• De stelling van deze week luidt:
    Het leven van een dier staat gelijk aan het leven van een mens.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Als wij herbivoren waren konden wij vlees absoluut niet verteren (':

    ScribbleTheFox schreef:
    Als wij herbivoren waren konden wij vlees absoluut niet verteren (':


    Ze had het daar ook fout, we zijn omnivoren, geen herbivoren. We hebben geen vlees nodig, we kunnen de voedingsstoffen daaruit ook uit plantaardig eten halen, maar dan moet je er veel meer van eten. Punt is gewoon dat zelfs elke week vlees eten niet nodig is voor ons, omdat dat zo'n concentratie van allerhande noodzakelijke (en niet-noodzakelijke, natuurlijk, maar daar focus ik nu even niet op) voedingsstoffen bevat dat je voor relatief lange periode genoeg hebt.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    (...)

    Ze had het daar ook fout, we zijn omnivoren, geen herbivoren. We hebben geen vlees nodig, we kunnen de voedingsstoffen daaruit ook uit plantaardig eten halen, maar dan moet je er veel meer van eten. Punt is gewoon dat zelfs elke week vlees eten niet nodig is voor ons, omdat dat zo'n concentratie van allerhande noodzakelijke (en niet-noodzakelijke, natuurlijk, maar daar focus ik nu even niet op) voedingsstoffen bevat dat je voor relatief lange periode genoeg hebt.


    Preach.

    Klaar schreef:
    (...)

    Ze had het daar ook fout, we zijn omnivoren, geen herbivoren. We hebben geen vlees nodig, we kunnen de voedingsstoffen daaruit ook uit plantaardig eten halen, maar dan moet je er veel meer van eten. Punt is gewoon dat zelfs elke week vlees eten niet nodig is voor ons, omdat dat zo'n concentratie van allerhande noodzakelijke (en niet-noodzakelijke, natuurlijk, maar daar focus ik nu even niet op) voedingsstoffen bevat dat je voor relatief lange periode genoeg hebt.

    Dit ^^

    @ScribbleTheFox, Haha, ja, ik bedoelde idd gelatine, weet niet waarom ik dat verwarde xD Stomme fout. Misschien zat ik laag in mijn glucose xD


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Mendes1998 schreef:
    (...)
    Daar ben ik me van bewust, maar ik woon nog thuis en heb niets te zeggen over het aantal vlees dat wij eten omdat mijn moeder er heilig in gelooft dat je de voedingsstoffen nodig hebt.
    En de rest van mijn familie eet wél vlees puur omdat ze het nodig hebben. Ik zei trouwens niet dat ik het niet lustte, ik zei alleen dat ik het niet eet als ik het niet nodig heb.

    Dat begrijp ik :) In mijn familie eten alleen ik en mijn oudste zusje vaak vegetarisch (zij is vegetarier geweest), dat heeft er mee te maken dat wij op kamers zitten. Mijn jongste zus vindt vlees vaak niet lekker maar eet het wel, omdat zij thuis woont.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik ben het onees met de stelling, ik vind in het algemeen een mensenleven belangrijker dan dat van een dier,
    Maar ik begrijp ook de andere kant, het hangt een beetje van de situatie af voor mij.

    [ bericht aangepast op 4 dec 2017 - 18:36 ]


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Even nog voor de veganisten hier: Als je een koe niet melkt dan krijgt ze overvolle uiers en gaat dit zeer doen. Éen kalf dat dit simpelweg niet in zijn eentje opdrinken. Maar genoeg over veganisme.

    Ik zie hier heel vaak dezelfde mening voorbijkomen; oneens. Gek genoeg hebben ze bijna allemaal één ding gemeen: niemand geeft een redenatie.
    Waarom vind je een mensenleven belangrijker dan een dierenleven?


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Ik ben het oneens met de stelling, omdat in mijn ogen mensen anders zijn ontwikkeld dan dieren en dan voornamelijk op een intelligentie / moreel niveau • mensen hebben een ander denkniveau dan dieren en zijn in staat om morele beslissingen te nemen door zichzelf buiten hun instincten te plaatsen.
    Daarnaast: de meeste mensen slaan muggen dood als ze er last van hebben (let op: de meeste), maar als een persoon je irriteert, sla je die ook niet meteen plat. Dat hiermee een mensenleven dus als ‘anders’ wordt gezien, is bij veel al een feit. Ik vind het vreemd om het ene dier ‘boven’ het andere te zetten, maar ik kan begrijpen dat mensen die zijn opgegroeid met honden en/of katten hier heel anders tegenaan kijken, omdat die beestjes dan echt deel uitmaken van het gezin.


