• Het autisme topic


    Okay, dit topic is gebaseerd op het topic van LittleOwlet. Alleen is dat topic nogal dood en dus besloot ik ScribbleTheFox een nieuw topic aan te maken vanwege haar topic over MCDD.
    Praat hier gerust over alles wat met autisme te maken heeft! Je medicijnen, je problemen, whatever.

    Waarom staan er meer dingen achter de namen dan ASS?
    ASS gaat vaak in combinatie met andere beperkingen zoals ADD, ADHD, ODD, CD en noem maar op. Het kan dat je alleen ASS of een van de andere dingen hebt, maar dat betekent niet dat anderen dit niet kunnen hebben.



    Autisten
    Wolfmens // Cheyenne (MCDD en ADD)
    Treason // Nikki (ASS)
    Iratus // Mirthe (ASS)
    Stenenlikker // Belle (ASS, Asperger)
    Moggy // Erieka (ASS)
    Bbang // Lucca (ASS)
    Kvelertak // Michelle (ASS, PDD-NOS en ADD)
    Patholoog // Manon (ASS)
    Kroliki // Sterre (Asperger)
    FancyFairy20 // Rody (MCDD)
    Kuroshitsuji_me // ?? (PDD-NOS en ADD)
    Lucens // Brechtje (ASS)
    Dagboekdiary // Flora (klassiek autisme)


    Wat is autisme?
    Autisme kan zichtbaar worden op vele verschillende vlakken: sociale interactie, communicatie, stereotiepe of rigide gedragspatronen, verbeelding en zintuiglijke prikkelverwerking.

    Het aangaan van sociale interacties kost energie en is vermoeiend. Groepsgewijze activiteiten worden gemeden en een persoon met autisme voelt zich veiliger in een klein gezelschap. Hoewel veel autisten wel de behoefte hebben aan vriendschappen, vinden zij het aangaan van zulke contacten erg moeilijk. Ze weten vaak niet wat er van hen wordt verwacht en kunnen emoties niet goed inschatten. Vaak zijn ze vroeger gepest.

    Het gebruik van intonatie en gebaren is beperkt. Veel autisten vertonen nauwelijks tot geen mimiek en lichaamstaal. Oogcontact verloopt geforceerd en onnatuurlijk. Er ontstaan makkelijk misverstanden doordat autisten vaak niet weten wat er wordt bedoeld, of ze nemen dingen letterlijk op.

    Veranderingen in roosters of planningen levert stress op. Dat is vaak niet zichtbaar voor de buitenwereld, maar doordat het niet wordt uitgesproken is het des te vermoeiender.

    Plannen van activiteiten is vaak moeilijk omdat autisten niet goed kunnen voorzien wat er gaat gebeuren. Het overzien van een drukke dag is lastig en ook kunnen autisten moeilijk inschatten hoe veel tijd iets gaat kosten.

    Mensen zonder autisme kunnen achtergrondgeluiden en onbelangrijke visuele indrukken goed onderdrukken. Autisten kunnen dit niet zo goed. Daardoor komt alles even hard en indrukwekkend binnen. Al deze prikkels moeten bewust worden gefilterd. Meer dan één activiteit doen is dan ook erg lastig omdat de aandacht niet goed verdeeld kan worden. Toch zijn ze wel sterk in het opmerken van details en veranderingen, en kunnen ze goed analytisch denken.

    Autisten concentreren zich veelal op details en niet op het gehele plaatje. Ze zijn niet in staat deze details aan elkaar te koppelen en zo een algemeen beeld te krijgen van een situatie. De context zien zij vaak niet. Het denkpatroon is vaak zwart-wit en grijstinten/nuances komen niet voor. Hierdoor is relativeren erg lastig.

    Sommige mensen met autisme hebben een hoge intelligentie. Daardoor zijn ze in staat veel gebreken te camoufleren en te compenseren. Dan is er dus niets te zien aan deze mensen en diagnoses stellen wordt dan ook moeilijk.

    [ bericht aangepast op 30 maart 2018 - 21:15 ]


    oi, suzy

    Mijn psychotherapeut zou graag hebben dat ik naar een auticoach begin te gaan. Ik heb 8 maanden lang Dialectische Gedragstherapie gevolgd, maar door m'n autisme is het moeilijk om de vaardigheden die ik daar aanleerde ook in de praktijk om te zetten. En zij zegt dat zo'n auticoach me daarbij kan helpen.

    Helaas komt daar ook een 'mooi' kostplaatje bijkijken...

    Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring heeft met een therapeut die zich specifiek richt op mensen met autisme. En wat jullie ervaring met zo'n therapeut dan is? Is het het geld waard volgens jullie?


