• De stelling van deze week luidt:
    Polygamie moet worden toegestaan in Nederland/België.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Take me to wonderland

    Heb nog even door de andere reacties gescrold, en besef dat mijn antwoord hierboven niet allesomvattend is. Ik begrijp dat de meerderheid vindt dat polygamie kan zodra er sprake is van instemming bij alle partijen. Ik snap jullie standpunt wel, maar als het wettelijk legaal wordt, kan niemand echt controleren of het om een respectvolle & liefdevolle relatie gaat. Als polygamie legaal wordt, zullen er gegarandeerd situaties ontstaan waarin er onderdrukking in voorkomt. Hoewel jullie hierboven beweren dat men niet stereotiep moeten denken (kijk naar de reacties die het over een man en meerdere vrouwen hebben en daarop serieuze, maar terechte commentaar krijgen), gaan die stereotiepen wel tot stand komen als de wet legaal wordt. In de grootste godsdiensten die in Europa voorkomen (Jodendom, Christendom, Islam) is de vrouw ondergeschikt. In deze godsdiensten (in het speciaal Christendom & Islam) is de vrouw ondergeschikt aan de man, en komt polygamie ook voor. Als er een invoering is van een dergelijke wet, zal naar mijn mening de vrouwenemancipatie teruggedrongen worden.


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    FunnyWatcher schreef:
    Heb nog even door de andere reacties gescrold, en besef dat mijn antwoord hierboven niet allesomvattend is. Ik begrijp dat de meerderheid vindt dat polygamie kan zodra er sprake is van instemming bij alle partijen. Ik snap jullie standpunt wel, maar als het wettelijk legaal wordt, kan niemand echt controleren of het om een respectvolle & liefdevolle relatie gaat. Als polygamie legaal wordt, zullen er gegarandeerd situaties ontstaan waarin er onderdrukking in voorkomt. Hoewel jullie hierboven beweren dat men niet stereotiep moeten denken (kijk naar de reacties die het over een man en meerdere vrouwen hebben en daarop serieuze, maar terechte commentaar krijgen), gaan die stereotiepen wel tot stand komen als de wet legaal wordt. In de grootste godsdiensten die in Europa voorkomen (Jodendom, Christendom, Islam) is de vrouw ondergeschikt. In deze godsdiensten (in het speciaal Christendom & Islam) is de vrouw ondergeschikt aan de man, en komt polygamie ook voor. Als er een invoering is van een dergelijke wet, zal naar mijn mening de vrouwenemancipatie teruggedrongen worden.


    Maar in relaties tussen 2 personen komt het ook voor dat het niet respect- en liefdevol gaat. :/ Ik denk niet echt dat het extra meer is in een polygamie relatie als we dat hier in NL of België zouden toestaan. Ik denk dat het ongeveer even vaak mis zal kunnen gaan als een relatie tussen twee personen.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Wervelwind schreef:
    Ik heb er eigenlijk niet echt iets tegen, in die zin dat ik vind dat mensen moeten kunnen samen zijn met wie ze willen.
    De relatie moet dan wél goedgekeurd worden door al de verschillende partijen.


    Doing what you like is freedom, liking what you do is happiness.

    Polygamie wordt gestereotypeerd door ongezonde huwelijken waarin bijvoorbeeld één man met vier vrouwen is getrouwd. Dit hoeft echter niet zo te zijn! Er zijn ook gewoon alternatieve soorten huwelijken mogelijk met bijvoorbeeld twee mannen en één vrouw, of misschien drie mannen, of noem maar op. De meeste mensen zijn geneigd om één persoon als de ware te zien, maar zo gaat dat niet voor iedereen.
    Ik denk dus dat polygamie toegestaan moet worden, onder voorwaarde dat er goed wordt gekeken of iedereen er wel daadwerkelijk gelukkig is.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    FunnyWatcher schreef:
    Heb nog even door de andere reacties gescrold, en besef dat mijn antwoord hierboven niet allesomvattend is. Ik begrijp dat de meerderheid vindt dat polygamie kan zodra er sprake is van instemming bij alle partijen. Ik snap jullie standpunt wel, maar als het wettelijk legaal wordt, kan niemand echt controleren of het om een respectvolle & liefdevolle relatie gaat. Als polygamie legaal wordt, zullen er gegarandeerd situaties ontstaan waarin er onderdrukking in voorkomt. Hoewel jullie hierboven beweren dat men niet stereotiep moeten denken (kijk naar de reacties die het over een man en meerdere vrouwen hebben en daarop serieuze, maar terechte commentaar krijgen), gaan die stereotiepen wel tot stand komen als de wet legaal wordt. In de grootste godsdiensten die in Europa voorkomen (Jodendom, Christendom, Islam) is de vrouw ondergeschikt. In deze godsdiensten (in het speciaal Christendom & Islam) is de vrouw ondergeschikt aan de man, en komt polygamie ook voor. Als er een invoering is van een dergelijke wet, zal naar mijn mening de vrouwenemancipatie teruggedrongen worden.


