• Hallo allemaal,

    Sinds een tijdje wil ik weer gaan schrijven. Momenteel ben ik alleen bezit met RPG'en, maar ik wil ook graag weer aan een eigen verhaal beginnen.

    Ik wil graag schrijven over een "gewone" middelbare school in Nederland met talloze verschillende leerlingen, van wie iedereen wel een verhaal heeft. Dit spreekt me aan omdat ik momenteel bezig ben met een lerarenopleiding. Het probleem is dat ik geen talloze verhalen weet te bedenken rondom personages. Nu vroeg ik mij af of jullie mij zouden kunnen helpen? Ik kom zelf uit op de wat meer cliché verhalen (niet negatief bedoeld, maar meer als in de verhalen die al vaker besproken zijn in series, films en boeken). Ik ben op zoek naar ideeën rondom personages die zowel groot als klein kunnen zijn, die draaien in iemands privéleven maar ook op school. Ik zou graag horen wat jullie interessant vinden.

    Tevens zoek ik naar leuke namen voor personages. Ik zoek namen die zowel veelvoorkomend als apart zijn (buitenlandse namen zijn ook zeer welkom).

    Thanks for the help c:


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Een niet dramatische scheiding.
    Boeken en films en dergelijke omschrijven die gebeurtenis meestal als het einde van de wereld voor het kind. Natuurlijk, voor velen is het niet te onderschatten, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik heb er toch nooit een traan om gelaten en hoef dat medelijden van anderen dus ook niet te krijgen. Misschien kan je er zoiets in verwerken? Het is cliché, maar ook een beetje anders?


    Mhm?

    Voor namen gebruik ik altijd de random name generator, daar kan je zelf het soort namen invullen. Werkt erg prettig! Ik kan je nu even geen linkje geven, maar het is erg fijn.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Tamatoa schreef:
    Een niet dramatische scheiding.
    Boeken en films en dergelijke omschrijven die gebeurtenis meestal als het einde van de wereld voor het kind. Natuurlijk, voor velen is het niet te onderschatten, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik heb er toch nooit een traan om gelaten en hoef dat medelijden van anderen dus ook niet te krijgen. Misschien kan je er zoiets in verwerken? Het is cliché, maar ook een beetje anders?


    Yes, I like it! c:


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Nonpluvius schreef:
    Voor namen gebruik ik altijd de random name generator, daar kan je zelf het soort namen invullen. Werkt erg prettig! Ik kan je nu even geen linkje geven, maar het is erg fijn.


    Ik ga eens op zoek!


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Eerst en vooral wens ik je veel succes alvast met je verhaal.
    Clichés zijn vrees ik moeilijk te vermijden als je schrijft over een middelbare school aangezien clichés meestal wel een grond van waarheid bevatten (nee niet altijd). Alleen dan misschien in een minder extreme vorm. Als je zal ik zeggen het grootste (in mijn ogen dan toch) cliché wil vermijden dan moet je er voor zorgen dat de "nerd" niet samen is met de "populaire".
    Hieronder een aantal korte beschrijvingen van mensen die op je school zouden kunnen zitten:
    -iemand die een jaar is overgeslagen en zich daar net wel of niet goed bij voelt
    -iemand die piekert over zijn studies na de middelbare school
    -iemand die zich niet te veel aantrekt van lessen, studeren etc maar uiteindelijk tegen de examens toch zijn best doet en er altijd wel door geraakt.
    -iemand die een muziekinstrument bespeelt en dus af en toe meedoet met muziekavonden etc.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    GusWaters schreef:
    Eerst en vooral wens ik je veel succes alvast met je verhaal.
    Clichés zijn vrees ik moeilijk te vermijden als je schrijft over een middelbare school aangezien clichés meestal wel een grond van waarheid bevatten (nee niet altijd). Alleen dan misschien in een minder extreme vorm. Als je zal ik zeggen het grootste (in mijn ogen dan toch) cliché wil vermijden dan moet je er voor zorgen dat de "nerd" niet samen is met de "populaire".
    Hieronder een aantal korte beschrijvingen van mensen die op je school zouden kunnen zitten:
    -iemand die een jaar is overgeslagen en zich daar net wel of niet goed bij voelt
    -iemand die piekert over zijn studies na de middelbare school
    -iemand die zich niet te veel aantrekt van lessen, studeren etc maar uiteindelijk tegen de examens toch zijn best doet en er altijd wel door geraakt.
    -iemand die een muziekinstrument bespeelt en dus af en toe meedoet met muziekavonden etc.



