• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.



    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Nepthys schreef:
    (...)
    Flapteksen zijn verschrikkelijk. Ik vind 't echt lastig om iets neer te zetten waardoor je een soort van weet waar het over gaat, maar niet te veel weg geeft, en het tegelijk nog wel interessant klinkt.


    Lmao same, ik ben er 100% zeker van dat ik een vrij cruciaal iets al weggeef in mijn flaptekst maar ja ...
    Trouwens ik heb ooit eens ergens gelezen dat het soms leuker is als mensen weten dat er iets gaat gebeuren, maar niet hoe. Dat drijft de spanning namelijk op! Bijvoorbeeld: als er een bom ontploft is dat wel even schrikken, maar dat is het dan ook. Als je als lezer weet dat een bom gaat ontploffen, maar de personages weten dat nog niet, dan zit je heel de tijd in spanning te lezen tot dat het gaat gebeuren.
    Dus soms kan te veel weggeven ook positief zijn. (:


    The soul needs autumn.

    MT


    cause i'm a little unsteady

    Wanneer je interessante research artikelen wilt lezen die perfect bij je verhaallijn passen maar je eigenlijk moet gaan slapen ivm proefexamens morgen..

    [ bericht aangepast op 8 jan 2018 - 0:40 ]


    • His arms feel more like home than any house ever did. •

    Ik heb echt struggles over hoe ik mijn verhaal moet beginnen. Ik heb al wel een proloog maar dat is eerder om een beetje in de stemming te komen, de sfeer van mijn verhaal weer te geven.
    Ik twijfel gewoon enorm hard of ik midden in een actie moet beginnen of rustig.
    Dus hoe beginnen jullie meestal een verhaal?


    cause i'm a little unsteady

    oceaanwind schreef:
    Ik heb echt struggles over hoe ik mijn verhaal moet beginnen. Ik heb al wel een proloog maar dat is eerder om een beetje in de stemming te komen, de sfeer van mijn verhaal weer te geven.
    Ik twijfel gewoon enorm hard of ik midden in een actie moet beginnen of rustig.
    Dus hoe beginnen jullie meestal een verhaal?

    Oh. Heel vaak is dat gewoon random bij me. Wat goed voelt. De laatste paar keer was het wel eerst een beetje de situatie/personage beschrijven in het hoofdstuk (ik schrijf innik perspectief.) Maar dit is geen vaste regel bij mij.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    oceaanwind schreef:
    Ik heb echt struggles over hoe ik mijn verhaal moet beginnen. Ik heb al wel een proloog maar dat is eerder om een beetje in de stemming te komen, de sfeer van mijn verhaal weer te geven.
    Ik twijfel gewoon enorm hard of ik midden in een actie moet beginnen of rustig.
    Dus hoe beginnen jullie meestal een verhaal?


    Ik probeer altijd eerst de lezer volledig te "grijpen" voor ik kom met de opbouw van informatie. Die opbouw van informatie kan immers reden zijn tot afhaken als er niet voldoende redenen zijn om door te lezen. Het is een beetje afhankelijk van het verhaal hoe ik dat doe. Meestal is de proloog midden in een actie en gebruik ik dan hoofdstuk 1 om "rustig" op te bouwen, hoewel ik bij mijn 2015 SOTY in hoofdstuk 1 juist ook heel veel actie had zitten.


    At the end we're all cursed

    Eerste-hoofdstukken-vrees heerst hier ook! 🙈
    Toch gek, het is zo lief dat mensen al een abo nemen zonder dat er een hoofdstuk is geplaatst, maar dat geeft toch wel extra prestatiedruk op de één of andere manier.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Seasons schreef:
    Eerste-hoofdstukken-vrees heerst hier ook! 🙈
    Toch gek, het is zo lief dat mensen al een abo nemen zonder dat er een hoofdstuk is geplaatst, maar dat geeft toch wel extra prestatiedruk op de één of andere manier.

    Ik nam 3 abbo's, it better be good.
    Grapje natuurlijk, ik krijg het eerste hoofdstuk er ook niet uit.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Dissonant schreef:
    (...)
    Ik nam 3 abbo's, it better be good.
    Grapje natuurlijk, ik krijg het eerste hoofdstuk er ook niet uit.

    Hou op, anders inactiveer ik! (x


    Wat vinden jullie eigenlijk en fijne lengte voor een hoofdstuk?


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Eindelijk tijd om met pixlr te klooien!


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    oceaanwind schreef:
    Ik heb echt struggles over hoe ik mijn verhaal moet beginnen. Ik heb al wel een proloog maar dat is eerder om een beetje in de stemming te komen, de sfeer van mijn verhaal weer te geven.
    Ik twijfel gewoon enorm hard of ik midden in een actie moet beginnen of rustig.
    Dus hoe beginnen jullie meestal een verhaal?

    Lastige vraag.
    Ik weet wel wat ik als lezer prettig vind. Hangt ook een beetje van de wereld af; hoe anders is de plek die we zien? En wat staat er eventueel in een samenvatting?
    Een proloog kan gewoon wat spannends zijn. Je kunt daarna alsnog rustig opbouwen als er veel uitgelegd moet worden. In mijn geval denk ik dat ik rustig begin, want de relaties onderling zijn wel belangrijk, en naast mijn favoriet zijn er nog 4 hoofdpersonen. Eigenlijk wil ik die ook nog verder uitwerken voordat ik te ver vooruit ga en ze te veel op elkaar lijken.
    En in mijn geval moet het allemaal duidelijk zijn dat zij elkaar kennen voordat het echte verhaal begint. Al helemaal omdat ze redelijk vroeg in het hoofdverhaal uit elkaar gaan en halverwege elkaar moeten tegen komen. Dan wil ik het wel, indien nodig, spannend kunnen maken en geen infodump moeten doen om uit te leggen waarom ze zo met elkaar omgaan.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Seasons schreef:
    (...)
    Hou op, anders inactiveer ik! (x


    Wat vinden jullie eigenlijk en fijne lengte voor een hoofdstuk?


    Ik zit vaak tussen de 800-1500 woorden, dat verschilt hoeveel ik in dat hoofdstuk te vertellen heb namelijk (:


    all because i liked a girl

    Ik kan mezelf niet ertoe zetten om te schrijven dus ik ga maar gewoon Mamma Mia kijken, iets wat ik maanden geleden al zou doen :’)


    all because i liked a girl

    Seasons schreef:
    (...)
    Hou op, anders inactiveer ik! (x


    Wat vinden jullie eigenlijk en fijne lengte voor een hoofdstuk?

    Ik denk rond de 1200 woorden.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Seasons schreef:
    (...)
    Hou op, anders inactiveer ik! (x


    Wat vinden jullie eigenlijk en fijne lengte voor een hoofdstuk?


    Tussen de 800-1000. Als het meer wordt, vindt ik het soms lastig lezen omdat ik via een computerscherm sowieso al niet graag lees. (:


    The soul needs autumn.