• Oud en nieuw is voor vele van onze lieve huisdieren de dag des hells. Knallen, rotjes, vuurpijlen en heel, heel veel angst. Veel van jullie weten dat ik een enorme dieren- (en vooral honden-)gek ben en dat ik graag een hondengedragsopleiding wil gaan doen na mijn huidige Paraveterinaire opleiding. Daarom wil ik jullie graag wat nieuwe informatie geven omtrent hoe te dealen met de vuurwerkangst van je huisdiertjes.

    Vroeger werd door velen, ook professionals, geroepen dat je de angst voor vuurwerk bij je huisdieren moest negeren, omdat je anders de angst provoceerde. Maar het is dus nu gebleken dat dit niet waar is. Helaas leeft die gedachten nog steeds onder eigenaren, waardoor zij onwetend en goedbedoeld hun doodsbange huisdiertje in de steek laten. Volgens dit artikel van RTL (klik) verteld door Sacha Gaus van de Martin Gaus Academie (Kynologisch gedragstheapeutische academie) is het juist goed om je dieren steun te bieden in deze moeilijke tijd.

    "De gedachte dat we de huisdieren banger zouden maken als we ze troosten is volgens Gaus gewoon niet waar. Gaus vertelt namelijk dat ze ondertussen weten dat een dier met stress niet in staat is om te leren door alle stresshormonen. "Hij kan dus ook niet leren om extra bang te zijn. Steun en aandacht bij een gestrest dier zorgt er juist voor dat de stresshormonen en hartslag dalen terwijl het gelukshormoon oxytocine toeneemt", legt Gaus uit. "Het is dus goed voor het welzijn van het dier."


    Nu is er een verschil tussen troosten en steunen en deze grens is heel dun. Belangrijk is dat hij weet dat hij gezien wordt, gehoord wordt en dat alles oke is. Dat jij laat merken dat hij bij jou terecht kan en veilig is, maar dat je geen medelijden met hem toont door dingen te roepen als: 'och liefiepiefje, kom maar bij het vrouwtje hoor! Ik zal je beschermen voor dat enge, enge vuurwerk.' Nope. Het is de bedoeling dat je hem kalm toespreekt: 'Tis al goed' 'Het is niet erg lieverd.' En hem zo nu en dan even een aai geeft. Komt hij bij je zitten, prima, kroelen mag natuurlijk gewoon. Hier zit een verschil in. Het een steunt de hond en het ander steunt de angst van de hond. Let daar dus wel op.

    En als laatste heb ik hier wat tips uit het artikel om deze dag des hells voor je dieren easier te maken:

    Meer tips tegen angst bij vuurwerk
    Naast troosten kun je natuurlijk nog meer voor je huisdier doen.

    Algemene tips


    • Blijf thuis voor je huisdier, zodat hij in een vertrouwde omgeving is.
    • Sluit deuren, ramen, luikjes en gordijnen, zodat je lichtflitsen en knallen zoveel mogelijk buiten houdt en je dier niet naar buiten kan.
    • Zet geluid aan in huis dat je dier kan afleiden van de knallen, zoals muziek of de televisie.
    • Probeer je huisdier nog voordat hij onrustig is af te leiden met een spelletje of wat lekkers.
    • Straf je dier niet als hij bang reageert op een knal.

    Tips hond
    • Geef een hond een bot of iets anders lekkers waar hij lang mee bezig is. Likken en knauwen hebben van nature een kalmerende werking.
    • Zorg dat een hond moe is 's avonds, bijvoorbeeld door lang te gaan wandelen overdag. Als hij moe en voldaan is, valt hij mogelijk in slaap en blijft hij rustig.
    • Ga je later op de avond nog naar buiten met je hond, houd hem dan aangelijnd, zodat hij niet in paniek kan wegrennen. Is je hond juist nieuwsgierig, voorkom dat hij achter vuurwerk aanrent.

    Tips kat
    • Een kat wil zich graag verschuilen. Zet bijvoorbeeld een kast open, zodat hij daar in kan kruipen .

    Konijnen, vogels en andere dieren
    • Woont je konijn of vogel buiten in een hok, zet hem tijdens de jaarwisseling dan binnen.
    • Leg een deken over het hok of de kooi, dit kalmeert het dier en dempt het geluid.
    • Kalmerende middelen zijn wel te verkrijgen bij de dierenarts, maar dat is voor konijnen en vogels niet gebruikelijk.
    • Ook een paard of pony kan beter veilig in zijn stal staan tijdens het vuurwerkgeweld.

    Een fijne jaarwisseling voor al onze trouwe viervoeters en hun baasjes!!



