• PERFFECT'S SCHRIJFWEDSTRIJD


    “And they kissed in the shifting light of the setting sun, the heady fragrance of roses rich in the air.”



    “Hoii,
    welkom bij mijn (eerste) schrijfwedstrijd! Ik ben nogal enthousiast en kan niet wachten om met jou aan de slag te gaan. Wij zullen samen de moeilijke dingen van het schrijven gaan opzoeken en ons best doen om daarin te excelleren. Dat klinkt wel heel erg fancy haha! Lees snel verder en ik hoor graag of je mee doet!

    XOXO
    Hera”


    OPDRACHTEN
    Er zijn vier verschillende opdrachten die ikzelf beschouw als meest uitdagend binnen het (amateur)schrijverschap, met uitzondering van een verhaal afschrijven, haha.
    Jullie zullen elke twee weken één van de volgende challenges krijgen: schrijf een dialoog, een seksscène, een moord en een tussenstuk. De woordenmarge is telkens hetzelfde: 800 tot 1200 woorden. Fanfictie is verboden, verder is elk genre toegestaan, zolang voldaan wordt aan de opdracht.
    Er zijn geen afvallers, dus iedereen die meedoet, gaat ook naar de finale. De opdracht zal groter zijn dan de vier voorafgaande en zal van jullie vragen om jullie opgedane kennis en ervaring nog eens toe te passen. Voor nu blijft de rest nog even geheim!


    “We all grow up and do things we said we would never do.”

    DEELNEMERS
    Ik zie graag toegewijde deelnemers, die zichzelf willen uitdagen en er helemaal voor gaan. Ik geef geen uitstel of joker, maar wel genoeg tijd voor elke opdracht (twee weken).


    JURYLEDEN
    Wil jij mij helpen alle mooie werken te beoordelen? We beoordelen de stukken op grammatica en spelling, stijl/originaliteit, verhaal(lijn) en spanning. Laat het me weten.


    REGELS
    - de huisregels van Quizlet
    - er is geen mogelijkheid tot uitstel/joker
    - naamsveranderingen worden doorgegeven
    - er wordt geen ruzie gemaakt
    - vragen worden in het topic geplaatst, of in (privé)berichtje aan mij gestuurd
    - er wordt in het Nederlands geschreven
    - ook wordt er gestreefd naar zo correct mogelijk Nederlands (grammatica, spelling, interpunctie)
    - ...


    PRIJS
    De winnaar, de deelnemer met de meeste punten, zal een maand lang op mijn profiel komen te staan met een link naar zijn/haar profiel en een creatie naar keuze. Ik ben een student, met niet zo veel geld, dus kan helaas geen credits aanbieden. Natuurlijk heb je na deze wedstrijd wel hele mooie ervaring op kunnen doen!


    LINKS


    BEANTWOORDE VRAGEN
    - Wat is een tussenstuk?
    Het tussenstuk vind ik persoonlijk erg belangrijk in een verhaal. Je hebt natuurlijk bepaalde stukken waarin veel gebeurd of waar een heftige emotie de hoofdrol speelt. Zo werk je namelijk naar een climax toe. Maar het is erg belangrijk om soms ook even een rustmoment in te lassen, anders heb je gebeurtenis na gebeurtenis: heel dramatisch en onrealistisch. De uitdaging is om de spanning even los te laten, maar het toch interessant te houden voor de lezer, toch met je 'tussenstuk' iets bij te dragen aan je verhaal.


    TOESTEMMING
    Hoi Perffect,

    Je wedstrijd ziet er heel goed uit! Hierbij geef ik je toestemming om je schrijfwedstrijd te starten. Vergeet niet dat je wedstrijdtopic gesloten zal worden als je 3 weken niet meer hebt gereageerd. Zoals je weet, mogen wedstrijden nu 5 maanden duren. Daarna zal het topic ook gesloten worden. Ik wens je veel plezier met je wedstrijd!

    Groetjes,
    Rubin

    [ bericht aangepast op 4 maart 2017 - 18:44 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Skrivbar schreef:
    (...)

    Haha, bedankt voor de tip! Misschien moet ik maar precies dat doen maar dat is dan al meteen niet meer origineel.