    Heel erg bedankt voor je input! Het is meer dat ik niet alleen wil schrijven over een tienermoeder en inderdaad de nerd en de populaire. Natuurlijk zijn dat dingen die spelen, maar ik wil ook de kleinere zaken proberen te beschrijven. c:


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Hmm, let me think

    - Iemand die in een pleeggezin zit (dus geen adoptiekind is)
    -Iemand met een depressie (diegene zelf of in het gezin)
    -Kind van een leraar
    -transgender
    - Twee beste vrienden alleen dan specifiek een jongen en een meisje die dus absoluut geen setje zijn
    - Iemand die ontvoerd is door één van de ouders naar Nederland
    - Iemand die aan mantelzorg doet
    - een toneelclubje
    - Iemand die eigen schoolkrant heeft opgezet
    - leerling die overal op de muren tekeningen achterlaat, maar nooit ontdekt word

    Dat ff snel haha


    ~My Mind Is Free~

    Sneeuwengel schreef:
    Hmm, let me think

    - Iemand die in een pleeggezin zit (dus geen adoptiekind is)
    -Iemand met een depressie (diegene zelf of in het gezin)
    -Kind van een leraar
    -transgender
    - Twee beste vrienden alleen dan specifiek een jongen en een meisje die dus absoluut geen setje zijn
    - Iemand die ontvoerd is door één van de ouders naar Nederland
    - Iemand die aan mantelzorg doet
    - een toneelclubje
    - Iemand die eigen schoolkrant heeft opgezet
    - leerling die overal op de muren tekeningen achterlaat, maar nooit ontdekt word

    Dat ff snel haha


    Thanks c:


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Ben je alleen opzoek naar ideeën, of ook dat iemand al een personage voor je uitwerkt?
    Ik zou beide wel voor je willen doen, afhankelijk van wat je wilt;)

    Anyway, alvast wat korte ideeën:
    -Iemand die met zijn/haar identiteit worstelt
    -Een gevlucht kind (iemand die pas met zijn/haar ouders in Nederland is, of dat juist alleen de ouders zijn gevlucht, en het kind in Nederland is geboren)
    -Een donker kind, geadopteerd door blanke ouders, of andersom
    -Een kind met een homo ouderpaar
    -Iemand die pas is verhuisd en dus nog niemand kent op school
    -Iemand met een drankprobleem (zelf aan de drank, ouders, of iemand anders in de familie. Zo kun je het wat heftiger of juist minder heftig maken, als het diegene zelf betreft, of wat verder weg staat)
    -Iemand waarvan de close vrienden weg gaan (komen bijvoorbeeld in een andere klas te zitten, of op een ander niveau ofzo. Hebben geen lessen meer samen, krijgen andere vrienden etc)


    Inspiration can hit you any time

    Ruska schreef:
    Ben je alleen opzoek naar ideeën, of ook dat iemand al een personage voor je uitwerkt?
    Ik zou beide wel voor je willen doen, afhankelijk van wat je wilt;)