    [ bericht aangepast op 30 dec 2017 - 15:23 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Heel handig dit topic! Dit is het eerste jaar voor onze hond dus ben heel benieuwd hoe hij het doet. Tot nu toe gaat het in ieder geval super met vuurwerk, maar ja, om 12 uur is het veel meer natuurlijk!


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Super topic. Zelf probeer ik rustig te blijven en ik merk dat de kat er daardoor ook rustiger onder blijft.. (:


    26 - 02 - '16

    Precies om deze reden zijn wij nu een lang weekend weg. Wij hebben twee honden, waarvan de één als de dood is voor vuurwerk sinds een kind het leuk vond om een rotje in haar richting te gooien.
          Wij zitten nu op een bungalowpark waar het verboden is vuurwerk af te steken en in de omgeving vrij weinig huizen zijn. Vooralsnog is het hier heel rustig, hopelijk blijft dat ook zo! ^^


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Wat een super goed topic!
    Damn, vind ‘t ondanks alle voorbereidingen echt heel spannend met Flo. We hebben al best wat maanden van de voren geoefend met youtube-filmpjes op de stereo en hem ook laten wennen aan de geur door een paar sterretjes af te steken. Maar de echte knallen zijn een flink stuk harder dan hoe we het hebben geoefend natuurlijk.
    Hij heeft van de week zijn pootje verzwikt dus moet nu verplicht even rust houden, dus een lange wandeling zit er nu voor hem niet zo in. Maar tot nu toe reageert hij gelukkig niet echt angstig dus dat scheelt wel.

    Hoe doet Aoife het tot nu toe?


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Dankjewel voor dit topic! Erg handig (:


    And then we'll see it.

    Wat een super topic! Ik vind oud en nieuw voor mijzelf ook een dag des hells. Ik zal sowieso een doek over mijn kanaries kooi doen!

    Varekai schreef:
    Heel handig dit topic! Dit is het eerste jaar voor onze hond dus ben heel benieuwd hoe hij het doet. Tot nu toe gaat het in ieder geval super met vuurwerk, maar ja, om 12 uur is het veel meer natuurlijk!


    Oh dat wordt dan inderdaad spannend voor jou en je hond! Maar vaak als het in het begin al goed gaat, dan komt ook 12 uur wel in orde denk ik. Zolang er niets geks gebeurd that is.

    Seasons schreef:
    Precies om deze reden zijn wij nu een lang weekend weg. Wij hebben twee honden, waarvan de één als de dood is voor vuurwerk sinds een kind het leuk vond om een rotje in haar richting te gooien.
          Wij zitten nu op een bungalowpark waar het verboden is vuurwerk af te steken en in de omgeving vrij weinig huizen zijn. Vooralsnog is het hier heel rustig, hopelijk blijft dat ook zo! ^^


    Heel erg slim! Je moet het zeker ook niet opzoeken als de beestjes toch al zo bang zijn. En die kinderen, zucht,.. dat herken ik. Onze oude hond was met een klappetjespistool naast zijn oor geschoten. Ik zal je zeggen, ik was 9 en een heel klein, dun meisje, maar ik heb me die flikker toch een paar klappen gegeven. Kom niet aan mijn babies!


    Hooverphonic schreef:
    Wat een super goed topic!
    Damn, vind ‘t ondanks alle voorbereidingen echt heel spannend met Flo. We hebben al best wat maanden van de voren geoefend met youtube-filmpjes op de stereo en hem ook laten wennen aan de geur door een paar sterretjes af te steken. Maar de echte knallen zijn een flink stuk harder dan hoe we het hebben geoefend natuurlijk.
    Hij heeft van de week zijn pootje verzwikt dus moet nu verplicht even rust houden, dus een lange wandeling zit er nu voor hem niet zo in. Maar tot nu toe reageert hij gelukkig niet echt angstig dus dat scheelt wel.

    Hoe doet Aoife het tot nu toe?


    Dat wordt nog even spannend ja! Wel goed dat je van te voren bent gaan oefenen en wennen. Meestal werkt een vuurwerk-cd niet echt hoor, maar dat laten ruiken aan de sterretjes is wel heel slim, de straten hangen straks natuurlijk vol met die geuren. We gaan het zien! Hopelijk komt ie er met gemak doorheen!


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)
    Heel erg slim! Je moet het zeker ook niet opzoeken als de beestjes toch al zo bang zijn. En die kinderen, zucht,.. dat herken ik. Onze oude hond was met een klappetjespistool naast zijn oor geschoten. Ik zal je zeggen, ik was 9 en een heel klein, dun meisje, maar ik heb me die flikker toch een paar klappen gegeven. Kom niet aan mijn babies!

