• Ik heb een probleem: ik ben een soort van op zoek naar een bijbaantje. Ik denk namelijk dat het goed voor me zou zijn om wat meer werkervaring op te doen (die heb ik op het moment namelijk nauwelijks, eigenlijk alleen wat 'vrijwilligersbaantjes' en oppaservaring), ik probeer mijn tijd wat meer op te vullen (omdat ik merk dat ik beter werk onder druk, dus als ik minder tijd heb om dingen te doen, doe ik meer als het ware, en ik denk dat mijn studie dat wel kan gebruiken) en een beetje geld verdienen zou natuurlijk ook wel fijn zijn.
    Het probleem is echter dat ik een hekel heb aan solliciteren. Ik denk dat dit komt doordat ik een soort van faalangst heb en heel erg twijfel aan mezelf. Daarnaast ben ik bijvoorbeeld bang dat ik (zeker in eerste ontmoetingen) redelijk verlegen kan overkomen en dat ik daardoor misschien niet aangenomen wordt (en het helpt daarbij al helemaal niet als ik bijvoorbeeld zenuwachtig ben voor een gesprek). Ik heb pas twee keer in mijn leven een echt sollicitatiegesprek gehad en ik ben tot nu toe beide keren afgewezen, wat op zich niet bepaald erg is (het zijn natuurlijk maar twee gesprekken), maar ik denk gewoon dat de manier waarop ik altijd van dat soort dingen baal me een beetje tegenhoud om het weer te proberen. Verder vind ik het vrij lastig om baantjes te vinden die me leuk lijken, want hoewel ik aan de ene kant zoiets heb van: 'nou ja, een baantje is een baantje', is er weinig waar ik echt enthousiast van word en vind ik het dan ook lastig om mezelf te verkopen.
    Ik vind het in elk geval heel lastig om überhaupt de stap te maken om ergens voor te solliciteren.
    Nu zit ik te overwegen om te solliciteren voor een baantje bij de Ikea, maar twijfel ik om twee redenen:
    1) het is voor net iets meer uren per week dan ik eigenlijk zou willen, en ik weet niet zeker of ik het aankan, aangezien ik ook gewoon fulltime student ben, daarnaast nog andere activiteiten heb en ik verderop in het collegejaar waarschijnlijk extra vakken wil gaan volgen.
    2) de Ikea is 30 minuten bij mijn huis vandaan, dus dat betekent dat er ook elke keer een uur reistijd bij komt.
    Aan de andere kant heb ik zoiets van: niet geschoten is altijd mis, als ik in elk geval een sollicitatiegesprek krijg heb ik daar weer meer ervaring mee opgedaan en aangezien ik toch nog maar moet zien of ik überhaupt kans maak, hoef ik me nu nog nergens zorgen over te maken.

    In elk geval, ik kan op dit moment wel wat woorden van andere mensen gebruiken, want er alleen maar mee in mijn hoofd blijven zitten heeft ook niet zo veel zin. Wat zouden jullie doen als jullie mij waren? Hebben jullie nog tips voor naar wat voor soort baantjes ik op zoeken zou kunnen gaan? Andere tips, adviezen of wijze raad? Sollicitatie-ervaringen die jullie graag zouden willen delen? Dezelfde soort sollicitatieangsten, zodat ik weet dat ik niet alleen ben? Woorden om me moed mee in te spreken? Of vinden jullie dat ik me aanstel en gewoon niet zo moeilijk moet doen? Ik kan op dit moment alles wel gebruiken, dus laat het me vooral weten als je hier iets over te zeggen hebt (:

    [ bericht aangepast op 26 juli 2017 - 1:07 ]


