• Hey iedereen,

    Volgend jaar ga ik naar de derde en aangezien ik een Belg ben, betekent dat dat ik toch wel een vrij belangrijke keuze moet maken (of dat wrijven ze er toch in.) Op dit moment zit ik in het tweede Grieks-Latijn en het staat in elk geval vast dat ik Grieks ga laten vallen. Nu is enkel de vraag wat ik dan ga doen. Economie en Latijn optie talen in elk geval al niet, aangezien het me niet zozeer interesseert, maar dan blijven de opties humane wetenschappen, Latijn optie wiskunde en wetenschappen over, en nu zit ik dus echt met zware twijfels. Ik had eigenlijk altijd het pad Latijn - Grieks-Latijn - Latijn optie wiskunde - Latijn-wiskunde in mijn hoofd, maar nu weet ik het zo zeker niet meer. Het ding is dat zowel wetenschappen als cultuur- en gedragswetenschapoen me enorm interessant lijken, zeker de optie humane zou ik echt nog overwegen. Het ding is vooral dat ik onderwerpen als je karakter, opvoeding, nature-nurture, cultuur en media, de invloeden die die allemaal hebben etc. enorm interessant vindt, maar het is toch echt het gebrek aan wiskunde dat me doet twijfelen, aangezien ik toch echt wel zoveel mogelijk wiskunde wil hebben. En bovendien hou ik nu al rekening met mijn studiekeuze voor de universiteit (ja lol, toen ik in het vijfde leerjaar zat was ik al bezig met het middelbaar en nu zit ik in mijn hoofd al op de universiteit). Ik zou oftewel iets met architectuur of ingenieurswetenschappen willen studeren, oftewel geneeskunde willen proberen oftewel psychologie. En voor zowel geneeskunde als architectuur heb je toch een behoorlijke portie wetenschappen en wiskunde nodig, wat zeker in humane wel nogal ontbreekt, en in die zin zou wetenschappen dn dan wetenschappen-wiskunde nog wel het beste aansluiten. Maar ergens wil ik Latijn ook niet laten vallen en vind ik humane enorm interessant (alhoewel ik alle drie de opties echt interessant vind, anders zou ik ze überhaupt nooit overwegen) en dus aargh, ik weet het echt niet. In elk geval heb ik van de klassenraad een groen licht gekregen voor alle drie de richtingen en zou ik ze dus alledrie in elk geval al mogen doen, haha. Maar dus, hebben jullie advies voor me? Want zelf geraak ik er echt niet uit.

    P.S. En ja, ik weet dat er weinig Blgen zijn hier en dat waarschijnlijk niet zoveel mensen me kunnen helpen. Nu ja, ik geloof dat Latijn-wiskunde ongeveer gymnasium met profiel N&G/T&G is, wetenschappen atheneum met profiel N&G/T&G en humane atheneum met C&M? Correct me if 'm wrong. Maar het zou in elk geval enorm fijn zijn als iemand me zou kunnen helpen (krul)


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Captain_Obvious schreef:
    Ik weet niet of het mogelijk is bij jullie schoolsysteem, maar kun je niet keuzevakken kiezen? Dan kun je eventueel wat vakken van een deel pakken die je leuk lijken en voor de rest gewoon de richting kiezen die je wilt.

    Nee, dat gaat helaas niet :/ (Of toch niet dat ik weet/op mijn school)


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Doe geen humane wetenschappen als je een richting met wiskunde aan kan. Zelfs als je iets zoals psychologie gaat studeren, krijg je nog enorm veel wiskunde en biologische vakken.
    Als je je echt interesseert in onderwerpen als karakter, opvoeding, nature-nurture, cultuur en media kan je daar nog altijd gewoon boeken over lezen. Niets verbied je om naast je handboeken ook wetenschappelijke boeken uit de bibliotheek te lezen.

    Zelf heb ik humane wetenschappen gedaan in het middelbaar en het is niet zo dat ik spijt heb dat ik die richting gevolgd heb, maar als ik opnieuw kon kiezen zou ik voor iets anders gaan. Het was allemaal vreselijk interessant om te leren, maar ik vind dat het niet voldoende voorbereid op universitaire studies. Ik denk dat als je aan de hogeschool gaat studeren en iets meer in de stijl van sociaal werk gaat doen, humane wetenschappen wel een aanrader is.


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    Doe geen humane wetenschappen als je een richting met wiskunde aan kan. Zelfs als je iets zoals psychologie gaat studeren, krijg je nog enorm veel wiskunde en biologische vakken.
    Als je je echt interesseert in onderwerpen als karakter, opvoeding, nature-nurture, cultuur en media kan je daar nog altijd gewoon boeken over lezen. Niets verbied je om naast je handboeken ook wetenschappelijke boeken uit de bibliotheek te lezen.

    Zelf heb ik humane wetenschappen gedaan in het middelbaar en het is niet zo dat ik spijt heb dat ik die richting gevolgd heb, maar als ik opnieuw kon kiezen zou ik voor iets anders gaan. Het was allemaal vreselijk interessant om te leren, maar ik vind dat het niet voldoende voorbereid op universitaire studies. Ik denk dat als je aan de hogeschool gaat studeren en iets meer in de stijl van sociaal werk gaat doen, humane wetenschappen wel een aanrader is.


    Precies dat bovenste.
    Ik studeer momenteel psychologie en heb in het middelbaar Latijn wiskunde gedaan. Had ik ook heel lang getwijfeld over die keuze (ben sowieso een twijfelaar wat betreft studiekeuze). De reden waarom ik voor Latijn wiskunde gekozen had was omdat ik wiskunde wel aankon en bovendien wel leuk vond. Wat voor mij de keuze gemakkelijker maakte was dat ik het niet zo had voor wetrnsghapsvakken. Wat iedereen mij adviseerde was inderdaad wiskunde om zo alle opties nog open te houden. Dat is een veilige keuze zal ik zeggen als je het ook graag doet en je er inderdaad tijd en moeite in wil steken. De richting die ik nu volg (psychologie) is inderdaad wetenschappelijker dan sommigen zouden verwachten maar toch wil ik er even een kanttekening bij maken: ik heb verschillende vriendinnen in deze richting die in hun middelbaar humane hebben gedaan en die zijn momenteel ook van alle vakken geslaagd.
    Als je natuurlijk eerder oogt op een studierichting zoals geneeskunde, zou ik niet voor humane kiezen vanwege de vele wetenschappen die je nadien zal moeten verwerken.
    Verder zou ik er veel met anderen over praten die je goed kennen zoals je ouders, vriendinnen eventueel leerkrachten maar die kunnen het soms ook fout hebben. Maar laat je ook niet te hard beïnvloeden, kies waar je je goed bij voelt.
    Hopelijk helpt dit je een beetje.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind