• Hooi! (:


    Wat de titel al zegt eigenlijk. Ik heb ideeën om verhalen te gaan schrijven, maar ik wil niet beginnen omdat ik altijd stop na een stuk of 3 hoofdstukjes. Dus hoe krijgen jullie het voor elkaar om een verhaal helemaal af te ronden? Waar komt de motivatie vandaan?

    Liefs


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Perffect schreef:
    Ik ken het probleem helaas.

    Ik heb vaak dan een nieuw idee en dan laat ik het oude dus liggen. En dan weer een nieuw idee...


    Precies dit xD


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Standal schreef:
    Ik denk altijd 'Ik ga m'n boek laten uitgeven, dus dat wil ik zo snel mogelijk, hup hup!'.
    Zoiets, werkt 9/10 keer goed!


    dit dit dit

    mijn huidige verhaal ga wil ik gebruiken als mijn eindwerk (ik moet nog toestemming vragen maar volgens mij is het wel oke) en dan krijg ik een begeleider waardoor ik wel MOET schrijven want mijn eindexamens hanger ervan af xd


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik heb wat tips bedacht, maar het kan natuurlijk heel erg per persoon verschillen:

    1. Een verhaal afronden begint bij jezelf. Er zijn natuurlijk allemaal tips en tricks om je te helpen, maar allereerst moet je zelf besluiten om het af te ronden en hoe dan ook niet op te geven. Het vereist zelfdiscipline, doorzettingsvermogen en wilskracht en het ligt dus op de eerste plaats aan je eigen instelling of je wel of niet in staat gaat zijn iets af te ronden. Het werkt eigenlijk een beetje via het "Alles kan als jij het laat gebeuren" principe (van Mary Poppins).

    2. Het moet een idee zijn waar je dusdanig enthousiast over bent, dat je er absurt veel mee bezig bent in je hoofd. Dit enthousiasme is nodig om door de moeilijke periodes heen te komen dat de inspiratie minder is. Als je niet mega enthousiast bent over je verhaal, zal je er niet komen. Ga dus niks forceren en focus je op hetgeen dat jou het best ligt, het idee dat jij het leukst vindt.

    3. Laat het verhaal niet meer los. Dwing jezelf ook een beetje om er dieper in te duiken. Verveel je je? Heb je een moment niks te doen? Doe dan onderzoek voor je verhaal, of (als je geen mogelijkheid hebt tot onderzoek doen) ga eens in gesprek met je personages, of laat ze met elkaar spreken. Geef ze een eigen stem en laat ze zichzelf vormen, laat ze deel worden van jou. Op die manier zal je gaan snakken naar de momenten dat je die stem eindelijk op papier kan zetten en krijg je dus de neiging door te schrijven.

    4. Rem jezelf niet af en geef jezelf de kans gewoon te schrijven. Niet alles hoeft meteen perfect. Je kan altijd later nog editten en corrigeren, zolang je eerst maar dat verhaal hebt geschreven. Mocht je snel online willen plaatsen, kan je ook ervoor kiezen per hoofdstuk te corrigeren, maar schrijf dan éérst het hele hoofdstuk en ga dan pas aanpassen en editten.

    5. Stel doelen. Dit kan op heel veel verschillende manieren en het verschilt per persoon wat goed werkt. Je kan bijvoorbeeld in je dagdeling minimaal een uurtje schrijven verwerken en als doel stellen dit ook daadwerkelijk te doen, je kan in bepaalde maanden meedoen aan NaNoWriMo en CampNaNo, je kan meedoen aan wedstrijden die motiveren een verhaal af te schrijven (Go-short was hier een voorbeeld van, Go-fanfic, maar SOTY is hier ook een voorbeeld van. Je moet hier simpelweg gewoon even de wedstrijden op Q voor in de gaten houden, mogelijk komt er iets langs wat je ligt). Maar je je ook opgeven voor het Word War topic en een doel per maand stellen, meedoen aan Word Wars waar natuurlijk het doel is om meer te schrijven dan de anderen die meedoen, waardoor je ook gemotiveerd bent goed door te schrijven. Per persoon verschilt het waarschijnlijk wat goed werkt, dus dit soort dingen zou je dan simpelweg uit kunnen proberen. Je kan ook nog een verhaal voor iemand schrijven en dit dan als doel nemen, maar ik merk bij mijzelf dat dat je op een gegeven moment heel erg kan gaan tegenwerken, dus ik weet niet hoe'n goed doel dat is.