    Ik snap wat je bedoelt. Ik ben het ook eens met de persoon die zegt dat veel 1 op 1 relaties evenzeer respectloos, gewelddadig en onderdrukkend kunnen zijn, maar ik geloof wel dat als je polygamie invoert je mensen gaat hebben die misbruik zullen maken van het systeem. Dat wilt niet zeggen dat iedereen het op die manier zal gebruiken, maar ook ik geloof dat de kans dat het misbruikt zal worden door bepaalde mannen enorm groot is. En geen enkele vorm van misbruik in relaties zou toegelaten moeten zijn, ook niet in één op één relaties, dus het is niet omdat er daar misbruik is dat er een systeem waarin misbruik gegarandeerd zal voorkomen, ingevoerd mag worden. Dat is wat ik erover denk toch. (:

    [ bericht aangepast op 2 feb 2017 - 8:47 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    FunnyWatcher schreef:
    Heb nog even door de andere reacties gescrold, en besef dat mijn antwoord hierboven niet allesomvattend is. Ik begrijp dat de meerderheid vindt dat polygamie kan zodra er sprake is van instemming bij alle partijen. Ik snap jullie standpunt wel, maar als het wettelijk legaal wordt, kan niemand echt controleren of het om een respectvolle & liefdevolle relatie gaat. Als polygamie legaal wordt, zullen er gegarandeerd situaties ontstaan waarin er onderdrukking in voorkomt. Hoewel jullie hierboven beweren dat men niet stereotiep moeten denken (kijk naar de reacties die het over een man en meerdere vrouwen hebben en daarop serieuze, maar terechte commentaar krijgen), gaan die stereotiepen wel tot stand komen als de wet legaal wordt. In de grootste godsdiensten die in Europa voorkomen (Jodendom, Christendom, Islam) is de vrouw ondergeschikt. In deze godsdiensten (in het speciaal Christendom & Islam) is de vrouw ondergeschikt aan de man, en komt polygamie ook voor. Als er een invoering is van een dergelijke wet, zal naar mijn mening de vrouwenemancipatie teruggedrongen worden.

    Ten eerste geldt wat je zegt over die godsdiensten niet helemaal. Vooral in het christendom is de vrouw lang niet altijd onderdrukt. Het is verder niet alsof het monogame huwelijk de vrouwenemancipatie bevordert.

    Hoewel ik in mijn eerdere post heb gezegd vóór het toestaan van polygamie te zijn, heb ik anderzijds ook mijn twijfels. Waarom hechten we eigenlijk überhaupt zo veel waarde aan het huwelijk? En als polygamie plotseling toegestaan wordt, wat zegt de overheid daar dan mee?

    Maar polygamie kan gewoon een vorm of gevolg zijn van polyamorie, wat me niet iets verkeerds lijkt.

    (I know, deze post is all over the place.)

    [ bericht aangepast op 2 feb 2017 - 8:48 ]


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Ghirahim schreef:
    (...)
    Ten eerste geldt wat je zegt over die godsdiensten niet helemaal. Vooral in het christendom is de vrouw lang niet altijd onderdrukt. Het is verder niet alsof het monogame huwelijk de vrouwenemancipatie bevordert.

    Hoewel ik in mijn eerdere post heb gezegd vóór het toestaan van polygamie te zijn, heb ik anderzijds ook mijn twijfels. Waarom hechten we eigenlijk überhaupt zo veel waarde aan het huwelijk? En als polygamie plotseling toegestaan wordt, wat zegt de overheid daar dan mee?

    Maar polygamie kan gewoon een vorm of gevolg zijn van polyamorie, wat me niet iets verkeerds lijkt.

    (I know, deze post is all over the place.)


    Is zoiets niet gewoon hetzelfde als een 'open relatie'?


    26 - 02 - '16

    Meixue schreef:
    (...)

    No offense maar ik vind dit best stereotypisch.


