• Ik had al eerder een topic aangemaakt dat ik flink inspiratieloos was voor het bedenken van twee uitgeefideeën. Gelukkig zijn er hier heel veel behulpzame users die mij met ideeën hielpen en uiteindelijk heb ik er twee uitgewerkt.

    Het is onderdeel van mijn opdracht om de uitgeefideeën voor te leggen aan de doelgroep bij wijze van marktonderzoek en dat zijn in mijn geval dus middelbare scholieren. Zouden jullie misschien (als jullie tijd hebben uiteraard) de ideeën kunnen doorlezen en je mening erover geven? Zou het werken denk je? Of praat ik echt onzin? :'P

    Idee 1:
    Klassieke verhalen die voor de literatuurvakken op de middelbare school in een modern jasje worden gestoken.


    Omschrijving
    Bij het vak Nederlands moeten op de middelbare school meerdere klassieke werken worden gelezen. Sommige stammen uit de eerste helft van de twintigste eeuw, andere dateren veel verder terug in de tijd. Deze verhalen staan vaak ver van de leerlingen af en kunnen hen daardoor niet boeien. Door zulke verhalen in een eigentijds jasje te steken en het daarna met het originele verhaal te vergelijken spreekt het leerlingen meer aan en kan het als vergelijkingsmateriaal voor de originele versie worden gebruikt.

    Doelgroep
    Middelbare scholieren

    Behoefte waarin wordt voorzien
    Een moderne versie van een klassiek verhaal maken zorgt ervoor dat het leesplezier van tieners en jongeren wordt vergroot. Ze lezen al niet graag, en dat komt mede door de vaak droge literatuur die ze op de middelbare school voorgeschoteld krijgen. Een verhalenbundel met moderne verhalen die dezelfde strekking hebben als de klassieke verhalen zorgt ervoor dat het beter aansluit bij hun leefwereld. Het oorspronkelijke werk kan dan als een aanvulling dienen (of andersom), waarbij leerlingen worden uitgedaagd om zelf de overeenkomsten tussen beide werken te zoeken.

    Idee 2
    Een tijdreis-roman om verschillende stromingen (literatuur, muziek, kunst, architectuur, religieus etc) beeldender te maken voor middelbare scholieren.


    Omschrijving
    De culturele vakken die ik op de middelbare school gevolgd heb, bestonden voor een groot deel uit stromingen en de bijbehorende eigenschappen in mijn hoofd stampen. Het sprak nooit echt tot mijn verbeelding en daardoor ontglipten ze me een week na de overhoring weer. Leuker zou het zijn om een soort tijdreisverhaal te schrijven waarbij de hoofdpersoon de verschillende stromingen in levenden lijve meemaakt. Ik denk dat leerlingen zulke stof daardoor beter zouden onthouden, omdat er een veel betere context kan worden gecreëerd dan losse feitjes ooit kunnen doen. Dat blijft leerlingen beter bij.

    Doelgroep
    Middelbare scholieren

    Behoefte waarin wordt voorzien
    Leerlingen maken eigenlijk spelenderwijs kennis met verschillende stromingen wanneer dit wordt opgenomen in een spannend verhaal. Zij zullen scènes voor zich zien in plaats van opgesomde feiten en dit zal hun daardoor beter bijblijven.

    (Stiekem werd ik erg enthousiast van dit laatste idee haha. Lijkt me echt tof zoiets te schrijven)

    [ bericht aangepast op 4 nov 2016 - 9:33 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    VOER DAT LAATSTE ALSJEBLIEFT IN NOG VOOR IK VAN SCHOOL GA please


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Ik vind het beide zeer leuke ideeën, maar je zou er wel mee moeten opletten dat je er niet in verdrinkt. Het kan inderdaad dienen ter ondersteuning (vooral dat eerste, dan), maar op die manier verlies je ook veel symboliek. Ik vind niet dat het vervangen zou moeten worden, want dan mis je bijvoorbeeld de betekenis van de Eglantier in Lanseloet van Denemarken, of het belang van hoofsheid, in datzelfde verhaal. Dat zijn belangrijke aspecten van de klassieke literatuur. Het tweede vind ik wel een heel leuk idee! Ik krijg het namelijk ook wel op mijn heupen van die theorielessen, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    dat laatste idee is echt goed, ook als je na gaat dat die stromingen nu nogal saai zijn :')


    take risks

    Wasikowska schreef:
    VOER DAT LAATSTE ALSJEBLIEFT IN NOG VOOR IK VAN SCHOOL GA please


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    Als ex-middelbare scholier denk ik dat idee 1 aan zou slaan, als het om de thema's gaat in de boeken. Ik denk echter ook dat scholen de jongeren klassiekers laten lezen om kennis te maken met de zwaardere en oudere schrijfstijl. (Bij mij was dit vooral bij Engels het geval.)
    Daarnaast geloof ik dat er bij Nederlands nauwelijks nog verplicht ouderwetse boeken gelezen moeten worden (behalve een kleine syllabus met echt middeleeuwse verhalen, waar het zeker om de tijdsgeest gaat en er dus niets veranderd kan worden). Bij ons op school mochten we kiezen van een lijst literatuurboeken, ook vrij recente werken. De thema's stonden inderdaad vrij ver van ons af, omdat het boeken voor volwassenen waren die wij alleen moesten lezen omdat er van VWO'ers werd verwacht het niveau van de boeken aan te kunnen.
    Of idee 1 werkt, is dus twijfelachtig.