    Volgens mij kun je de constructie vergelijken met dit: Aan de overkant zag ik de man lopen. De man die altijd een groen hoedje droeg. Hij lachte.
    --> Er is sprake van 1 hoofdzin en een losstaande beknopte bijzin waarbij het onderwerp (de man) overeenkomt met het lijdend voorwerp (de man) in de hoofdzin.
    Beknopte bijzinnen hoeven namelijk niet altijd een persoonsvorm te hebben. Het geeft ook een bepaald soort nadruk op het lijdend voorwerp trouwens.

    Aan de overkant zag ik de man, die altijd een groen hoedje droeg, lopen. Hij lachte.
    --> Er is sprake van 1 hoofdzin met een bijzin.

    Ik ben hier ook niet helemaal zeker van, maar volgens mij kun je de bijzin dus apart schrijven als je zin anders te lang/ingewikkeld wordt zoals bij mij het geval was. Ik ga even uitzoeken welke interpunctie ik precies moet gebruiken, haha. (En of het inderdaad klopt wat ik zei). Je bent in ieder geval super scherp, dus dat waardeer ik erg. Will be continued ;) De volgende keer moet ik maar gewoon voor een iets minder ingewikkeld constructie kiezen lol


    Ik krijg een gevoel van 'dat is niet correct' bij je voorbeeld zijn, maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen. Want, zoals ik nu al doe, ik gebruik ook - ik ben het juiste woord kwijt - vervolgwoorden (En, Maar, Want) aan het begin van een zin en dat zou ook niet mogen, maar het is ook niet helemaal fout. Binnen drie weken begin ik mijn opleiding leerkracht Nederlands(- geschiedenis), dus wie weet kan ik het dan ook met zekerheid zeggen ^^ Soms hebben we toch een ingewikkelde taal, haha.

    Ik heb niet elk foutje eruit gefilterd, hoor, dus zo verschrikkelijk scherp, ben ik ook niet (x Het is gewoon iets wat me toevallig is opgevallen.


    Mhm?

    MabeI schreef:
    (...)

    Ik krijg een gevoel van 'dat is niet correct' bij je voorbeeld zijn, maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen. Want, zoals ik nu al doe, ik gebruik ook - ik ben het juiste woord kwijt - vervolgwoorden (En, Maar, Want) aan het begin van een zin en dat zou ook niet mogen, maar het is ook niet helemaal fout. Binnen drie weken begin ik mijn opleiding leerkracht Nederlands(- geschiedenis), dus wie weet kan ik het dan ook met zekerheid zeggen ^^ Soms hebben we toch een ingewikkelde taal, haha.

    Ik heb niet elk foutje eruit gefilterd, hoor, dus zo verschrikkelijk scherp, ben ik ook niet (x Het is gewoon iets wat me toevallig is opgevallen.


    Haha, ja, maar linkwoorden (die bedoel je?) aan het begin van de zin werken ook niet in een alle teksten. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik meende dat je als schrijver een soort artistieke vrijheid hebt - zoals bij poezië - om bepaalde zinsconstructies toe te passen. 'Maar' mag wel aan het begin van een zin, maar (haha) alleen zonder komma. Terwijl het is: Echter, dat vind ik raar. Love ons lekker ingewikkelde Nederlands.

    Ik zit er zelf ook aan te denken om de eerstegraads opleiding leraar Nederlands te gaan volgen, dus vind dat ik dit a) door moet hebben voor die tijd en b) sowieso moet weten hoe ik dit beter op kan schrijven. Hoe vaker ik het lees, hoe minder fijn het klinkt/voelt en ik snap dat dat de flow niet ten goede komt. Ik bedoelde vooral te zeggen dat ik de kritische houding heel erg waardeer. Ik probeer nu manieren te verzinnen om volgende keer meer punten voor de schrijfstijl van je te krijgen, haha. Ik pas mijn schrijfstijl altijd een beetje aan, aan de sfeer van het verhaal, maar misschien moet ik het een keertje simpel houden :')

    Skrivbar schreef:
    (...)