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Ik begrijp je 'probleem' heel goed.
    Ik heb nu zelf een baantje bij de McDonald's (het is leuk, maar als je in de keuken staat, zijn brandwonden gegarandeerd hehe.) Daarvoor heb ik natuurlijk moeten solliciteren. Natuurlijk was ik zenuwachtig, mede omdat ik ook een soort van faalangst heb. Ik heb tegen mezelf gezegd: Je wilt een baantje, toch? Dan hoort een sollicitatiegesprek erbij. Als het goed gaat, heb je geluk en heb je een baantje, maar als het slecht gaat en je het baantje niet krijgt, is dat ook goed. Er zijn nog duizenden andere baantjes.
    Ik heb ook gesolliciteerd bij de Hema (daar werd ik afgewezen.) Dat was mijn allereerste sollicitatiegesprek ooit en ik vond het me toch een partij spannend. Uiteindelijk viel het reuze mee. Ik heb gewoon een praatje met die vrouw gemaakt en that's it. Ik heb de baan niet gekregen, maar dat is oké. Ik heb het in ieder geval geprobeerd.
    Zolang je het probeerd, heb je al een overwinning staan. Zeker als je het zo eng vindt. Plus: Het zijn maar een paar minuten uit je leven die je even moet doorstaan, maar daarna kan je weer naar huis en verder met de rest van je leven.

    Dat met de Ikea, zou ik gewoon proberen. Je doet weer ervaring op en als je het een leuk baantje lijkt, is het het denk ik wel waard. Niets is zo verschrikkelijk als elke keer met tegenzin naar je werk moeten.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Het fijne is voor bijbaantjes dat de gespreken niet heel veel voorstellen
    Bij mijn eerste baantje waren ze zo desperate dat ik al zo goed als aangenomen was en ze alleen mijn gegevens controleerde
    Bij mijn huidige baan was het een spontaan geaprek (ik was jn de winkel en hoorde een medewerker over de reacties op de vacature praten en toen vroeg ik of ze wisten wanneer er reacties uitgingen omdat ik had gereageerd, toen mocht jk meteen op gesprek lol)
    En toen was het meer van, wat heb je al eens gedaan, weet je beetje hoe het werkt jn een winkel. Wat zou je doen als een klant vraagt of iets ol voorraad is. En wat me het leukst leek aan bij de kruidvat werken. (Nu werk ik er 3+ jaar dus het is goedgekomen)
    Bij mijn stage gesprek was ik vet nerveus maar ze stelde me heel erg gerust en het voelde echt meer als een fijn gesprek

    De mensen met wie je het gesprek hebt weten ook echt wel hoe het is om in jou schoenen te staan en als je van te voren aangeeft nerveus te zijn zullen ze daar echt rekening meehouden en je helpen (bv bij mij zeiden ze van: je mag even goed nadenken hoor, geen haast)


    --

    Ik begrijp je faalangst heel goed, Charlotte.

    Ik ben zelf op zoek naar een fulltimebaan en op alle reacties die ik gehad heb op mijn sollicitatiemailtjes heb ik een doodleuke "We zijn al in een gevorderd stadium met andere kandidaten" of "We zoeken iemand die beter in ons profiel past" of "We zoeken iemand met meer passende werkervaring."
    Dat doet mijn zelfvertrouwen ook niet bepaald goed en ik krijg ook steeds meer het gevoel dat geen enkel bedrijf mij wil hebben.

    Je kan altijd het solliciteren bij de Ikea proberen en hopen op een gesprek, want dan heb je toch weer een beetje meer ervaring in het voeren van een sollicitatiegesprek.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Hoi hoi, leuk bijbaantje is de post! Kun je gewoon op zaterdag gaan doen, of in de vakantie meerdere dagen. Sollicitaties daar stellen niet veel voor. Ben je capabel om de naam te lezen en het adres? Top, plus je kan een beetje rondlopen. Muziekje in en gaaaaan.
    Verder sollicitaties hoeven helemaal niet zo eng te zijn, ik snap dat afwijzing nooit leuk is. Toch zal je door moeten gaan. Zelf ben ik 22 en heb al te veel sollicitaties gehad. Voornamelijk omdat ik al vanaf mijn 14e aan het werk ben. (Zij het weekendbaantjes of iets doordeweeks voor max 10 uur). De afnemer van het interview vind het echt niet erg als je een beetje zenuwachtig bent. Dit kun je ook gewoon aangeven, van dat je niet heel veel ervaring hebt met solliciteren. De gemiddelde persoon zal er begrip voor hebben dat je dat durft te vertellen.
    Ik wens je veel succes :)

    Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik heb inmiddels een sollicitatie ingestuurd voor de Ikea, ik moet maar zien of het iets wordt en het is ook niet heel erg als het niet lukt, maar nu kan ik inderdaad in elk geval zeggen dat ik het geprobeerd heb. Fijn om te weten dat er mensen zijn die het probleem herkennen en bedankt voor de tips en bemoedigende woorden (:

    Brendon schreef:
    Ik begrijp je faalangst heel goed, Charlotte.

    Ik ben zelf op zoek naar een fulltimebaan en op alle reacties die ik gehad heb op mijn sollicitatiemailtjes heb ik een doodleuke "We zijn al in een gevorderd stadium met andere kandidaten" of "We zoeken iemand die beter in ons profiel past" of "We zoeken iemand met meer passende werkervaring."
    Dat doet mijn zelfvertrouwen ook niet bepaald goed en ik krijg ook steeds meer het gevoel dat geen enkel bedrijf mij wil hebben.

    Je kan altijd het solliciteren bij de Ikea proberen en hopen op een gesprek, want dan heb je toch weer een beetje meer ervaring in het voeren van een sollicitatiegesprek.


    Pfff, dat is echt balen, zeker omdat een fulltimebaan ook wel wat anders is dan een bijbaantje. Het zijn ook echt van die nietszeggende antwoorden waar je eigenlijk niks aan hebt, een beetje van die standaardantwoorden, dus misschien moet je het dan ook proberen niet te al te persoonlijk op te nemen, als het ware. Ik hoop heel erg voor je dat je iets vindt!

    WenseKronik schreef:
    Hoi hoi, leuk bijbaantje is de post! Kun je gewoon op zaterdag gaan doen, of in de vakantie meerdere dagen. Sollicitaties daar stellen niet veel voor. Ben je capabel om de naam te lezen en het adres? Top, plus je kan een beetje rondlopen. Muziekje in en gaaaaan.
    Verder sollicitaties hoeven helemaal niet zo eng te zijn, ik snap dat afwijzing nooit leuk is. Toch zal je door moeten gaan. Zelf ben ik 22 en heb al te veel sollicitaties gehad. Voornamelijk omdat ik al vanaf mijn 14e aan het werk ben. (Zij het weekendbaantjes of iets doordeweeks voor max 10 uur). De afnemer van het interview vind het echt niet erg als je een beetje zenuwachtig bent. Dit kun je ook gewoon aangeven, van dat je niet heel veel ervaring hebt met solliciteren. De gemiddelde persoon zal er begrip voor hebben dat je dat durft te vertellen.
    Ik wens je veel succes :)

    Ja, naar de post zou ik misschien ook wel kunnen kijken als bijbaantje, bedankt voor de suggestie!


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Update: ik heb nu een sollicitatiegesprek bij de Ikea! Het is gelukkig pas over een paar weken omdat ik eerst op vakantie ga, dus ik hoef er nog niet zenuwachtig over te worden, haha. Ik ga het zien, denk ik.Nog verdere tips? (:


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Oh, wat goed! Hartstikke leuk!! Gefeliciteerd! Wat fijn dat het al zo'n goede richting op gaat.
    Als ik jou was, zou ik vooral gewoon enthousiast zijn over het bedrijf en alvast goed nadenken over je sterke en zwakke punten (die je dan weer om kunt buigen naar goede punten. Bijvoorbeeld: Ik ben soms iets te perfectionistisch.)


    look at the stars, look how they shine for you;

