• Ik weet eigenlijk niet zo goed in welk subforum dit hoort

    Mijn opleiding is bijna afgelopen en ik heb me inmiddels ingeschreven bij de KvK als freelance redacteur. De komende weken zal ik moeten uitzoeken welke uitgeverijen er zijn en welke fondsen ze doen, etc. Gezien hier ook steeds meer mensen serieus met een manuscript bezig zijn, is het misschien nuttig als ik mijn bevindingen hier plaats en er hier uiteindelijk een zo compleet mogelijke lijst van uitgeverijen komt te staan.

    Verder krijg ik de laatste tijd best wel veel vragen in GB en PB rondom uitgeven, dus hier kunnen jullie voortaan ook al je vragen stellen en dan zal ik een FAQ maken. ^^

    Drukkerijen
    Mocht je een paar exemplaren willen drukken dan zijn deze drukkerijen erg behulpzaam.
    Jongboek
    Website

    Pumbo
    Website

    POD-uitgeverijen
    Dit zijn uitgeverijen die doorgaans ieder manuscript aannemen. Er vindt geen redactie van je manuscript plaats en wordt nauwelijks iets aan promotie gedaan. Maar als je het voor jezelf wilt printen, is dat zeker een optie.

    Boekscout
    • Alle genres
    • Volledig manuscript aanleveren
    Website

    Free Musketeers
    • Alle genres
    • Volledig manuscript aanleveren
    Website

    Reguliere uitgeverijen
    Dit zijn uitgeverijen die in oplages drukken. Deze uitgeverijen worden serieus(er) genomen door de boekhandels in de pers. Wel is de kans behoorlijk klein dat ze je manuscript bekijken of moet je soms een voorschot betalen. In ruil daarvoor krijg je doorgaans een goede (en leerzame) redactie en soms krijg je je investering in te verkopen boeken terug.

    Ambo|Anthos
    • Fictie, non-fictie, literaire thrillers
    • Circa 50 bladzijden
    Website

    De arbeiderspers
    • Literaire fictie
    • Volledig manuscript of een deel van het manuscript
    Website

    Meulenhoff
    • Literaire fictie, poëzie, non-fictie
    • Volledig manuscript
    Website

    Nieuw Amsterdam
    • Romans, thrillers, poëzie, non-fictie
    • Volledig manuscript
    • Alleen per post
    Website

    Prometheus
    • Literaire fictie en non-fictie
    • Volledig manuscript
    • Alleen per post
    Website

    Querido
    • Literaire fictie en kinderboeken
    • Volledig manuscript of een deel van het manuscript
    Website

    De lijst is nog onder constructie

    [ bericht aangepast op 13 feb 2017 - 21:18 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    MT. Stel dat ik als oud vrouwtje mijn memoires wil publiceren. :'D


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Oe, MT, mega handig dit (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Komt het vaam voor dat uitgevers freelance redacteuren inhuren? Of hoe moet ik dat zien?

    Mt, ik moet eigenlijk ook eens in actie komen als ik ooit iets wil uitgeven


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Ja. Ja. Thank you. I need this. De vraag waar ik nu het meeste mee zit: hoe ver heb jij jouw verhalen meestal al herschreven voordat je het naar een uitgever stuurt?


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ah dit is super fijn Natas! Waarschijnlijk duurt het nog wel even voor ik klaar ben met de eerste herschrijven, maar aangezien ik daar na de 17e aan kan beginnen, is dit heel welkom c:


    Happy Birthday my Potter!

    Krullie schreef:
    Komt het vaam voor dat uitgevers freelance redacteuren inhuren? Of hoe moet ik dat zien?

    Uitgevers werken bijna uitsluitend met freelancers, zowel de grote als de kleine uitgeverijen. Ze hebben doorgaans een bestand aan freelancers en als ze iemand nodig hebben dan nemen ze daarmee contact op. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Pickett schreef:
    Ja. Ja. Thank you. I need this. De vraag waar ik nu het meeste mee zit: hoe ver heb jij jouw verhalen meestal al herschreven voordat je het naar een uitgever stuurt?

    Ik deed destijds niet echt aan herschrijven haha, dus ik had het meteen opgestuurd. Nu zou ik dat natuurlijk wel doen. Bijna alle uitgeverijen vragen om maximaal 30 bladzijden, dus zoveel ik op zijn minst herschrijven. Dan duurt het vaak zes weken tot vier maanden voordat je een reactie krijgt (hoe groter de uitgeverij, hoe langer het duurt, dus in die tijd kun je natuurlijk verder gaan met herschrijven. Als ze onder je indruk zijn van je eerste pagina's én je synopsis (die is haast nog belangrijker dan het verhaal zelf) zijn, dan vragen ze om de rest van je manuscript. Als je aangeeft dat je eerste dertig pagina's klaar zijn en dat je de rest nog aan het herschrijven bent, is dat vaak ook geen probleem. Ze weten door de synopsis immers al hoe het verhaal gaat verlopen en kunnen al genoeg van je schrijfstijl proeven. Bovendien duurt het soms toch nog een jaar voordat het wordt uitgegeven, dus genoeg tijd :Y)

