• De stelling van deze week luidt:
    Polygamie moet worden toegestaan in Nederland/België.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Take me to wonderland

    Wervelwind schreef:

    Als ik later trouw 'heb' ik geen man hoor, dan ben ik getrouwd met een man.[/face]



    'Heb' je dan ook geen partner? Maar ben je met een partner?


    Ik vind dat een beetje raar om te horen, tbh.

    [ bericht aangepast op 30 jan 2017 - 10:35 ]

    SashaGrey schreef:
    (...)


    'Heb' je dan ook geen partner? Maar ben je met een partner?


    Ik vind dat een beetje raar om te horen, tbh.


    Je bent toch samen met iemand?

    Het was gewoon bedoelt om te laten zien dat je dingen soms ook anders kan formuleren. (:


    The soul needs autumn.

    Oeh, moeilijk. Ik zou zeggen; liever geen polygaam huwelijk, uit angst dat het meer problemen brengt dan oplost. Gewoon, buiten legale instanties is er niks mis mee, zo lang iedereen instemt die in die relatie zit.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Overkill schreef:
    (...)

    Er zijn zoveel mensen in westerse landen die een polygame relatie hebben. Meestal noemen we dat hier gewoon een open relatie. Daarom slaat de stelling ook eigenlijk nergens op, er is niks strafbaars aan polygamie, het is gewoon niet mogelijk om met meerdere mensen te trouwen. Ik snap niet waar je het beeld vandaan hebt dat het alleen om een man kan gaan die meerdere vrouwen heeft.


    Polygamie is daadwerkelijk een man en meerde vrouwen: een vrouw en meerdere mannen heet polyandrie.
    Ik denk niet dat ik mijn mening hierop ga geven, aangezien dat bij mij constant veranderd (nu dan toch).


    Die ene inspirerende quote -die ene beroemdheid.

    DeNaamIsGideon schreef:
    (...)

    Polygamie is daadwerkelijk een man en meerde vrouwen: een vrouw en meerdere mannen heet polyandrie.
    Ik denk niet dat ik mijn mening hierop ga geven, aangezien dat bij mij constant veranderd (nu dan toch).

    Op Wikipedia staat dit: Polygamie (πολυ (poly) = veel; γαμος (gamos) = huwelijk) is een huwelijksvorm waarbij één persoon tegelijkertijd gehuwd is met twee of meer personen.
    Niks over geslacht dus.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Op Wikipedia staat dit: Polygamie (πολυ (poly) = veel; γαμος (gamos) = huwelijk) is een huwelijksvorm waarbij één persoon tegelijkertijd gehuwd is met twee of meer personen.
    Niks over geslacht dus.


    Sorry, dat wist ik niet, en ik heb niet wikipedia gecheckt, maar logischerwijze in het Grieks zou een vrouw en meerdere mannen polyandrie moeten heten, maar blijkbaar is polygamie geëvolueerd tot algemeen begrip.
    ik scrollde gewoon snel langs deze stelling, dus ik heb niet echt research gedaan.


    Die ene inspirerende quote -die ene beroemdheid.

    DeNaamIsGideon schreef:
    (...)

    Sorry, dat wist ik niet, en ik heb niet wikipedia gecheckt, maar logischerwijze in het Grieks zou een vrouw en meerdere mannen polyandrie moeten heten, maar blijkbaar is polygamie geëvolueerd tot algemeen begrip.
    ik scrollde gewoon snel langs deze stelling, dus ik heb niet echt research gedaan.


    Wikipedia:
    Indien er sprake is van meerdere vrouwen bij één man dan spreekt men van polygynie of veelwijverij. Polyandrie is de situatie van meerdere mannen bij één vrouw.

    Blijkbaar had mijn logisch nadenken toch een beetje gelijk.


    Die ene inspirerende quote -die ene beroemdheid.

    Zelf ben ik er op tegen. Je moet trouw zijn aan één partner. Meestal trouwen de vrouwen alleen één man omdat hij rijk is of heel knap is en de man trouwt met meerde vrouwen omdat...nouja hij heeft allemaal vrouwen om zich heen. Maarja, als die mensen er gelukkig van worden doen ze dat toch lekker. Ik ga ze niet stoppen.

    DeNaamIsGideon schreef:
    (...)

    Wikipedia:
    Indien er sprake is van meerdere vrouwen bij één man dan spreekt men van polygynie of veelwijverij. Polyandrie is de situatie van meerdere mannen bij één vrouw.

    Blijkbaar had mijn logisch nadenken toch een beetje gelijk.

    Hahaha t was ook niet om mijn gelijk te behalen of iets. Ik vroeg me het alleen af omdat ik die definitie van polygamie nog nooit gehoord heb. Grappig hoe er serieus verschillende namen bestaan voor hoeveel mannen/vrouwen een relatie hebben met elkaar!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Feliscatus schreef:
    Zelf ben ik er op tegen. Je moet trouw zijn aan één partner. Meestal trouwen de vrouwen alleen één man omdat hij rijk is of heel knap is en de man trouwt met meerde vrouwen omdat...nouja hij heeft allemaal vrouwen om zich heen. Maarja, als die mensen er gelukkig van worden doen ze dat toch lekker. Ik ga ze niet stoppen.


    No offense maar ik vind dit best stereotypisch.


