• "Gewoon pijnstillers blijven slikken en doorgaan, dan gaat het vast wel over!"

    Dat is wat ik zowat de afgelopen jaren heb gehoord terwijl ik al bijna 10 jaar loop met mijn probleem. En mijn probleem is dat ik ongeveer bijna 10 jaar geleden in groep 8 knieklachten kreeg omdat ik door een pestkop tegen mijn rechterknie ben getrapt omdat ik van hem niet naar mijn tafel mocht, maar dat toch heb gedaan nadat hij de andere weg steeds bleef blokkeren en heen en weer.

    Vanaf dat moment is eigenlijk het gezeik begonnen, ik hoorde vaker een knak in mijn knie, ik kon op een gegeven moment niet meer goed traplopen en mijn knie zat steeds vaker vast waardoor ik niet meer door mijn knieën kon of bukken. Na veel aandringen van pijn maar gewoon door blijven gaan heeft mijn toenmalige huisarts die nu met pensioen is, mij doorverwezen naar de Fysio. Even later was door mijn omgeving en de Fysiotherapeut vastgesteld: "Groeipijn, spieren zitten vast. Je moet meer bewegen." Alleen mijn probleem de oefeningen die ik deed kon ik niet uitvoeren want alles zat muur en muur vast, en ze zouden moeten helpen maar als ik ze had gedaan dan was de pijn altijd nog veel erger dan dat het ervoor was.
    In die tussentijd ben ik gewoon doorgegaan met gym, dansen op de middelbare school en ik had last maar ik sportte toch gewoon ? Ik bleef de pijn aanhouden en als ik mijn knieën boog of nu nog buig dan hoor en voel je een knak en iets omhoog schieten of bewegen. Eerst dachten we dat het kraken en knakken naast het vastzitten gewoon bij stijfheid hoorde. Toen ik ook nog geen diagnose had of eigenlijk door de dokter nog geen verschil van lengte tussen mijn benen was vast gesteld wist ik het wel. Mijn rechterknie was dus toen al ook een stuk kleiner dan mijn linkerknie, wat deed 13 a 14 jarige Mantis dus? Die ging met haar linkerknie gebogen staan om wat druk van haar rechterbeen/heup af te halen totdat dat natuurlijk ook pijn ging doen en Mantis eigenlijk van de ene knie naar de andere knie overging met buigen en op één kant leunen. Wat ik toen eigenlijk ook al niet had moeten doen maar zo had ik het minste pijn.

    Na de zoveelste keer last, en vastzitten en weer half zitten huilen heeft mijn moeder toen ik 15 jaar was aan de bel getrokken bij onze huisarts die toen alles aanhoorde, naar mijn knieën ging kijken en vanaf dat moment al eigenlijk zei: "Dit voelt niet goed, is niet ook bepaald passend voor je leeftijd ik verwijs je door voor de Orthopeed in het ziekenhuis en ik laat een MRI van je knie aanvragen." Toen ik eenmaal de MRI had gehad en ik ook een minder fijn momentje had erin waar mijn knie naar de bovenkant van het MRI toestel trok met pijn had ik bij mijzelf ook al het gevoel bevestigd wat ik eigenlijk al jaren zei: "Dit is gewoon geen groeipijn meer."

    Toen kwam de uitslag, en die luidde: "Mantis voor iemand van je leeftijd vinden we wel heel erg weinig kraakbeen op de binnenkant van je knie, ook hebben wij een scheur in het groeibot en de plek waar de meeste kraakbeen gevormd wordt gevonden." En dat was precies op mijn onderbot waar ik 3 jaar geleden keihard tegenaan getrapt werd. Ze wisten eigenlijk niet of mijn operatie een kijkoperatie zou worden, of een operatie waarbij ze mijn hele knieschijf om zouden klappen en daar wat zouden doen. Het werd uiteindelijk de kijkoperatie die ook succesvol verlopen was. Conclusie: Er ze zagen een klein stukje gezond nieuw kraakbeen groeien, hebben stukjes bot uit mijn knie verwijderd wat afgeroken was en er werd mij verteld dat mijn rechterbeen kleiner was dan mijn linkerbeen.

