• Hoi allemaal! Door het recent geopende topic 'hoe schrijf ik mijn verhaal af' kwam ik op een idee voor een 'wedstrijd'. Ik zou deze zelf pas in april kunnen organiseren (in verband met mijn master) en ik vroeg me af of er mensen zijn die het op dat moment a) uitkomt om mee te doen en b) het überhaupt zien zitten.

    Ik weet dat ik een wedstrijd eerst aan moet melden en goedkeuring moet krijgen, etc. maar dit is puur om te peilen of het zin heeft om moeite te steken in het uitwerken van mijn idee. Mijn idee is als volgt. Iedereen schrijft in een genre dat hij/zij leuk vindt, maar het moeten onbekende personen zijn. Je schrijft een compleet verhaal/klein boekje van tien hoofdstukken, waarbij je zelf kiest hoelang je die hoofdstukken maakt (minimaal 600 woorden).

    Er valt niemand af en er is ook niet elke deadline sprake van feedback. Je kunt drie keer feedback aanvragen over een hoofdstuk, zodra je daar behoefte aan hebt. Dat mag dus bij H1, H2, H3 en de rest van het verhaal niet meer of juist bij H8, H9, H10 of tussendoor etc. De deadline is er puur om je te helpen het verhaal af te schrijven, hoofdstuk voor hoofdstuk, en als je de deadline niet haalt val je af. De feedback is bedoeld als een enerzijds een beloning voor je schrijven en anderzijds om je vooruit te helpen als je even vastloopt.

    Ik ben er nog niet uit of ik er dan ook nog bijvoorbeeld onderwerpen of opdrachten in verwerkt zou willen zien of niet en hoe dat de winnaar bepaald zal worden. Het gaat er in ieder geval om dat tien hoofdstukken best een commitment zijn en ik eigenlijk niet zo goed in kan schatten of iemand dit ziet zitten.

    Let me know what you think! Ook betere suggesties etc. zijn welkom natuurlijk.

    Ik hoop dat een inventarisatietopic als dit hier goed staat?

    Lijkt je dit leuk en zo ja, zou je in april meedoen?

    Het is tof, maar het bestaat al wel. Er zijn twee wedstrijden (geweest?) waarbij je een verhaal moet afschrijven. Eén fanfiction en één met onbekende personen. Alleen het genre mocht je dan niet zelf bepalen. En extra opdrachten tussendoor.
    Het kan dus heel leuk zijn, maar je moet er wel nog echt je eigen draai aan geven, denk ik. Om het uniek te maken!


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Dit doet me een beetje denken aan Go Short, maar dan iets langer. Ik zou in ieder geval wel 'iets' aan je wedstrijd toevoegen om het eigen te maken (: Voor de rest lijkt het me wel leuk! Ik zou iig meedoen, denk ik^^


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik vind het wel heel erg op Go-short lijken tot nu toe...


    Happy Birthday my Potter!

    Tilikum schreef:
    Het is tof, maar het bestaat al wel. Er zijn twee wedstrijden (geweest?) waarbij je een verhaal moet afschrijven. Eén fanfiction en één met onbekende personen. Alleen het genre mocht je dan niet zelf bepalen. En extra opdrachten tussendoor.
    Het kan dus heel leuk zijn, maar je moet er wel nog echt je eigen draai aan geven, denk ik. Om het uniek te maken!


    O, echt waar? Dat wist ik niet. Ik ben een poosje van Q af geweest, dus goed dat je me erop wijst. Dat beantwoord dan meteen mijn vraag of mensen het zouden zien zitten of niet, haha. Ik zou het sowieso nog beter uitwerken natuurlijk. Nog even nadenken hoe.

    Dazai schreef:
    Dit doet me een beetje denken aan Go Short, maar dan iets langer. Ik zou in ieder geval wel 'iets' aan je wedstrijd toevoegen om het eigen te maken (: Voor de rest lijkt het me wel leuk! Ik zou iig meedoen, denk ik^^


    Nu je het zegt... Ja, dat is waar. Helemaal niet aan gedacht en daar heb ik nog wel zelf aan meegedaan D: Dat was inderdaad wel dezelfde soort opzet, maar ik classificeerde dat nog wel steeds als een kort verhaal en dit zou dan inderdaad net een stapje verder zijn. Hmm, food for thought.

