• PERFFECT'S SCHRIJFWEDSTRIJD


    “And they kissed in the shifting light of the setting sun, the heady fragrance of roses rich in the air.”



    “Hoii,
    welkom bij mijn (eerste) schrijfwedstrijd! Ik ben nogal enthousiast en kan niet wachten om met jou aan de slag te gaan. Wij zullen samen de moeilijke dingen van het schrijven gaan opzoeken en ons best doen om daarin te excelleren. Dat klinkt wel heel erg fancy haha! Lees snel verder en ik hoor graag of je mee doet!

    XOXO
    Hera”


    OPDRACHTEN
    Er zijn vier verschillende opdrachten die ikzelf beschouw als meest uitdagend binnen het (amateur)schrijverschap, met uitzondering van een verhaal afschrijven, haha.
    Jullie zullen elke twee weken één van de volgende challenges krijgen: schrijf een dialoog, een seksscène, een moord en een tussenstuk. De woordenmarge is telkens hetzelfde: 800 tot 1200 woorden. Fanfictie is verboden, verder is elk genre toegestaan, zolang voldaan wordt aan de opdracht.
    Er zijn geen afvallers, dus iedereen die meedoet, gaat ook naar de finale. De opdracht zal groter zijn dan de vier voorafgaande en zal van jullie vragen om jullie opgedane kennis en ervaring nog eens toe te passen. Voor nu blijft de rest nog even geheim!


    “We all grow up and do things we said we would never do.”

    DEELNEMERS
    Ik zie graag toegewijde deelnemers, die zichzelf willen uitdagen en er helemaal voor gaan. Ik geef geen uitstel of joker, maar wel genoeg tijd voor elke opdracht (twee weken).


    JURYLEDEN
    Wil jij mij helpen alle mooie werken te beoordelen? We beoordelen de stukken op grammatica en spelling, stijl/originaliteit, verhaal(lijn) en spanning. Laat het me weten.


    REGELS
    - de huisregels van Quizlet
    - er is geen mogelijkheid tot uitstel/joker
    - naamsveranderingen worden doorgegeven
    - er wordt geen ruzie gemaakt
    - vragen worden in het topic geplaatst, of in (privé)berichtje aan mij gestuurd
    - er wordt in het Nederlands geschreven
    - ook wordt er gestreefd naar zo correct mogelijk Nederlands (grammatica, spelling, interpunctie)
    - ...


    PRIJS
    De winnaar, de deelnemer met de meeste punten, zal een maand lang op mijn profiel komen te staan met een link naar zijn/haar profiel en een creatie naar keuze. Ik ben een student, met niet zo veel geld, dus kan helaas geen credits aanbieden. Natuurlijk heb je na deze wedstrijd wel hele mooie ervaring op kunnen doen!


    LINKS


    BEANTWOORDE VRAGEN
    - Wat is een tussenstuk?
    Het tussenstuk vind ik persoonlijk erg belangrijk in een verhaal. Je hebt natuurlijk bepaalde stukken waarin veel gebeurd of waar een heftige emotie de hoofdrol speelt. Zo werk je namelijk naar een climax toe. Maar het is erg belangrijk om soms ook even een rustmoment in te lassen, anders heb je gebeurtenis na gebeurtenis: heel dramatisch en onrealistisch. De uitdaging is om de spanning even los te laten, maar het toch interessant te houden voor de lezer, toch met je 'tussenstuk' iets bij te dragen aan je verhaal.


    TOESTEMMING
    Hoi Perffect,

    Je wedstrijd ziet er heel goed uit! Hierbij geef ik je toestemming om je schrijfwedstrijd te starten. Vergeet niet dat je wedstrijdtopic gesloten zal worden als je 3 weken niet meer hebt gereageerd. Zoals je weet, mogen wedstrijden nu 5 maanden duren. Daarna zal het topic ook gesloten worden. Ik wens je veel plezier met je wedstrijd!

    Groetjes,
    Rubin

    [ bericht aangepast op 2 jan 2017 - 21:52 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Het is niet erg als je zo beschrijvend bent, maar dat telt dan niet mee.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Naar mijn mening is het onmogelijk om een boeiende dialoog te schrijven zonder wat begeleidende/beschrijvende zinnen...?


    oi, suzy

    Escherichia schreef:
    Naar mijn mening is het onmogelijk om een boeiende dialoog te schrijven zonder wat begeleidende/beschrijvende zinnen...?


    Mee eens.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Perffect schreef:
    (...)

    Als je bedoelt :
          "Ik vind je leuk," zei hij.
    Dan Ja.