    Twee maanden na de operatie kon ik alles weer totdat ik bij de simpelste beweging na mijn operatie door mijn knieën gaan wat ook gewoon weer kon volgens de Orthopeed. En toen was het "KNAK" een het begon allemaal weer opnieuw het voelde alsof er weer een stukje bot was afgebroken en vastzat.
    Voor de operatie had ik al moeite met traplopen, toen ging het twee maanden weer goed en nu kon ik het niet meer, elke stap wat ik zette hoorde je een knakkend geluid, als ik de trap op of af kwam hoorde je bij elke stap een soort krakend/knakkend bot. Door mijn knieën gaan kon ik niet meer, ik begon weer scheef te lopen, alles begon weer pijn te doen, ondanks het dansen wat ik nog steeds deed totdat mijn rechterbeen/knie mij niet meer kon houden. Vanaf dat moment moest ik ook steeds switchen van het steunen van mijn rechterbeen naar mijn linkerbeen en weer terug, want ik kon het niet meer houden alles deed gewoon pijn. Het was geen spierpijn dit was gewoon botpijn, het gevoel dat mijn botten steeds tegen elkaar aan wrijven en daarna blijf ik de pijn door mijn botten voelen. Nu begon ik het ook in mijn heup te voelen maar ondanks alle pijn en de paracetamol die ik slikte ben ik gewoon door gegaan heb ik nog gedanst, wat ik later op heb gegeven want het kon niet meer. Maar ik kon niet onder het huishouden vandaan en daar ben ik gewoon door mee gegaan.
    Ik merkte gewoon dat elke keer als ik iets moet trillen of de trap op moest waarbij ik mijn knie moest gaan gebruiken ik bovenaan kwam met mijn knieën die begonnen te trillen alsof het een seintje was van: 'Mantis we houden je niet meer.' Daarna moest ik gewoon ook nog echt even zitten en dan ging ik die klote trap weer af en dan moest ik hopen dat ik niet door mijn knie zakte bij elke tree die ik nam.

    Mijn ouders hielden er op dit moment ook rekening mee dat ik vaker last kreeg van mijn heup en mijn lopen, ik moest mij vaker aan karretjes of iets vasthouden omdat ik gewoon niet meer kon staan op mijn benen. wij zijn toen op pad geweest en het lange lopen deed gewoon pijn, maar daarna nam ik een aspirine en was het klaar want het zou wel over gaan. En dan ga je rond de kerstdagen naar een tuincentrum wat overvol is en ramt er een dame vol tegen je rechterheup aan met haar karretje en verga je van de pijn. Daarna voelde ik gewoon dat ik bijna veel minder en niks meer kon, zitten wat normaal wel redelijk was en wel voor pijn zorgde alleen bij mijn benen zorgde nu bij voor mijn rug, ik kon niks meer, niet bewegen, niet omdraaien. Tillen ging moeizaam. Alles waar ik normaal al aan gelimiteerd was werd dus nog minder. Toen heb ik 5 dagen aspirines geslikt wat de pijn niet afnam. Naar aandringen daarvoor zijn we naar mijn nieuwe huisarts gegaan, een vrouw. Begrijp mij niet verkeerd maar op het moment waar mijn andere nieuwe mannelijke huisarts al had aangeboden om even te kijken bij mijn knie zei deze vrouw: "Ik schrijf je ibruprofen voor, moet je een week slikken en een spiegelbeeld opbouwen en dan gaat de pijn weg."

    Een week later kwamen wij terug, waar het bij de meeste patiënten minder zou moeten worden was er bij mij geen vooruitgang. Haar reactie was dan ook: "Je zal toch in beweging moeten blijven en pijnstillers moeten gaan slikken." Dus ik ben toen ook niet meer naar de huisarts geweest. De pijn heb ik 3 maanden gehouden en daarna is het even weggeweest maar het moment dat ik mij weer verstapte met rechts kwam het wee terug. Ik gaf het op. ik bleef constant in beweging maar ik kon niet meer, ik kon niet meer tillen, want dan zat mijn knie vast, of ik kwam niet omhoog, ik kon niet meer over drempels heenlopen, zitten deed pijn, liggen deed pijn. Lopen deed pijn. We waren inmiddels een half jaar tot langer verder. Elke dag had ik pijn wat met de pijnstiller aspirine niet weg leek te gaan. Kerst 2017 kon ik al bijna niks meer ik ben toen continu scheef/gebogen met beide knieën gaan staan.

