• Ik had al eerder een topic aangemaakt dat ik flink inspiratieloos was voor het bedenken van twee uitgeefideeën. Gelukkig zijn er hier heel veel behulpzame users die mij met ideeën hielpen en uiteindelijk heb ik er twee uitgewerkt.

    Het is onderdeel van mijn opdracht om de uitgeefideeën voor te leggen aan de doelgroep bij wijze van marktonderzoek en dat zijn in mijn geval dus middelbare scholieren. Zouden jullie misschien (als jullie tijd hebben uiteraard) de ideeën kunnen doorlezen en je mening erover geven? Zou het werken denk je? Of praat ik echt onzin? :'P

    Idee 1:
    Klassieke verhalen die voor de literatuurvakken op de middelbare school in een modern jasje worden gestoken.


    Omschrijving
    Bij het vak Nederlands moeten op de middelbare school meerdere klassieke werken worden gelezen. Sommige stammen uit de eerste helft van de twintigste eeuw, andere dateren veel verder terug in de tijd. Deze verhalen staan vaak ver van de leerlingen af en kunnen hen daardoor niet boeien. Door zulke verhalen in een eigentijds jasje te steken en het daarna met het originele verhaal te vergelijken spreekt het leerlingen meer aan en kan het als vergelijkingsmateriaal voor de originele versie worden gebruikt.

    Doelgroep
    Middelbare scholieren

    Behoefte waarin wordt voorzien
    Een moderne versie van een klassiek verhaal maken zorgt ervoor dat het leesplezier van tieners en jongeren wordt vergroot. Ze lezen al niet graag, en dat komt mede door de vaak droge literatuur die ze op de middelbare school voorgeschoteld krijgen. Een verhalenbundel met moderne verhalen die dezelfde strekking hebben als de klassieke verhalen zorgt ervoor dat het beter aansluit bij hun leefwereld. Het oorspronkelijke werk kan dan als een aanvulling dienen (of andersom), waarbij leerlingen worden uitgedaagd om zelf de overeenkomsten tussen beide werken te zoeken.

    Idee 2
    Een tijdreis-roman om verschillende stromingen (literatuur, muziek, kunst, architectuur, religieus etc) beeldender te maken voor middelbare scholieren.


    Omschrijving
    De culturele vakken die ik op de middelbare school gevolgd heb, bestonden voor een groot deel uit stromingen en de bijbehorende eigenschappen in mijn hoofd stampen. Het sprak nooit echt tot mijn verbeelding en daardoor ontglipten ze me een week na de overhoring weer. Leuker zou het zijn om een soort tijdreisverhaal te schrijven waarbij de hoofdpersoon de verschillende stromingen in levenden lijve meemaakt. Ik denk dat leerlingen zulke stof daardoor beter zouden onthouden, omdat er een veel betere context kan worden gecreëerd dan losse feitjes ooit kunnen doen. Dat blijft leerlingen beter bij.

    Doelgroep
    Middelbare scholieren

    Behoefte waarin wordt voorzien
    Leerlingen maken eigenlijk spelenderwijs kennis met verschillende stromingen wanneer dit wordt opgenomen in een spannend verhaal. Zij zullen scènes voor zich zien in plaats van opgesomde feiten en dit zal hun daardoor beter bijblijven.

    (Stiekem werd ik erg enthousiast van dit laatste idee haha. Lijkt me echt tof zoiets te schrijven)

    [ bericht aangepast op 4 nov 2016 - 9:33 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Wasikowska schreef:
    VOER DAT LAATSTE ALSJEBLIEFT IN NOG VOOR IK VAN SCHOOL GA please


    Heaven is a place that we all have

    Idee 2 bestaat trouwens al voor de westerse filosofie, als je eens een voorbeeld zou willen, over hoe je feiten en fictie zou kunnen in balans brengen, moet je misschien eens de wereld van Sofie in handen nemen. (Al had er nog wat meer verhaal in mogen zitten, naar mijn mening. )Het is een heel bekend boek en is zelfs verfilmd geweest. Ik heb het moeten lezen in het vijfde middelbaar, het was nog geen luchtige kost (de filosfofiestukken), maar het spannende verhaal daarrond maakte het wel gemakkelijker om door de stof te gaan en het zorgde ook voor dat er veel meer bleef hangen, van wat anders zwaarder stampwerk zou zijn geweest.

    [ bericht aangepast op 5 nov 2016 - 10:41 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.