• [ bericht aangepast op 27 dec 2021 - 22:20 ]

    Wat fijn dat je hier een quiz over maakt, gezien het feit dat er volgens mij nog niet veel over bekend is en ik er wel meer over zou willen weten. Zelf heb ik autisme (een tijd geleden heette mijn diagnose nog p.d.d.n.o.s, maar kennelijk is dat niet meer zo vanwege de nieuwe DSM)


    26 - 02 - '16

    Moggy schreef:
    Wat fijn dat je hier een quiz over maakt, gezien het feit dat er volgens mij nog niet veel over bekend is en ik er wel meer over zou willen weten. Zelf heb ik autisme (een tijd geleden heette mijn diagnose nog p.d.d.n.o.s, maar kennelijk is dat niet meer zo vanwege de nieuwe DSM)


    Oh, wat raar? Mijn vriend heeft PDDNOS alleen wij weten van niks dat het nu anders heet. (no_chears)

    MrGrey schreef:
    (...)

    Oh, wat raar? Mijn vriend heeft PDDNOS alleen wij weten van niks dat het nu anders heet. (no_chears)


    Ik vind het ook raar en verwarrend eigenlijk. Dit las ik erover op autisme.nl

    PDD-NOS is de afkorting van: Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified. In het Nederlands betekent dat: Pervasieve Ontwikkelingsstoornis, niet anders omschreven. In de DSM-5 komt deze classificatie niet meer voor, maar de afgelopen jaren is deze diagnose regelmatig gesteld. Deze diagnose krijg je als je niet alle kenmerken van autisme hebt, maar wel een aantal.

    Mensen met PDD-NOS voldoen niet aan de criteria voor een specifieke pervasieve ontwikkelingsstoornis, schizofrenie, schizo-typische persoonlijkheid of ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Tot de categorie PDD-NOS behoren ook de atypische autismebeelden die niet voldoen aan de criteria van de autistische stoornis omdat ze:

    zich pas op latere leeftijd voordoen
    een atypische symptomatologie kennen die niet herkenbaar is als tot het autisme behorend
    te weinig symptomen bevatten
    PDD-NOS is in feite een restcategorie en wordt daarom wel de verlegenheidsdiagnose genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat er nog geen duidelijke uitspraak gedaan kan worden of de persoon beantwoordt aan de criteria van een van de andere pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Dat kan komen omdat men niet over voldoende informatie beschikt of omdat er geen informatie over de kinderjaren meer beschikbaar is.


    Het kan dus zijn dat men in de afgelopen jaren wel de diagnose heeft gehad, maar het staat niet in de nieuwe DSM. Mijn diagnose komt uit 2003 of zo en ik vind het dus ook best wel omschakeling D:


    26 - 02 - '16

    Ik heb hoog waarschijnlijk autisme. Dat denken mijn psygoloog en school tenminste. Mijn broer heeft autisme, dus het is goed mogelijk dat ik het ook heb. Ik kan helaas de test niet betalen en het wordt niet vergoed. Jammer dan!


    Overigens kwam bij de quiz bij mij 'Je hebt een kans om MCDD te hebben', wat mij niet echt verbaasd.


    Seasons will change, but I shall remain

    Moggy schreef:
    (...)

    Het kan dus zijn dat men in de afgelopen jaren wel de diagnose heeft gehad, maar het staat niet in de nieuwe DSM. Mijn diagnose komt uit 2003 of zo en ik vind het dus ook best wel omschakeling D:


    Wouw ik lees het, maar eigenlijk snap ik er helemaal niets van. Mijn psychiater gebruikt nog steeds termen zoals MCDD en PDDNOS.

    MrGrey schreef:
    (...)

    Wouw ik lees het, maar eigenlijk snap ik er helemaal niets van. Mijn psychiater gebruikt nog steeds termen zoals MCDD en PDDNOS.


    Toen ik eind vorig jaar een andere psychiater kreeg, noemde die p.d.d.n.o.s al autisme en hij suggereerde ook al dat ik mogelijk ADD kon hebben. Daarbij kreeg ik medicijnen die totaal niet aansloegen en die ik 'voor mijn eigen bestwil' toch maar beter kon gebruiken. Gezien ik echt geen trek had in extra labeltjes en medicatie, doordat ik bezig was met mijn rijbewijs ben ik gekapt met de hele psychiater+medicatie rompslomp. Nu voel ik me beter dan ooit, dus dat ik me zonder die medicatie niet beter zou gaan voelen (wat die psychiater letterlijk gezegd heeft) is dus ook al niet waar.

    Oké ik dwaal helemaal af.

    Too long didn't read; de ene psychiater gebruikt de termen p.d.d.n.o.s en dergelijke wel, de ander niet

    [ bericht aangepast op 24 juli 2017 - 16:51 ]


    26 - 02 - '16

    Moggy schreef:
    (...)

    Het kan dus zijn dat men in de afgelopen jaren wel de diagnose heeft gehad, maar het staat niet in de nieuwe DSM. Mijn diagnose komt uit 2003 of zo en ik vind het dus ook best wel omschakeling D:


    De DSM—5 heeft héél veel veranderingen in vergelijking met de DSM—IV (alleen al het feit dat ze nu 'echte' nummers gebruiken in plaats van Romeinse cijfers is een aanduiding dat het er heel anders aan toegaat binnen de DSM—5). De voornaamste reden dat alle eerdere vormen van autisme nu onder één noemer vallen (Autisme Spectrum Stoornis) is het feit dat níémand met autisme hetzelfde is als een andere persoon met autisme. De grens tussen wat nu Asperger was en wat nu PDD—NOS was, was voor klinici in de praktijk zo vaag dat ze vaak niet wisten waar iemand te plaatsen. Door een algemene noemer te nemen, wordt geïmpliceerd dat er niet één soort (of meerdere soorten) autismes zijn, maar gewoon één benaming die voor héél veel verschillende soorten gedragingen kunnen gelden.
    Hopelijk is het een beetje duidelijk haha.


    Ik heb autisme: als de DSM er niet was had ik de diagnose Asperger gekregen. Mijn vriend heeft ditzelfde.
    Ik heb eerder een lijstje gemaakt over (mijn vorm van) autisme. Wie weet helpt dit ook in het begrip.
    klik!

    [ bericht aangepast op 24 juli 2017 - 17:00 ]


    oi, suzy