• Ik leef op een studielening van ome DUO, wat mij vrij weinig geld oplevert. Maar ik wil toffe dingen doen met mijn vriendjes, en niet geboden zijn aan het feit dat ik geen geld heb. Ik moet niet een drankje afzeggen met mijn vriend buiten de deur, omdat ik het geld niet heb om het te betalen. Of heel hard twijfelen om pizza te gaan eten bij hem, omdat het mij geld gaat kosten. Ik wil het niet meer, het is een vreselijke eigenschap, en ik haat het. Maar ondertussen wil ik ook niet meer gaan lenen, want dat moet ik later allemaal terug betalen. Nu heb ik sowieso op het oog om bij een gemeen bedrijf te gaan werken, en bakken vol met geld te verdienen als een "evil scientist". Maar dan nog wil ik niet op mijn toekomstige zelf vertrouwen om mijn studielening of te betalen, of in ieder geval, mezelf daarmee opzadelen.
    En ja, ik weet dat er hier mensen zijn die meer lenen dat ik doe waarschijnlijk. Maar ik houd niet van lenen.
    Dus hebben jullie tips voor mij om minder cheap te zijn? Ik bespaar al overal op waar ik op kan besparen en ik geef al super weinig uit, maar ik wil dit gewoon niet altijd blijven doen. Of hebben jullie goede redenen anders dan "niet cheap zijn" om meer te lenen?

    [ bericht aangepast op 5 jan 2018 - 13:13 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    een baantje nemen? ik herken het probleem heel goed maar ik loop nu een krantenwijkje om wat extra bij te verdienen ^^


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    Ome DUO lief aankijken en meer geld lenen?

    Goh eigenlijk ben ik een heel goedkoop persoon eigenlijk. Als in; ik leen heel weinig (eigenlijk het minimum van het geld dat ik nodig heb om school te betalen), en ik geef ook niet veel uit, behalve af en toe eens een keer shoppen of een uitje. Een bijbaantje is natuurlijk chill! Kun je er geen gewoonte van maken om elke keer wat geld opzij te zetten voor leuke dingen? Of doe je dit al?
    Ik weet niet hoeveel je al leent bij DUO, en ik begrijp dat het niet slim is om daar het maximale uit te gaan halen, maar bedenk wel dat je dertig jaar hebt om het terug te betalen. Dus deel het bedrag dat je tot nu toe al hebt geleend eens door 30. Ik deed dat laatst en dacht; omg waarom leen ik eigenlijk niet meer?! Want het is geen rente en is dus zo goedkoop. Je ziet dat later niet eens meer terug als je dat moet terug betalen. (Maar disclaimer lol, het blijft natuurlijk geld lenen, obviously).
    Weet je van jezelf niet een punt waarop je kunt besparen zodat je dat geld kan gebruiken voor de dingen die je noemt ?

    Als je ooit in je leven wilt gaan lenen, dan het best bij DUO. Lage rente en je hebt eeeeuwen om het terug te betalen. Daarbij kun je met een studieschuld nog steeds een hypotheek krijgen en met een ander soort schuld is dat veel lastiger.
    Nu zeg ik niet dat je alles moet lenen en lekker buitensporig moet gaan leven, maar als je niets leuks meer kan doen dan zou ik zelf iets meer gaan lenen, denk ik. Een studieschuld is de beste schuld die je kan hebben :')


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    De studielening is renteloos, je krijgt heel veel tijd om hem terug te betalen en mocht je toch in de situatie terecht komen dat je niet bij machte bent om het terug te betalen (denk aan onverwachts arbeidsongeschikt worden), dan schelden ze je schuld kwijt.
    Gewoon meer lenen dus :')


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Kan je niet een klein bedrag meer lenen? Like een tientje of 20?


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik heb recent al 25 euro meer geleend, maar dat helpt dan blijkbaar niet zo heel goed.
    En voor een bijbaantje heb ik echt geen tijd. Ik studeer bijna fulltime, als in, ik studeer 's avonds en in het weekend gewoon door.
    @De rest, dat zijn idd goede punten over het lenen bij DUO.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Lenen dus. Anders kijk je straks terug op je studententijd waarin iedereen leuk naar de bios ging, drankje ging doen of whatever en jij thuis weer pasta pesto zit te eten met een zuur gezicht. Je hebt geen tijd om te werken maar wel de kans om meer te lenen - waarom zou je jezelf die kans ontnemen?
    En als het financieel later slecht gaat, dan zetten ze het terugbetalen even op stil en betaal je weer als je weer geld hebt. Gaat het héél erg slecht, kunnen ze het kwijtschelden. Blijft het wel goed gaan, dan ben je iedere maand een klein bedrag kwijt aan DUO. Maar neem het bedrag wat je leent en deel het door 30 jaar. Ik denk dat dat prima te doen is! (:


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Hmmm, het klinkt inderdaad wel alsof je jezelf héél erg belet. Je kunt natuurlijk ook mensen uitnodigen om thuis een drankje of een wijntje te drinken (want een flesje wijn bij de supermarkt en een zak basic chips zijn dan soms goedkoper dan 2 drankjes bij een tentje), maar als je zo veel na moet denken over geld uitgeven dan ben je misschien te streng voor jezelf.

