• Vampiers zijn natuurlijk al "bestaande" wezens voordat Bram Stoker hierover begon te schrijven. En sindsdien zijn er vele versies geweest. Twilight bracht hier echter een heel andere draai aan en zorgde ervoor dat er een complete hype kwam (die al gauw weer stierf). Natuurlijk zijn er nog een aantal lopende vampierseries zoals The Vampire Diaries.

    Hoe leuk is het nog om over vampiers te lezen? Wat is (te) cliché? Wat zou het weer spannend maken? Wanneer zou jij vrijwillig een vampierverhaal lezen?

    Ik, met mijn vampierverslaving, wil deze informatie graag tot me nemen. Alvast bedankt. :Y)

    Hier is de link naar de poll.

    Ik heb niets tegen clichés, maar ik heb ook niet per se heel veel met vampiers. Voor mij hangt het er echt gewoon van af of je er iets mee weet te doen wat mijn aandacht trekt omdat het interessant of origineel klinkt. Een liefdesverhaal over een mens en een vampier zou ik waarschijnlijk niet zo snel meer een kans geven, maar een verhaal over een vampier die het zijn levensmissie heeft gemaakt om kittens van weerwolven te redden misschien wel.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    * Voor altijd diehard, trouwe Twilight fan hier zo. *


    •

    Ik vind vampiers zoals in the vampire diaries en als in de Darren Shan-serie wel leuk. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ja, zo lang het een origineel verhaal is zonder teveel cliché is het nog altijd leuk. Vampieren zijn klassiek en gaan nooit echt helemaal weg, dat is wat ik denk :) Voor mij mag het wat gewelddadiger en duisterder zijn dan Twilight (maar ook dat heb ik vroeger et plezier gelezen). Ik houd wel van duistere verhalen en fantasy. Dus vampieren kom ik regelmatig tegen in boeken.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik weet het niet, als ik aan vampiers denk is er toch wel dat stukje sex appeal en dominantie waar ik aan denk. Ik kan eigenlijk niet anders dan aan of horror of iets sensueels denken. Twilight heb ik als jonge tiener gelezen en gekeken en ik vond het toen geweldig. Zwanger op je 18e, trouwen, onsterfelijk worden, de rest van altijd doorbrengen met je geliefde... Inmiddels heb ik mijn eigen vriend, wil ik absoluut geen kinderen, onsterfelijk worden kan niet, en mijn vriend wil niet trouwen. Dus ach, ik heb die boeken met plezier gelezen, de kritiek van anderen aangehoord en besloten dat Twilight hele slechte films zijn met iets betere boeken.

    Om terug te komen op wel/niet relevant: Ja, nog wel relevant, maar ik zou iets minder tiener fanservice willen zien. Geef mij maar een stelletje vampierjagers in combinatie met andere mythologische wezen-jagers, of een vampier die mensen dood. Of de bdsm master vampier, dat lijkt me ook leuk.
    (Daarbij lijkt een verhaal over Italiaanse vampiers me echt geniaal, weet niet of iemand die meme/tumblr post heeft gezien?)


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Lastig om te zeggen of vampiers nog relevant zijn ja of nee.
    Dus voor mij zit het er tussenin.

    Echte vampieren (zoals Dracula, Blade, Queen of the Damned) zijn zeker wel interessant want ze hebben wel wat meegemaakt, een geschiedenis,
    misschien filosofisch zelfs. Net als dat ze een bepaalde charme hebben en hiervan op de hoogte zijn. God, ze gebruiken het zelfs in hun voordeel.
    Alleen vind ik het wel fijner om te lezen (en zien (: ) dat je aan de kant van het horror, actie, thriller en sci-fi blijft. Waar het ook hoort.

    Ik bedoel, Twilight (welke overigens leuk is om te zien) toch niet helemaal klopt. Na alles wat er is over vampieren ging dat opeens over romantiek,
    en wat komedie. Opeens stond het centraal dat een vampier zich in daglicht kon begeven, het bed deelt en haar nog eens zwanger maakt. Iets dat
    eigenlijk niet mogelijk is. Het is zeker even vermaak om even te ontsnappen aan de werkelijkheid maar in je achterhoofd weet je, dat het niet kan.

    Kijk maar naar Teen Wolf, daar staat alles centraal om mythologie en weerwolven. Hoewel er ook andere shape shifters in voorkomen.
    Jeff Davis heeft er expres voor gekozen om geen vampieren te gebruiken. Op zich verfrissend.

    Wat dat betreft ben ik het wel eens met Fennec. Hou de vampiers wat duister, mysterieus en gevaarlijk. ;p

    xxx


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Enkel vampiers die schitteren zijn niet meer relevant naar mijn mening. Maar Dracula-achtige vampiers zijn wel cool.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik denk dat vampiers altijd wel relevant blijven, ze hebben een soort van duistere aantrekkingskracht vind ik. Onlangs heb ik The Historian van Elizabeth Kostova gelezen en ik vind het echt één van de beste boeken die ik de afgelopen jaren heb gekocht.

    Daarnaast vond ik de Vampire Academy/Bloodlines serie ook echt een super leuke serie. Ik ben er nu al wel een beetje over, maar ik heb ze echt allemaal in één zomermaand verslonden, behalve het laatste boek dat heb ik een beetje gemeden omdat het voorgaande zo slecht geschreven was jammer genoeg. (al heb ik Adrian Ivashkov voor altijd in mijn hart gesloten).


    The soul needs autumn.

