• Ik weet eigenlijk niet zo goed in welk subforum dit hoort

    Mijn opleiding is bijna afgelopen en ik heb me inmiddels ingeschreven bij de KvK als freelance redacteur. De komende weken zal ik moeten uitzoeken welke uitgeverijen er zijn en welke fondsen ze doen, etc. Gezien hier ook steeds meer mensen serieus met een manuscript bezig zijn, is het misschien nuttig als ik mijn bevindingen hier plaats en er hier uiteindelijk een zo compleet mogelijke lijst van uitgeverijen komt te staan.

    Verder krijg ik de laatste tijd best wel veel vragen in GB en PB rondom uitgeven, dus hier kunnen jullie voortaan ook al je vragen stellen en dan zal ik een FAQ maken. ^^

    Drukkerijen
    Mocht je een paar exemplaren willen drukken dan zijn deze drukkerijen erg behulpzaam.
    Jongboek
    Website

    Pumbo
    Website

    POD-uitgeverijen
    Dit zijn uitgeverijen die doorgaans ieder manuscript aannemen. Er vindt geen redactie van je manuscript plaats en wordt nauwelijks iets aan promotie gedaan. Maar als je het voor jezelf wilt printen, is dat zeker een optie.

    Boekscout
    • Alle genres
    • Volledig manuscript aanleveren
    Website

    Free Musketeers
    • Alle genres
    • Volledig manuscript aanleveren
    Website

    Reguliere uitgeverijen
    Dit zijn uitgeverijen die in oplages drukken. Deze uitgeverijen worden serieus(er) genomen door de boekhandels in de pers. Wel is de kans behoorlijk klein dat ze je manuscript bekijken of moet je soms een voorschot betalen. In ruil daarvoor krijg je doorgaans een goede (en leerzame) redactie en soms krijg je je investering in te verkopen boeken terug.

    Ambo|Anthos
    • Fictie, non-fictie, literaire thrillers
    • Circa 50 bladzijden
    Website

    De arbeiderspers
    • Literaire fictie
    • Volledig manuscript of een deel van het manuscript
    Website

    Meulenhoff
    • Literaire fictie, poëzie, non-fictie
    • Volledig manuscript
    Website

    Nieuw Amsterdam
    • Romans, thrillers, poëzie, non-fictie
    • Volledig manuscript
    • Alleen per post
    Website

    Prometheus
    • Literaire fictie en non-fictie
    • Volledig manuscript
    • Alleen per post
    Website

    Querido
    • Literaire fictie en kinderboeken
    • Volledig manuscript of een deel van het manuscript
    Website

    De lijst is nog onder constructie

    [ bericht aangepast op 13 feb 2017 - 21:18 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    MT :Y)


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Als ik dit allemaal voorbij zie komen, wil ik echt weer gaan schrijven :Y)


    If we hug a little tighter, our hearts will be a little closer

    Navigator schreef:
    (...)
    Oh echt? Haha, dan hebben we denk ik net andere uitgeverijen bekeken. :')
    Of is het de afgelopen vier jaar veranderd, dat kan ook nog xD
    Ik zal wel per uitgeverij even aangeven om welke eisen ze vragen, dat is wellicht net zo makkelijk. ^^

    Ahh ja dat zou echt super fijn zijn (:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ik wil ook ooit een boek gaan uitgeven, maar daar ben ik nog niet aan begonnen. Toch een stiekeme MT.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Emtee!

    Weet je misschien iets meer over
    - De Geus (van Singel, waar ook Querido onder valt),
    - A.W. Bruna uitgevers, en
    - Cargo?

    Zijn deze eigenlijk al te groot voor beginnende schrijvers? De Geus en Cargo hebben al grote auteurs geholpen zoals Jo Nesbo, Roslund & Hellström en Henning Mankell.
    Ik schrijf thrillers (of althans, ik doe een poging), welke uit jouw lijst zou je me aanraden?

    [ bericht aangepast op 13 feb 2017 - 21:31 ]


    oi, suzy

    Fanflicks ? (:

    [ bericht aangepast op 13 feb 2017 - 21:31 ]


    soul made of stardust and chaos.

    Olsson schreef:
    Emtee!

    Weet je misschien iets meer over
    - De Geus (van Singel, waar ook Querido onder valt),
    - A.W. Bruna uitgevers, en
    - Cargo?

    Zijn deze eigenlijk al te groot voor beginnende schrijvers? De Geus en Cargo hebben al grote auteurs geholpen zoals Jo Nesbo, Roslund & Hellström en Henning Mankell.
    Ik schrijf thrillers (of althans, ik doe een poging), welke uit jouw lijst zou je me aanraden?

    De uitgeverijen die er nu staan, zijn allemaal erg groot. Je kunt het allicht proberen, maar het belandt waarschijnlijk op de slushpile en wordt heel haastig bekeken. Maar een schot wagen kan nooit kwaad. (:

    Cargo is wel kleiner trouwens, dus die zou ik inderdaad benaderen. ^^

    Je kunt deze ook proberen, die zijn iets kleiner (maar ook nog vrij groot, ik zou zeker een vreugdedansje doen als ik daarbij kwam, haha):
    - De Crime Companie
    - Karakter
    - De Fontein
    - Kramat

    Verder kun je ook nog LetterRijn proberen. Dat is een nog wat jongere uitgeverij, maar zij richten zich wel echt op Nederlandstalige schrijvers (en ze geven thrillers uit). Als ik me niet vergis, geeft Jip haar boek daar uit.

