• Lieve users,

    Graag willen wij via dit topic aandacht vragen aan een probleem dat al eeuwen bestaat en ook op Quizlet een probleem is: pesten.

    Op Quizlet.nl komt pestgedrag toch helemaal niet voor?
    Helaas komt pesten vaker voor dan het opvalt, ook op Quizlet. Soms gebeurt het subtiel met een bericht dat op het eerste gezicht niet als pestgedrag wordt, maar de boodschap erachter kan dat wel zijn. Ook kan het gebeuren waar jij het niet ziet, zoals in privéberichten. [/12][/font]

    Stip it!
    Stip It! is een actie van de Vlaamse kinderzender Ketnet. Het is onderdeel van de move tegen pesten. Dit bestaat al enkele jaren. Het doel van de actie is kinderen en jongeren wakker schudden en waarschuwen voor de gevaren van pesten. Verder wil men er ook mee bereiken dat meer jongeren ermee naar buiten komen.
    Centraal in Stip It! zijn vier stippen. Elke stip staat voor één van de vier pijlers:

    ● Ik vind pesten niet oké en ik zal er nooit aan meedoen.
    ● Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
    ● Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen erbij.
    ● Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die wordt gepest.

    Via de website van de zender, kunnen kinderen en jongeren bevestigen dat ze akkoord zijn met deze vier pijlers en er zich vervolgens ook aan gaan houden. Daarnaast werd er samen met Tinne Oltmans een lied met videoclip gemaakt. Zij is samen met de Ketnetwrappers Sander, Leonard en Thomas het gezicht van de actie.



    De schrijfwedstrijd
    Om jullie actief te laten nadenken over dit thema, koppelen we er een open schrijfwedstrijd aan vast. Jullie mogen zelf kiezen op welke manier jullie over het thema pesten schrijven. Dit zijn een aantal voorbeelden van inzendingen die jullie mogen doen:
    ● Gedichten
    ● Column
    ● Stand Alone
    ● Een blog

    De winnende creatie wordt in de spotlight gezet en komt op de officiële Facebookpagina van Quizlet.nl. Dit heeft twee voordelen: het thema pesten komt nog meer onder de aandacht en jouw schrijftalent wordt in de schijnwerpers gezet.

    Jullie krijgen twee weken tijd om iets in te zenden. Dat wil zeggen dat jullie kunnen inzenden tot 16 februari 2018, om 23:59 18 februari 2018, om 23:59!
    Jullie kunnen een inzending versturen naar één van de volgende crewleden: Debbaut en Rubin
    Wij hopen op enkele mooie en aangrijpende stukjes tekst.




    Waarom hebben jullie gekozen om met deze actie iets te doen? Hadden jullie zelf geen inspiratie?
    Omdat pesten een zeer lastig onderwerp is. Zeker online is het moeilijk om er iets mee te doen. Op Quizlet hebben we in het verleden wel al in openbare topics opgeroepen tot respect wanneer situaties echt uit de hand liepen, maar dit waren eigenlijk vrij strenge boodschappen verstuurd door het moderatorteam waarin we op de regels hamerden en waarschuwden voor verdere sancties.
    Met deze actie willen we op een open en creatieve manier oproepen om niet te pesten, respect te tonen en elkaar te helpen. Dit topic is dus ook geen gevolg van recente gebeurtenissen. Niemand hoeft zich hierdoor aangevallen te voelen. Dit is een vrijstaande actie zonder actuele aanleiding.


    De Quizletactie




    Mensen die willen, mogen de vier stippen op hun profiel zetten. Hiermee toon je aan dat je tegen pesten bent en openstaat om mensen te helpen die gepest worden.
    Je mag een afbeelding van stippen zetten, maar je mag ook zelf creatief omspringen met stippen, stipachtige vormen, kleuren en groottes.
    Dit is natuurlijk niet verplicht en mensen die het niet doen staan NIET gelijk aan pestkoppen. Dit is volledig vrijblijvend en mensen die het niet doen geven dus niet aan dat ze pesten oké vinden.
    Wat we hiermee vooral willen bereiken, is dat users dezelfde boodschap op een kleurrijke manier verspreiden.



    Een oproep:

    Wij hopen daarnaast dat deze actie effect zal hebben. Om af te sluiten, doen wij graag nog een oproep specifiek voor incidenten op Quizlet.nl:

    ● Aan de slachtoffers: praat met iemand: met een vriend(in) of een user die je vertrouwt. Meld daarnaast ook kwetsende, bedreigende of beledigende zaken via de meldknop. Zo kan het moderatorteam ingrijpen. Je kan ook een pb naar een moderator sturen met je hele verhaal, zodat wij er mee aan de slag kunnen gaan en het pestgedrag kunnen aanpakken.

    ● Aan de users die pestgedrag opmerken in topics, reacties of op profielen: meld deze zaken. Zo kan jij ervoor zorgen dat een andere user zich niet langer slecht voelt op de website. Geen enkele betrokkene zal ooit te weten komen van wie de melding afkomstig is.

    ● Aan pesters: ben je door dit topic beginnen nadenken? Neem contact op met een bemiddelaar. Zij kunnen jou helpen om een situatie uit te praten. Dit is misschien geen makkelijke stap, maar als je deze neemt zal ook jij je beter voelen achteraf. Tenslotte wil iedereen zich thuis voelen op Quizlet.


    Liefs,
    De crew

    [ bericht aangepast op 12 feb 2018 - 18:15 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 19 feb 2018 - 23:41 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik wil het nu meteen weten laat me niet wachten of anders doe ik je wat


    Denk aan de toekomst, niet aan het verleden

    Dit weekend komt de uitslag online, het is even een erg druk moment.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Dit weekend komt de uitslag online, het is even een erg druk moment.

    O Oke fijn


    Denk aan de toekomst, niet aan het verleden

    Debbaut schreef:
    Dit weekend komt de uitslag online, het is even een erg druk moment.

    Ik ben benieuwd iig c:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    WINNAARS BEKEND!

    Beste users,

    Na een stemronde hebben wij niet één maar twee winnaars!
    De volgende creaties hebben gewonnen:
    A letter to myself van EvaSalvatore
    Gemiste kindertijd van Phos

    Zij hebben elk zes van de achttien stemmen gekregen.



    Natuurlijk kunnen we in deze context eigenlijk niet echt van winnaars spreken. In elke creatie stak een stukje van de user die het geschreven heeft en het vraagt veel moed dit soort ervaringen en gevoelens te delen. Wij willen dus iedereen bedanken die heeft deelgenomen.

    Liefs,
    De crew


    Queer zijn is gewoon alles

    Gefeliciteerd EvaSalvatore! Ik vond jouw inzending ook heel erg goed c: En bedankt iedereen (:
    En natuurlijk waren de andere inzendingen ook echt heel erg goed gedaan!


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Gefeliciteerd! Ik vind alle inzendingen, stuk voor stuk, ontzettend goed!


    26 - 02 - '16

    Gefeliciteerd! *O*


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Gefeliciteerd! Ik vond alle inzendingen interessant om te lezen. ^^


    Ik wil een tuin vol egels

    Het heeft helaas even geduurd, maar de twee creaties staan ook op onze Facebookpagina nu!


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.