    Heaven is a place that we all have

    Wervelwind schreef:
    Ik heb er eigenlijk niet echt iets tegen, in die zin dat ik vind dat mensen moeten kunnen samen zijn met wie ze willen.
    De relatie moet dan wél goedgekeurd worden door al de verschillende partijen.

    + Ik voeg hier wel even aan toe dat ik over het algemeen vreemd vind dat het één vrouw/man is en dan de rest van het andere geslacht (meestal). Dat lijkt mij toch het voordeel van die ene of.. hoe zie ik het? Het is niet, verre van, mijn voorkeur en wat er hier ookal gezegd is in het topic, dat een trouwgelofte in mijn ogen tussen twee mensen is. Maar als hun er gelukkig van worden?


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Ik sluit me hierbij aan. Toen ik het las, moest ik ook even slikken. Als iemand mij vroeg wat polygamie was, zou mijn eerste antwoord zijn: een relatie of huwelijk tussen meerdere mensen. Niet iets in de aard van 'een man die vijf vrouwen heeft'... Hoogstwaarschijnlijk werd het niet kwetsend bedoeld, maar ik denk dat het net erger is als de poster zich niet bewust is van het effect van dergelijke zinnen.

    Als ik later trouw 'heb' ik geen man hoor, dan ben ik getrouwd met een man.


    Ehh, heel eerlijk? Misschien is het wat dialect gebonden, maar hier wordt het zo continu uitgedrukt. Door mannen en vrouwen.
    "Die man heeft een vrouw"
    "Die vrouw heeft een man"

    Niets kwetsend bedoeld hoor, in informele omstandigheden ben ik het gewoon zo te gebruiken.

    [ bericht aangepast door een moderator op 1 feb 2017 - 8:12 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    DeNaamIsGideon schreef:
    (...)

    Wikipedia:
    Indien er sprake is van meerdere vrouwen bij één man dan spreekt men van polygynie of veelwijverij. Polyandrie is de situatie van meerdere mannen bij één vrouw.

    Blijkbaar had mijn logisch nadenken toch een beetje gelijk.


    nope

    wikipedia (dezelfde pagina waar jij zat maar een alinea verder):

    Polygynie is een specifieke vorm van polygamie. Bij polygamie kan zowel één man of één vrouw met meerdere partners getrouwd zijn.

    polygamie is dus de overkoepelende term van polygynie en polyandrie (bloos)

    ik ben overigens voor want volgens mij verwarren de meesten polygamie met een harem en dat is niet wat men bedoelt met deze stelling
    polygamie kan best tussen drie personen (waarvan een of meerdere zelfs biseksueel is) gaan en is niet per se een man met vijf vrouwen
    het ideaalbeeld is dat de verschillende personen van elkaar houden maar dat kan natuurlijk mislopen doordat er harems ontstaan
    moet alles daardoor verboden worden? want hoe ik het dan zie is dat mensen met slechte bedoelingen het gewoon stiekem blijven doen en degenen die echt van elkaar houden niet
    overigens las ik ergens in een reactie (ik vind het niet meer) dat iemand zei 'als een man vijf vrouwen heeft gaan die vrouwen er toch ook vijf mannen bijnemen en die mannen elk weer vijf vrouwen etc'
    neee je gaat er toch niet zomaar iemand bijnemen
    in een polygaam huwelijk hokey iedereen van elkaar en dan ga je niet out of the blue mannen bijnemen omdat iedereen dat heeft

    [ bericht aangepast op 1 feb 2017 - 10:49 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Nee. Je hebt toch een bepaalde norm in je land de normen kun je niet zomaar veranderen wanneer het toegestaan zou zijn zou het zeker niet betekenen dat een groot deel van de bevolking hier aan mee zou doen de mensen die het wel zouden doen zullen waarschijnlijk veel kritiek krijgen ook zou een scheiding veel voorkomender zijn wat ook weer zonde van de tijd zou zijn en buiten dat wanneer het 'koppel' kinderen zou willen krijgen moet het kind in een geheel andere situatie opgroeien dan zijn/haar leeftijdsgenoten ook denk ik dat je geen echte liefde voor elkaar hebt zoals je die voor elkaar kan hebben wanneer je maar een partner hebt je moet je liefde namelijk verdelen en kan je aandacht niet op een bepaald persoon bevestigen


    -

    Hangt van situatie tot situatie af. Als het een gezonde relatie is lijkt mij de term een 'open relatie' hiervan op toepassing te zijn. Als beide partners hiervan op de hoogte zijn én ermee instemmen, lijkt er voor mij geen probleem te zijn. In sommige culturen en landen is het echter de gewoonte (of laat ik mijzelf even verbeteren: komt het vaak voor) dat iemand meerdere partners heeft. En ja, meestal is dit een man met meerdere vrouwen, want vrouwenemancipatie is allesbehalve wereldwijd. Als de partner hiermee zelf toestemt (vanwege religieuze redenen etc.), dan is er wederom voor mij geen probleem. Ik heb geen specifieke recherche gedaan naar dit onderwerp, maar mij lijken de andere partners buiten de bestaande eerder minaars/minnaressen. Als polygamie echter wettelijk legaal is, mag je dus echt serieus met meerder partners trouwen. Naar mijn mening zou dit allesbehalve legaal meoten zijn in landen als België en Nederland. We zijn zover gekomen in onze huidige democratie, en polygamie zou niet aan het democratisch beeld voldoen.

    [ bericht aangepast op 1 feb 2017 - 15:08 ]


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?