    Ik heb pas Twillight gezien (ja ik kom er erg laat mee) en ik vind het geweldig! Ik ben altijd al fan geweest van vampiers, maar dan die echte horror vampiers, zoals in Hellsing. Maar man, Twillight vind ik echt wel leuk.

    Ik denk dat ze altijd wel relevant blijven, al vind ik wel dat het nu in een dipje zit.


    Mijn grootste probleem met vampieren zijn "moderne" vampieren, waarvan Twilight en elke andere recente YA boek wel een goed voorbeeld is. Ik voel daar vrij weinig voor. Ik merk ook dat ik steeds meer terug ga naar de klassiekers ( bijv, Dracula en Vampire Chronicles) want daar voelen vampieren nog aan als vampieren. Vooral met de YA trend zijn vampieren een beetje 'softies'. Hij wordt verliefd op een mens en plotseling wilt hij samen met haar trouwen, kinderen krijgen en voor eeuwig met haar leven waar ze dus ook nooit over nadenken, want let's be honest: voor eeuwig is een lange tijd. Super romantisch en alles is koek en ei. Zelfs de bad-guy is niet eens zo'n bad guy. Daarnaast mis ik ook het bloed YA boeken. Het gaat over vampieren mensen gooi wat horror erin D:.
    Van mij mag de vampier duister, mysterieus en gevaarlijk blijven.


    Seasons will change, but I shall remain

    Dat geldt ook voor mij! Diehard forever! Zolang het verhaal goed is en mooi word verwoord dan maakt het me niet uit, of het nou de lieve, mooie knappe niet gevaarlijk uitziende twilight vampiers zijn of de monsters zoals ze beschreven worden in de geschiedenisboeken. Krolock er moeten gewoon meer stories komen die eruit zien als je jouwe, tenminste tja dat dus, haha.


    Have Courage And Be Kind ~ Cinderella

    Square schreef:
    Ik heb niets tegen clichés, maar ik heb ook niet per se heel veel met vampiers. Voor mij hangt het er echt gewoon van af of je er iets mee weet te doen wat mijn aandacht trekt omdat het interessant of origineel klinkt. Een liefdesverhaal over een mens en een vampier zou ik waarschijnlijk niet zo snel meer een kans geven, maar een verhaal over een vampier die het zijn levensmissie heeft gemaakt om kittens van weerwolven te redden misschien wel.

    Hahaha, ik denk dat als iemand een verhaal schrijft over een kitten reddende vampier, ik het ook wel zou willen lezen. ^^

    @ iedereen
    Ik kan dus eigenlijk wel concluderen dat ze gewoon te lieflijk zijn geworden de afgelopen paar jaren. En daar ben ik het zelf ook mee eens. Ik kom ook veel verhalen tegen op wattpad waarbij de vampier eerst bruut is, en vervolgens een 180 graden draai maakt in zijn persoonlijkheid en opeens een liefkozend vleermuisje is. Dat ben ik persoonlijk ook wel zat (al verschillen smaken - en ga ik je echt niet beoordelen als jij lieve, schattige vampiers wel leuk vindt haha).

    The vampire diaries is een serie die ik nog volg. En hoewel deze bloed drinken en moorden, zijn ze eigenlijk niet "slecht" genoeg. Als ik een goed voorbeeld moet pakken dan is dat Lestat (voor de mensen die niet weten wie dat is; zie de gif in het topic hehe). Sowieso houd ik er wel van als ze een mysterieusheid met zich meedragen. Daar staan ze toch al wel om bekend. Vaak ontbreekt dat in series/films/boeken tegenwoordig...

    Ik heb zelf een vampierverhaal geschreven en daarin zit geen romantiek tot dusver. Ook heb ik geprobeerd mijn vampiers op een ietwat mysterieuzere manier neer te zetten. En wat meer duister. Maar als ik mijn verhaal ga herschrijven denk ik dat ik daarin nog een stapje verder wil gaan. Van mij part mag er best wat romantiek inzitten, zolang dat maar tussen twee mensen is en niet met een vampier en mens - want dat is toch al gauw meer erotisch dan romantisch.

    Oh oh, als mensen dit een leuk onderwerp vinden om over te discussiëren; hoe denken jullie over vampiers en seks?
    De vampiers in mijn boek kunnen geen seks hebben (net zoals de vampiers van Anne Rice), omdat hun bloed niet meer door hun lichaam stroomt. Dus als ze iets erotisch willen doen, dan is dat in een soort bloed-frenzy, waarbij ze elkaar bijten (zoenen en strelen bladieblabla, dat soort zaken kunnen natuurlijk nog wel).

    Persoonlijk ligt het er voor mij aan in welke setting. Ik heb gemerkt dat ik vampiers in apocalyptische versie voor mij veel goed werken (Blood of Eden, Owari no Seraph), maar in Twilight gewoon niet. Het is denk ik vooral dat ik ze in een paranormale romance niet zo goed kan hebben, omdat het onderwerp van een gevaarlijke bloedzuiger heel snel naar verborgen seks springt. Anders ben ik een groot fan van vampiers :Y)


    obsessive rage

    @Catmint, ik heb het opgezocht en het is best geniaal, die Italiaanse vampier. Please laat dit een keer voorkomen, ook al is het slechts comic-relief. The struggle is real... funny.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    @Catmint, ik heb het opgezocht en het is best geniaal, die Italiaanse vampier. Please laat dit een keer voorkomen, ook al is het slechts comic-relief. The struggle is real... funny.

    Whut. Ik mis hier iets zeker haha.