    Maar wij hebben ook een verhuizing gehad, en toen heb ik geholpen met tillen, verhuizen en de verbouwing toen wij eind maart begin april hier in kwamen wonen. Na de verhuizing was ik al kapot gewoon het gevoel dat je benen je niet meer kunnen houden.
    Het was zo erg dat ik niet meer kon zitten zonder 2 kussens in mijn rug te hebben voor mijn linkerheup, maar de pijn ging niet weg die bleef daar zitten, ik kan nu ook niet meer lopen ook al is het een klein stukje of en opstapje, ik ben moe, ik ben op. Het is nu zo hoog opgelopen dat ik niks meer kan doen en als ik zelf in ruststand lig, ik mijn knieën zelf gebogen moet houden omdat ik dan nog pijn voel. Daardoor word ik nu al steeds om 5 uur wakker van de pijn.

    Dit was de druppel omdat ze nu al zagen dat ook al bleef ik bewegen het niet beter werd, de pijn nam niet af ook al nam ik bijna een hele week lang elke dag aspirines de pijn ging niet weg. Toen ik eenmaal bij mijn huisarts kwam, dit was dus mijn mannelijke huisarts. Ik heb een vrouw en een man, nam hij mij serieus, heeft hij ook testen gedaan met mijn knieën hij heeft gevoelt, gehoord en de symptomen herkent. En zelfs hij schrok zich een hoedje omdat je als 20 jarige niet deze klachten hoort te hebben. Pas na je 50ste, toen ik vroeg naar in beweging blijven zei hij: "Je kan wel proberen te sporten maar als je knieën niet meewerken of je lichaam het niet toe laat kan je het niet." Ook heeft hij mij niet weggestuurd met het norm van pijnstillers en blijven bewegen.

    Mijn huisarts denkt nu ook dat ik heel weinig kraakbeen heb bijna niks in mijn knie en een beschadigde meniscus, wat ook doorgegaan kan zijn door het slecht lopen naar mijn linkerknie.

    Ik heb bijna zitten janken, toen ik doorgestuurd werd naar de Orthopeed, niet de zoveelste keer "Blijf maar pijnstillers slikken en bewegen, komt wel goed meis."

    Nu was dat gesprek met de huisarts 26 april, 29 mei kan ik pas terecht bij de Orthopeed maar ook al trek ik het sommige dagen gewoon niet want het is gewoon fucking kut want je hele lichaam doet 24/7 pijn. Maar om te weten dat je ein-de-lijk voor jezelf te horen krijgt dat het niet ligt aan het feit dat je niet genoeg beweegt, dat het geen vastzitten de spieren zitten. Ik weet niet wat ze gaan doen, wat de ingreep zal zijn maar ik ben al blij dat ik weet dat ik geholpen kan worden, dat het geen kwestie is van: 'Je bent jong, een pijnstiller en doorgaan.'

    [ bericht aangepast op 8 mei 2018 - 11:17 ]


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Sorry, to much to read. Maar ik denk dat ik je vanuit de titel en het pestverhaal wel begrijp!


    Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

    Jeetje wat super klote is dat.

    sowieso zijn huisartsen erg irritant, heb zelf ook knieproblemen geërfd maar ben eerst naar 30 andere oplossingen gestuurd voor ik mijn kijkoperatie kreeg aan beide knieën. Helaas niet geholpen en ik heb een Pijnsyndroom. Ik heb wel moeten stoppen met dansen want dat was mede een oorzaak.

    Hopelijk komt er bij jou wel een oplossing zodat het beter met je gaat.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Wauw. Wat vervelend! ik kan me zo begrijpen dat je je erg ongehoord voelde. Ik hoop echt dat de orthopeed wat voor je kan betekenen, en echt dat er nu iets meer aan gedaan kan worden dan de vorige keer, zodat je die pijn niet meer hebt.
    Sterkte met wachten! En sterkte met alles wat straks gaat komen


    It's never gonna happen, Guys.

    Oh wow wat verschrikkelijk! Ik hoop echt dat de volgende ingreep je gaat helpen en dat je je lichaam wat rust kunt gunnen.