    En het zou natuurlijk hartstikke gezellig zijn als je bij Zilverbron komt, haha. Die geven ook thrillers uit, maar de focus is wel op fantasy en sci-fi. Maar er zijn ook thrillerschrijvers. (:

    [ bericht aangepast op 13 feb 2017 - 21:44 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Triumph schreef:
    (...)
    De uitgeverijen die er nu staan, zijn allemaal erg groot. Je kunt het allicht proberen, maar het belandt waarschijnlijk op de slushpile en wordt heel haastig bekeken. Maar een schot wagen kan nooit kwaad. (:

    Cargo is wel kleiner trouwens, dus die zou ik inderdaad benaderen. ^^

    Je kunt deze ook proberen, die zijn iets kleiner (maar ook nog vrij groot, ik zou zeker een vreugdedansje doen als ik daarbij kwam, haha):
    - De Crime Companie
    - Karakter
    - De Fontein
    - Kramat

    Verder kun je ook nog LetterRijn proberen. Dat is een nog wat jongere uitgeverij, maar zij richten zich wel echt op Nederlandstalige schrijvers (en ze geven thrillers uit). Als ik me niet vergis, geeft Jip haar boek daar uit.

    En het zou natuurlijk hartstikke gezellig zijn als je bij Zilverbron komt, haha. Die geven ook thrillers uit, maar de focus is wel op fantasy en sci-fi. Maar er zijn ook thrillerschrijvers. (:

    Superbedankt! Karakter en De Fontein zijn inderdaad ook wel bekend. Ik ga me daar zeker in verdiepen als het zo ver is!


    oi, suzy

    hier in vlaanderen zijn nog twee bekende uitgeverijen waar ik deels connecties bij heb en ik het dus sowieso bij ga proberen MAAR hahaah de kans is klein want ze zijn vrij bekend; clavis en davidsfonds (ooit eens een schrijfwedstrijd bij gewonnen woeeh hahaha)


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Nog even een vraagje aan allen die een boek hebben gepubliceerd: hebben jullie je manuscript naar alle denkbare uitgevers tegelijk gestuurd (die bij jouw genre pasten, althans)? Of hebben jullie je manuscript naar één uitgever gestuurd en gewacht op antwoord, voordat je het naar een volgende uitgeverij stuurde (ervan uitgaande dat de eerste uitgever je manuscript afwees)?
    En hebben jullie je manuscript pas opgestuurd toen het helemaal af en geëdit was, of al eerder? Is dat een correct woord? Nee hè? Ach schijt


    oi, suzy

    Olsson schreef:
    Nog even een vraagje aan allen die een boek hebben gepubliceerd: hebben jullie je manuscript naar alle denkbare uitgevers tegelijk gestuurd (die bij jouw genre pasten, althans)? Of hebben jullie je manuscript naar één uitgever gestuurd en gewacht op antwoord, voordat je het naar een volgende uitgeverij stuurde (ervan uitgaande dat de eerste uitgever je manuscript afwees)?
    En hebben jullie je manuscript pas opgestuurd toen het helemaal af en geëdit was, of al eerder? Is dat een correct woord? Nee hè? Ach schijt

    Er gaat een paar maanden overheen voordat je reactie krijgt, dus ik zou het gewoon lekker naar heel veel tegelijk sturen. Is misschien niet helemaal netjes, maar tien keer vier maanden wachten vind ik ook niet te doen.

    Ik heb het wel opgestuurd toen het helemaal af was, maar bij lang niet alle uitgevers hoeft dat.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Triumph schreef:
    (...)
    Er gaat een paar maanden overheen voordat je reactie krijgt, dus ik zou het gewoon lekker naar heel veel tegelijk sturen. Is misschien niet helemaal netjes, maar tien keer vier maanden wachten vind ik ook niet te doen.

    Ik heb het wel opgestuurd toen het helemaal af was, maar bij lang niet alle uitgevers hoeft dat.

    Nee, inderdaad, het kan heel lang duren voordat je antwoord ontvangt, daar zat ik ook een beetje mee. En je kan er altijd nog een aantal afzeggen als je bij een uitgeverij een positieve reactie krijgt en alles doorgaat, toch? (;
    Ik heb eerder ervaren dat het publiceren een jaar duurt, is dat gebruikelijk? En is er een manier om het ietsje te versnellen? Ik ben nogal ongeduldig namelijk, haha. En mijn verhaal is nog niet eens op de helft.


    oi, suzy

    Olsson schreef:
    (...)
    Nee, inderdaad, het kan heel lang duren voordat je antwoord ontvangt, daar zat ik ook een beetje mee. En je kan er altijd nog een aantal afzeggen als je bij een uitgeverij een positieve reactie krijgt en alles doorgaat, toch? (;
    Ik heb eerder ervaren dat het publiceren een jaar duurt, is dat gebruikelijk? En is er een manier om het ietsje te versnellen? Ik ben nogal ongeduldig namelijk, haha. En mijn verhaal is nog niet eens op de helft.

    Ja, je kunt het altijd nog afzeggen zolang je nog geen contract hebt ondertekend. (:

    Het publiceren zelf duurt geen jaar, je bent denk één à twee maanden met de redactie bezig. Je komt echter wel 'achteraan' in de rij, dus daarom duurt het vaak ongeveer een jaar voordat het zover is. Maar dat hangt dus ook een beetje van de uitgeverij af. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Triumph schreef:
    (...)
    Ja, je kunt het altijd nog afzeggen zolang je nog geen contract hebt ondertekend. (:

    Het publiceren zelf duurt geen jaar, je bent denk één à twee maanden met de redactie bezig. Je komt echter wel 'achteraan' in de rij, dus daarom duurt het vaak ongeveer een jaar voordat het zover is. Maar dat hangt dus ook een beetje van de uitgeverij af. (:

    Ja, dat is inderdaad ook zo. Dank je wel!


    oi, suzy