    Als je bedoelt :
          "Ik vind je leuk," zei hij zwoel met rode ogen en verstarde benen. Zijn rug recht, zijn voeten gespreid, zijn neus naar de grond gericht. Zijn wangen hadden een licht roze kleur gekregen,........ "
    Dan niet. Begrijp je wat ik met deze voorbeeldjes duidelijk wilde maken?

    Oh sorry! Ik kan morgen pas weer achter de computer, dus dan zet ik je erbij!
    - Dan probeer ik de mail nog eens te sturen!


    Persoonlijk vind ik dit een nogal onrealistische verwachting. Er bestaat geen goede dialoog zonder sterke context zinnen. Prima als ze niet mee tellen, maar dan negeer ik dat advies 🙈 Tellen ze dan wel mee in de woorden?

    Jij had zelf in gedachten dat we het zo zouden doen? Just checking.

    "Hi,"
    "Hoi"
    "Kun je me helpen?"
    "Eh..."
    "Ik heb jou vorige keer geholpen."
    "Ja, nou ja, vooruit dan."

    [ bericht aangepast op 1 dec 2016 - 16:28 ]

    Skrivbar schreef:
    (...)

    Persoonlijk vind ik dit een nogal onrealistische verwachting. Er bestaat geen goede dialoog zonder sterke context zinnen. Prima als ze niet mee tellen, maar dan negeer ik dat advies 🙈 Tellen ze dan wel mee in de woorden?

    Jij had zelf in gedachten dat we het zo zouden doen? Just checking.

    "Hi,"
    "Hoi"
    "Kun je me helpen?"
    "Eh..."
    "Ik heb jou vorige keer geholpen."
    "Ja, nou ja, vooruit dan."



    of zo:
    "Hi," zei hij.
    Ze glimlachte. "Hoi"
    "Kun je me helpen?"
    Ze haalde haar schouders op. "Eh..."
    De jongen bracht zijn handen naar de lucht. "Ik heb jou vorige keer geholpen."
    "Ja, nou ja, vooruit dan."


    Dat vind ik ook al te weinig. Zo kan je amper inhoud brengen.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Je verhaal moet over een dialoog gaan, en de dialoog moet minstens 1/3 van het woordental zijn. Beschrijvingen tellen wel mee in het aantal woorden, maar dus niet met de 260-400 woorden van de dialoog (hangt van je totaal af).

    Het gaat er dus om dat de gesproken woorden niet alleen maar vluchtig en luchtig zijn, maar dat het gesprek zelf ook inhoud heeft.

    In plaats van:
    "Hoi, hoe gaat het?" zei hij.
    "Wow lang niet gezien!" antwoordde zij, "wel goed eigenlijk!"

    Dus:
    "Maar, Anne, als jij niet wil, weet ik niet hoe dit ver kan gaan," zei hij zacht
    "Nee, Jason, ik wil het er niet over hebben. Het is Kerst, het hoort vandaag een leuke dag te zijn." Ze keerde haar rug naar hem toe, wilde de borden gaan opruimen.
    "Toe nou, ik wil je niet boos maken, ik wil ervoor zorgen dat het leuk kan blijven." Zijn toon was mild.

    [ bericht aangepast op 1 dec 2016 - 16:50 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Skrivbar schreef:
    (...)

    Persoonlijk vind ik dit een nogal onrealistische verwachting. Er bestaat geen goede dialoog zonder sterke context zinnen. Prima als ze niet mee tellen, maar dan negeer ik dat advies 🙈 Tellen ze dan wel mee in de woorden?

    Jij had zelf in gedachten dat we het zo zouden doen? Just checking.

    "Hi,"
    "Hoi"
    "Kun je me helpen?"
    "Eh..."
    "Ik heb jou vorige keer geholpen."
    "Ja, nou ja, vooruit dan."



    Precies wat ik bedoelde. (; In dat geval ga ik inderdaad ook op mijn gevoel af en zal ik geen rekening houden met de opdracht. Het moet gevoelsmatig wel kloppen.


    oi, suzy

    Je verhaal kan nog steeds over een dialoog kan mét context zinnen, dat maakt het juist veel makkelijker om het enkel en alleen over een dialoog te laten gaan.

    EDIT: Ik lees nu je post. Ik had al wel door dat het inderdaad inhoudelijk een goede dialoog moet zijn, maar die valt mijn inziens uit elkaar zonder toevoegende zinnen. Maar oké, het is me nu duidelijk!

    [ bericht aangepast op 1 dec 2016 - 16:56 ]

    Skrivbar schreef:
    Je verhaal kan nog steeds over een dialoog kan mét context zinnen, dat maakt het juist veel makkelijker om het enkel en alleen over een dialoog te laten gaan.