    Wat de anderen hebben gezegd

    +

    interesse tonen in het bedrijf zelf; gerichte vragen stellen over de werkzaamheden, laat zien dat je interesse hebt (:

    [ bericht aangepast op 27 juli 2017 - 12:34 ]


    26 - 02 - '16

    Stel zelf ook een aantal vragen, dan kom je veel meer geïnteresseerd en gemotiveerd over (:


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Yukimura schreef:
    Oh, wat goed! Hartstikke leuk!! Gefeliciteerd! Wat fijn dat het al zo'n goede richting op gaat.
    Als ik jou was, zou ik vooral gewoon enthousiast zijn over het bedrijf en alvast goed nadenken over je sterke en zwakke punten (die je dan weer om kunt buigen naar goede punten. Bijvoorbeeld: Ik ben soms iets te perfectionistisch.)

    Dankje! Oh, dat is inderdaad wel een goede om alvast een beetje over na te denken (en dat voorbeeld is ook wel toepasselijk voor mij, haha).

    Moggy schreef:
    Wat de anderen hebben gezegd

    +

    interesse tonen in het bedrijf zelf; gerichte vragen stellen over de werkzaamheden, laat zien dat je interesse hebt (:


    Weggooiwashand schreef:
    Stel zelf ook een aantal vragen, dan kom je veel meer geïnteresseerd en gemotiveerd over (:

    Vragen stellen is ook wel een goede, dat vind ik meestal wel lastig omdat ik ter plekke nooit echt kan bedenken wat ik kan vragen. Hebben jullie ideeën over aan wat voor soort vragen ik dan zou kunnen denken? (Je weet natuurlijk niet wat er verder gezegd wordt in het gesprek, maar meer om een idee te krijgen van in welke richting ik dingen zou kunnen vragen.)


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Vragen over het werk zelf doen het wel goed. Bijvoorbeeld: Hoeveel uur werk je gemiddeld achter elkaar en hoe is het contact met collega's?


    look at the stars, look how they shine for you;

    Vrijwel alle personen in de wereld hebben angst om te solliciteren, maar vergeten vaak het allerbelangrijkste: zij moeten jou goed en leuk vinden — MAAR: jij moet hun ook goed en leuk vinden. Als zij jou zien zitten, prima. Maar blijf naar je eigen gevoel luisteren. Stel vragen over dingen die jij belangrijk vindt in een baan en staan de antwoorden je tegen, denk dan goed na of je de baan dan wel aan zal nemen. De persoon waarbij je gaat solliciteren mag in z'n handen knijpen met jou, jij mag ook eisen stellen en een kritische blik hebben.


    BlueJays schreef:
    Update: ik heb nu een sollicitatiegesprek bij de Ikea! Het is gelukkig pas over een paar weken omdat ik eerst op vakantie ga, dus ik hoef er nog niet zenuwachtig over te worden, haha. Ik ga het zien, denk ik.Nog verdere tips? (:


    Ikea, wat leuk! Ik heb daar ook gewerkt (maar dan in Groningen) dus ik kan je wel enkele tips geven, al denk ik dat het anders gaat dan bij mij. Ik werd namelijk vakantiekracht (en later vast medewerker) en de sollicitatierondes gingen snel en waren kort. Bij Ikea is het van belang dat je de winkel en het bedrijf representeert en dat je mensen altijd wilt helpen. Het hangt er een beetje vanaf op welke afdeling je werkt, maar bij de meeste sta je op de werkvloer en zullen mensen je aanspreken. Ik vond het zelf een ontzettend leuke baan, moet ik zeggen! Helaas moest ik door tijdgebrek stoppen, maar dat was niet anders. Succes! c; Als je nog informatie wilt over Ikea, kan je me een bericht sturen! ^^


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Gareth schreef:
    (...)