    Ik denk niet dat idee 2 überhaupt werkt, omdat heel veel leerlingen lezen helemaal niet leuk vinden. Mijn ervaring is dat 90% van de klas de boeken die ze moeten lezen toch niet eens openslaan en dat, als iemand een verhaal leest, hij/zij daar de grote lijn van onthoudt. Voor specifieke details is een context handig (die in zo'n verhaal natuurlijk gegeven kan worden) maar ik denk niet dat dit helpt. Omdat de details van stromingen, etc, nu eenmaal alleen allemaal uit het hoofd geleerd kunnen worden door te stampen.

    Maar dit is mijn idee erover, gebaseerd op mijn ervaringen op een heel polderse, witte middelbare school. Wellicht dat andere mensen er anders over denken.


    Heb lief.

    Idee twee lijkt me heel leuk, en over idee één ben ik niet zeker of het überhaupt zou kunnen, omdat het lezen van literatuur voor 1900 nu eenmaal op het curriculum staat, en dat zou dan door allerlei overheidsinstanties aangepast moeten worden. Daarnaast (ik houd overigens zelf niet veel van lezen, wel van geschiedenis) is het ook zo dat als het veranderd zou worden, de leerlingen constant dezelfde soort dingen zouden lezen, er is dan geen afwisseling tussen moderne en ouderwetse literatuur, en eerlijk gezegd vind ik de meeste boeken van voor 1900 die ik heb gelezen interessanter dan sommige moderne boeken die ik heb gelezen (maar dat ben ik dan, en ik snap dat ik daar een beetje een uitzondering op ben haha).

    Note: dit geldt dan alleen als bedoeld wordt om niet meer (of niet meer geheel) het oude werk te lezen.


    how dare you speak of grace

    Bij Nederlands moeten we altijd een 'door de docent goedgekeurd boek' lezen, elke les minimaal 10 minuten. De meesten vinden het geen probleem. Ik lees zelfs nog de rest van de les door, samen met een paar anderen. Maar als dit echt goede boeken zijn en 'door de docent goedgekeurd' worden zou dit beiden wel kunnen helpen!
    Misschien is het handig om te weten dat ik gymnasium doe.


    (This signature is removed for copyright infringement)

    Het tweede idee lijkt me echt super ;) . Een context bij de verschillende stromingen zou inderdaad handiger zijn om ze te onthouden en ze beter te begrijpen.
    Het eerste idee sprak me minder aan, maar dat komt omdat ik van nature geïnteresseerd ben in de klassieke verhalen en dus niet bij de doelgroep hoor van mensen die er niet geïnteresseerd in zijn :-) .

    [ bericht aangepast op 4 nov 2016 - 17:34 ]


    "I wonder if life smokes after it fucks me"

    Idee twee! Ookal zit ik niet meer op de middelbare, zou ook mij dit enorm interesseren (:


    ' Nyctophilia '

    Idee 2 zou me echt gered hebben met literatuur en ik denk dat als het er zou zijn het heel veel scholieren in de toekomst zou helpen. Vooral omdat literatuur echt het grootste struikelblok is bij Nederlands.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    IDEE 2 PLEASE. (nerd)


    ''Terrible people do terrible things. And the good people stop them.''

    Wasikowska schreef:
    VOER DAT LAATSTE ALSJEBLIEFT IN NOG VOOR IK VAN SCHOOL GA please


    chaos makes the muse

    Persoonlijk lijkt het me wel heel tof, maar ik denk dat je je ook goed voor moet houden dat het grootste deel van de leerlingen niet graag leest (schiet me niet dood als dit niet volledig klopt maar dat was in mijn jaar toch het geval) en dat niet-lezende publiek bereik je natuurlijk niet echt op Q (:


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Wasikowska schreef:
    VOER DAT LAATSTE ALSJEBLIEFT IN NOG VOOR IK VAN SCHOOL GA please


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Idee 2 vind ik echt heel, heel erg gaaf, maar ik vraag me wel een beetje af in hoeverre het mogelijk is om een boeiend, fictief verhaal te schrijven dat op geen enkele manier bijvoorbeeld een tekstboek voor kunstgeschiedenis tegenspreekt (want aan je voorbeelden te horen neem ik aan dat dit het beste zou werken voor kunstgeschiedenis?). Het zou namelijk volgens mij echt geweldig kunnen werken om leerlingen meer te laten onthouden zonder dat ze er echt voor hoeven te stampen, maar er hoeft maar één historisch inaccuraat dingetje in te zitten voor bijvoorbeeld de spanning en die wordt dan verkeerd onthouden door de leerling.
    Dit idee is overigens voor de beeldende kunstgeschiedenis wel al uitgewerkt, maar ik weet niet of dat uitmaakt? Julia's Reis en Julia's Verdwijning door Finn Zetterholm gaan hierover en dat waren echt twee van mijn favoriete boeken, vroeger. c:

    Idee 1 twijfel ik persoonlijk een beetje over, maar dat is vooral omdat ik weet dat de middelbare scholieren die geen zin hebben in lezen, volgens mij niet meer zin krijgen in lezen als het verhaal beter aansluit op hun leven. Naar mijn ervaring is het namelijk niet per se wát ze moeten lezen, maar meer dát ze moeten lezen. :'D


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.