    Ik heb even uitgerekend, want ik leen best veel (Maar geef niet alles uit: ik heb graag een buffer voor onverwachte dingen), als je een studieschuld heb van 20000 euro, moet je 30 jaar lang 56 euro per maand betalen, en als student is dat misschien veel, maar als werknemer valt dat best mee. Ook even de andere bedragen uitgeprobeerd: 30000 is 84 euro per maand en 40000 is 112 euro per maand (ongeveer een zorgverzekering).

    Het is natuurlijk niet fijn om te lenen, ik heb soms ineens angstvlagen, maar door dit systeem zullen de hypotheken en dergelijke zich ook aan moeten passen, want over 10 jaar heeft bijna alle starters die een huis willen kopen een (flinke) studieschuld.
    Ik zeg ook niet dat je alles moet lenen en alles wat je hebt er dan ook weer direct uit moet gooien... wees verstandig, maar dus ook verstandig in de zin van plezier hebben en je tijd nemen met vrienden en familie! Je wilt toch ook een activiteit mee kunnen doen, en toch niet zitten om een tientje?
    Wat ik ook doe met mijn lening is meer lenen dan nodig en wat overblijft dus bewaren. Ik woon nog niet op mezelf, maar stel dat de wasmachine het ineens begeeft, of ik kom in het ziekenhuis te liggen en ik moet ineens mijn eigen risico van 380 betalen - dan wil ik ook niet nog meer stress hebben omdat ik het geld niet heb.

    Veel succes en sterkte!!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    M0NA schreef:
    Hmmm, het klinkt inderdaad wel alsof je jezelf héél erg belet. Je kunt natuurlijk ook mensen uitnodigen om thuis een drankje of een wijntje te drinken (want een flesje wijn bij de supermarkt en een zak basic chips zijn dan soms goedkoper dan 2 drankjes bij een tentje), maar als je zo veel na moet denken over geld uitgeven dan ben je misschien te streng voor jezelf.

    Ik heb even uitgerekend, want ik leen best veel (Maar geef niet alles uit: ik heb graag een buffer voor onverwachte dingen), als je een studieschuld heb van 20000 euro, moet je 30 jaar lang 56 euro per maand betalen, en als student is dat misschien veel, maar als werknemer valt dat best mee. Ook even de andere bedragen uitgeprobeerd: 30000 is 84 euro per maand en 40000 is 112 euro per maand (ongeveer een zorgverzekering).

    Het is natuurlijk niet fijn om te lenen, ik heb soms ineens angstvlagen, maar door dit systeem zullen de hypotheken en dergelijke zich ook aan moeten passen, want over 10 jaar heeft bijna alle starters die een huis willen kopen een (flinke) studieschuld.
    Ik zeg ook niet dat je alles moet lenen en alles wat je hebt er dan ook weer direct uit moet gooien... wees verstandig, maar dus ook verstandig in de zin van plezier hebben en je tijd nemen met vrienden en familie! Je wilt toch ook een activiteit mee kunnen doen, en toch niet zitten om een tientje?
    Wat ik ook doe met mijn lening is meer lenen dan nodig en wat overblijft dus bewaren. Ik woon nog niet op mezelf, maar stel dat de wasmachine het ineens begeeft, of ik kom in het ziekenhuis te liggen en ik moet ineens mijn eigen risico van 380 betalen - dan wil ik ook niet nog meer stress hebben omdat ik het geld niet heb.

    Veel succes en sterkte!!


    + als je dit doet en er gebeurt niks, kan je het niet-gebruikte geleende geld weer 'teruggeven' om je lening af te lossen.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    ^ inderdaad!!
    Of bijvoorbeeld een kleinere hypotheek nemen en dit gedeelte ook gebruiken omdat hier minder rente op zit.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Lol ik heb juist tips nodig om cheap te leven. Ik koop echt zo vaak nieuwe kleding en ga vaak uiteten (en leen ook best veel van ome duo en werk er ook nog naast). Wat ik altijd tegen mezelf zeg is dat ik maar moet genieten, ik werk er hard genoeg voor dus mag ook best wat voor mezelf kopen.

    Je bent nog jong en studeert, later heb je veel meer tijd om serieus op je geld te letten.


    Alleen maar tranen van geluk

    Kun je bij wijze van spreken tijdens je studie al beginnen met je schuld af te lossen? Dus stel ik leen 2 maanden achter elkaar 100,- teveel waar ik niets mee doe, kan ik die dan tijdens de 3e maand direct al terug betalen, of moet ik dat "opsparen" en pas na mijn studies terug betalen?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Volgens mij kan dat niet en eerder losse bedragen aflossen geeft volgens mij "boete" dus dan betaal je meer.

    Ik weet het niet zeker, ik denk dat je het wel op de website kunt vinden!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Geeeen idee. Maar ik zou het ook niet doen, eigenlijk. Je kan dat geld wat je overhoud beter opsparen voor onverwachte grote uitgaven.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen