• Discipuli linguae latinae convenite!

    Zijn er hier nog studenten Latijn (middelbare of hogere opleidingen)? Ik dacht, ik maak even specifiek een topic aan om samen te praten over Latijn en frustratie of vreugde te delen hahaha

    Ik studeer zelf voor leerkracht Latijn.
    Ik heb zes jaar latijn gestudeerd in de middelbare en nu kom ik er dus achter dat ik eigenlijk totaal geen Latijn kan... (verschil tussen athenea en katholieke scholen hier in BE)
    Goed, nu moet ik dus ook onder andere actief latijn kunnen (maw van nederlands naar latijn zetten) en dat is mij ook wat

    Heeft er iemand trouwens tips voor het studeren van woordenlijsten en dergelijke?
    Ik moet nu de 300 meest voorkomende latijnse werkwoorden leren met hun stamtijden en vertalingen (en dat dus langs beide richtingen)
    Ik wil heel hard huilen want ik heb ze al een aantal keren geleerd en ken er een stuk of 70 nog altijd niet (en de meeste daarvan hebben een hele rare vertaling of hebben dezelfde infinitief natuurlijk)


    A to the Z

    Knap, lijkt me onwijs moeilijk.


    ars moriendi

    Oeh ja ik doe Latijn. Ik zit inmiddels in het derde middelbaar Latijn-wiskunde (op een katholieke school though).
    Wij moeten nu een woordenlijst leren met de 875 meest frequente woorden (wel maar in één richting, wat toch een heel verschil is haha) en ik kan je helaas totaal geen tips geven. Ik leer ze op een afschuwelijk manier en ik heb al mijn testen over telkens ongeveer 250 van die woorden met vrij goede punten eigenlijk gehaald op een combinatie van puur geluk en snel stampen vlak voor de test (wat ik, gelukkig, vrij goed kan). Tips heb ik dus niet, behalve dat je mij niet na moet doen, helaas.

    Maar goed, Latijn is awesome! Ik vind het oprecht een heel leuke taal haha. Ik heb ook gezien dat we ergens komend trimester een deel van Harry Potter in het Latijn gaan lezen dus daar ben ik echt excited voor, haha.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Arellano schreef:
    Oeh ja ik doe Latijn. Ik zit inmiddels in het derde middelbaar Latijn-wiskunde (op een katholieke school though).
    Wij moeten nu een woordenlijst leren met de 875 meest frequente woorden (wel maar in één richting, wat toch een heel verschil is haha) en ik kan je helaas totaal geen tips geven. Ik leer ze op een afschuwelijk manier en ik heb al mijn testen over telkens ongeveer 250 van die woorden met vrij goede punten eigenlijk gehaald op een combinatie van puur geluk en snel stampen vlak voor de test (wat ik, gelukkig, vrij goed kan). Tips heb ik dus niet, behalve dat je mij niet na moet doen, helaas.

    Maar goed, Latijn is awesome! Ik vind het oprecht een heel leuke taal haha. Ik heb ook gezien dat we ergens komend trimester een deel van Harry Potter in het Latijn gaan lezen dus daar ben ik echt excited voor, haha.


    Moet je de pegasus woordenlijst leren?
    Wij werken namelijk met pegasus omdat dat het beste handboek is en alle middelbare scholen dat gebruiken! Dus zowel het voc als grammaticaboek heb ik standaard mee haha

    Ik leer ook vaak net op voorhand dus ik voel je!
    Het blijft ook allemaal echt heel moeilijk hangen als ik lang op voorhand leer ugh

    Harry potter in het latijn is super leuk! Of de kleine prins, die hebben ze ook vertaald! Het is een heel leuke manier om latijn te leren!
    Wij moeten nu ook fabelteksten lezen alsof je gewoon een boek in nl zou lezen (de fabulae syrae, dat is deel van een handboek latijn waarin geen woord nederlands staat. Latijn wordt dan aangeleerd alsof je frans zou leren, gewoon door het voortdurend te horen en te lezen. Echt crazy wel haha)


    A to the Z

    YASS LATIJN! *O* Supergaaf dat je leerkracht wordt, ik denk er ook over na! (Ik heb nog drie jaar voor ik moet beslissen, maar het lijkt me wel leuk). Goed, Latijn. Ik word daar altijd gewoon immens blij van. daarom ook mijn status Net als Grieks.

    Ik leer de woorden ook twee kanten op (hoeft niet, maar dan onthoud ik het beter). Ik doe het eigenlijk gewoon als een spelletje. En als het verplicht is, zou ik het net zo leren als elke andere "actieve" taal, zoals Frans ofzo. Veel succes!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Moet je de pegasus woordenlijst leren?
    Wij werken namelijk met pegasus omdat dat het beste handboek is en alle middelbare scholen dat gebruiken! Dus zowel het voc als grammaticaboek heb ik standaard mee haha

    Ik leer ook vaak net op voorhand dus ik voel je!
    Het blijft ook allemaal echt heel moeilijk hangen als ik lang op voorhand leer ugh

    Harry potter in het latijn is super leuk! Of de kleine prins, die hebben ze ook vertaald! Het is een heel leuke manier om latijn te leren!
    Wij moeten nu ook fabelteksten lezen alsof je gewoon een boek in nl zou lezen (de fabulae syrae, dat is deel van een handboek latijn waarin geen woord nederlands staat. Latijn wordt dan aangeleerd alsof je frans zou leren, gewoon door het voortdurend te horen en te lezen. Echt crazy wel haha)