    [ bericht aangepast op 12 jan 2017 - 9:01 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Navigator schreef:
    (...)
    Ik deed destijds niet echt aan herschrijven haha, dus ik had het meteen opgestuurd. Nu zou ik dat natuurlijk wel doen. Bijna alle uitgeverijen vragen om maximaal 30 bladzijden, dus zoveel ik op zijn minst herschrijven. Dan duurt het vaak zes weken tot vier maanden voordat je een reactie krijgt (hoe groter de uitgeverij, hoe langer het duurt, dus in die tijd kun je natuurlijk verder gaan met herschrijven. Als ze onder je indruk zijn van je eerste pagina's én je synopsis (die is haast nog belangrijker dan het verhaal zelf) zijn, dan vragen ze om de rest van je manuscript. Als je aangeeft dat je eerste dertig pagina's klaar zijn en dat je de rest nog aan het herschrijven bent, is dat vaak ook geen probleem. Ze weten door de synopsis immers al hoe het verhaal gaat verlopen en kunnen al genoeg van je schrijfstijl proeven. Bovendien duurt het soms toch nog een jaar voordat het wordt uitgegeven, dus genoeg tijd :Y)

    Ohhh, dan zou ik het nu al bijna in kunnen sturen haha. Nog een vraagje: met pagina's bedoel je dan a-4 pagina's of boek pagina's (ongeveer a-5)? Ik moet dan ook maar eens gaan beginnen aan een synopsis. Ik ben nu erg blij dat ik daar gewoon les in krijg op school haha.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    (...)
    Ohhh, dan zou ik het nu al bijna in kunnen sturen haha. Nog een vraagje: met pagina's bedoel je dan a-4 pagina's of boek pagina's (ongeveer a-5)? Ik moet dan ook maar eens gaan beginnen aan een synopsis. Ik ben nu erg blij dat ik daar gewoon les in krijg op school haha.

    Dat is inderdaad een voordeel. Ik vond niets zo moeilijk als mijn synopsis, hehe.
    Met pagina's bedoel ik A4-tjes.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Navigator schreef:
    (...)
    Dat is inderdaad een voordeel. Ik vond niets zo moeilijk als mijn synopsis, hehe.
    Met pagina's bedoel ik A4-tjes.

    Haha nee synopsissen zijn echt lastig. Oké (: Ik ga dan gewoon rustig verder met herschrijven en dit topic een beetje in de gaten houden, want ik heb nog niet specifiek een uitgeverij op het oog.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Oeh, heel handig, MT! (A)


    'I respect myself enough to say 'no' to anything that hurts me.'

    Navigator schreef:
    (...)
    Ik deed destijds niet echt aan herschrijven haha, dus ik had het meteen opgestuurd. Nu zou ik dat natuurlijk wel doen. Bijna alle uitgeverijen vragen om maximaal 30 bladzijden, dus zoveel ik op zijn minst herschrijven. Dan duurt het vaak zes weken tot vier maanden voordat je een reactie krijgt (hoe groter de uitgeverij, hoe langer het duurt, dus in die tijd kun je natuurlijk verder gaan met herschrijven. Als ze onder je indruk zijn van je eerste pagina's én je synopsis (die is haast nog belangrijker dan het verhaal zelf) zijn, dan vragen ze om de rest van je manuscript. Als je aangeeft dat je eerste dertig pagina's klaar zijn en dat je de rest nog aan het herschrijven bent, is dat vaak ook geen probleem. Ze weten door de synopsis immers al hoe het verhaal gaat verlopen en kunnen al genoeg van je schrijfstijl proeven. Bovendien duurt het soms toch nog een jaar voordat het wordt uitgegeven, dus genoeg tijd :Y)

    Huh, echt? Misschien wel hoor, dat ik net al die uitgeverijen heb gevonden die dat niet doen, maar in mijn ervaring wilden ze altijd meteen het hele manuscript hebben, om er zeker van te zijn dat het af is en dat ze niet later hoeven te wachten tot de schrijver eindelijk de rest ook eens af heeft, na die dertig pagina's. Of ze verder lezen dan dertig pagina's als ze het een kutmanuscript vinden is natuurlijk een ander verhaal, maar voor de mensen die eraan zitten de denken uitgeverijen (in ieder geval in Nederland) aan te schrijven, wil ik kleintjes even waarschuwen dat dit niet altijd opgaat. :x


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)
    Huh, echt? Misschien wel hoor, dat ik net al die uitgeverijen heb gevonden die dat niet doen, maar in mijn ervaring wilden ze altijd meteen het hele manuscript hebben, om er zeker van te zijn dat het af is en dat ze niet later hoeven te wachten tot de schrijver eindelijk de rest ook eens af heeft, na die dertig pagina's. Of ze verder lezen dan dertig pagina's als ze het een kutmanuscript vinden is natuurlijk een ander verhaal, maar voor de mensen die eraan zitten de denken uitgeverijen (in ieder geval in Nederland) aan te schrijven, wil ik kleintjes even waarschuwen dat dit niet altijd opgaat. :x

    Oh echt? Haha, dan hebben we denk ik net andere uitgeverijen bekeken. :')
    Of is het de afgelopen vier jaar veranderd, dat kan ook nog xD
    Ik zal wel per uitgeverij even aangeven om welke eisen ze vragen, dat is wellicht net zo makkelijk. ^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    Oh handig!!


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!