    •

    ScribbleTheFox schreef:
    Even nog voor de veganisten hier: Als je een koe niet melkt dan krijgt ze overvolle uiers en gaat dit zeer doen. Éen kalf dat dit simpelweg niet in zijn eentje opdrinken. Maar genoeg over veganisme.

    Koeien en ander vee is sowieso een beetje doorgefokt. Honden en katten vaak ook helaas. Ik vind het dieronterend om dieren genetisch te selecteren zonder rekening te houden met de gezondheid. Wat dat betreft staan mensen en dieren wel gelijk. Maar er zijn hier weinig veganisten hoor, en je moet vegetariërs niet gelijkstellen daarmee.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Koeien en ander vee is sowieso een beetje doorgefokt. Honden en katten vaak ook helaas. Ik vind het dieronterend om dieren genetisch te selecteren zonder rekening te houden met de gezondheid. Wat dat betreft staan mensen en dieren wel gelijk. Maar er zijn hier weinig veganisten hoor, en je moet vegetariërs niet gelijkstellen daarmee.


    Ik zei ook veganist, niet vegetarier. Daarbij zijn veel dieren genetish gefokt om de mensheid en het dierenrijk goed te doen.

    ScribbleTheFox schreef:
    (...)

    Ik zei ook veganist, niet vegetarier. Daarbij zijn veel dieren genetish gefokt om de mensheid en het dierenrijk goed te doen.

    Dieren zijn gefokt vanuit menselijk oogpunt, niet voor de dieren of het dierenrijk zelf. Er is meer aandacht voor winst dan voor dierenwelzijn bij het fokken van dieren. De plofkip heeft nergens een (evolutionair) voordeel voor enig ander dier dan de mens gehad. De hondenrassen hebben inmiddels bijna allemaal ernstige genetische ziekten, daar is echt weinig ethisch verantwoord aan.
    Er was maar 1 iemand bijna veganist dus ik snap niet zo goed waarom jouw aandacht daar naar uitgaat... en al helemaal niet het daarna toegevoegde "genoeg over veganisme". Haar boodschap was daarbij respectvol geschreven.

    [ bericht aangepast op 4 dec 2017 - 21:51 ]


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Dieren zijn gefokt vanuit menselijk oogpunt, niet voor de dieren of het dierenrijk zelf. Er is meer aandacht voor winst dan voor dierenwelzijn bij het fokken van dieren. De plofkip heeft nergens een (evolutionair) voordeel voor enig ander dier dan de mens gehad. De hondenrassen hebben inmiddels bijna allemaal ernstige genetische ziekten, daar is echt weinig ethisch verantwoord aan.
    Er was maar 1 iemand bijna veganist dus ik snap niet zo goed waarom jouw aandacht daar naar uitgaat... en al helemaal niet het daarna toegevoegde "genoeg over veganisme". Haar boodschap was daarbij respectvol geschreven.


    Omdat ik geen zin heb om met jou over veganisme te discussiëren op een topic dat niet over veganisme gaat.

    ScribbleTheFox schreef:
    Even nog voor de veganisten hier: Als je een koe niet melkt dan krijgt ze overvolle uiers en gaat dit zeer doen. Éen kalf dat dit simpelweg niet in zijn eentje opdrinken. Maar genoeg over veganisme.


    Ik zal beloven niks meer te posten na deze opmerking die ik nu schrijf, maar ik kan dit gewoon niet door de vingers laten schieten. Deels omdat dit niet over mij gaat, maar wel over miljoenen koeien, die niet hun mening hierover kunnen geven.

    Alleereerst heb ik een beetje het gevoel dat je anti veganisme ben. Dat kan. Ik weet dat sommige veganisten niet bepaald vriendelijk zijn en altijd gelijk willen hebben e/d. Heel jammer als dat het geval is. Echter zijn we goedaardige mensen die graag opkomen voor zij die geen stem hebben in de mensenwereld, hoewel wij zonder hen nergens zouden zijn.

    Qua gebit kan ik het fout hebben. Ik denk dat daarover altijd meningsverschillen over kunnen zijn. Maar dat was niet wat me kwetste.

