• De stelling van deze week luidt:
    Als iemand levenslang krijgt, moet hij/zij ook in de cel blijven tot aan zijn/haar dood.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik vind dit van de ernst van het misdrijf afhangen, in sommige landen krijgen mensen al levenslang voor de kleinste dingen


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ja duh, anders moet je ze geen levenslang geven hè :')


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik vind van wel. In Nederland krijg je levenslang 'met uitzicht op terugkeer in de maatschappij'. Daar heb je dus niets aan. Ik vind dat je niet zo snel levenslang moet geven, maar soms heb je mensen die gestoord in hun hoofd zijn die je gewoon nooit meer los moet laten. Of dat nou in een cel is of in een inrichting, levenslang is levenslang.


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    In België wordt levenslang automatisch omgezet naar 30jaar...
    Ik vind het een beetje dubbel. Mensen - en zeker jongere mensen - kunnen nog veranderen. Levenslang is dan soms echt wel overdreven. Anderzijds, als iemand vrijkomt na 'levenslang' gekregen te hebben, vind ik wel dat ze levenslang opgevolgd moeten blijven worden, om te voorkomen dat ze toch hervallen.


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    aarsvogel schreef:
    Ik vind van wel. In Nederland krijg je levenslang 'met uitzicht op terugkeer in de maatschappij'. Daar heb je dus niets aan. Ik vind dat je niet zo snel levenslang moet geven, maar soms heb je mensen die gestoord in hun hoofd zijn die je gewoon nooit meer los moet laten. Of dat nou in een cel is of in een inrichting, levenslang is levenslang.


    Dit.


    26 - 02 - '16

    Waarschijnlijk een onpopulaire mening, maar nee, ik vind dat mensen niet hun hele leven in de cel moeten zitten (natuurlijk zijn er een paar uitzonderingen daarop). Ik ben ervan overtuigd dat mensen kunnen veranderen en dat ze, met de juiste opvolging, weer kunnen functioneren in de maatschappij. Bovendien zijn er heel veel landen waar je levenslang (of zelfs de doodstraf) krijgt voor dingen die ik het eigenlijk niet waard vind (de meeste van die dingen vind ik een gevangenisstraf niet eens waard als ik heel eerlijk ben). En we mogen ook niet vergeten dat niet iedereen die levenslang krijgt ook echt schuldig is. Er zitten genoeg onschuldigen in de gevangenis.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik vind gewoon dat ze 30 jaar cel geen levenslang moeten noemen. Ik vind daarom niet dat de mensen die nu die levenslange 30 jaar dan ook langer in de cel moeten blijven zitten. Maar noem iets niet levenslang als het niet levenslang is (':
    Persoonlijk vind ik ook dat 98% van de criminelen een nieuwe kans moeten krijgen, maar er zijn echt wel uitzonderingen. Seriemoordenaars en -verkrachters, die dus geen persoonlijke misdaad hebben gepleegd, kunnen denk ik niet echt veranderen. Er is iets fundamenteel mis in hun brein en dat kan je niet met therapie behandelen, hoe intens die therapie ook is. Ik vind niet dat je ze dan onmenselijk moet behandelen, maar zet ze alsjeblief niet in de maatschappij.


    Mhm?

    aarsvogel schreef:
    Ik vind van wel. In Nederland krijg je levenslang 'met uitzicht op terugkeer in de maatschappij'. Daar heb je dus niets aan. Ik vind dat je niet zo snel levenslang moet geven, maar soms heb je mensen die gestoord in hun hoofd zijn die je gewoon nooit meer los moet laten. Of dat nou in een cel is of in een inrichting, levenslang is levenslang.


    ars moriendi

    aarsvogel schreef:
    Ik vind van wel. In Nederland krijg je levenslang 'met uitzicht op terugkeer in de maatschappij'. Daar heb je dus niets aan. Ik vind dat je niet zo snel levenslang moet geven, maar soms heb je mensen die gestoord in hun hoofd zijn die je gewoon nooit meer los moet laten. Of dat nou in een cel is of in een inrichting, levenslang is levenslang.


    We were the forever that didn't last

    katl1 schreef:
    In België wordt levenslang automatisch omgezet naar 30jaar...
    Ik vind het een beetje dubbel. Mensen - en zeker jongere mensen - kunnen nog veranderen. Levenslang is dan soms echt wel overdreven. Anderzijds, als iemand vrijkomt na 'levenslang' gekregen te hebben, vind ik wel dat ze levenslang opgevolgd moeten blijven worden, om te voorkomen dat ze toch hervallen.