    Haha, ja, maar linkwoorden (die bedoel je?) aan het begin van de zin werken ook niet in een alle teksten. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik meende dat je als schrijver een soort artistieke vrijheid hebt - zoals bij poezië - om bepaalde zinsconstructies toe te passen. 'Maar' mag wel aan het begin van een zin, maar (haha) alleen zonder komma. Terwijl het is: Echter, dat vind ik raar. Love ons lekker ingewikkelde Nederlands.

    Ik zit er zelf ook aan te denken om de eerstegraads opleiding leraar Nederlands te gaan volgen, dus vind dat ik dit a) door moet hebben voor die tijd en b) sowieso moet weten hoe ik dit beter op kan schrijven. Hoe vaker ik het lees, hoe minder fijn het klinkt/voelt en ik snap dat dat de flow niet ten goede komt. Ik bedoelde vooral te zeggen dat ik de kritische houding heel erg waardeer. Ik probeer nu manieren te verzinnen om volgende keer meer punten voor de schrijfstijl van je te krijgen, haha. Ik pas mijn schrijfstijl altijd een beetje aan, aan de sfeer van het verhaal, maar misschien moet ik het een keertje simpel houden :')


    Is dat het juiste woord? Ik ben al veel te lang niet meer naar school geweest, haha. Sowieso trek ik me er niet veel van aan, want ik zet ook veel te veel komma's voor een 'en', gewoon omdat ik vind dat je daar een kleine pauze nodig hebt. Dus ik ben absoluut een voorstander van artistieke vrijheid, haha.

    Wel, ik ben inderdaad iemand die liever wat minder 'opsmuk' heeft. Je mag gerust lange zinnen schrijven, ik deed Latijn en Caesar had de neiging om 6529 bijzinnen in één zin te proppen, dus ik kan er wel aan uit. Het is vooral woordgebruik dat me soms wat stoort. Stoort is ook niet het juiste woord, ik verlies meestal gewoon mijn concentratie, waardoor ik een stuk dan vijf keer opnieuw moet lezen.
    Plus, ik vind het leuker als niet alles uitgelegd is. Van mij mogen er zinnen inzitten waarvan ik me afvraag wat je precies bedoelt. Natuurlijk moet het wel ergens op slaan, maar als je dat gevoel kan creëren van; "Ah ja, dat is het," bij de tweede keer dat ik het doorlees, dan zit je bij mij helemaal goed. Nu, ik ken niet veel mensen die die mening delen, dus ga je niet helemaal op mij richten. Tenslotte is schrijfstijl nog steeds een kwestie van smaak en niet per se van talent (:


    Mhm?

    Ik zal morgen reageren op Nederlands dingen!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Skrivbar schreef:
    Thanks voor de feedback! Ik heb sterk de neiging om al mijn keuzes te gaan verantwoorden, al moet ik dat niet gaan doen. Er zijn echter een paar puntjes waar ik graag op reageer. Mag wel toch? Als het storend is, zal ik het weer verwijderen.

    Perffect zegt, 'Ze kon bijna ruiken dat hij niet serieus kon wezen' is geen goede zin. Dat klopt. Je kunt natuurlijk niet ruiken of iemand serieus is, maar cruciaal hierbij is dan ook de rest van de zin: 'Ze kon bijna ruiken dat hij niet serieus kon wezen, met zijn cologne van vuilnisbakken, restjes half opgevreten vis en koude regenachtige nachten.' Het feit dat ze aan hem ruiken dat hij een zwerver is, zegt iets over zijn bizarre verzoek om in het restaurant te eten. Dus ze kon bijna ruiken dat hij daar niet serieus over kon wezen. Volgens mij is het taalkundig verder prima? Mijn keuze voor wezen was bewust, omdat het past bij een oudere stijl in het Nederlands en juist dat gevoel wilde ik in deze deftige - of zoals Mabel zegt, bombastische - schrijfstijl laten spreken.

    Wat betreft de titel: tja, smaak, denk ik? Het was eigenlijk een woordgrapje van masterpieces voor the mouth, dat verwijst naar de naam van het restaurant en uiteindelijk maakt hij zijn eigen, betere, restaurant. Helaas nam ik een risico met de nogal gekke Nederlandse vertaling, haha.

