• Hoeveel tekorten mag je staan op je eindrapport? En word je afgerekend op de onvoldoendes die je staat bij de overgang? Ik zit nu in het derde jaar van de middelbare school en sta tot nu toe één onvoldoende en dat is een vier op economie. Ook sta ik redelijk laag op aardrijkskunde, wiskunde en scheikunde. Volgend jaar kies ik van deze vakken alleen wiskunde, en de rest laat ik vallen. Maar ik vraag me af: als ik de vakken waar ik een onvoldoende op sta niet kies, ga ik dan wel over?

    Trein schreef:
    Hoeveel tekorten mag je staan op je eindrapport? En word je afgerekend op de onvoldoendes die je staat bij de overgang? Ik zit nu in het derde jaar van de middelbare school en sta tot nu toe één onvoldoende en dat is een vier op economie. Ook sta ik redelijk laag op aardrijkskunde, wiskunde en scheikunde. Volgend jaar kies ik van deze vakken alleen wiskunde, en de rest laat ik vallen. Maar ik vraag me af: als ik de vakken waar ik een onvoldoende op sta niet kies, ga ik dan wel over?

    Voor mij is het al weer 4 jaar geleden dat ik me hier zorgen over maakte, maar volgensmij mocht je of twee 5en staan of één 4. Het maakt niet uit of je dat vak nou kiest over laat vallen


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Bij ons op school is de regel dat je tot 3 tekort sowieso overgaat, van 3-5 in de bespreekzone zit en na 5 blijf je zitten of ga je van school. Ik weet niet hoe het bij jou zit, dus ik zou even op je schoolsite kijken, daar staat er vast wel iets. +ze willen niet graag mensen in de derde laten zitten, dus vaak stemmen ze wel over.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Volgens mij verschilt dat per school. Ik zou het gewoon even navragen als ik jou was, dan laat je ook meteen motivatie zien (:


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Één 4 telde bij ons op school voor twee 5en. Ik had zelf in de derde van de HAVO een 4 voor economie en een 5 voor wiskunde en ben zo nog net overgegaan. Ik heb dyscalculie dus ik was superblij toen ik die vakken eindelijk kon laten vallen en me gewoon op geschiedenis en talen etc kon focussen in de bovenbouw.
    In totaal had ik dus in principe drie 5en en dat was de max om mee over te kunnen. Ik geloof wel dat ik dat moest compenseren met andere vakken, maar dit weet ik niet zeker meer.

    Maar dit is ongeveer 10 jaar geleden, dus ik weet niet zeker of deze regeling nog steeds geldt. Het lijkt me dat je met 1 onvoldoende wel safe zit, vooral als het om een vak gaat waar je niet mee door wil. Vraag een gesprek aan met je mentor om duidelijkheid te krijgen want ik weet uit ervaring dat deze situatie enorm stressvol kan zijn. Op die manier heb je in één klap duidelijkheid en weet je waar je aan kan werken/naartoe kan leven. Geeft rust.

    Succes!

    [ bericht aangepast op 17 april 2018 - 15:43 ]


    ars moriendi

    Bij ons was je een bespreekgeval als je 2 over meer onvoldoendes had, maar er zijn ook mensen overgegaan met die twee onvoldoendes dus dat hing ook weer af van je inzet e.d.

    Succes !


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Nu ik zo de reacties leest maakt het eigenlijk geen bal uit als je bijvoorbeeld net drie vijven hebt: je school bepaalt of je over mag of niet. Als zij zien dat jij echt hard je best doet en de motivatie hebt om door te gaan mag je over. Is bij mij ook gebeurt in de derde. Als je twijfelt zou ik gewoon je mentor even een mailtje sturen.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Ik zou het aan je mentor vragen


    It's hard to dance with a devil on your back. So shake him off.

    Dat moet je bespreken met je mentor, want elke school heeft weer aparte regels voor overgaan.


    Seasons will change, but I shall remain