    EDIT: Ik lees nu je post. Ik had al wel door dat het inderdaad inhoudelijk een goede dialoog moet zijn, maar die valt mijn inziens uit elkaar zonder toevoegende zinnen. Maar oké, het is me nu duidelijk!


    Maar toevoegende en beschrijvende zinnen zijn niet verboden. Laat dat duidelijk zijn. Ik schrijf ook extra zinnen. Die tel ik alleen niet bij het aantal van de dialoog, omdat dat meer beschrijving is dan dialoog. Je hebt nog zat woorden om zulke mooie beschrijvende zinnen toe te voegen.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    (...)

    Maar toevoegende en beschrijvende zinnen zijn niet verboden. Laat dat duidelijk zijn. Ik schrijf ook extra zinnen. Die tel ik alleen niet bij het aantal van de dialoog, omdat dat meer beschrijving is dan dialoog. Je hebt nog zat woorden om zulke mooie beschrijvende zinnen toe te voegen.


    Maar je hebt ook woorden nodig om je verhaal in te leiden en af te sluiten :c
    Ik wil echt niet moeilijk doen ofzo, het is gewoon een moeilijkere opdracht dan verwacht.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik wil niet moeilijk doen, maar kan het ook niet laten om even mijn mening in het gesprek te geven. Dit is zeker geen aanval naar wie dan ook. (:
    Voor mij is een dialoog iets waarin het gesprek cemtraal staat, ongeacht het woordenaantal of de verdeling. Als jouw dialoog uit maar twee zinnen bestaat, maar wel ijzersterk is neergezet, lijkt mij dat eerder een meerwaarde in creativiteit en schrijfkunst, dan iets waar je punten voor af krijgt.
    Nu, als je me vraagt om daar toch op te verbeteren, zal ik dat zeker zonder morren doen. Het is tenslotte jouw wedstrijd met de opdrachten die jij in je hoofd hebt (: maar dan lijkt het me wel nuttig om als jury nog eens goed te overleggen over de inzendingen dat iedereen wel gelijk beoordeeld wordt (:


    Mhm?

    MabeI schreef:
    Ik wil niet moeilijk doen, maar kan het ook niet laten om even mijn mening in het gesprek te geven. Dit is zeker geen aanval naar wie dan ook. (:
    Voor mij is een dialoog iets waarin het gesprek cemtraal staat, ongeacht het woordenaantal of de verdeling. Als jouw dialoog uit maar twee zinnen bestaat, maar wel ijzersterk is neergezet, lijkt mij dat eerder een meerwaarde in creativiteit en schrijfkunst, dan iets waar je punten voor af krijgt.
    Nu, als je me vraagt om daar toch op te verbeteren, zal ik dat zeker zonder morren doen. Het is tenslotte jouw wedstrijd met de opdrachten die jij in je hoofd hebt (: maar dan lijkt het me wel nuttig om als jury nog eens goed te overleggen over de inzendingen dat iedereen wel gelijk beoordeeld wordt (:


    Vandaag stuur ik de mail naar de juryleden en daar staan ook bepaalde afspraken over punten geven in (bij spelling/grammatica en woorden/opdracht).

    [ bericht aangepast op 2 dec 2016 - 7:40 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    (...)

    Vandaag stuur ik de mail naar de juryleden en daar staan ook bepaalde afspraken over punten geven in (bij spelling/grammatica en woorden/opdracht).



    Wanneer vandaag?

    GinnyWeasley8 schreef:
    (...)

    Wanneer vandaag?


    In ieder geval vanmiddag. Vanwaar de haast, als ik vragen mag?


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    MabeI schreef:
    Ik wil niet moeilijk doen, maar kan het ook niet laten om even mijn mening in het gesprek te geven. Dit is zeker geen aanval naar wie dan ook. (:
    Voor mij is een dialoog iets waarin het gesprek cemtraal staat, ongeacht het woordenaantal of de verdeling. Als jouw dialoog uit maar twee zinnen bestaat, maar wel ijzersterk is neergezet, lijkt mij dat eerder een meerwaarde in creativiteit en schrijfkunst, dan iets waar je punten voor af krijgt.
    Nu, als je me vraagt om daar toch op te verbeteren, zal ik dat zeker zonder morren doen. Het is tenslotte jouw wedstrijd met de opdrachten die jij in je hoofd hebt (: maar dan lijkt het me wel nuttig om als jury nog eens goed te overleggen over de inzendingen dat iedereen wel gelijk beoordeeld wordt (:


    BAM. Amen.


    oi, suzy