• Het autisme topic


    Okay, dit topic is gebaseerd op het topic van LittleOwlet. Alleen is dat topic nogal dood en dus besloot ik ScribbleTheFox een nieuw topic aan te maken vanwege haar topic over MCDD.
    Praat hier gerust over alles wat met autisme te maken heeft! Je medicijnen, je problemen, whatever.

    Waarom staan er meer dingen achter de namen dan ASS?
    ASS gaat vaak in combinatie met andere beperkingen zoals ADD, ADHD, ODD, CD en noem maar op. Het kan dat je alleen ASS of een van de andere dingen hebt, maar dat betekent niet dat anderen dit niet kunnen hebben.



    Autisten
    Wolfmens // Cheyenne (MCDD en ADD)
    Treason // Nikki (ASS)
    Iratus // Mirthe (ASS)
    Stenenlikker // Belle (ASS, Asperger)
    Moggy // Erieka (ASS)
    Bbang // Lucca (ASS)
    Kvelertak // Michelle (ASS, PDD-NOS en ADD)
    Patholoog // Manon (ASS)
    Kroliki // Sterre (Asperger)
    FancyFairy20 // Rody (MCDD)
    Kuroshitsuji_me // ?? (PDD-NOS en ADD)
    Lucens // Brechtje (ASS)
    Dagboekdiary // Flora (klassiek autisme)


    Wat is autisme?
    Autisme kan zichtbaar worden op vele verschillende vlakken: sociale interactie, communicatie, stereotiepe of rigide gedragspatronen, verbeelding en zintuiglijke prikkelverwerking.

    Het aangaan van sociale interacties kost energie en is vermoeiend. Groepsgewijze activiteiten worden gemeden en een persoon met autisme voelt zich veiliger in een klein gezelschap. Hoewel veel autisten wel de behoefte hebben aan vriendschappen, vinden zij het aangaan van zulke contacten erg moeilijk. Ze weten vaak niet wat er van hen wordt verwacht en kunnen emoties niet goed inschatten. Vaak zijn ze vroeger gepest.

    Het gebruik van intonatie en gebaren is beperkt. Veel autisten vertonen nauwelijks tot geen mimiek en lichaamstaal. Oogcontact verloopt geforceerd en onnatuurlijk. Er ontstaan makkelijk misverstanden doordat autisten vaak niet weten wat er wordt bedoeld, of ze nemen dingen letterlijk op.

    Veranderingen in roosters of planningen levert stress op. Dat is vaak niet zichtbaar voor de buitenwereld, maar doordat het niet wordt uitgesproken is het des te vermoeiender.

    Plannen van activiteiten is vaak moeilijk omdat autisten niet goed kunnen voorzien wat er gaat gebeuren. Het overzien van een drukke dag is lastig en ook kunnen autisten moeilijk inschatten hoe veel tijd iets gaat kosten.

    Mensen zonder autisme kunnen achtergrondgeluiden en onbelangrijke visuele indrukken goed onderdrukken. Autisten kunnen dit niet zo goed. Daardoor komt alles even hard en indrukwekkend binnen. Al deze prikkels moeten bewust worden gefilterd. Meer dan één activiteit doen is dan ook erg lastig omdat de aandacht niet goed verdeeld kan worden. Toch zijn ze wel sterk in het opmerken van details en veranderingen, en kunnen ze goed analytisch denken.

    Autisten concentreren zich veelal op details en niet op het gehele plaatje. Ze zijn niet in staat deze details aan elkaar te koppelen en zo een algemeen beeld te krijgen van een situatie. De context zien zij vaak niet. Het denkpatroon is vaak zwart-wit en grijstinten/nuances komen niet voor. Hierdoor is relativeren erg lastig.

    Sommige mensen met autisme hebben een hoge intelligentie. Daardoor zijn ze in staat veel gebreken te camoufleren en te compenseren. Dan is er dus niets te zien aan deze mensen en diagnoses stellen wordt dan ook moeilijk.

    [ bericht aangepast op 30 maart 2018 - 21:15 ]


    oi, suzy

    Prim schreef:
    Zijn er eigenlijk mensen dienop kamers wonen? En wat is jullie ervaring daarmee?


