• De stelling van deze week luidt:
    We zijn allemaal een beetje egoïstisch.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    True, zo is het geen goede stelling. NEXT :'D


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Lairz schreef:
    True, zo is het geen goede stelling. NEXT :'D



    Mee eens


    Don't tchange for other people, just stay youre self

    Is een stelling niet zoiets waarover gediscussiëerd wordt ofzo?

    Maar heel eens duh.


    Heaven is a place that we all have

    Wat voor een stelling is dit?? Het komt op mij niet echt over als een stelling.

    En ja, doh, eens; wat die anderen ook al gezegd hebben.

    [ bericht aangepast op 31 juli 2017 - 11:23 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Om toch de duscussie erin te houden: hoe zou de wereld eruit zien als niemand egoïstisch was? Zou de wereld een mooiere plek zijn dan nu, of juist niet?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ja, uiteraard. Ik ga met mijn voorgangers akkoord dat dit een nogal vreemde stelling is. (Alhoewel, er zijn uiteraard altijd mensen die niets voor zichzelf doen, maar dat zijn bijna afwijkingen en immense uitzonderingen, dus ik geloof niet dat dat echt telt, haha.) Ik denk dat een betere stelling zou zijn: "Het is noodzakelijk (voor het voortbestaan van de soort, mogelijks) dat we allemaal in mindere of meerdere mate egoïstisch zijn." Het antwoord zou nog steeds overweldigend ja zijn, maar dan is er tenminste wat ruimte voor discussie.

    Nu, om op Eledhel te antwoorden: ethisch en moreel gezien wellicht wel, maar naar mijn inschatten zou onze soort allang uitgestorven zijn mochten we niet allen in mindere of meerdere mate egoïstisch zijn. Het eerste doel van een individu is overleven (en het doel van de soort is uiteraard het voortbestaan van de soort), maar volgens mij (maar ik ben natuurlijk geen bioloog en het kan best zijn dat wat ik hier zit te verkondigen de grootste bullshit uit Gods rijk is) kan het individu niet voortbestaan zo lang het niet voor zijn eigen overleving zorgt. Nu is je vraag uiteraard dat als niemand egoïstisch was en in dat geval zou het misschien mogelijk zijn, omdat iedereen dan voor elkaar zou zorgen (of iedereen voor niemand, in welk geval we het zeker niet zouden overleven).

    Nu ja, ik weet zelf niet helemaal meer wat mijn punt nu was, maar in elk geval is egoïstisch zijn onze manier van overleven als individu (niet als soort) en is het dus iets heel natuurlijks.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ahavah schreef:
    Ik denk dat een betere stelling zou zijn: "Het is noodzakelijk (voor het voortbestaan van de soort, mogelijks) dat we allemaal in mindere of meerdere mate egoïstisch zijn." Het antwoord zou nog steeds overweldigend ja zijn, maar dan is er tenminste wat ruimte voor discussie.

    Dit dus. Amen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Rai schreef:
    Ik denk zelfs dat we allemaal meer dan gewoon een beetje egoïstisch zijn. Is niet alles wat je doet met de bedoeling jezelf (op lange termijn) gelukkig te maken?

    Eledhel schreef:
    Om toch de duscussie erin te houden: hoe zou de wereld eruit zien als niemand egoïstisch was? Zou de wereld een mooiere plek zijn dan nu, of juist niet?


    Nee, ik denk juist slechter. Als iedereen zijn eigen behoeften en gevoelens opzij schuift voor een ander krijg je denk ik een hele hoop ongelukkige en gefrustreerde mensen :"D


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Eens, zeer mee eens. Ga maar één keer naar een willekeurig persoon zijn/haar profiel en je zal zien dat ze het beste van zich willen laten zien.
    Een beetje van: 'Hey! Kijk mij nou eens!''

    Nortia schreef:
    De stelling van deze week luidt:
    We zijn allemaal een beetje egoïstisch.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    Ik vind het geen fijne stelling. (Is het uberhaupt een stelling als er maar een kant aan zit.) Het is een feit dat ieder mens 'wel een beetje egoistisch' is. Handelen uit eigenbelang, is namelijk mens eigen.

    Snapple schreef:
    Deze stelling ligt teveel voor de hand, natuurlijk is iedereen wel een beetje egoïstisch.


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Gelukkig wel, ja. Ik denk zelfs dat de mensen die heel altruïstisch lijken juist handelen vanuit ook een stukje egoïsme: jezelf goed voelen door een ander te helpen.


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Haal dat 'beetje' trouwens maar weg uit de zin. Ik vind het ook niet echt als een stelling overkomen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Bbang schreef:
    Haal dat 'beetje' trouwens maar weg uit de zin. Ik vind het ook niet echt als een stelling overkomen.


    Inderdaad. Het klinkt meer als zo'n standaard zin van iemand om tekortkomingen goed te praten.


    26 - 02 - '16