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed

    Thanks voor het updaten!(bloos)

    Ik heb de dienstregeling voor morgen gezien ivm de sneeuwval. HAHA. Wat een giller. Op mijn traject rijdt ongeveer de helft van wat er normaal rijdt (zelfs in de spits). Ik zou morgen nog geen 2 uur werkcollege hebben, en dan moet ik al 4 uur reizen, op z'n minst - als ik geen vertraging heb. No way dat ik al mijn overstappen ga halen, dus maak van die 4 uur maar 5 of zelfs 6 uur. Dat levert me allemaal zo veel stress en paniekaanvallen op dat ik besloten heb morgen niet naar de uni te gaan (ongeacht wat de docent daarvan vindt).

    Zijn er nog meer mensen die soms erg veel stress kunnen krijgen van het openbaar vervoer (en vooral als het niet rijdt zoals het hoort)?


    oi, suzy

    Ik vind het fijn om mijn reistijden van te voren te bekijken, dat doe ik iedere dag, zodat ik weet wat ik een beetje kan verwachten. Nu weet ik het niet, heb ik voor mijn idee geen grip op deze situatie en zit ik me helemaal op te vreten van de stress :c
    Voor mijn werk ben ik afhankelijk van het ov, ik heb geen auto en op de fiets is de afstand niet te doen (daarbij heb ik geeneens een fiets hier).



    26 - 02 - '16

    Ik ga morgen met m'n opa's auto (4 wielen aandrijving en winterbanden) en ik trek voor de zekerheid een half uur tot drie kwartier extra uit.
    Ik zou inderdaad niet eens naar school gaan. Het is de stress en de reistijd niet waard ;o
    Afgelopen zaterdag was Emma bij me (we hadden een reservering staan die we niet konden cancellen) en zij had door de sneeuw ook vertraging. Ik werd daar ook vervelend en geagiteerd van, omdat zij geen informatie kreeg en het telkens onduidelijk was of ze nu wel of niet op tijd aankwam. Als ik het zeker wist, kon ik een plan bedenken. Uiteindelijk had ik haar bij het station opgepikt en waren we het laatste deel met de auto gaan reizen, waardoor we toch op tijd kwamen.
    Ik heb echt een gruwelijke hekel aan onverwachte situaties waar ik geen controle over heb :').

    [ bericht aangepast op 10 dec 2017 - 21:46 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Als ik gestrest ben tijdens het reizen ga ik in mijn boek lezen; maar tegen de dienstregeling van morgen is echt geen thriller opgewassen. Kunnen jullie niet een manier bedenken om de stress een beetje te verminderen? Afleiding zoeken zoals ik met mijn boek soms kan doen?


    oi, suzy

    Maar je gaat niet naar school morgen right? Is dat een geruststelling?
    Misschien kun je een relaxte serie kijken.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik moet allemaal shit met werk regelen, want ik kan niet zomaar thuisblijven en alles. Dit is gewoon zo fucked up.


    26 - 02 - '16

    Ja, euh, kut, alle sites waarop ik mijn bus kan opzoeken liggen eruit. Nu knijp ik m toch wel een beetje, want ik heb geen idee hoe laat ze precies gaan. Ik zorg nu maar dat ik om 8 uur op het station sta en dan zie ik wel wanneer er een bus naar de uithof rijdt...

    Ik kan zelf het ov aardig handelen ondertussen, maar bah, ik kan me voorstellen hoe naar dit voor sommigen moet zijn.

    [ bericht aangepast op 11 dec 2017 - 7:34 ]


    Stenenlikker

    Ik vind het echt geweldig dat er een topic is waarin dit soort dingen besproken worden, zoveel situaties hier zijn voor mij zo herkenbaar! Ik heb zelf een milde vorm van autisme, add en NLD. Dit in verband met syndroom van turner.


    You can't buy happiness, but you can buy books, and that's kind of the same thing

    MT.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Zijn er eigenlijk mensen dienop kamers wonen? En wat is jullie ervaring daarmee?


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik heb op kamers gewoond. Qua zelfstandigheid ging dat goed, maar het laatste jaar was ik zoveel aan het sjouwen met kleren en spullen en ik had ook niet het gevoel een 'thuis' te hebben. Dus toen kwam het ineens heel goed uit dat mijn vriend een huis kon kopen. Nu wonen we samen. (:

    Overigens had ik op kamers wel veel last van de teringbende van andere mensen en van hun geluidsoverlast. Oh, en onze huisbaas kwam ook iets te vaak onverwacht op bezoek.


    oi, suzy

    Count me in as well

    Brechtje | ASS


    i wanna die with you once or twice.

    Ik woon samen met mijn vriend. Heb alleen laat van de buren hun kinderen in de ochtend rond 7 uur. Overdag kan ik het negeren want dan ben ik of aan het gamen of werken of bezig in huis.

    Ik kook elke dag voor ons omdat ik dit leuk vind en hierin een ritme heb. Ik stofzuig twee keer in de week en doe de was ook zo vaak. Heb gewoon mijn eigen dagelijkse ritme als mijn vriend werken is en ik zorg de dag voor dat ik zelf werk dat het huis schoon is, zodat ik in rust thuis kan komen.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.