    Ik zat op 'kot' voor een jaartje zoals dta hier in België genoemd wordt en qua zelfstandigheid lukte me dat heel goed, het enige probleem voor mij was eenzaamheid. Ik vond het heel moeilijk om er weg te gaan en had de neiging me op te sluiten omdat dat veiliger aanvoelde, mar daaruit volgde dan weer extra psychische problemen.

    Bij mijn broer loopt het wel heel vlot. Die zit ondertussen denk ik al vier jaar op kot en die is er gelukkig.

    Het hangt er vooral ook van af hoe je autisme zich uit en of je met alleen zitten kan omgaan of echt wel iets nodig hebt als een thuissfeer.

    Voor mij werkte het niet, maar mijn ASS uit zich ook anders dan dat van m'n broer. Dus het is erg individueel.


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed

    Nou. De hele koelkast inhoud vloog net even door de woonkamer. Ik word SCHEITZIEK VAN DEZE TERINGKOELKAAT HOERENDING IS ALTIJD NAT EN UUUGH. sterf.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Oké, ik heb een vraag en ik weet niet zo goed waar ik terecht moet want eigenlijk niemand in mijn omgeving heeft ahd of autisme of iets in die richting. En ik weet dat dit het topic voor autisme is maar misschien hebben mensen ook ervaring met adhd/add of weten ze er meer vanaf want ik wilde ook niet speciaal een topic openen. Maar goed, waar het op neerkomt:

    Ik ben nu 23 en de laatste paar jaar ben ik erachter gekomen dat voor mij heel veel dingen volstrekt normaal zijn, terwijl dat voor een ander niet het geval is. Op mijn veertiende moest ik voor school onderzoek doen naar ADHD en ADD en vooral bij ADD herkende ik toen echt waanzinnig veel dingen bij mezelf. Dus ik naar m'n moeder met de vraag of zij niet vond dat ik misschien een test moest laten doen. Nee, dat vond ze niet nodig want ik hou toch van lezen (m.a.w: ik heb concentratie) en ik ben altijd heel stil en rustig dus ik zal echt niets in die richting hebben. En mijn moeder werkt met mensen met autisme in combinatie met ADHD of een geestelijke handicap, dus zij zal het wel weten. Right? Dus ik zette het een beetje uit m'n hoofd en besloot dat ik gewoon enorm dromerig ben en chaotisch en vergeetachtig en dat het gewoon een karaktereigenschap is die me af en toe nog wel rot uitkomt.
    Anyway, we zijn nu zoveel jaar verder en zoals ik al zei: ik begin in te zien dat ik alsnog afwijk van andere mensen. Ik denk de hele dag door aan tienduizend dingen, in m'n hoofd spring ik echt van de hak op de tak en heb hele gesprekken met mezelf over van alles en nog wat. Af en toe word ik letterlijk moe van mezelf maar ik nam aan dat iedereen zo druk in z'n hoofd is en toen hoorde ik van vrienden dat hun hoofd het grootste gedeelte van de dag gewoon leeg is.
    Like, leeg? Hoe dan?
    Ook lieten ze me in zien dat ik mezelf eigenlijk alleen maar wijsmaakte dat ik de hele dag door zo rustig ben. Want het is niet dat ik stuiterend rondloop, maar ik ben wel degelijk "in beweging." Gewoon even met z'n allen wat gaan drinken in een café, op een stoel zitten en luisteren, gaat bij mij niet. Althans, ik dacht van wel, tot ze me op dingetjes begonnen te wijzen. Dat ik bijv altijd met m'n glas moet spelen, met een servetje loop te klieren, enzovoort, en als ze alle spullen van me afpakken, ga ik doodleuk patroontjes tekenen op tafel met m'n vinger of iets dergelijks. Ik kan niet gewoon even zitten en luisteren want dan dwaal ik meteen af. Maarja, dat is een klein ding dat ik hier even op noem maar al met al heb ik het idee dat ik teveel naar m'n moeder luisterde als ze zei dat ik zo rustig was en zo geconcentreerd. Want ik het stomme is; ik ben echt niet dom maar ik heb altijd vreselijk moeite gehad met leren omdat ik zo snel afgeleid ben. Maar m'n moeder noemt dat gewoon luiheid, dus dan is het luiheid. Toch?
    Anyway, mijn beste vriendin is nu bezig om haarzelf te laten testen op adhd en add omdat het bij haar in de familie voorkomt en alle dingen die ze opnoemt zijn zo herkenbaar. Ze zei dat ze bij mij ook altijd heel veel terugzag van de kenmerken, maar ik twijfel dus heel erg. Aan de ene kant wil ik me laten testen en aan de andere kant ben ik echt heel erg bang. Niet zozeer voor de uitslag en dat ik iets heb, want als het zo is dan is het maar zo. Maar ik ben bang dat iedereen in m'n familie zoiets heeft van: 'Ja, maar jij hebt niks. Je bent nooit uitzonderlijk druk.' Ik stelde het gisteren voorzichtig aan mijn moeder voor en kreeg meteen een snauw: 'Jij hebt helemaal geen probleem met je concentratie.' En ik wil ook niet iemands tijd verdoen bij een instelling terwijl er niets met me aan de hand is en al het bovenstaande inderdaad gewoon kleine, vervelende trekjes in mijn karakter zijn.