    6. Vind de juiste ballans tussen plannen en vrijheid. Bij mij werkt het het beste als ik een outline heb van wat ik ongeveer wil laten gebeuren in de hoofdstukken. Ik kan hier dan prima vanaf wijken en niks ligt nog volledig vast, maar ik heb dus wel altijd iets om naartoe te werken, scènes waar ik naar uit kan kijken. Op die manier loop ik nooit volledig vast en kan ik altijd verder. Zorg er hierbij wel voor dat je niet alles vooraf compleet bepaald. Op die manier kan je namelijk al snel interesse verliezen, want feitelijk is alles al bepaald. Het zorgt er overigens wel ook voor dat ik makkelijk een ballans kan vinden tussen actie en uitleg/opbouw en helpt mij bij het uitzetten van spanningsbogen, omdat ik al een globaal beeld heb van het verhaal. Wees hierin echter NOOIT bang voor spontaniteit/plotselinge nieuwe ideeën. Juist niet. Planningen zijn levend. Ze horen constant aangepast te worden.

    7. Controleer of het genre je wel ligt. Is het wel iets waar jij goed in bent/wat jij leuk vindt? Niet iedereen is geschikt voor hetzelfde. Het is aan jou om uit te zoeken wat jou het beste ligt.

    8. Controleer of de tijd/vorm waarin je schrijft je wel ligt. Sommige mensen kunnen heel makkelijk wisselen, maar er zijn natuurlijk ook mensen die in 1e persoon tegenwoordige tijd echt niet vooruit komen, terwijl er in 3e persoon verleden tijd zo 1000 woorden op papier staan. Het is aan jou om uit te zoeken wat je het beste ligt.

    9. Laat onzekerheid nooit in de weg staan van enthousiasme. Ik ben zelf persoonlijk altijd ontzettend onzeker over mijn verhalen en dat kan demotiverend werken, maar zolang ik onthoud dat het er op de eerste plaats omgaat of ík het leuk vind, niet per se goed, maar simpelweg leuk, zal die onzekerheid nooit de overhand nemen en mij nooit kunnen laten blokkeren. Voel je goed bij je eigen verhaal, geniet van je personages, je briljante ingevingen en je leuke scènes. Ongeacht wat anderen er misschien van vinden.

    10. Geniet van dat oplopende woordenaantal in je word pagina. Oké, dus je verhaal moet uiteindelijk 100K worden. So what. 5K is echt al een mijlpaal. En wow 10K ook! En Damn 20K ook! Merlin, ben je al bij de 25k? Wat goed! enzovoort. Vergeet vooral geen taart te halen voor jezelf als je op de helft bent c;


    Happy Birthday my Potter!

    Omg taart.

    Ik ben denk ik nooit verder gekomen dan de 10k, heel misschien 15k...

    Misschien ook een tip: maak je einddoel niet te groot. 100k is echt ziek veel en als je je verhaal wilt uitgeven, er zijn ook kleine, dunne en korte boeken/verhalen.
    Het hangt natuurlijk ook een beetje van je genre af, maar in 10k kun je ook een heel mooi liefdesverhaal schrijven en ook een thriller-achtig iets, in plaats van direct de grote getallen op te zoeken.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Mt <3

    Perffect schreef:
    Omg taart.

    Ik ben denk ik nooit verder gekomen dan de 10k, heel misschien 15k...

    Misschien ook een tip: maak je einddoel niet te groot. 100k is echt ziek veel en als je je verhaal wilt uitgeven, er zijn ook kleine, dunne en korte boeken/verhalen.
    Het hangt natuurlijk ook een beetje van je genre af, maar in 10k kun je ook een heel mooi liefdesverhaal schrijven en ook een thriller-achtig iets, in plaats van direct de grote getallen op te zoeken.


