• De stelling van deze week luidt:
    Het is onverantwoord om mensen met een verstandelijke beperking kinderen te laten krijgen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Kalokagathia schreef:
    Het is onverantwoord om mensen die niet goed genoeg voor zichzelf kunnen zorgen kinderen te laten krijgen. Dát is wat ik vind. Maakt niet uit of men wel of geen verstandelijke beperking heeft. Ik vind niet dat je dáárop beoordeeld moet worden.


    Mensen met een verstandelijke beperking hebben doorgaans een IQ dat lager is dan 70. Er zijn verschillende gradaties, maar over het algemeen kunnen ze vrij moeilijk voor zichzelf zorgen, aangezien ze mentaal niet ouder worden dan elf en een doodgewoon elfjarig kind normaal gezien ook niet echt voor zichzelf kan zorgen.
    Voor de rest ben ik het echt wel met je punt eens ^^ drugsverslaafden mogen wat dat betreft ook geen kinderen krijgen totdat ze compleet clean zijn (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Yellowstone schreef:
    (...)

    MaarJip, ik wil geen discussie of iets dergelijks starten, wat als die persoon met iemand anders samenwoont die wel goed zelfstandig functioneert?

    Dat is wel een goeie. Ik was er automatisch vanuit gegaan dat we het hier over een verstandelijk gehandicapt koppel zouden hebben door de verwoording, maar daar had ik nog niet over nagedacht. Ik ben ook nog nooit een koppel tegengekomen die onder die categorie valt, eigenlijk, maar wel een hele goeie.

    Jure schreef:
    (...)
    Wacht even. Dus omdat ik door mijn autisme studiebegeleiding nodig heb en begeleiding op het gebied van sociale activiteiten, mag ik van jou geen kind krijgen, ondanks het feit dat ik prima zelfstandig woon en mezelf uitstekend kan redden qua verantwoordelijkheidsgevoel?

    Nee, zo bedoelde ik dat niet, en sorry als ik je met mijn verwoording wel hebt laten schrikken of heb beledigd. Ik heb een beetje een talent voor ongenuanceerd dingen zeggen, maar ik bedoelde wel vrij specifiek begeleiding die te maken heeft met zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Jij bent in staat om voor jezelf te zorgen en een betalende baan te krijgen waarmee je een hypothetisch kind kan onderhouden. Mensen die begeleid moeten wonen of op begeleide werkplaatsen werken, bijvoorbeeld, hebben die mogelijkheden niet. Zodra we met situaties te maken krijgen waarbij de verantwoording voor het kind praktisch gezien bij de begeleider/verzorger van de ouder(s) komt te vallen, ben ik toch van mening dat dat geen goede keuze is.

    Maar in alle eerlijkheid had ik autisme ook helemaal niet binnen de term 'verstandelijk beperkt' geplaatst (dus autisme gerelateerde begeleiding ook niet).


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)
    Nee, zo bedoelde ik dat niet, en sorry als ik je met mijn verwoording wel hebt laten schrikken of heb beledigd. Ik heb een beetje een talent voor ongenuanceerd dingen zeggen, maar ik bedoelde wel vrij specifiek begeleiding die te maken heeft met zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Jij bent in staat om voor jezelf te zorgen en een betalende baan te krijgen waarmee je een hypothetisch kind kan onderhouden. Mensen die begeleid moeten wonen of op begeleide werkplaatsen werken, bijvoorbeeld, hebben die mogelijkheden niet. Zodra we met situaties te maken krijgen waarbij de verantwoording voor het kind praktisch gezien bij de begeleider/verzorger van de ouder(s) komt te vallen, ben ik toch van mening dat dat geen goede keuze is.

    Maar in alle eerlijkheid had ik autisme ook helemaal niet binnen de term 'verstandelijk beperkt' geplaatst (dus autisme gerelateerde begeleiding ook niet).


    Enkel een vorm van autisme valt ook niet onder verstandelijke beperking. (: Het kan natuurlijk wel dat mensen met een verstandelijke beperking ook autisme hebben.

    Nu ben ik het wel echt met je eens dat een koppel beter geen kinderen heeft, maar als een van de twee het heeft, denk ik dat het van de persoon afhangt. Kan die persoon er nog een extra zorg bijnemen?


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Wiarda schreef:
    (...)
    Nee, zo bedoelde ik dat niet, en sorry als ik je met mijn verwoording wel hebt laten schrikken of heb beledigd. Ik heb een beetje een talent voor ongenuanceerd dingen zeggen, maar ik bedoelde wel vrij specifiek begeleiding die te maken heeft met zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Jij bent in staat om voor jezelf te zorgen en een betalende baan te krijgen waarmee je een hypothetisch kind kan onderhouden. Mensen die begeleid moeten wonen of op begeleide werkplaatsen werken, bijvoorbeeld, hebben die mogelijkheden niet. Zodra we met situaties te maken krijgen waarbij de verantwoording voor het kind praktisch gezien bij de begeleider/verzorger van de ouder(s) komt te vallen, ben ik toch van mening dat dat geen goede keuze is.