    Dus wat zouden jullie doen? Of herkennen jullie iets waarvan je denkt dat ik beter toch maar die test kan doen? Tbh, ik zit er best wel heel erg mee.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    FireKeeper schreef:
    Oké, ik heb een vraag en ik weet niet zo goed waar ik terecht moet want eigenlijk niemand in mijn omgeving heeft ahd of autisme of iets in die richting. En ik weet dat dit het topic voor autisme is maar misschien hebben mensen ook ervaring met adhd/add of weten ze er meer vanaf want ik wilde ook niet speciaal een topic openen. Maar goed, waar het op neerkomt:

    Ik ben nu 23 en de laatste paar jaar ben ik erachter gekomen dat voor mij heel veel dingen volstrekt normaal zijn, terwijl dat voor een ander niet het geval is. Op mijn veertiende moest ik voor school onderzoek doen naar ADHD en ADD en vooral bij ADD herkende ik toen echt waanzinnig veel dingen bij mezelf. Dus ik naar m'n moeder met de vraag of zij niet vond dat ik misschien een test moest laten doen. Nee, dat vond ze niet nodig want ik hou toch van lezen (m.a.w: ik heb concentratie) en ik ben altijd heel stil en rustig dus ik zal echt niets in die richting hebben. En mijn moeder werkt met mensen met autisme in combinatie met ADHD of een geestelijke handicap, dus zij zal het wel weten. Right? Dus ik zette het een beetje uit m'n hoofd en besloot dat ik gewoon enorm dromerig ben en chaotisch en vergeetachtig en dat het gewoon een karaktereigenschap is die me af en toe nog wel rot uitkomt.
    Anyway, we zijn nu zoveel jaar verder en zoals ik al zei: ik begin in te zien dat ik alsnog afwijk van andere mensen. Ik denk de hele dag door aan tienduizend dingen, in m'n hoofd spring ik echt van de hak op de tak en heb hele gesprekken met mezelf over van alles en nog wat. Af en toe word ik letterlijk moe van mezelf maar ik nam aan dat iedereen zo druk in z'n hoofd is en toen hoorde ik van vrienden dat hun hoofd het grootste gedeelte van de dag gewoon leeg is.
    Like, leeg? Hoe dan?
    Ook lieten ze me in zien dat ik mezelf eigenlijk alleen maar wijsmaakte dat ik de hele dag door zo rustig ben. Want het is niet dat ik stuiterend rondloop, maar ik ben wel degelijk "in beweging." Gewoon even met z'n allen wat gaan drinken in een café, op een stoel zitten en luisteren, gaat bij mij niet. Althans, ik dacht van wel, tot ze me op dingetjes begonnen te wijzen. Dat ik bijv altijd met m'n glas moet spelen, met een servetje loop te klieren, enzovoort, en als ze alle spullen van me afpakken, ga ik doodleuk patroontjes tekenen op tafel met m'n vinger of iets dergelijks. Ik kan niet gewoon even zitten en luisteren want dan dwaal ik meteen af. Maarja, dat is een klein ding dat ik hier even op noem maar al met al heb ik het idee dat ik teveel naar m'n moeder luisterde als ze zei dat ik zo rustig was en zo geconcentreerd. Want ik het stomme is; ik ben echt niet dom maar ik heb altijd vreselijk moeite gehad met leren omdat ik zo snel afgeleid ben. Maar m'n moeder noemt dat gewoon luiheid, dus dan is het luiheid. Toch?
    Anyway, mijn beste vriendin is nu bezig om haarzelf te laten testen op adhd en add omdat het bij haar in de familie voorkomt en alle dingen die ze opnoemt zijn zo herkenbaar. Ze zei dat ze bij mij ook altijd heel veel terugzag van de kenmerken, maar ik twijfel dus heel erg. Aan de ene kant wil ik me laten testen en aan de andere kant ben ik echt heel erg bang. Niet zozeer voor de uitslag en dat ik iets heb, want als het zo is dan is het maar zo. Maar ik ben bang dat iedereen in m'n familie zoiets heeft van: 'Ja, maar jij hebt niks. Je bent nooit uitzonderlijk druk.' Ik stelde het gisteren voorzichtig aan mijn moeder voor en kreeg meteen een snauw: 'Jij hebt helemaal geen probleem met je concentratie.' En ik wil ook niet iemands tijd verdoen bij een instelling terwijl er niets met me aan de hand is en al het bovenstaande inderdaad gewoon kleine, vervelende trekjes in mijn karakter zijn.