    Mabel haalt deze zin eruit als 'foutief': 'Zijn ogen, die lichtjes begonnen te glimmen bij zijn nauwkeurige bestudering van haar gelaat - dat zo in overeenkomst stond met haar gedrag dat het bijna een act leek.' Echter, deze zin staat niet los. Het is een uitleg van de zin ervoor en daarom lijkt de zin op zichzelf misschien incompleet, maar in de gehele beschrijving missen er geen woorden: 'Ze had dan ook kunnen zien dat zijn gezicht getekend werd door kraaienpootjes en rimpels die zich speels hadden verdeeld rondom zijn ogen. Zijn ogen, die lichtjes begonnen te glimmen bij zijn nauwkeurige bestudering van haar gelaat - dat zo in overeenkomst stond met haar gedrag dat het bijna een act leek.'

    Bovendien viel me op dat er wat verschillen bestaan tussen de scores voor de originaliteit van de verhaallijn tussen de drie juryleden, met name die van Ginny (al hebben natuurlijk nog geen toelichting gehad). Ik zal de toelichting even afwachten, maar het voelt een beetje alsof deze cijfers uit de lucht gegrepen zijn.

    En ja, veel te weinig woorden :'( jullie hebben daar helemaal gelijk in. Ik zat net lekker te typen, middenin het verhaal toen opeens de 1200 woorden er al aan kwamen. Zeker als onervaren horror/moord/thriller schrijfster was het een hele uitdaging het überhaupt nog rond te breien, dus ik snap heel goed waar dat gevoel vandaan komt, haha.

    Ik zie op tegen opdracht 3. Moeilijk. Especially with zero experience myself. Maar wel een goede uitdaging, yay!





    Oh god sorry! Er is iets mis gegaan met de punten! Ik had andere punten opgeschreven. (IRIS! BLIJF VAN MIJN LAPTOP AF) Zal mijn zusje wel gedaan hebben. Sorry voor de verwarring. Ehh Perffect? Zou ik mijn punten nog even mogen veranderen?

    Aha de seksscène *wenkbrauwwiebel* hier moet ik goed over nadenken! Bedankt voor de beoordeling trouwens (:


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Lilly_Potter schreef:
    (...)

    Oh god sorry! Er is iets mis gegaan met de punten! Ik had andere punten opgeschreven. (IRIS! BLIJF VAN MIJN LAPTOP AF) Zal mijn zusje wel gedaan hebben. Sorry voor de verwarring. Ehh Perffect? Zou ik mijn punten nog even mogen veranderen?


    Ja hoor!

    Dat betekent dat de punten nog zullen veranderen!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Dit is echt moeilijker dan ik verwacht had D: ik weet niet zo goed waar de grens zit tussen teveel beschrijven en te weinig. En ik wil ook niet dat het trashy overkomt. Bleh.

    [ bericht aangepast op 25 jan 2017 - 14:34 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik heb een idee en ik wil het ZO graag uitwerken, maar moet nu eerst m'n tentamen leren 😭😭😭

    Sorry dat ik jullie zo lang laat wachten. Ik beloof dat ik morgen de beoordelingen af heb en naar de organisator heb gestuurd.

    *** ik loop vast met de beoordeling! (Sorry dat ik steeds klaag en jullie ophoud)

    Doe maar rustig aan. Als het nu niet lukt, lukt het vanavond of morgen wel. Van stress gaan er vaak juist allemaal dingen mis :Y)

    [ bericht aangepast op 27 jan 2017 - 16:18 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Kan gebeuren. Maakt mij niet zoveel uit, ik kan immers gewoon verder met de volgende opdracht (:

    Bedankt, gelukkig is het af. Dus stuur ik het zo snel mogelijk naar Perffect

    De beoordelingen zijn nu up-to-date. Ik heb ook direct gekeken naar het punt Nederlands. Nu zijn de cijfers op dat gebied gelijk.

    Ik vind het wel een beetje treurig dat alleen Pickett erop achteruit is gegaan

    Ik ben van plan om komende week alle verhalen opnieuw te lezen en jullie dan nog eens commentaar te geven. Mede omdat ik heb meegedaan in een onderzoekje waaruit blijkt dat je dan anders naar de tekst kijkt (na een week/twee weken). Zouden jullie dat prettig vinden? [dit doe ik gewoon op mijzelf, dus dan andere juryleden doen niet mee]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.