    Groots gelijk! Echt niet, voor mij geldt hetzelfde!
          Bij ons in de wijk zijn zoveel jonge kinderen bezig met vuurwerk, het is gewoon idioot. Knallend vuurwerk in de putten gooien, in de woonwijken carbid afschieten. Heel leuk dat vuurwerk, maar dat geluid hoeft er van mij niet zo bij, hoor.
          Dit was onze Siráh vorig jaar, helemaal ingepakt zodat zij minder bang was; klik. Veel klassieke muziek aangezet voor haar. Toen hadden wij ook besloten dit jaar weg te gaan, want ze waren al voor Kerstmis bezig. Dan duurt het ook wel heel lang voor die beestjes.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Seasons schreef:
    (...)
    Groots gelijk! Echt niet, voor mij geldt hetzelfde!
          Bij ons in de wijk zijn zoveel jonge kinderen bezig met vuurwerk, het is gewoon idioot. Knallend vuurwerk in de putten gooien, in de woonwijken carbid afschieten. Heel leuk dat vuurwerk, maar dat geluid hoeft er van mij niet zo bij, hoor.
          Dit was onze Siráh vorig jaar, helemaal ingepakt zodat zij minder bang was; klik. Veel klassieke muziek aangezet voor haar. Toen hadden wij ook besloten dit jaar weg te gaan, want ze waren al voor Kerstmis bezig. Dan duurt het ook wel heel lang voor die beestjes.


    Ach gut het arme ding... Heel verstandig hoor dat jullie die keuze hebben gemaakt. Het is soms zo idioot ook dat mensen niet doorhebben wat ze dan aanrichten. Ik liep vanmiddag ook buiten met mijn hond, nou hij kijkt niet op of om hoor, maar verderop in de straat hoor je dan zoveel honden blaffen en janken en ik wist niet eens dat daar honden woonden! Tis zo vervelend voor die dieren!


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    mijn hond was nooit bang tot dat ze twee was, iemand had in de straat een bom afgestoken, de knal was zo hard dat de ramen trilden, auto alarmen gingen af, bosjes stonden in de vik. ze was echt aan het janken van de pijn, dus ja ze trilt de hele dag in de hoek elk jaar opnieuw. er valt niks mee te beginnen.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Laleah schreef:
    (...)

    Ach gut het arme ding... Heel verstandig hoor dat jullie die keuze hebben gemaakt. Het is soms zo idioot ook dat mensen niet doorhebben wat ze dan aanrichten. Ik liep vanmiddag ook buiten met mijn hond, nou hij kijkt niet op of om hoor, maar verderop in de straat hoor je dan zoveel honden blaffen en janken en ik wist niet eens dat daar honden woonden! Tis zo vervelend voor die dieren!

    Ja, echt. Voor alle dieren. Wij wonen vrij dicht bij het bos, maar zelfs daar wordt vuurwerk afgeschoten. Zo sneu ook voor al die bosdieren, zoals de herten.
          Maar wij hebben ook een hele wijk met meervoudig gehandicapten mensen, en die snappen er ook niets van. Net zo sneu.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Porg schreef:
    mijn hond was nooit bang tot dat ze twee was, iemand had in de straat een bom afgestoken, de knal was zo hard dat de ramen trilden, auto alarmen gingen af, bosjes stonden in de vik. ze was echt aan het janken van de pijn, dus ja ze trilt de hele dag in de hoek elk jaar opnieuw. er valt niks mee te beginnen.

    Zo sneu!
          Bij ons knalde begin december een vuurpijl tegen ons woonkamerraam, waardoor ook alles trilde en krassen op de ramen gaf. Zelfs onze buren inspecteerden hun huis, omdat zij dachten dat het bij hen was. Helaas weten wij nog steeds niet wie zo maf was, maar misschien is dat maar goed ook. Geen idee wat ik zou doen of zeggen, want het maakt mij nog steeds kwaad.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Gelukkig wonen wij in de middle of nowhere. Ik hou mijn kat wel binnen maar denk dat ie vervelendere oud en nieuws heeft meegemaakt. :Y)


    Every villain is a hero in his own mind.

    Wij twijfelen nog of ons hondje kalmeringstabletjes krijgt. We hebben van onze dierenarts een middel gekregen dat haar niet slaperig maakt maar wel de prikkels voor licht en geluid minder maakt. Ze zou eerst oud en nieuw in een veel drukke omgeving zijn waar meer vuurwerk is, maar bij ons thuis wordt ook flink geschoten dus we zijn nog aan het afwegen.


    The truth is out there.

    Handige topic!

    Mijn kat is al sinds vanochtend bang. Hij heeft een zeer gevoelig gehoor, dus elk knalletje is al te veel. Hij heeft bijna heel de dag verstopt gezeten onder een tafel :c


    Seasons will change, but I shall remain