    Dus wat zouden jullie doen? Of herkennen jullie iets waarvan je denkt dat ik beter toch maar die test kan doen? Tbh, ik zit er best wel heel erg mee.


    Ik herken dit heel erg. Ik denk dat je best de test kunt laten doen, ik weet niet of het in Nederland ook zo is dat je GON oftewel psychologische hulp krijgt als je autisme hebt. Plus er is medicatie die die duizend gedachten kan helpen ordenen en je concentratie kan helpen waardoor je minder moe bent. Neem gerust contact met me op als je erover wilt praten xx


    You can't buy happiness, but you can buy books, and that's kind of the same thing

    FireKeeper schreef:
    Oké, ik heb een vraag en ik weet niet zo goed waar ik terecht moet want eigenlijk niemand in mijn omgeving heeft ahd of autisme of iets in die richting. En ik weet dat dit het topic voor autisme is maar misschien hebben mensen ook ervaring met adhd/add of weten ze er meer vanaf want ik wilde ook niet speciaal een topic openen. Maar goed, waar het op neerkomt:

    Ik ben nu 23 en de laatste paar jaar ben ik erachter gekomen dat voor mij heel veel dingen volstrekt normaal zijn, terwijl dat voor een ander niet het geval is. Op mijn veertiende moest ik voor school onderzoek doen naar ADHD en ADD en vooral bij ADD herkende ik toen echt waanzinnig veel dingen bij mezelf. Dus ik naar m'n moeder met de vraag of zij niet vond dat ik misschien een test moest laten doen. Nee, dat vond ze niet nodig want ik hou toch van lezen (m.a.w: ik heb concentratie) en ik ben altijd heel stil en rustig dus ik zal echt niets in die richting hebben. En mijn moeder werkt met mensen met autisme in combinatie met ADHD of een geestelijke handicap, dus zij zal het wel weten. Right? Dus ik zette het een beetje uit m'n hoofd en besloot dat ik gewoon enorm dromerig ben en chaotisch en vergeetachtig en dat het gewoon een karaktereigenschap is die me af en toe nog wel rot uitkomt.
    Anyway, we zijn nu zoveel jaar verder en zoals ik al zei: ik begin in te zien dat ik alsnog afwijk van andere mensen. Ik denk de hele dag door aan tienduizend dingen, in m'n hoofd spring ik echt van de hak op de tak en heb hele gesprekken met mezelf over van alles en nog wat. Af en toe word ik letterlijk moe van mezelf maar ik nam aan dat iedereen zo druk in z'n hoofd is en toen hoorde ik van vrienden dat hun hoofd het grootste gedeelte van de dag gewoon leeg is.
    Like, leeg? Hoe dan?
    Ook lieten ze me in zien dat ik mezelf eigenlijk alleen maar wijsmaakte dat ik de hele dag door zo rustig ben. Want het is niet dat ik stuiterend rondloop, maar ik ben wel degelijk "in beweging." Gewoon even met z'n allen wat gaan drinken in een café, op een stoel zitten en luisteren, gaat bij mij niet. Althans, ik dacht van wel, tot ze me op dingetjes begonnen te wijzen. Dat ik bijv altijd met m'n glas moet spelen, met een servetje loop te klieren, enzovoort, en als ze alle spullen van me afpakken, ga ik doodleuk patroontjes tekenen op tafel met m'n vinger of iets dergelijks. Ik kan niet gewoon even zitten en luisteren want dan dwaal ik meteen af. Maarja, dat is een klein ding dat ik hier even op noem maar al met al heb ik het idee dat ik teveel naar m'n moeder luisterde als ze zei dat ik zo rustig was en zo geconcentreerd. Want ik het stomme is; ik ben echt niet dom maar ik heb altijd vreselijk moeite gehad met leren omdat ik zo snel afgeleid ben. Maar m'n moeder noemt dat gewoon luiheid, dus dan is het luiheid. Toch?