    Dat is ook gewoon niet waar. :') Levenslang betekent dat je zaak na dertig jaar herbekeken wordt en als men niet denkt dat je nog een gevaar vormt voor de maatschappij of jezelf, kan je vrij komen. Het stomme daaraan is dat door de wet die bepaalt dat je na 1/3 van je straf weer vrij kunt komen, je technisch gezien na tien jaar al een aanvraag kunt indienen. Maar het is echt niet zo dat je dertig jaar vast zit en dan standaard vrijkomt.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik vind het eerlijk gezegd ook wrang voor nabestaanden van een moord dat zo'n moordenaar bij wijze van maximaal 30 jaar krijgt en dan ook nog onder het nom "goed gedrag" vervroegd vrijgelaten kan worden. Dat vind ik ook gewoon verkeerd. De nabestaanden hebben namelijk al levenslang. Het systeem van Amerika, dat iemand gewoon meer dan 300 jaar kan krijgen, is dan wat overdreven (ik heb namelijk nog nooit gehoord van iemand die die leeftijd haalde), maar het lijkt mij dat - dat voor nabestaanden rechtvaardiger voelt dan het hele dertig jaar en mogelijk vervroegd vrij verhaal. Het gebeurt uiteraard niet altijd, dat zou niet eerlijk zijn, maar toch vind ik dat het systeem onder de loep genomen mag worden. Het gebeurt in mijn ogen nog te vaak dat iemand, die eigenlijk een gevaar is voor de maatschappij, toch terugkomt en terugvalt in oud gedrag.

    Ook scheelt er aan instellingen ook genoeg, naar mijn mening, want degene die Anne Faber heeft vermoord zou ook nooit zoveel vrijheid moeten krijgen als wat 'ie had waardoor hij gelegenheid kreeg om haar te vermoorden.

    Daarbij mogen de straffen voor mensen die onder invloed van alcohol iemand aanrijden/doodrijden ook gewoon verhoogd worden. Ik las eens over een dergelijk iets en diegene kwam er met x-aantal uren straf en een boete van af. Die ouders waren hun kind kwijt en die dader hoefde alleen maar een x-aantal uur afval te prikken in het park, bij wijze van. Ik vind dat gewoon absurd.

    [ bericht aangepast op 11 maart 2018 - 15:34 ]


    26 - 02 - '16

    Ik vind dat levenslang ook letterlijk levenslang moet zijn. Als iemand dertig jaar cel krijgt (met kans op verlenging) noem ik dat niet levenslang. Ik denk dus dat onze terminologie een beetje moet worden aangepast zodat er een duidelijk onderscheid is tussen werkelijk opgesloten worden met nooit meer een kans om vrij te komen en voor een heel lange periode worden opgesloten met een (kleine) kans om wel vrij te komen.

    Levenslang betekent voor mij niet dat deze mensen heel hun leven in de gevangenis moeten zitten. Van mij mogen ze ook op andere manieren uit de maatschappij worden weggehouden. Stel nu, dat zo iemand toch in een bepaald klooster wil worden opgenomen omdat hij/zij dat beschouwd als een soort van boetedoening, dan mag die persoon van mij gerust de rest van zijn leven in dat klooster doorbrengen. Zo kunnen onze overvolle gevangenissen plaats maken voor anderen.

    Dus ik ben het niet volledig met de stelling eens aangezien iemand die levenslang krijgt voor mij niet in de cel moet blijven tot zijn/haar doet, maar deze persoon mag wel niet terugkeren naar de maatschappij.


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    Ik vind dat levenslang ook letterlijk levenslang moet zijn. Als iemand dertig jaar cel krijgt (met kans op verlenging) noem ik dat niet levenslang. Ik denk dus dat onze terminologie een beetje moet worden aangepast zodat er een duidelijk onderscheid is tussen werkelijk opgesloten worden met nooit meer een kans om vrij te komen en voor een heel lange periode worden opgesloten met een (kleine) kans om wel vrij te komen.

    Levenslang betekent voor mij niet dat deze mensen heel hun leven in de gevangenis moeten zitten. Van mij mogen ze ook op andere manieren uit de maatschappij worden weggehouden. Stel nu, dat zo iemand toch in een bepaald klooster wil worden opgenomen omdat hij/zij dat beschouwd als een soort van boetedoening, dan mag die persoon van mij gerust de rest van zijn leven in dat klooster doorbrengen. Zo kunnen onze overvolle gevangenissen plaats maken voor anderen.

    Dus ik ben het niet volledig met de stelling eens aangezien iemand die levenslang krijgt voor mij niet in de cel moet blijven tot zijn/haar doet, maar deze persoon mag wel niet terugkeren naar de maatschappij.


    Ik weet niet of je uit Belgie komt, maar in Nederland zijn de gevangenissen haast leeg. Zelfs zo leeg dat we ze verhuren aan andere landen om hun gevangenen in te stoppen. In Nederland worden bijna nooit gevangenisstraffen opgelegd.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Semiramis schreef:
    (...)

    Ik weet niet of je uit Belgie komt, maar in Nederland zijn de gevangenissen haast leeg. Zelfs zo leeg dat we ze verhuren aan andere landen om hun gevangenen in te stoppen. In Nederland worden bijna nooit gevangenisstraffen opgelegd.


    Ik kom inderdaad uit België. Op het nieuws hoor je toch erg vaak dat we een tekort aan plaatsen hebben in onze gevangenissen en ook een tekort aan cipiers en dergelijke.

    [ bericht aangepast op 11 maart 2018 - 15:54 ]


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Ik kom inderdaad uit België. Op het nieuws hoor je toch erg vaak dat we een tekort aan plaatsen hebben in onze gevangenissen en ook een tekort aan cipiers en dergelijke.


    België zou kunnen kloppen, daar weet ik niks van, maar in Nederland zit het in ieder geval helemaal anders dan. ^^


    Medb - Pronouced as [me-èv]