• Mensen zeggen dat er op het vmbo hele asociale en moeilijk lerende kinderen zitten die ook nog eens gedrag problemen hebben. Het wordt in de media veel negatief over gesproken, vooral dat het niveau het laagste van het laagste is. Sommige zeggen dat V)Mbo'ers nutteloos, en geen diploma verdienen. dat ze daar heel lui en crimineel gedrag vertonen. Zijn Vmbo'ers in werkelijkheid echt dom?

    Sommige Vwo'ers zeggen dat vmbo het diepte punt is en dat je beter vuilnisman moet zijn als je toch vmbo doet.
    En paar zeggen dat Vmbo geen ambities hebben, terwijl er wel een paar zitten die hart hun best doen voor een diploma.


    Nobody Say It was easy

    Ziegler schreef:
    Ik heb nu aan alle niveaus lesgegeven en daaruit kan ik concluderen dat niemand in een hokje geplaatst kan worden op basis van zijn of haar niveau op school. Ik had leerlingen op het vmbo die erg hard werkten, ijverig waren en praktisch nooit wat zeiden in de klas. Evenals dat ik vwo-leerlingen had die druk waren, door mij heen praatten en geen motivatie hadden. Daarnaast heeft iedereen niveau wel wat kenmerken die overheersen in een klas. Over het algemeen zijn vmbo-leerlingen wat mondiger, dus ze zeggen eerder wat ze denken terwijl de vwo-leerlingen dat liever achter je rug om doen. Echter, dat wil niet zeggen dat iedere leerling op een bepaald niveau dat doet.
    Als docent gaat mijn voorkeur in het lesgeven zelfs uit naar het vmbo.


    Ik had inderdaad docenten op het vmbo die ook zeiden dat ze liever lesgaven aan het vmbo dan aan havo/vwo. Dat vond ik apart, maar door de jaren heen en zelf op havo en vwo gezeten te hebben, begreep ik het wel.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Zelf heb ik nooit zulke dingen gehoord in mijn omgeving - wat soms ook de door jou genoemde plekken zijn. Meestal weet iedereen wel dat de beste manier van leren verschilt per persoon.

    [ bericht aangepast op 16 juli 2017 - 11:54 ]


    Tijd voor koffie.

    Standal schreef:
    (...)

    Ik had inderdaad docenten op het vmbo die ook zeiden dat ze liever lesgaven aan het vmbo dan aan havo/vwo. Dat vond ik apart, maar door de jaren heen en zelf op havo en vwo gezeten te hebben, begreep ik het wel.


    en wat begreep je precies waarom de leraren liever vmbo'ers les geven?


    Nobody Say It was easy

    blackpit schreef:
    (...)

    en wat begreep je precies waarom de leraren liever vmbo'ers les geven?


    Omdat ik persoonlijk vond dat hoe hoger het niveau hoe saaier de lessen waren. Het was voor mij echt op het begon een enorme shock dat op havo het zo stil was in de les. Er gebeurde nooit wat. Op vmbo gebeurde het vaker dat tijdens de les iemand een grappige opmerking maakte, waar ook de docenten om konden lachen. Op havo en vwo werden de lessen wat serieuzer, sommige docenten konden minder hebben. Het werd gewoon saai, sommige docenten houden van brave leerlingen en anderen willen gewoon wat meer lol, en ik denk dat je daarvoor bij vmbo moet zijn. Er hangt gewoon een hele andere sfeer in de klas. (Nu wil ik niet zeggen dat havo en vwo alleen maar saai zijn, dit is gewoon uit persoonlijke ervaring)

    [ bericht aangepast op 16 juli 2017 - 12:57 ]


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ziegler schreef:
    Ik heb nu aan alle niveaus lesgegeven en daaruit kan ik concluderen dat niemand in een hokje geplaatst kan worden op basis van zijn of haar niveau op school. Ik had leerlingen op het vmbo die erg hard werkten, ijverig waren en praktisch nooit wat zeiden in de klas. Evenals dat ik vwo-leerlingen had die druk waren, door mij heen praatten en geen motivatie hadden.


    Hier sluit ik me heel erg bij aan; mijn laatste Havo jaren waren namelijk helaas volledige anarchie, wat de houding van de klas betrof. Bij een aantal docenten die minder stevig in hun schoenen stonden was lesgeven voor hen eigenlijk praktisch onmogelijk, dus ik geloof onmiddellijk dat elk niveau zeker wel zijn ijverige leerlingen heeft, maar ook zijn herrieschoppers :')


    http://paradigm-shift.actieforum.com/ Gezellige, actieve slice of life RPG

    Standal schreef:
    (...)