    Maar in alle eerlijkheid had ik autisme ook helemaal niet binnen de term 'verstandelijk beperkt' geplaatst (dus autisme gerelateerde begeleiding ook niet).


    Autisme is een spectrumstoornis. Ik heb een GAF score van 55 op een schaal van 100, wat betekent dat ik matige problemen heb. Maar zelfstandig wonen is nog wel mogelijk in mijn geval. Er zijn echter ook genoeg gevallen met een GAF score van rond de 10 of 20, waarbij het label 'verstandelijk gehandicapt' zeker op zijn plaats is. Autisme kan dus wel degelijk een ware handicap zijn die tot gevolg heeft dat je je niet kunt redden.

    Maar ik ben het eens met je genuanceerde mening: mensen die niet zelfredzaam zijn en niet op zichzelf kunnen wonen, kunnen beter niet aan kinderen beginnen, in tegenstelling tot zij die wel zelfredzaam zijn en verantwoordelijkheidsgevoel kennen.

    [ bericht aangepast op 9 juli 2017 - 18:15 ]


    oi, suzy

    Mensen moeten zelf kunnen kiezen, ze hebben meestal wel een echtgenoot(e) die mee voor het kind kan zorgen.


    Cool, je kan hier iets schrijven! Ik zou hier graag iets gedenkwaardigs zetten, maar dan moet je te veel onthouden

    Kalokagathia schreef:
    Het is onverantwoord om mensen die niet goed genoeg voor zichzelf kunnen zorgen kinderen te laten krijgen. Dát is wat ik vind. Maakt niet uit of men wel of geen verstandelijke beperking heeft. Ik vind niet dat je dáárop beoordeeld moet worden.


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Eens.

    Ik ben deze zomer werkzaam op een afdeling waar mensen met een verstandelijke beperking wonen. Een vrouw hier is ook het kind van ouders met een verstandelijke beperking. Bij de geboorte was het een gezond meisje. Maar de ouders konden door hun eigen beperking gewoon niet goed voor haar zorgen en hebben haar onbedoeld emotioneel mishandeld. Daarnaast dachten ze toen ze als meisje een been brak 'het is beter als ze helemaal niet loopt want anders breekt ze haar benen' en hierdoor heeft ze nu vergroeide benen en vooral voeten. Er is veel onderzoek naar haar gedaan, maar ze konden geen diagnose vinden voor haar geestelijke achterstand.
    Ondanks dat deze ouders 'goed genoeg' waren om zelfstandig te wonen en waarschijnlijk erg veel van hun dochter hielden, ging het mis. Dus ik vind het gewoon onverstandig om ze voor iemand te laten zorgen.


    "Do you believe monsters are born or made?"

    Ik weet dat we deze stelling eerder hebben gehad want toen was er ook zo'n shitstorm. Op mijn verpleegkunde studie hielden we deze definitie aan van verstandelijk beperkt;

    Een ontwikkelingsstoornis waarbij de verstandelijke vermogens zich niet met de normale snelheid ontwikkelen en meestal een gemiddeld niveau niet zullen bereiken. Bij lichte verstandelijke beperking hebben we het over een IQ lager dan 70

    Dus nee, nee ik vind het onverantwoord om mensen met een verstandelijke beperking kinderen te laten krijgen. En de meesten mensen in de zorg die ik ken zijn het daar mee eens. Natuurlijk zijn er vast uitzonderingen, maar shit, 70% van de tijd gaat het fout. Doe kinderen dat niet aan.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Ik heb een beperking. En mijn ouders kunnen daar perfect mee leven.
    En ik zelf zou da ook kunnen moest ik ooit een kind hebben.


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Kalokagathia schreef:
    Het is onverantwoord om mensen die niet goed genoeg voor zichzelf kunnen zorgen kinderen te laten krijgen. Dát is wat ik vind. Maakt niet uit of men wel of geen verstandelijke beperking heeft. Ik vind niet dat je dáárop beoordeeld moet worden.


    Dit is een hele mooie stelling, want zo heb je alle psychopaten en alcoholisten en dat soort mensen ook erbij genomen.

    Ik vind het heel erg als mensen met een verstandelijke beperking aan kinderen beginnen. Ik ken een verhaal dat de ouders licht verstandelijk beperkt waren, maar wel een erg laag IQ hadden. Het kindje was "normaal" en zelfs hartstikke slim. Toen het kindje 5 jaar was, leek het al slimmer dan de ouders - en dat is gewoon slecht. Een paar jaar later en het kind moet zichzelf opvoeden en verzorgen en daarbij ook nog de ouders.