    [ bericht aangepast op 24 jan 2017 - 17:08 ]

    Goldstein schreef:
    Ik vind het wel heel erg op Go-short lijken tot nu toe...


    Nu je het zegt heb ik mijn idee even naast het topic gelegd en zie ik inderdaad veel overeenkomsten - op de lengte na. Daar stond ik gisteravond toen ik dit in bed lag te bedenken in ieder geval even niet bij stil, haha. Bedankt dat je me erop wijst : )

    Skrivbar schreef:
    (...)

    Nu je het zegt... Ja, dat is waar. Helemaal niet aan gedacht en daar heb ik nog wel zelf aan meegedaan D: Dat was inderdaad wel dezelfde soort opzet, maar ik classificeerde dat nog wel steeds als een kort verhaal en dit zou dan inderdaad net een stapje verder zijn. Hmm, food for thought.


    Als ik de bedenker van Go-short zou zijn, zou ik dit niet heel erg kunnen waarderen: iemand die zonder overleg het concept overneemt en enkel wat woordenaantallen verandert, compleet vergetend dat jij super veel moeite en aandacht in het bedenken van dit concept hebt gestoken. Ik zou gewoon eerst eens in gesprek gaan met de bedenkers van Go-short dan, want zij organiseren nu weer een nieuwe versie (Go-fanfic) en misschien volgen er nog wel meer versies waar je dan aan mee zou kunnen helpen of zo? Anyway, ik zou eerst eens met hen praten.


    Happy Birthday my Potter!

    Goldstein schreef:
    (...)

    Als ik de bedenker van Go-short zou zijn, zou ik dit niet heel erg kunnen waarderen: iemand die zonder overleg het concept overneemt en enkel wat woordenaantallen verandert, compleet vergetend dat jij super veel moeite en aandacht in het bedenken van dit concept hebt gestoken. Ik zou gewoon eerst eens in gesprek gaan met de bedenkers van Go-short dan, want zij organiseren nu weer een nieuwe versie (Go-fanfic) en misschien volgen er nog wel meer versies waar je dan aan mee zou kunnen helpen of zo? Anyway, ik zou eerst eens met hen praten.


    Ik wil Lisa en Demi ook zeker niet double crossen door het idee uit te werken, daarom vind ik het fijn dat je me erop wijst. Misschien moet ik mijn idee gewoon in een ander format gieten, maar alleen omdat zij Go-short bedacht/georganiseerd hebben betekent dat, lijkt mij, niet dat er nooit meer iemand anders een wedstrijd mag organiseren waarbij het uiteindelijke doel is om een compleet verhaal te schrijven, toch? De woordenaantallen waren letterlijk maar uit de lucht gegrepen. Bovendien was de feedback bij Go Short na ieder hoofdstuk en dat is bij tien hoofdstukken gewoon niet haalbaar. Het is misschien moeilijk te begrijpen, maar ik had er echt niet bij stil gestaan dat mijn nieuwe idee helemaal niet zo nieuw was. Dan had ik dit topic ook nooit op deze wijze geopend. Men zegt niet voor niets dat ideeën altijd gerecyclede waarnemingen zijn (:

    Anyway. Bedankt voor je input!

    Nou, lijkt me duidelijk. Als iemand hier even een slotje op zou willen zetten? (:

    Sorry, maar ik vind dit een beetje raar, want je hebt zelf aan Go Short meegedaan en het concept is gewoon precies hetzelfde. Ik vind het echt niet oké dat dat gewoon overgenomen wordt, want ik heb er echt enorm veel tijd in gestoken. Verzin alsjeblieft je eigen concept, want zelf ben ik er een beetje klaar mee dat ik constant mensen moet aanspreken met de vraag of ze alsjeblieft niet mijn shit willen kopiëren. Dit is nu echt al het zoveelste geval en ik ben er echt klaar mee.

    Nja net te laat but you get the point.

