• Yoo mede-paasmannetjes


    ik heb afgelopen week een grafisch toestel aangeschaft (casio graph 35+) EN IK WEET NIET HOE IK ERMEE MOET OMGAAN AHAHAHAAA Ik heb namelijk altijd al met de 'normale' casio fx-92B gewerkt (die zonder grafieken en afgeleiden en integralen and shit)

    Oké, wat wil ik nu dus kunnen (want op mijn examen mag ik enkel mijn grafisch gebruiken en nee, ik kan geen hulp vragen aan leerkrachten, want zij ondersteunen grafische toestellen niet en het examen is niet voor mijn school, dus ik kan het ook niet gaan vragen :'D): ik wil gewoon een functie oplossen met de calcfunctie! Concreet komt het erop neer dat ik bv. functievoorschrift f(x)=5X^2+2X-1 ingeef en vervolgens de X-waarde ingeef en dat er dan gewoon heel simpel het antwoord komt (Y-waarde). Natuurlijk kan ik ook gewoon zelf de X vervangen, maar bij complexere functievoorschriften is dan lastiger en zeker als ik meerdere X-waarden wil berekenen. Ik zou dit moeten gebruiken om de iteratieformule van Newton te gebruiken (op mijn 'oud' rekenmachine weet ik hoe dit moet, maar dat mag ik dus niet meer gebruiken D: D: boe boe bummer haha) Oh ja, ik heb dit trouwens al opgezocht in de handleiding, maar ik snap de uitleg helemaal niet want er komt steeds syntax ERROR D: D: D:

    Concreet nog eens samengevat:

    Grafisch toestel: casio graph 35+
    Doel: functievoorschrift ingeven -> X-waarde ingeven -> Y-waarde krijgen (Niet via TABLE of EQUA)

    Ik weet dat het iets te maken heeft met de Solve/SolveN (gok ik???) maar dan weet ik al niet meer of ik nu de Math of de Lin modus moet gebruiken. Bluh, bluh, bluh, en afgeleiden berekenen gaat dan weer wel! Pfft, waarschijnlijk is het antwoord vrij simpel, maar ja :'D ik kom er maar niet op (no_chears)

    [ bericht aangepast op 14 april 2017 - 21:16 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Oeh ik had ook een Casio grafische rekenmachine. Geweldig ding. Ik heb alleen geen flauw idee meer hoe die grafieken werken. Maybe is er online een handleiding?


    The truth is out there.

    Sorry Qing, ik heb een TI-84, dus ik heb geeeeeeeeeen idee. Heb je geen handleiding online staan ergens? :/


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    ik heb het al opgezocht maar ik word er niet wijzer van D: echt kutding dat het is eigenlijk (no_chears)


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ikzelf heb de Casio fx-CG 20. Deze:



    Heb hem op dit moment niet bij de hand, maar probeer het even uit mijn hoofd te doen. Hopelijk heb ik je vraag goed begrepen. Waarschijnlijk heb ik het helemaal verkeerd begrepen, want ja, ik ben een Wiskunde C persoon. :')

    Bij mijn rekenmachine kun je kiezen uit verschillende menu's.
    - Je kiest dan menu 'Graph' voor grafieken.
    - Je voert in voor Y1 = 5X^2+2X-1 (de formule die je wilt hebben).
    - Je laat de rekenmachine de grafiek tekenen.
    - Je kunt eventueel het Window (V-Window) aanpassen om de grafiek beter in beeld te krijgen.
    - Je gebruikt de functie Y-CAL en voert de waarde voor x in. De rekenmachine berekent dan zelf de y-waarde.

    Kun je ook niet gewoon de formule ingeven in je rekenmachine en op de plaatsen van x gewoon de x-waarde neerzetten? Dan berekent je rekenmachine zelf de y. Dus, stel: x = 2. Dan voer je in: 5x2^2+2x2-1. (de x'en moet je hier zien als maaltekens).