    Ik bedoel de mensen die Polygamie doen. Het is meer mijn mening. Ik zou anders niet snappen hoe je met meerdere vrouwen één man kan delen behalve het feit dat hij veel geld heeft of knap zou zijn. Niet dat ik dat zelf zou doen, ik vind het vreselijk.

    Feliscatus schreef:
    (...)

    Ik bedoel de mensen die Polygamie doen. Het is meer mijn mening. Ik zou anders niet snappen hoe je met meerdere vrouwen één man kan delen behalve het feit dat hij veel geld heeft of knap zou zijn. Niet dat ik dat zelf zou doen, ik vind het vreselijk.

    Wauw dat is wel heel kortzichtig. Je zegt nu eigenlijk dat mensen in een polygaam huwelijk alleen getrouwd zijn om het geld/fysieke aantrekkelijkheid, niet omdat ze gevoelens voor elkaar hebben en tevreden zijn met een open relatie. Beetje kort door de bocht misschien?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Wauw dat is wel heel kortzichtig. Je zegt nu eigenlijk dat mensen in een polygaam huwelijk alleen getrouwd zijn om het geld/fysieke aantrekkelijkheid, niet omdat ze gevoelens voor elkaar hebben en tevreden zijn met een open relatie. Beetje kort door de bocht misschien?


    Kort door de bocht maar wel mijn mening.

    Gibbs schreef:
    (...)

    Maar in relaties tussen 2 personen komt het ook voor dat het niet respect- en liefdevol gaat. :/ Ik denk niet echt dat het extra meer is in een polygamie relatie als we dat hier in NL of België zouden toestaan. Ik denk dat het ongeveer even vaak mis zal kunnen gaan als een relatie tussen twee personen.


    Een terechte opmerking. In een relatie van twee personen komt dit natuurlijk ook voor, daar kunnen we niet om heen. Toch lijkt de relatie me eerder onrespectvol ten opzichte van elkaar als er sprake is van polygamie. In mijn ogen lijkt de ene persoon 'verheven' boven de andere (verheven is niet de juiste benaming ervoor).


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Ghirahim schreef:
    (...)
    Ten eerste geldt wat je zegt over die godsdiensten niet helemaal. Vooral in het christendom is de vrouw lang niet altijd onderdrukt. Het is verder niet alsof het monogame huwelijk de vrouwenemancipatie bevordert.

    Hoewel ik in mijn eerdere post heb gezegd vóór het toestaan van polygamie te zijn, heb ik anderzijds ook mijn twijfels. Waarom hechten we eigenlijk überhaupt zo veel waarde aan het huwelijk? En als polygamie plotseling toegestaan wordt, wat zegt de overheid daar dan mee?

    Maar polygamie kan gewoon een vorm of gevolg zijn van polyamorie, wat me niet iets verkeerds lijkt.

    (I know, deze post is all over the place.)


    Zelf heb ik ook mijn twijfels over polygamie. En inderdaad, de vragen die je stelt zijn er zeker om goed over na te denken. Waarom hechten we veel waarde aan het huwelijk? Een moeilijke vraag. Voor de godsdiensten is geen huwelijk ondenkbaar. Het is misschien de officiële bevestiging van verbondenheid dat de mensheid nodig vind te hebben? Mensen trouwen al sinds mensengeheugenis. Men neemt niet graag afstand van zo'n oude gebruiken, die zo lang gewerkt hebben.

    Wat hier natuurlijk bij aansluit is jouw mening over de onderdrukking van de vrouw in het Christendom. Ja, ik veralgemeende de positie van de vrouw in het Christendom. Ik ben zelf allesbehalve een kenner van de Bijbel, maar als ik het goed heb staat het volgende er in:
    Efeziers 5:15
    Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente.

    1 Timotheus 2:11-12
    Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid laten onderrichten, maar ik sta niet toe dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft: zij moet zich rustig houden.


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    TheSmartN00b schreef:
    (...)

    Zelf heb ik ook mijn twijfels over polygamie. En inderdaad, de vragen die je stelt zijn er zeker om goed over na te denken. Waarom hechten we veel waarde aan het huwelijk? Een moeilijke vraag. Voor de godsdiensten is geen huwelijk ondenkbaar. Het is misschien de officiële bevestiging van verbondenheid dat de mensheid nodig vind te hebben? Mensen trouwen al sinds mensengeheugenis. Men neemt niet graag afstand van zo'n oude gebruiken, die zo lang gewerkt hebben.

