbieden van dierentuinen wel een optie, maar ze moeten niet vergeten dat het ook dient als educatie. Ik vind veel dierentuinen in inhumaan, maar juist door middel van dierentuinen leer je kinderen hoe belangrijk een dierenleven is en dat men er ook mee samen kan leven. Heel ver, tussen de sterren of zo, hebben ze wel een punt, maar ik vind het nog steeds geen goede optie. En het verbieden van huisdieren vind ik ook niet oké, dit vergroot juist de afstand tussen mens en dier. Ik vind wel dat bepaalde dieren niet meer verkocht mogen worden, maar om een mens een hond als trouwe vriend te ontzeggen vind ik te ver gaan. Dit zal de partij nogal wat kritiek opleveren ben ik bang.

    Frey_ schreef:
    Op zich vind ik het verbieden van dierentuinen wel een optie, maar ze moeten niet vergeten dat het ook dient als educatie. Ik vind veel dierentuinen in inhumaan, maar juist door middel van dierentuinen leer je kinderen hoe belangrijk een dierenleven is en dat men er ook mee samen kan leven. Heel ver, tussen de sterren of zo, hebben ze wel een punt, maar ik vind het nog steeds geen goede optie. En het verbieden van huisdieren vind ik ook niet oké, dit vergroot juist de afstand tussen mens en dier. Ik vind wel dat bepaalde dieren niet meer verkocht mogen worden, maar om een mens een hond als trouwe vriend te ontzeggen vind ik te ver gaan. Dit zal de partij nogal wat kritiek opleveren ben ik bang.


    Huisdieren worden niet verboden. ^^ Het wordt vooral verboden om ze in een dierenwinkel te verkopen. Dat is iets wat in België voor honden en katten ook al het geval is (al hebben ze jammer genoeg wel achterpoortjes...). Je mag wel nog dieren halen uit asielen, bij erkende fokkers en bij mensen die per ongeluk eens een nestje hebben (zolang ze hun dieren maar aan de wet laten voldoen). Dierenwinkels zouden in mijn ogen eigenlijk bijna nooit dieren mogen verkopen, want het is hen te veel te doen om de winst die ze er aan hebben. Bij verkopers van honden zie je dat bijvoorbeeld vaak. Ze importeren honden vanuit Oostbloklanden, die vaak veel te jong zijn, geen inentingen hebben gehad, vol ziektes zitten en zo. Het gaat hen enkel en alleen om de winst, niet om het welzijn van de honden.


    What would Emma do?

    StephenFry schreef:
    (...)

    Huisdieren worden niet verboden. ^^ Het wordt vooral verboden om ze in een dierenwinkel te verkopen. Dat is iets wat in België voor honden en katten ook al het geval is (al hebben ze jammer genoeg wel achterpoortjes...). Je mag wel nog dieren halen uit asielen, bij erkende fokkers en bij mensen die per ongeluk eens een nestje hebben (zolang ze hun dieren maar aan de wet laten voldoen). Dierenwinkels zouden in mijn ogen eigenlijk bijna nooit dieren mogen verkopen, want het is hen te veel te doen om de winst die ze er aan hebben. Bij verkopers van honden zie je dat bijvoorbeeld vaak. Ze importeren honden vanuit Oostbloklanden, die vaak veel te jong zijn, geen inentingen hebben gehad, vol ziektes zitten en zo. Het gaat hen enkel en alleen om de winst, niet om het welzijn van de honden.


    Dat had ik verkeerd gelezen. Ik vind dat je sowieso een goed punt hebt, maar dat soort verboden lokt wel aan tot illegale handel, ben ik bang :/

    Frey_ schreef:
    (...)

    Dat had ik verkeerd gelezen. Ik vind dat je sowieso een goed punt hebt, maar dat soort verboden lokt wel aan tot illegale handel, ben ik bang :/


    Ja, maar dat is bij alles eigenlijk wel zo. Ik denk dat het belangrijkste voornamelijk educatie is bij het publiek. Dieren zijn geen impulsaankopen, wegwerpbare voorwerpen en broodfokkers zijn niet oke. Ik snap het denkgoed en ik sta er achter, maar het moet in combinatie met educatie. Mensen moeten weten wààr ze op een juiste manier aan een dier moeten komen. Asielen hebben meer dan voldoende dieren momenteel, er worden er zelfs ingeslapen. Ik vind persoonlijk wel dat ze uit handelszaken moeten gehaald worden, want waar geldwinst en dieren samen kopen, loopt het àltijd mis. Hetzelfde in de vleesindustrie. Die dieren worden tot niets meer dan een investering herleid en krijgen niet de zorgen die ze nodig hebben.


    What would Emma do?