    Anyway, mijn beste vriendin is nu bezig om haarzelf te laten testen op adhd en add omdat het bij haar in de familie voorkomt en alle dingen die ze opnoemt zijn zo herkenbaar. Ze zei dat ze bij mij ook altijd heel veel terugzag van de kenmerken, maar ik twijfel dus heel erg. Aan de ene kant wil ik me laten testen en aan de andere kant ben ik echt heel erg bang. Niet zozeer voor de uitslag en dat ik iets heb, want als het zo is dan is het maar zo. Maar ik ben bang dat iedereen in m'n familie zoiets heeft van: 'Ja, maar jij hebt niks. Je bent nooit uitzonderlijk druk.' Ik stelde het gisteren voorzichtig aan mijn moeder voor en kreeg meteen een snauw: 'Jij hebt helemaal geen probleem met je concentratie.' En ik wil ook niet iemands tijd verdoen bij een instelling terwijl er niets met me aan de hand is en al het bovenstaande inderdaad gewoon kleine, vervelende trekjes in mijn karakter zijn.

    Dus wat zouden jullie doen? Of herkennen jullie iets waarvan je denkt dat ik beter toch maar die test kan doen? Tbh, ik zit er best wel heel erg mee.


    Blijf bij je eigen gevoel. Als het voor jou goed voelt om een test te doen, doe het. Als dat niet goed voelt of je twijfelt, dan wacht je even. Wat je familie betreft; hoe moeilijk het ook is, laat ze maar praten, want jij weet beter. Zelf worstel ik ook met veel onbegrip en heb besloten dat ik het beetje bij beetje los moet gaan laten. Ik weet wat voor mij werkt en dat is wat telt. Soms snap ik zelf niet eens compleet hoe ik werk, dus een ander zou het dan al helemaal niet kunnen weten denk ik dan..


    26 - 02 - '16

    FireKeeper schreef:
    ...
    Ook lieten ze me in zien dat ik mezelf eigenlijk alleen maar wijsmaakte dat ik de hele dag door zo rustig ben. Want het is niet dat ik stuiterend rondloop, maar ik ben wel degelijk "in beweging." Gewoon even met z'n allen wat gaan drinken in een café, op een stoel zitten en luisteren, gaat bij mij niet. Althans, ik dacht van wel, tot ze me op dingetjes begonnen te wijzen. Dat ik bijv altijd met m'n glas moet spelen, met een servetje loop te klieren, enzovoort, en als ze alle spullen van me afpakken, ga ik doodleuk patroontjes tekenen op tafel met m'n vinger of iets dergelijks. Ik kan niet gewoon even zitten en luisteren want dan dwaal ik meteen af. Maarja, dat is een klein ding dat ik hier even op noem maar al met al heb ik het idee dat ik teveel naar m'n moeder luisterde als ze zei dat ik zo rustig was en zo geconcentreerd. Want ik het stomme is; ik ben echt niet dom maar ik heb altijd vreselijk moeite gehad met leren omdat ik zo snel afgeleid ben. Maar m'n moeder noemt dat gewoon luiheid, dus dan is het luiheid. Toch?
    Anyway, mijn beste vriendin is nu bezig om haarzelf te laten testen op adhd en add omdat het bij haar in de familie voorkomt en alle dingen die ze opnoemt zijn zo herkenbaar. Ze zei dat ze bij mij ook altijd heel veel terugzag van de kenmerken, maar ik twijfel dus heel erg. Aan de ene kant wil ik me laten testen en aan de andere kant ben ik echt heel erg bang. Niet zozeer voor de uitslag en dat ik iets heb, want als het zo is dan is het maar zo. Maar ik ben bang dat iedereen in m'n familie zoiets heeft van: 'Ja, maar jij hebt niks. Je bent nooit uitzonderlijk druk.' Ik stelde het gisteren voorzichtig aan mijn moeder voor en kreeg meteen een snauw: 'Jij hebt helemaal geen probleem met je concentratie.' En ik wil ook niet iemands tijd verdoen bij een instelling terwijl er niets met me aan de hand is en al het bovenstaande inderdaad gewoon kleine, vervelende trekjes in mijn karakter zijn.