    Hopelijk heb je hier wat aan. :')

    jaa, ik snap wat je bedoelt, die manier gebruik ik nu, maar die vind ik totaal niet handig! Voor de iteratieformule moet ik namelijk de Y waarde opnieuw invullen als X waarde, en die Y waarde weer als X waarde, etc (dat worden lange decimale getallen (met meer dan vijf cijfers na de komma) en die kan ik niet telkens overtypen. (je hebt dus de ans functie of de clip paste functie nodig).

    Je laatste optie is echt geen mogelijkheid want dat is enorm veel typwerk als je X waarde 6,7/173867 of zo is :'D ik zeg maar wat.

    Het ding is dat het goede alternatieven zijn, maar dé calcfunctie zou natuurlijk het beste zijn :Y)

    in mijn gewoon rekentoestel kan ik het namelijk wel zo doen.
    Y=functievoorschrift » exe » X=? » X waarde invoeren » exe » en je hebt de uitkomst (heel simpel)
    die uitkomst (Y waarde) kan je met de ans functie dan weer invoeren als de nieuwe X waarde, etc etc.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Is dat niet gewoon een programma dat je moet installeren?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik dacht misschien kan ik je helpen, maar helaas. Ik heb zelf de TI 84+ CET en het enige wat ik weet hoe ik het erop moet doen is nutteloze dingen zoals super mario spelen en met dobbelstenen gooien. Dus aan mij heb je niet heel veel, oeps.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Ik dacht misschien kan ik je helpen, maar helaas. Ik heb zelf de TI 84+ CET en het enige wat ik weet hoe ik het erop moet doen is nutteloze dingen zoals super mario spelen en met dobbelstenen gooien. Dus aan mij heb je niet heel veel, oeps.


    huh wat? :'D hoe zelfs? xd

    @leah: via program zou je de iteratieformule kunnen ingeven ja maar ik weet niet hoe dat moet ahaha D: alsnog is calcfunctie wel handiggg


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    wat een iteratieformule is weet ik niet hahaha, maar als je de code opzoekt en dan typ je die letterlijk over (en niet met je alfa-knop, maar met de juiste toetsen daarvoor, ik spreek uit ervaring (cat)), zou het moeten lukken. c:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Firgun schreef:
    Sorry Qing, ik heb een TI-84, dus ik heb geeeeeeeeeen idee. Heb je geen handleiding online staan ergens? :/


    Dit en tegenwoordig werk ik enkel nog met Maple (computerprogramma) voor berekeningen. Sorry. D:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Firgun schreef:
    Sorry Qing, ik heb een TI-84, dus ik heb geeeeeeeeeen idee. Heb je geen handleiding online staan ergens? :/


    Eveneens dit. Maar ik las hierboven ergens dat je geen decimale getallen wilt overtypen, maar kun je dat getal niet ergens stockeren? En dan met een of twee toetsen weer tevoorschijn toveren?


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Duckling schreef:
    (...)

    huh wat? :'D hoe zelfs? xd

    @leah: via program zou je de iteratieformule kunnen ingeven ja maar ik weet niet hoe dat moet ahaha D: alsnog is calcfunctie wel handiggg


    Ja, geen idee en de batterij gaat er heel erg dood van dus slim is t niet. Maar wel cool.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Had je dit 4 jaar geleden gevraagd,had ik je dit uitgebreid kunnen uitleggen. Helaas heb ik dat ding nu al te lang niet in mijn handen gehad.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Junns schreef:
    Had je dit 4 jaar geleden gevraagd,had ik je dit uitgebreid kunnen uitleggen. Helaas heb ik dat ding nu al te lang niet in mijn handen gehad.


    Jammer!

    @fren, nope al geprobeerd :/


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Is het zo'n groot groenig ding? Want dat heb ik in Leuven liggen atm, dus ik kan er morgen eens naar kijken, maar ik ga wel mijn uiterste best moeten doen om m'n wiskunde op te rapen aangezien ik nu een Texas gebruik ipv een Casio


    Sidera nostra contrahent solem lunamque