    Ikea, wat leuk! Ik heb daar ook gewerkt (maar dan in Groningen) dus ik kan je wel enkele tips geven, al denk ik dat het anders gaat dan bij mij. Ik werd namelijk vakantiekracht (en later vast medewerker) en de sollicitatierondes gingen snel en waren kort. Bij Ikea is het van belang dat je de winkel en het bedrijf representeert en dat je mensen altijd wilt helpen. Het hangt er een beetje vanaf op welke afdeling je werkt, maar bij de meeste sta je op de werkvloer en zullen mensen je aanspreken. Ik vond het zelf een ontzettend leuke baan, moet ik zeggen! Helaas moest ik door tijdgebrek stoppen, maar dat was niet anders. Succes! c; Als je nog informatie wilt over Ikea, kan je me een bericht sturen! ^^


    Ikea Groningen? Dan zijn we elkaar sowieso wel een keer toevallig tegen het lijf gelopen.

    On topic: Dat zijn goede tips. Denk ik.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Rohirrim schreef:
    Vrijwel alle personen in de wereld hebben angst om te solliciteren, maar vergeten vaak het allerbelangrijkste: zij moeten jou goed en leuk vinden — MAAR: jij moet hun ook goed en leuk vinden. Als zij jou zien zitten, prima. Maar blijf naar je eigen gevoel luisteren. Stel vragen over dingen die jij belangrijk vindt in een baan en staan de antwoorden je tegen, denk dan goed na of je de baan dan wel aan zal nemen. De persoon waarbij je gaat solliciteren mag in z'n handen knijpen met jou, jij mag ook eisen stellen en een kritische blik hebben.

    Ja, dat is inderdaad ook wel belangrijk, maar ik moet er wel bij zeggen dat het voor mij 'maar een bijbaantje' is. Ik wil alleen wat ervaring opdoen, mijn tijd opvullen en wat bijverdienen en ik heb verder niet superveel eisen wat betreft dingen die ik belangrijk vind in een baan (behalve dat het me wel een beetje leuk moet lijken). Maar bedankt voor de tips, misschien helpt het inderdaad wel voor mijn zenuwen en zo om er wat meer op die manier tegenaan te kijken (:

    Hopps schreef:
    (...)

    Ikea, wat leuk! Ik heb daar ook gewerkt (maar dan in Groningen) dus ik kan je wel enkele tips geven, al denk ik dat het anders gaat dan bij mij. Ik werd namelijk vakantiekracht (en later vast medewerker) en de sollicitatierondes gingen snel en waren kort. Bij Ikea is het van belang dat je de winkel en het bedrijf representeert en dat je mensen altijd wilt helpen. Het hangt er een beetje vanaf op welke afdeling je werkt, maar bij de meeste sta je op de werkvloer en zullen mensen je aanspreken. Ik vond het zelf een ontzettend leuke baan, moet ik zeggen! Helaas moest ik door tijdgebrek stoppen, maar dat was niet anders. Succes! c; Als je nog informatie wilt over Ikea, kan je me een bericht sturen! ^^

    Ik kreeg de dag nadat ik mijn sollicitatie had ingestuurd al een mailtje of ik wilde komen solliciteren, dus het zou ook best kunnen dat de sollicitatie hier ook 'snel en kort' is. Ik heb gesolliciteerd voor de Foodafdeling (dus het restaurant en de bistro en de Swedish food market), dus het zou kunnen dat het daar weer allemaal wat anders is. Ik heb mijn gesprek vandaag en ik was op vakantie, dus ik denk dat een berichtje sturen om meer informatie over werken bij de Ikea van je te vragen op dit moment niet meer zoveel zin heeft, maar wel bedankt, ik heb hier sowieso wel wat aan! En fijn dat jij het in elk geval een leuke baan vond (:

    Polar schreef:
    Vragen over het werk zelf doen het wel goed. Bijvoorbeeld: Hoeveel uur werk je gemiddeld achter elkaar en hoe is het contact met collega's?

    Dankjewel voor de voorbeelden!


    "Take my advice; I don't use it anyway."