• De stelling van deze week luidt:
    Het leven van een dier staat gelijk aan het leven van een mens.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Alegayrol schreef:
    Dit is een fabeltje van de melkindustrie. Waarom zouden alle dieren genoeg melk kunne produceren zonder daar last van overproductie te krijgen? Waarom zouden koeien de enige dieren op aarde zijn die dit hebben? Waarom een mens, een vos, een hond, waarom al deze dieren niet?

    Maar mensen hebben dit ook. Waarom denk je dat een vrouw kolft?


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Mendes1998 schreef:
    (...)
    Maar mensen hebben dit ook. Waarom denk je dat een vrouw kolft?


    Daarbij, heeft een kalf maar voor 3 maanden na zijn geboorte melk nodig. De koe blijft nog wel voor een flinke periode procuderen. Kalfjes kunnen hebberig worden en doen alsof ze de melk nodig hebben en kunnen vervolgens gaan bijten op de uiers, wat de koe veel pijn doet. Daarom krijgen kalfjes een neustag (een soort van klip om hun neus) zodat ze geen melk meer kunnen afnemen voor hun moeder maar wel bij hun moeder kunnen blijven.

    En als je dat zielig vind...Koeien staan er bekend om hun kalf dood te trappen als ze blijven zeuren om melk en vervolgens hun moeder koe pijn doen door in de uiers te gaan bijten.

    Maargoed, genoeg veganistische praat.

    Edit: Dit respons was trouwens voor Alegayrol lol. Maargoed, omdat een koe iets doet of kan, betekend niet dat elk ander dier het doet of kan. Daarom staan niet alle dieren gelijk in het rijk. Een vogel kan vliegen maar een paard niet, lol.

    [ bericht aangepast op 5 dec 2017 - 19:40 ]

    Ik vind dit heel erg dicht bij elkaar komen. Dieren vind ik erg belangrijk en daarom eet ik ook geen vlees.
    Toch vind ik over het algemeen 'de mensen gaan voor de dieren'. Maar dit ook weer niet zo hard gezegd.
    Ik twijfel er heel erg over!


    What worries you, masters you.

    stonec0ld schreef:
    Ik vind dit heel erg dicht bij elkaar komen. Dieren vind ik erg belangrijk en daarom eet ik ook geen vlees.
    Toch vind ik over het algemeen 'de mensen gaan voor de dieren'. Maar dit ook weer niet zo hard gezegd.
    Ik twijfel er heel erg over!

    Waarom vindt je dat mensen voor dieren gaan?


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Ik vind dit echt een lastige stelling. Natuurlijk zeg ik het liefst dat iedereen en alles gelijk is, maar ik weet ook dat dat niet het geval is. Sowieso, wij als mensen maken heel erg onderscheid tussen verschillende soorten dieren. Zelfs tussen culturen lijkt het weer anders. Wij hebben honden, katten en cavia's als huisdieren terwijl ze in Azië die beesten eten en juist koeien als heilig verklaren. Als je zou melden dat dierenlevens gelijk zouden staan aan dat van mensen, zou je net zoveel respect moeten hebben voor het paard in de wei als voor de mug in je kamer, maar wij weten allemaal dat 99% van de mensen het paard niks aan zou doen en de mug zo snel mogelijk plat zou slaan tegen de muur.
          Het is lastig om te bepalen hoe het precies zit. Wij mensen zijn intelligenter dan andere dieren. Primaten komen dicht in de buurt, maar zoals in het boek van Daniel Everett staat dat ik nu lees: wij mensen hebben een beter ontwikkeld brein, hierdoor hebben wij cultuur en taal. Ik wil niet zeggen dat dieren dom zijn, maar zij leven voornamelijk voor zichzelf (niet voor anderen) en bouwen op hun zintuigen en instincten, terwijl wij rationeel kunnen denken en kunnen afwegen wat wel en niet goed is. Mensen hebben goed en kwaad, dieren hebben, denk ik, slechts de drang om te overleven. Hierbij is geen goed of kwaad.

    Kortom: nee, we zijn niet gelijk, maar we kunnen op z'n minst proberen met wat meer respect om te gaan met de natuur. :')


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    ScribbleTheFox schreef:
    (...)

    Daarbij, heeft een kalf maar voor 3 maanden na zijn geboorte melk nodig. De koe blijft nog wel voor een flinke periode procuderen. Kalfjes kunnen hebberig worden en doen alsof ze de melk nodig hebben en kunnen vervolgens gaan bijten op de uiers, wat de koe veel pijn doet. Daarom krijgen kalfjes een neustag (een soort van klip om hun neus) zodat ze geen melk meer kunnen afnemen voor hun moeder maar wel bij hun moeder kunnen blijven.

    En als je dat zielig vind...Koeien staan er bekend om hun kalf dood te trappen als ze blijven zeuren om melk en vervolgens hun moeder koe pijn doen door in de uiers te gaan bijten.

    Maargoed, genoeg veganistische praat.

    Edit: Dit respons was trouwens voor Alegayrol lol. Maargoed, omdat een koe iets doet of kan, betekend niet dat elk ander dier het doet of kan. Daarom staan niet alle dieren gelijk in het rijk. Een vogel kan vliegen maar een paard niet, lol.