    [ bericht aangepast op 24 jan 2017 - 17:28 ]


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    Sorry, maar ik vind dit een beetje raar, want je hebt zelf aan Go Short meegedaan en het concept is gewoon precies hetzelfde. Ik vind het echt niet oké dat dat gewoon overgenomen wordt, want ik heb er echt enorm veel tijd in gestoken. Verzin alsjeblieft je eigen concept, want zelf ben ik er een beetje klaar mee dat ik constant mensen moet aanspreken met de vraag of ze alsjeblieft niet mijn shit willen kopiëren. Dit is nu echt al het zoveelste geval en ik ben er echt klaar mee.

    Nja net te laat but you get the point.


    Ik weet niet in hoeveel talen ik hier neer moet zetten DAT IK HET ECHT NIET DOORHAD? Dat hoef je natuurlijk niet te geloven en je mag het nog steeds raar vinden, maar zo ben ik helemaal niet. Bovendien: als ik het echt over had willen nemen, had ik dan een topic geopend met het risico dat iemand me erop zou wijzen dat het zo goed als overgenomen is? Nee, natuurlijk niet. Als je weet dat je fout zit, dan ga je zeker niet op de open manier waarop ik hier heb gecommuniceerd een idee voorstellen.

    Ik vind het vervelend als dit in het verleden vaker is gebeurd en ik wens je dat niet toe, maar dat betekent niet per definitie dat ik ook een kwade bedoeling had.

    Besides, ik heb een minuut voor je hier op reageerde een berichtje in je gastenboek gezet en ik weet natuurlijk niet op je eerder dit topic of eerder dat berichtje las... maar goed.

    [ bericht aangepast op 24 jan 2017 - 17:31 ]

    Skrivbar schreef:
    (...)

    Ik wil Lisa en Demi ook zeker niet double crossen door het idee uit te werken, daarom vind ik het fijn dat je me erop wijst. Misschien moet ik mijn idee gewoon in een ander format gieten, maar alleen omdat zij Go-short bedacht/georganiseerd hebben betekent dat, lijkt mij, niet dat er nooit meer iemand anders een wedstrijd mag organiseren waarbij het uiteindelijke doel is om een compleet verhaal te schrijven, toch? De woordenaantallen waren letterlijk maar uit de lucht gegrepen. Bovendien was de feedback bij Go Short na ieder hoofdstuk en dat is bij tien hoofdstukken gewoon niet haalbaar. Het is misschien moeilijk te begrijpen, maar ik had er echt niet bij stil gestaan dat mijn nieuwe idee helemaal niet zo nieuw was. Dan had ik dit topic ook nooit op deze wijze geopend. Men zegt niet voor niets dat ideeën altijd gerecyclede waarnemingen zijn (:

    Anyway. Bedankt voor je input!


    Zeker niet, maar een heel ander concept, zoals bij andere wedstrijden het geval is, zou wel netjes zijn. Anders blijft het in mijn optiek toch (onbedoeld) wel neigen naar plagiaat, iets wat altijd lastig aantoonbaar is en daardoor extreem vervelend kan zijn voor mensen. Er zijn wel meer wedstrijden waar je een verhaal af moet ronden, maar die zijn heel anders als Go-Short. Je gaf zelf al SOTY aan, er is ook nog een "terug in de tijd" wedstrijd. Maar dit heeft gewoon echt heel weinig verschil met een idee van iemand anders waar je bekend mee was en waar je dus hoogstwaarschijnlijk onbewust en onbedoeld inspiratie uit heb gehaald. Kan gebeuren natuurlijk, maar ik zou het dan wel écht helemaal omgooien of zoals ik al zei met de makers in gesprek gaan en je ideeën over het mogelijk verlengen met hen overleggen.

    Edit: Ik ben blij dat je de makers ondertussen bericht hebt met je excuses. Kan gebeuren. En hè, misschien kan er na een gesprek of een complete omgooi nog wel iets heel moois uitkomen!

    [ bericht aangepast op 24 jan 2017 - 17:35 ]


    Happy Birthday my Potter!

    -> Slotje op aanvraag.


    When time and life shook hands and said goodbye.