    Ik ben op het platteland opgevoed. Boerderijen zat en ook heb ik met mijn vak veel met dat soort bedrijven te maken gehad. Ga me nu alsjeblieft niet vertellen dat koeien meer melk produceren dan een kalf aan kan. Dit is een fabeltje van de melkindustrie. Waarom zouden alle dieren genoeg melk kunne produceren zonder daar last van overproductie te krijgen? Waarom zouden koeien de enige dieren op aarde zijn die dit hebben? Waarom een mens, een vos, een hond, waarom al deze dieren niet?

    Als er van koeien continu veel melk gemolken word, dan is het moment dat er meer geproduceerd word en koeien op knappen gaan staan als ze niet gemolken worden. Als de koe dus gewend is veel melk te produceren voor de handel, dan pas produceren de uiers meer dan een kalf nodig hebben. Dit is dus absoluut geen natuurlijk proces!

    Ik hoop dat het bericht duidelijk is, want ik neem dit erg serieus, omdat zoals al genoemd, onschuldige koeien hier de dupe van zijn. Ik herhaal: Nee, je hoeft niet perse van mij veganist te worden, maar ga leed van koeien absoluut niet met iets wat normaal is bestempelen. Als er mensen interesse hebben: kijk eens de documentaire Cowspiracy.

    Dit was even wat ik kwijt moest. Maak jezelf bewust wat je in je mond stopt, maar eet jezelf niet op als je af en toe fouten maakt. Daar zijn we weliswaar mensen voor.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Alegayrol schreef:
    (...)

    Ik zal beloven niks meer te posten na deze opmerking die ik nu schrijf, maar ik kan dit gewoon niet door de vingers laten schieten. Deels omdat dit niet over mij gaat, maar wel over miljoenen koeien, die niet hun mening hierover kunnen geven.

    Alleereerst heb ik een beetje het gevoel dat je anti veganisme ben. Dat kan. Ik weet dat sommige veganisten niet bepaald vriendelijk zijn en altijd gelijk willen hebben e/d. Heel jammer als dat het geval is. Echter zijn we goedaardige mensen die graag opkomen voor zij die geen stem hebben in de mensenwereld, hoewel wij zonder hen nergens zouden zijn.

    Qua gebit kan ik het fout hebben. Ik denk dat daarover altijd meningsverschillen over kunnen zijn. Maar dat was niet wat me kwetste.

    Ik ben op het platteland opgevoed. Boerderijen zat en ook heb ik met mijn vak veel met dat soort bedrijven te maken gehad. Ga me nu alsjeblieft niet vertellen dat koeien meer melk produceren dan een kalf aan kan. Dit is een fabeltje van de melkindustrie. Waarom zouden alle dieren genoeg melk kunne produceren zonder daar last van overproductie te krijgen? Waarom zouden koeien de enige dieren op aarde zijn die dit hebben? Waarom een mens, een vos, een hond, waarom al deze dieren niet?

    Als er van koeien continu veel melk gemolken word, dan is het moment dat er meer geproduceerd word en koeien op knappen gaan staan als ze niet gemolken worden. Als de koe dus gewend is veel melk te produceren voor de handel, dan pas produceren de uiers meer dan een kalf nodig hebben. Dit is dus absoluut geen natuurlijk proces!

    Ik hoop dat het bericht duidelijk is, want ik neem dit erg serieus, omdat zoals al genoemd, onschuldige koeien hier de dupe van zijn. Ik herhaal: Nee, je hoeft niet perse van mij veganist te worden, maar ga leed van koeien absoluut niet met iets wat normaal is bestempelen. Als er mensen interesse hebben: kijk eens de documentaire Cowspiracy.

    Dit was even wat ik kwijt moest. Maak jezelf bewust wat je in je mond stopt, maar eet jezelf niet op als je af en toe fouten maakt. Daar zijn we weliswaar mensen voor.


    Ik weet ook dat volwassen mensen geen melk moeten drinken, vooral niet van ander dieren lol. Ik ben bijvoorbeeld Lactose Intollerant, wat eigenlijk elk mens hoort te zijn, maar de mens heeft een mutatie aangemaakt zodat wij tegen de lactose kunnen. Tbh boeit het mij ook niet echt, ik houd van dieren, maar in de natuur gaat het er veel heftiger aan dan een koe die gemelkt wordt. Ik respecteer iedereen zoals hij/zij is, dus ook veganisten. Alleen ben ik soms nogal anti-vegan als mensen mij aanraden cowspheracy te kijken, of peta videos lol. Zo als ze het in de videos laten zien gaat het echt maar aantoe in weinig boerderijen, voornamelijk in armere landen, of landen zoals China. Ik ben bewust wat ik in mijn mond stop, ik eet geen antibiotica plofkip, ik eet wild vlees.