    De enige reden waarom een vrouwelijk zoogdier moedermelk blijft produceren, is omdat er moedermelk wordt afgenomen (danwel gemolken, danwel gekolft, danwel gedronken). Ik geloof dat het een respons is op het zuigen aan de tepel. Dus als je stopt met melken, stopt de zuivelproductie na een tijdje ook. Ik zag het al een aantal keer langskomen in het topic, maar ik werd een een beetje gek van deze fabel. Geen koe ontploft, geen mens ontploft, geen walvis ontploft. Simpel als dat.


    Deep inside, I've never felt alive

    @Scribblethefox ik vind je een beetje irritant worden. Dit omdat ik al stop met hierin te posten (nu doe ik het weer I know) omdat het geen veganisten topic is en dergelijk en nu blijf je maar tegen me te posten. Dat van gister als respons op mij, begrijp ik. Nu alweer. Beetje overbodig niet? Daarnaast moet je volgens mij wat met jezelf oplossen dan met mij. Jij blijft continu praten over koeien en bestempeld het als veganisme. Veganisme is oa opkomen voor dieren, idd. Maar praten over koeien betekend niet meteen dat het veganistisch is? Maar zoals ik zei: i am out. Dus niet mij de schuld geven omdat je 'veganistisch' praat.

    Daarnaast @Elohim thanks. Mss geloven ze jou wel (;


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Elohim heeft idd hartstikke gelijk. Ik ben minder bekend met koeien, maar van mensen en (borst)voeding weet ik wel het een en ander. Bij mensen doet borstvoeding ook soms pijn. Mensen kunnen ook langer borstvoeding geven dan dat vaak gebeurt, maar dat is in de huidige maatschappij minder praktisch.
    Afhankelijk van over welk dier het gaat kunnen mensen heel erg op dieren lijken. Vandaar dat ik meer medelijden heb met zoogdieren dan insecten. Ik haat trouwens octopussen instinctief omdat ze raar zijn, is niet echt een goede reden voor... misschien omdat ze van een andere tak komen en slim zijn.
    Ik blijf erbij dat ik mensen en dieren niet gelijk vind, maar sommige dieren komen wel dicht in de buurt.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    -Plaatst een mening over koeien en veganisme
    -Is irrant en respectloos.
    ok?



    En dan vraagt Quizlet zich af waarom mensen liever op andere websites zitten lol.
    I'm out.

    ScribbleTheFox schreef:
    -Plaatst een mening over koeien en veganisme
    -Is irrant en respectloos.
    ok?



    En dan vraagt Quizlet zich af waarom mensen liever op andere websites zitten lol.
    I'm out.

    Het gaat om de manier waarop. Je ging zelf een discussie aan die je niet aan wilde gaan. Het heeft niks te maken met jouw mening over veganisme en koeien. Aanvaard gewoon dat niet iedereen jouw mening deelt en dat je mensen niet hoeft te overtuigen.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Het gaat om de manier waarop. Je ging zelf een discussie aan die je niet aan wilde gaan. Het heeft niks te maken met jouw mening over veganisme en koeien. Aanvaard gewoon dat niet iedereen jouw mening deelt en dat je mensen niet hoeft te overtuigen.


    Okay, sorry dan. Ik meen het, ik heb gewoon een kut dag gehad en ben super sensitive op dit moment. Is geen excuus, ik weet het. Ik vind zelf ook dat ik het anders had moeten brengen lol. Zullen we deze discussie gewoon afsluiten en verder gaan over de stelling?

    Sorry nog lol, ik ga soms wat te ver ik weet het.

    ScribbleTheFox schreef:
    (...)

    Okay, sorry dan. Ik meen het, ik heb gewoon een kut dag gehad en ben super sensitive op dit moment. Is geen excuus, ik weet het. Ik vind zelf ook dat ik het anders had moeten brengen lol. Zullen we deze discussie gewoon afsluiten en verder gaan over de stelling?

    Sorry nog lol, ik ga soms wat te ver ik weet het.

    Ik vind dat een verstandig besluit. Als je ergens mee zit wil ik heus wel met je praten of luisteren hoor :)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik vind dieren heel belangrijk, vind dierenmishandeling verschrikkelijk en zo, maar ik vind niet dat ze dezelfde rechten zouden moeten hebben, want dat zou gewoon niet mogelijk zijn. Een kakkerlak met kiesrecht? Vrijheid van religie? Daar hebben zij niks aan. Wat ik wel geloof is dat ze meer rechten moeten hebben en er meer maatregelen tegen wreedheid tegen dieren genomen moeten worden.

    Misschien is gelijk een groot woord. Ik heb hier heel erg het gevoel van wat voor dier het is.


    I DO NOT share my food (:

    Als het soort dier belangrijk is: kies je liever voor een mens of een beer? Een mens of een olifant? Een mens of een mus? Wat is voor jou de overweging om te stellen dat beiden gelijk zijn en je geen keuze kan maken? Want als je ze echt als gelijken ziet, dan kan je geen keuze maken. En laten we hierbij even stellen dat beiden, dus mens en dier, volslagen onbekenden zijn. Ik ben echt geïnteresseerd, naar mijn mening zijn dieren en mensen namelijk totaal niet gelijk, ook al zou ik graag willen geloven dat het wel zo is.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...