    Dus wat zouden jullie doen? Of herkennen jullie iets waarvan je denkt dat ik beter toch maar die test kan doen? Tbh, ik zit er best wel heel erg mee.


    Ik zou als ik in jouw schoenen stond de testing laten doen. Uiteindelijk is het nooit verloren. Blijk je ADD of ADHD te hebben, kan je bij een diagnose alleen herkenning en voordeel voor op je werk bv halen. Zodat het voor jou dragelijker wordt en je evt. een extra pauze mag nemen bv. om je gedachten even wat te proberen ordenen. En idd medicatie, als je dat zou willen, kan je ook helpen om minder chaos in je hoofd te ondervinden. Als je geen diagnose krijgt, dan heb je het toch getest en kan je het jezelf later ook niet kwalijk nemen dat je je nooit hebt laten testen ;)

    Als je ouders er commentaar bij hebben, is dat meer hun probleem dan het jouwe. uiteindelijk merken zij niet welke last jij erbij ervaart in het dagelijkse leven. Ze zullen misschien niet begrijpen waarom je in hun ogen "per sé" een testing wilt laten doen, maar ach, dat is maar een klein ding uiteindelijk. Maak er geen ruzie over, zou ik zeggen, probeer het van je af te zetten, en doe waar jij je goed bij voelt <3


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed

    Zijn jullie ook so eigenwijs?

    Wanneer iemand zegt nee dat je het toch doet.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Niet echt. Tenzij ik hetgeen wat de andere opdraagt volslagen belachelijk vind, maar vaak ik zeg ik dat dan ook wel.


    26 - 02 - '16

    Flugzeug schreef:
    Zijn jullie ook so eigenwijs?

    Wanneer iemand zegt nee dat je het toch doet.


    Mwah eerder koppig, ik zal het laten om het verboden ding te doen maar ik zal wel mopperen in mezelf xD


    You can't buy happiness, but you can buy books, and that's kind of the same thing

    Heb het niet over verboden dingen of zo. Meer like: Je wilt een koekje of zo en er wordt nee gezegd, maar je doet t toch


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Flugzeug schreef:
    Heb het niet over verboden dingen of zo. Meer like: Je wilt een koekje of zo en er wordt nee gezegd, maar je doet t toch


    Hmmm in die zin nu veel minder dan vroeger. Vroeger zeiden ze dan nee en dan smokkelde ik het onder mijn trui mee naar boven. Ik had een geheime snoep voorraad op mijn kamer xD


    You can't buy happiness, but you can buy books, and that's kind of the same thing