    Wij hebben als methode SPQR en hij is echt superchill. Heel mooi boek en alle niet oudetalen docenten zijn jaloers op het boek. Wel echt vreemd dat Latijn net zo geleerd wordt als Frans. (:


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ik heb drie jaar Latijn gehad!
    Zit nu in 4 Gymnasium en heb alleen nog Grieks haha.
    Voor mij hielp wrts altijd enorm met stampwerk
    (Ik heb trouwens de plussende van wrts)


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Moet je de pegasus woordenlijst leren?
    Wij werken namelijk met pegasus omdat dat het beste handboek is en alle middelbare scholen dat gebruiken! Dus zowel het voc als grammaticaboek heb ik standaard mee haha

    Ik leer ook vaak net op voorhand dus ik voel je!
    Het blijft ook allemaal echt heel moeilijk hangen als ik lang op voorhand leer ugh

    Harry potter in het latijn is super leuk! Of de kleine prins, die hebben ze ook vertaald! Het is een heel leuke manier om latijn te leren!
    Wij moeten nu ook fabelteksten lezen alsof je gewoon een boek in nl zou lezen (de fabulae syrae, dat is deel van een handboek latijn waarin geen woord nederlands staat. Latijn wordt dan aangeleerd alsof je frans zou leren, gewoon door het voortdurend te horen en te lezen. Echt crazy wel haha)

    Jup wij gebruiken Pegasus!
    Ja same, tbh heb ik ergens de stress nodig van ‘Ik hen straks/morgen test dus ik moet het echt wel kennen’ en leer ik het dan net beter dan wanneer ik het een week op voorhand doe.
    Oh de kleine prins klinkt ook leuk! Ik heb echt zin in de komende jaren haha, gezien we nu eindelijk het grootste deel grammatica hebben afgerond en eindelijk aan echte teksten gaan beginnen. Maar oeh dat klinkt moeilijk! Maar ook echt wel supergaaf tbh haha. Ik vind het ook wel grappig, toen ik net Latijn deed vroeg mijn opa altijd van ‘En, stel jezelf eens voor in het Latijn.’ Of ‘Vertel wat je gedaan hebt vandaag, in het Latijn.’ Dat ik zo ben van opa, that’s not how it works haha.

    Also @Mare ik heb ook een Latijnse signature gehad! Ik heb enkele maanden ‘Quidquid Latine dictum sit, altum videtur.’ Maar bijna niemand kon het lezen haha dus heb ik een andere genomen.

    [ bericht aangepast op 13 april 2018 - 16:39 ]


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Arellano schreef:
    (...)
    Jup wij gebruiken Pegasus!
    Ja same, tbh heb ik ergens de stress nodig van ‘Ik hen straks/morgen test dus ik moet het echt wel kennen’ en leer ik het dan net beter dan wanneer ik het een week op voorhand doe.
    Oh de kleine prins klinkt ook leuk! Ik heb echt zin in de komende jaren haha, gezien we nu eindelijk het grootste deel grammatica hebben afgerond en eindelijk aan echte teksten gaan beginnen. Maar oeh dat klinkt moeilijk! Maar ook echt wel supergaaf tbh haha. Ik vind het ook wel grappig, toen ik net Latijn deed vroeg mijn opa altijd van ‘En, stel jezelf eens voor in het Latijn.’ Of ‘Vertel wat je gedaan hebt vandaag, in het Latijn.’ Dat ik zo ben van opa, that’s not how it works haha.

    Also @Mare ik heb ook een Latijnse signature gehad! Ik heb enkele maanden ‘Quidquid Latine dictum sit, altum videtur.’ Maar bijna niemand kon het lezen haha dus heb ik een andere genomen.


    Haha ja dat is wel true. Want ja, zeg nou zelf: liefde overwint alles klinkt hartstikke cliché, maar amor vincit omnia is beter. Hoop ik. (;


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    IK heb nu 2 jaar latijn


    -

    Ik doe geneeskunde, maar ik heb zes jaar Latijn gedaan en het was altijd een van mijn favoriete vakken! Leerkracht Latijn lijkt me wel een leuke studierichting (veel vanbuiten leren, maar ik vond Latijn echt geweldig). Ik heb in mijn richting toch nog een beetje Latijn btw, al die spiertjes en botjes en andere shizzle: allemaal in het Latijn.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb op de middelbare school 5 jaar Latijn gevolgd (en 1 jaar Grieks).
    Vorig jaar ben ik afgestudeerd met Latijn. Ons eindexamenonderwerp was Livius. Vre-se-lijk. :')

    Uh jaaaaaa...
    Ik ben vier jaar geleden afgestudeerd op het Gymnasium met Latijn. 't Is alleen weer eventjes geleden lol.

    Ik gebruikte voor woordenlijsten altijd wrts.nl, kheb alleen geen idee of dat nog bestaat lol.


    Deep inside, I've never felt alive

    Sorry jongens, ik ben helaas niet zo hoog geschoold (':


    We were the forever that didn't last

    Ik studeer Griekse en Latijnse Taal en Cultuur en geneeskunde! Leuk om te zien dat er ook meerdere klassieke studenten op Q zitten hihi. Wij mogen bij vertalen ook geen woordenboeken en dergelijke meer gebruiken, dus ook voor mij is een redelijk actieve woordenschat erg belangrijk... Ik heb inderdaad ook flink moeten stampen, maar uiteindelijk vind ik dat je toch het meest leert via het vertalen, dus vooral heel veel doen. Verder heb ik weinig tips, ik vond Memrise een fijne website/app om woorden te leren!


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Is dat dan Taal- en letterkunde?


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28