    @Wildling, dat is echt heel erg, wow.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Wiarda schreef:
    Eens. In mijn boekje, is iemand echt verstandelijk gehandicapt op het moment dat hij of zij daarbij (tot welke gradatie dan ook) in het dagelijks leven begeleiding nodig heeft. Het klink misschien wat ruig om zomaar voor iemand te bepalen dat hij of zij geen kinderen zou moeten hebben, maar als iemand niet het overzicht en de zelfstandigheid heeft om zonder hulp te kunnen leven, heeft hij of zij zeker niet het overzicht en de zelfstandigheid om voor een compleet afhankelijk kind te kunnen zorgen.


    ^^, Dit is dus het geen wat er bedoelt wordt met... Letterlijk dat het niet voor iets of iemand mag zorgen.
    Waarom, het heeft begeleiding nodig, nooit eens aan gedacht dat mensen uit EIGEN beweging hulp vragen, begeleiding, het wilt niet zeggen dat ze dan ook maar meteen GEHANDICAPT zijn!!! Ik zelf heb BEGELEIDING 6 uur per week, inclusief een schoonmaakster. Dus uit deze woorden hier boven zou ik ook NOOOIT kinderen mogen/kunnen krijgen en of huisdieren houden, of iets wat mijn leven ook maar even overhoop haalt!!!
    ONZIN!! JIJ, als buitenstaander, dus niet de persoon zelf zijt, kan niet zien, voelen, ruiken, wat die persoon zelf in zijn haar mars heeft!! Daarnaast ook nog eens, dat ik het heel erg vind dat mensen maar zomaar BESLISSINGEN willen gaan nemen voor een ander, dus eigenlijk een ander gaan LEVEN van plaats hen eigen leven te leven. Wij, ik, jij, iedereen, kan niet beslissen wat juist goed of slecht voor de persoon is!!
    Dat kan alleen, de persoon zelf.. Dus, ik ben ONEENS met de stelling, ging het nu om handicap met vermogen baby, zou ik zeggen EENS, want een baby kan niet voor een baby zorgen.. Maar ook die mensen hebben gevoel, en zullen dat diep in hen ziel meedragen, en zich altijd afvragen waarom zij niet NORMAAL, zoals wij Normaal zien, zijn!!

    P.S, niet aanvallend bedoelt, maar jij had gewoon een goed, stuk, waarbij ik kon feedback geven, in mijn woorden..


    “It is not despair, for despair is only for those who see the end beyond all doubt. We do not.”

    Momoa schreef:
    Nou, dit vind ik best dubbel en ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Je hebt natuurlijk verschillende gradaties in beperkingen dus ja. Maar ik ken dan weer een stel dat zwaar beperkt is en die dus wel twee kinderen hebben die nog erger beperkt zijn. Zij kunnen hun eigen kinderen niet opvoeden, want ze kunnen nog niet eens voor zichzelf zorgen. Dat vind ik niet verantwoord, nee.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Helemaal eens met de stelling. In de praktijk zijn er te weinig professionele hulpverleners om de zorg van mensen met een verstandelijke beperking te begeleiden met de opvoeding van hun kinderen. Gezien alle bezuinigingen op de zorg zal het er niet beter op worden.

    Spotgaai schreef:
    Ik weet dat we deze stelling eerder hebben gehad want toen was er ook zo'n shitstorm. Op mijn verpleegkunde studie hielden we deze definitie aan van verstandelijk beperkt;

    Een ontwikkelingsstoornis waarbij de verstandelijke vermogens zich niet met de normale snelheid ontwikkelen en meestal een gemiddeld niveau niet zullen bereiken. Bij lichte verstandelijke beperking hebben we het over een IQ lager dan 70

    Dus nee, nee ik vind het onverantwoord om mensen met een verstandelijke beperking kinderen te laten krijgen. En de meesten mensen in de zorg die ik ken zijn het daar mee eens. Natuurlijk zijn er vast uitzonderingen, maar shit, 70% van de tijd gaat het fout. Doe kinderen dat niet aan.


    This.
    Ik vind het ergens wat kort door de bocht om te zeggen van "ja maar iedereen heeft recht op een kind/recht om eigen beslissingen te maken". Een kind heeft ook recht om écht kind te zijn, en ik heb vaak genoeg verhalen gelezen over kinderen met twee (zwaar) verstandelijk beperkte ouders die diepongelukkig zijn. Als iemand niet fatsoenlijk voor zichzelf kan zorgen, dan kan hij/zij al helemaal niet voor een kind zorgen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Kalokagathia schreef:
    Het is onverantwoord om mensen die niet goed genoeg voor zichzelf kunnen zorgen kinderen te laten krijgen. Dát is wat ik vind. Maakt niet uit of men wel of geen verstandelijke beperking heeft. Ik vind niet dat je dáárop beoordeeld moet worden.


    There's nothing the matter with my face! I got character! ~ Hatchet-face