    Anyway, alvast wat korte ideeën:
    -Iemand die met zijn/haar identiteit worstelt
    -Een gevlucht kind (iemand die pas met zijn/haar ouders in Nederland is, of dat juist alleen de ouders zijn gevlucht, en het kind in Nederland is geboren)
    -Een donker kind, geadopteerd door blanke ouders, of andersom
    -Een kind met een homo ouderpaar
    -Iemand die pas is verhuisd en dus nog niemand kent op school
    -Iemand met een drankprobleem (zelf aan de drank, ouders, of iemand anders in de familie. Zo kun je het wat heftiger of juist minder heftig maken, als het diegene zelf betreft, of wat verder weg staat)
    -Iemand waarvan de close vrienden weg gaan (komen bijvoorbeeld in een andere klas te zitten, of op een ander niveau ofzo. Hebben geen lessen meer samen, krijgen andere vrienden etc)


    Alleen ideeën. Bedankt voor de input c:


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Ziegler schreef:
    (...)

    Alleen ideeën. Bedankt voor de input c:

    Graag gedaan;) Hopelijk kun je er wat mee! Je hebt iniedergeval genoeg mensen die je aan ideeën helpen:)


    Inspiration can hit you any time

    Misschien kun je vanuit een autobiografisch perspectief schrijven? In mijn ervaring komen daar de beste verhalen uit, omdat je dan echt kunt spreken over dingen waar je verstand van hebt en dat draagt enorm over naar de lezer.

    Niet dat je natuurlijk je complete levensgeschiedenis op papier moet zetten, maar misschien ben je wel ooit gepest. Hoe voelde dat voor jou? Wat heb je daardoor meegemaakt? Heeft het nog invloed op je? Geef het karakter dat het overkomt een andere naam, pluk eraan zoveel je wilt, en je hebt een persoonlijk verhaal met een universele boodschap.


    Tijd voor koffie.

    Jammer schreef:
    Misschien kun je vanuit een autobiografisch perspectief schrijven? In mijn ervaring komen daar de beste verhalen uit, omdat je dan echt kunt spreken over dingen waar je verstand van hebt en dat draagt enorm over naar de lezer.

    Niet dat je natuurlijk je complete levensgeschiedenis op papier moet zetten, maar misschien ben je wel ooit gepest. Hoe voelde dat voor jou? Wat heb je daardoor meegemaakt? Heeft het nog invloed op je? Geef het karakter dat het overkomt een andere naam, pluk eraan zoveel je wilt, en je hebt een persoonlijk verhaal met een universele boodschap.


    Well het was niet alleen mijn doel om een verhaal te schrijven over dramatische dingen. Het gaat ook over leuke dingen op school en ik vind het juist leuk om fictief te schrijven. Bedankt voor het meedenken!


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Ziegler schreef:
    (...)

    Well het was niet alleen mijn doel om een verhaal te schrijven over dramatische dingen. Het gaat ook over leuke dingen op school en ik vind het juist leuk om fictief te schrijven. Bedankt voor het meedenken!


    Ja, nee precies c: Zodra je er gewoon aanplukt is het fictie. Het gaat er niet per se om dat je jouw verhaal vertelt, maar je ervaring gebruikt om de lezer nog meer mee te kunnen laten voelen. En dan kun je ook gewoon kijken naar positieve dingen. Maar ik begrijp wel dat het misschien niet helemaal voor jou werkt hoor.


    Tijd voor koffie.

    Even los uit mijn hoofd.

    - iemand die eetproblemen heeft maar niet zelf door heeft een echte eetstoornis te hebben. Denk aan emotie eters. (ben ik zelf geweest)
    - iemand die een ander pest (deze keer vanuit het oogpunt van de pester)
    - iemand die in het geheim voor de redactie werkt van het schoolblad (of dit uiteindelijk bekend wordt, mag jij bepalen)
    - iemand met een passie voor fotograferen en zo iets ontdekt. Iets leuks in dit geval van iemand die een muurtekening maakt. ;p
    (even inspelend op een eerdere reactie)

    Kijk wel uit voor de echte klassiekers of draai die dan om.


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~