    Omdat ik persoonlijk vond dat hoe hoger het niveau hoe saaier de lessen waren. Het was voor mij echt op het begon een enorme shock dat op havo het zo stil was in de les. Er gebeurde nooit wat. Op vmbo gebeurde het vaker dat tijdens de les iemand een grappige opmerking maakte, waar ook de docenten om konden lachen. Op havo en vwo werden de lessen wat serieuzer, sommige docenten konden minder hebben. Het werd gewoon saai, sommige docenten houden van brave leerlingen en anderen willen gewoon wat meer lol, en ik denk dat je daarvoor bij vmbo moet zijn. Er hangt gewoon een hele andere sfeer in de klas. (Nu wil ik niet zeggen dat havo en vwo alleen maar saai zijn, dit is gewoon uit persoonlijke ervaring)


    Hoe je het zegt. Op de vmbo zitten wel paar kinderen die in de klas kloje en beetje luidruchtig zijn. Maar op de havo en vwo zullen vast wel een paar zitten die ook wel greintjes in de klas uithalen. Ik kende vorig jaar een jongen die havo deed. Hij vertelde me wel eens dat hij met paar andere tijdens zijn school periode klojen.


    Nobody Say It was easy

    blackpit schreef:
    (...)

    Hoe je het zegt. Op de vmbo zitten wel paar kinderen die in de klas kloje en beetje luidruchtig zijn. Maar op de havo en vwo zullen vast wel een paar zitten die ook wel greintjes in de klas uithalen. Ik kende vorig jaar een jongen die havo deed. Hij vertelde me wel eens dat hij met paar andere tijdens zijn school periode klojen.


    Die zullen er vast wel zijn, ja. Maar bij ons waren ze er amper. Ik merkte heel veel verschil.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik heb havo en vwo gedaan en voelde daar wel wat verschil, maar dat had meer te maken met het feit dat ons jaar van de havo totaal geen motivatie kende. Ik heb er lieve, leuke mensen leren kennen, maar uiteindelijk vond ik het vwo leuker. Zelf heb ik amper ervaring met vmbo, maar ik denk echt niet dat die mensen per se "dommer" zijn. De zijn anders, net als de havoërs en vwo'ers. Het is niet slechter, gewoon anders.

    Nu ik op de universiteit studeer en mijn zusje hbo doet, merk ik daar wel een verschil tussen, maar wederom kan dat met leeftijd te maken hebbe .


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    VMBO'ers zijn doodnormale en (meestal, maar goh, op havo en vwo zitten ook kutmensen) leuke mensen.


    That is a perfect copy of reality.

    Ik werk als toezichthouder in een zwembad en wij krijgen rond de zomerperiode vaak schoolgroepen die komen zwemmen. Als de hele groep binnen is, geef me vijf minuten en ik kan je vertellen welk niveau er ligt met een redelijke inschatting van de leeftijd. We merken daar wel een verschil, al behandelen we iedere groep gelijk. Iedere groep heeft zo z'n kenmerken, sommige positief, andere negatief.

    En na een bepaalde leeftijd merk je er niets meer van, dus we moeten er misschien maar niet zo'n waarde aan hechten.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Slaat helemaal nergens op. Misachien gaat dit over een deel vd vmbo'ers maar ik zit op het hbo en werk met mbo'ers die harder en beter werken en slimmer overkomen dan hbo'ers in mijn klas. Ik heb ook vmbo tl gedaan en daarna vwo, en merk niet zo veel verschil.


    Aan niets denken is ook denken.

    Bij onze eerste les drama werd meteen gezegd: jullie zijn geen haar beter dan vmbo'ers. En dat is waar, iedereen is gelijk, maar sommige mensen leren op een heel andere manier dan ik doe. En daar is niks mis mee.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    oerdom (cat)


    ik weet niet eens wat vmbo is xd


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Yellowstone schreef:
    oerdom (cat)


    ik weet niet eens wat vmbo is xd


    Ik gok dat het te vergelijken valt met ons BSO


    Mhm?

    Ik zit puur op Vmbo omdat ik Autisme heb en ik moest naar een 'speciale' school. De school waar ik op zit was de enige die beschikbaar was. Alleen sinds vorig jaar (denk ik?) werden mensen met gedrags problemen en ADHD er ook bij gegooid omdat de overheid wilde bezuinigen. Dom ben ik gewoon niet, oké?

    Ik open immers geen topics over dat vaccinaties niet werken en dat mannen kut zijn. (':


    Echt toppie dit.
    :W