    Ik wil hier even bijzeggen dat ook de meest prettige lengte kan verschillen per persoon (en per idee). Voor sommigen werkt 100K inderdaad demotiverend en dan is dat een onverstandig doel, terwijl ik bij mijzelf heel sterk merk dat short stories snel demotiverend voor mij werken, omdat ik er niet in kwijt kan wat ik kwijt wil. Het is gewoon niet mijn sterke punt. Als ik wil kan ik het wel, maar ik ben toch vaak enthousiaster over langere verhalen, of door mijn enthousiasme wordt het verhaal vanzelf langer. Plus dat ik het ook een fijn idee vind mijzelf te overtreffen soms, dus om het langer te maken dan mij tot nu toe gelukt is.


    Happy Birthday my Potter!

    Goede tips al, bedankt! <3


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Asker schreef:
    klinkt dom maar
    ik bedenk eerst een geweldige eind
    zoals bij Last Life
    waar een van mijn hoofdpersonages zichzelf neerschiet,
    daar om heen bedenk ik een heel verhaal wat interessant kan zijn.
    want dan heb je meer motivatie om aan je verhaal te werken want je wilt je idee (dus het geweldige eind) met de wereld delen^^

    Spoilers! (no_chears)
    Nuja, ik heb geen idee hoe het gaat gebeuren, dus daar ben ik nog benieuwd naar. ^^

    Verder sta ik eigenlijk best wel achter de tips van Anna, alleen ben ik eerder een persoon die van alles kan schrijven, ik heb alleen vaak niet genoeg motivatie om binnen een korte tijd (3-5 maanden) een lang verhaal (meer dan 30-40K) af te ronden. Als ik er geen inspiratie uit kan putten, kan ik mijn verhaal een aantal maanden laten liggen om er later weer vol nieuwe inspiratie mee verder te gaan. (Wat ik nu dus doe met Potter For President, al wacht ik daar wel even mee tot de Nederlandse verkiezingen om inspiratie uit de debatten te halen).


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik was een gastenboek bericht aan het beantwoorden, en toen realiseerde ik me dat jij precies hetzelfde probleem had, dus hier zijn je tips! (ik herhaal ook wat anderen zeggen soms, maar dat is alleen maar omdat het werkt)

    - Updateschema! Kies bijvoorbeeld één dag in de week, dan kunnen je lezers en jij plannen. Het is niet zo erg als je één dag mist, het is meer een richtlijn.
    - Voorraad. Voor als je writers block/onzekerheidsproblemen hebt.
    - Schrijf niet alleen als je inspiratie/zin hebt. Dat is heel verleidelijk, maar soms moet ik mezelf dwingen te schrijven en dan blijkt het uiteindelijk heel leuk. En soms niet, maar dan heb ik tenminste iets geschreven. Sterker nog, ik moet mezelf vaker dwingen te schrijven dan dat ik het uit mezelf doe.
    - Stop met schrijven net als het spannend wordt. frustrerend, hè? Geloof me, dan wil je snel verder.
    - Wacht niet op inspiratie/motivatie. Het idee dat je alleen goed kunt schrijven als je inspiratie hebt, is onzin. Je kunt altijd schrijven. Stel je voor dat je alleen wiskundesommen kon maken als je inspiratie had...
    - Discipline. Ja, het moet wel leuk blijven, maar als je serieus iets af wilt maken, heb je doorzettingsvermogen en discipline nodig. Je moet schrijven als je geen zin hebt, je aan deadlines houden...
    - Nieuwe ideeën zijn vast leuk, maar ze lopen niet weg. Noteer ze en gebruik ze later. Of niet, als ze dan niet zo leuk meer zijn.
    - loopt je verhaal helemaal vast? Tijd voor een plot twist! Misschien had je een plan, of iets wat op een plan lijkt. Maar je personage staat vast voor een keuze, en misschien moet hij/zij wel een andere keuze maken dan je dacht. Laat ook je personages spreken (zie de laatste tip).
    - Weet een beetje waar je naartoe wilt. Dat hoeft geen heel plan te zijn, maar een richtlijn in elk geval. Anders kom je vast te zitten. Voel je echter vrij daarvan af te wijken.
    - Ken je personages van binnen en van buiten. Maak ze interessant. Houd van ze. Dan wil je ze niet meer in de steek laten.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Occamy schreef:
    (...)
    Spoilers! (no_chears)
    Nuja, ik heb geen idee hoe het gaat gebeuren, dus daar ben ik nog benieuwd naar. ^^


    OMG! sorry DDDD:

    MT.


    Don't walk. Run, you sheep, run.