    Wat hier natuurlijk bij aansluit is jouw mening over de onderdrukking van de vrouw in het Christendom. Ja, ik veralgemeende de positie van de vrouw in het Christendom. Ik ben zelf allesbehalve een kenner van de Bijbel, maar als ik het goed heb staat het volgende er in:
    Efeziers 5:15
    Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente.

    1 Timotheus 2:11-12
    Een vrouw moet zich rustig, in alle onderdanigheid laten onderrichten, maar ik sta niet toe dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft: zij moet zich rustig houden.

    (Ik ben zelf overigens niet christelijk meer, maar wel zo opgevoed.)
    Niet alle soorten christenen interpreteren de bijbel op eenzelfde manier. Een deel van de christenen is zeker traditioneel, maar een ander deel ziet in dat de bijbel is geschreven in een tijd waarin de vrouw sowieso als onderschikt aan de man werd gezien, en besluit dus niet te veel aandacht te besteden aan dat soort verzen.
    Hetzelfde geldt in principe voor de islam, alleen zijn de meeste moslims traditioneel omdat dat in veel gevallen in hun cultuur past.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Ghirahim schreef:
    (...)
    (Ik ben zelf overigens niet christelijk meer, maar wel zo opgevoed.)
    Niet alle soorten christenen interpreteren de bijbel op eenzelfde manier. Een deel van de christenen is zeker traditioneel, maar een ander deel ziet in dat de bijbel is geschreven in een tijd waarin de vrouw sowieso als onderschikt aan de man werd gezien, en besluit dus niet te veel aandacht te besteden aan dat soort verzen.
    Hetzelfde geldt in principe voor de islam, alleen zijn de meeste moslims traditioneel omdat dat in veel gevallen in hun cultuur past.


    In de gevallen van de traditionele gelovigen KAN er sprake zijn van polygamie. Niet in alle gevallen natuurlijk, maar het bestaat wel.


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Ik ga hier toch even op reageren. Can't contain myself.

    Ik heb helemaal niets tegen polygamie of wat er ook bij komt kijken, mits beiden partijen hebben ingestemd om deze relatie aan te gaan. Ik ben het totaal niet eens wanneer een man van 90 trouwt al 80 vrouwen en 200 kinderen heeft en er dan nog eens een 18-jarige bijneemt voor de fun. Ik heb veel gevolgd van de serie Sister Wives en ik moet zeggen dat hoewel ik er eerst echt niets mee had, hun relatie met elkaar me wel heeft doen bedenken dat het ook mooi kan zijn. De man (Kody) heeft vier vrouwen (Meri, Janelle, Christine en Robyn) en ik geloof negentien kinderen. Deze kinderen zitten vrijwel allemaal in een andere leeftijdscategorie en er zit vrij veel tijd tussen. Ik vind de serie goed, hoewel ik me verder niet kan vinden in hun geloofsovertuiging en dat soort dingen. Ze laten zien dat een polygaam huwelijk — sidenote: Kody is alleen maar voor de wet getrouwd met Robyn i.v.m. de adoptie van haar drie kinderen uit een vorig huwelijk en heeft een spiritueel huwelijk met de overige drie vrouwen — goed kan werken. Er zijn ruzies en onenigheden maar dat is er in een 'normaal' huwelijk ook en ook daar kunnen de kinderen de dupe zijn van een slecht huwelijk.
          Deze vrouwen hebben ook veel contact met de andere moeders en kunnen altijd bij ze terecht mochten ze dat willen en Kody zorgt ervoor dat hij genoeg aandacht besteedt aan zijn vrouwen en kinderen. Het is dus zo dat het in dit huwelijk goed lijkt te werken om met zijn allen te leven, ook al heeft één man vier vrouwen en meerdere kinderen. Ik vind dit een goed voorbeeld — voor zover ik de serie heb gevolgd — van zo'n polygaam huwelijk. Dit wil echt niet zeggen dat het altijd zo goed gaat, want er zijn meer dingen voorbij gekomen die lieten zien dat het niet altijd een positieve ervaring is.

    Ik vind, dus, dat het best legaal mag zijn. Het is té kort door de bocht om te zeggen dat men zich maar aan één iemand mag binden, terwijl dit in een traditioneel huwelijk tussen man en vrouw vaak verkeerd blijkt te gaan door overspel of andere daden die niet door de bocht kunnen. Vroeger vond men een homohuwelijk ook weerzinwekkend en slecht en daar komt nu langzaam verandering in, dus waarom zou dat niet met het polygame huwelijk zijn?


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.