    @FireKeeper: Ik zou, zoals bovenstaande mensen al zeggen, inderdaad ook de test doen. Om meerdere redenen, en één daarvan is dat je later wellicht "had ik maar" of "wat als" zou denken. Het is iets dat jou aangaat en als jij er "last aan ondervindt" op zo'n manier dat het jouw interesse trekt, dan zou ik het gewoon doen. Het is jouw leven. Niet die van je moeder, niet die van je andere familieleden, van jou.
    En honestly? Ik zeg niet dat jouw moeder slecht is in haar werk, maar ze zou wel wat meer begrip mogen tonen. Als ze weet hoe het is met mensen met ASS ed. om te gaan, dan kan ze dit op z'n minst serieus nemen, zeker als ze ziet dat het jou zoveel doet. Daarnaast heb ik sinds ongeveer twee jaar pas mijn diagnose gekregen, omdat ASS bij vrouwen nog niet zo herkenbaar is en de zorgverleners waarmee ik in aanraking kwam niet kundig genoeg waren dat te zien. No offence, maar jouw moeder ziet ook niet alles. Ik zou gewoon het heft in eigen handen nemen. Toi toi toi.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    @iedereen die heeft gereageerd:
    Dankjewel! Ik heb gisteren een verzoek ingestuurd naar een instelling of ik daar terecht kon en kreeg vrijwel meteen een mail terug dat ik me mag aanmelden. Daarna was ik er best wel enthousiast over en besprak ik het met mijn moeder. Ik noemde een paar kenmerken op en ze zij constant dat ze sommige dingen wel herkenden, maar toch telkens terug kwam op het feit dat ik kan lezen en schrijven en dus wel degelijk geconcentreerd kan zijn en dat ik totaal niet druk ben. Daarna voegde ze eraan toe dat andere dingen waarschijnlijk gewoon in mijn karakter zaten. Zoals ongeïnteresseerd overkomen, terwijl ik juist heel erg geïnteresseerd ben in onwijs veel dingen, maar volgens haar ben ik het gewoon niet. Eigenlijk liepen we constant in het cirkeltje waarin zij zei dat het mijn karakter is, en ik zei dat het misschien al die jaren wel aan iets heeft gelegen. Dus al met al ben ik inmiddels weer behoorlijk gedemotiveerd om ermee verder te gaan :/

    @Morticia:
    En ja, ik snap ook niet waar haar onbegrip zo erg vandaan komt. Ik weet dat ze heel goed is in d'r werk maar ze heeft ook vaak aangegeven dat ze geen zin heeft om de hele dag op haar werk met autisten te moeten omgaan, om thuis te komen in een gezin dat ook zo is. (Mijn zusje is bijvoorbeeld zo goed als briljant maar heeft ook heel veel autistische dingetjes net zoals mijn stiefpa, ze hebben beide smetvrees en dan heeft zusjelief ook nog dwanghandelingen. Ze praat ook zoveel op d'r werk met mensen, dat ze bij thuiskomt helemaal geen zin meer heeft om naar mij te luisteren als ik iets wil vertellen dus door de jaren heen heb ik dat gewoon afgeleerd. Ik denk soms echt dat ze me totaal niet begrijpt en geen idee heeft van hoe ik in elkaar zit. Ze ging bijvoorbeeld naar een kunstmuseum terwijl ik op dat moment op een kunstopleiding zat, en toen ik vroeg waarom ze me niet had meegevraagd, zei ze dat ze absoluut niet wist dat ik interesse in kunst had. Dat soort dingen. Maargoed, dat is allemaal overbodige informatie maar ze zei me wel dat als ik me ging laten testen, zij ook mee zou moeten voor een gesprek, al ben ik volwassen. Ik wil niet dat ze meegaat en een beeld van me schetst waar ik me totaal niet herken, terwijl degene die de test afneemt het serieus neemt)


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik vind mezelf meestal niet eigenwijs XD. Ik ben wel vastberaden en ik kom beter voor mezelf op. Dus als iemand me raad geeft waarvan ik weet dat het niet goed voor me is, dan stel ik daar vragen over of ga ik er tegenin. Door wat ik afgelopen jaar heb meegemaakt moet ik wel, anders kom ik geen stap vooruit.
    Ik ben redelijk goed geworden in schatten wat goed is voor mij en wat niet en hier handel ik naar. Dat betekent dat ik er voor mezelf en mijn dierbaren wil zijn en dat ik mensen geen pijn wil doen.

    Ik heb geen ouder die met me mee kan naar gesprekken. Ik heb geen ouder die het voor me op kan nemen. Dus zal ik zelf de kracht moeten vinden om vooruit komen. Ik zal zelf de kracht moeten vinden om me niet te laten opvreten door mijn diagnose en iemand te worden waar ik trots op kan zijn. En die kracht heb ik.

    [ bericht aangepast op 28 jan 2018 - 11:56 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik meld mezelf ook aan!

    Ik ben Flora en heb een Autistische Stoornis (klassiek autisme)

    [ bericht aangepast op 30 maart 2018 - 20:49 ]