    Ik wel wel even opmerken dat ik me in jouw tekst vreselijk irriteerde aan de manier waarop je mannelijke huisartsen tegenover vrouwelijke leek te zetten. Je had het vast niet zo bedoeld, maar het geslacht is gewoon irrelevant en je had het gewoon iets anders kunnen verwoorden. Idk, het kwam voor mij gewoon nogal over dat je de nadruk legde dat de de een een vrouw is en de ander een man.


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    Oh wow wat verschrikkelijk! Ik hoop echt dat de volgende ingreep je gaat helpen en dat je je lichaam wat rust kunt gunnen.

    Ik wel wel even opmerken dat ik me in jouw tekst vreselijk irriteerde aan de manier waarop je mannelijke huisartsen tegenover vrouwelijke leek te zetten. Je had het vast niet zo bedoeld, maar het geslacht is gewoon irrelevant en je had het gewoon iets anders kunnen verwoorden. Idk, het kwam voor mij gewoon nogal over dat je de nadruk legde dat de de een een vrouw is en de ander een man.


    Nee dat was het ook niet zo bedoeld, had ik ook in het begin moeten zeggen. Komt denk ik ook omdat ik altijd al een mannelijke huisarts heb gehad daarbij is die in 2015 met pensioen gegaan. En mijn andere mannelijke huisarts nu is net zoals mijn eerdere huisarts nog echt zo'n typische huisarts van vroeger. Dat bedoelde ik er mee te zeggen, ook kwa aanpak. Meer van eerst even kijken wat het is dan gelijk te zeggen ik geef je pijnstillers mee. Dat probeerde ook ook duidelijk te maken met: "Wat mijn andere huisarts zou doen kwa eerst kijken of er iets mis is met je knie of heup, terwijl zij gelijk overging in pijnstillers."

    Voortaan zet ik er wel een disclaimer bij ja, dat ik het niet zo bedoelde.

    Edits; Heel veel shit en kut spelfouten.

    [ bericht aangepast op 8 mei 2018 - 13:13 ]


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Mantis schreef:
    (...)

    Nee dat was het ook niet zo bedoeld, had ik ook in het begin moeten zeggen. Komt denk ik ook omdat ik altijd al een mannelijke huisarts heb gehad daarbij is die in 2015 met pensioen gegaan. En mijn andere mannelijke huisarts nu is net zoals mijn eerdere huisarts nog echt zo'n typische huisarts van vroeger. Dat bedoelde ik er mee te zeggen, ook kwa aanpak. Meer van eerst even kijken wat het is dan gelijk te zeggen ik geef je pijnstillers mee. Dat probeerde ook ook duidelijk te maken met: "Wat mijn andere huisarts zou doen kwa eerst kijken of er iets mis is met je knie of heup, terwijl zij gelijk overging in pijnstillers."

    Voortaan zet ik er wel een disclaimer bij ja, dat ik het niet zo bedoelde.

    Edits; Heel veel shit en kut spelfouten.


    Ik dacht al dat je het niet zo bedoelde hoor, ik wilde je ook zeker niet aanvallen of afkraken.^^

    Vind het trouwens heel erg wat er gebeurd is en ook vooral dat die ene pestkop gewoon zorgeloos verder door het leven gaat terwijl jij hier met de problemen zit!


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Ik dacht al dat je het niet zo bedoelde hoor, ik wilde je ook zeker niet aanvallen of afkraken.^^

    Vind het trouwens heel erg wat er gebeurd is en ook vooral dat die ene pestkop gewoon zorgeloos verder door het leven gaat terwijl jij hier met de problemen zit!



    Daar baal ik nog het meest van, dat is gewoon wat mij ook het meeste pijn doet. Dat ik gewoon al jaren aangeef dit is er gebeurd hier komt het door, en dat t weggewuifd word.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Hmm. Dit komt me wel bekend voor, toen ik 15 was had ik ook allemaal onverklaarbare klachten (inmiddels is bekend dat ik ME en CPS heb) en toen werd ik ook continu van het kastje naar de muur gestuurd overal enige tip die ik kan geven is tot vervelens aan toe blijven doordrammen. Helaas is onze healthcare zo ingericht dat je eerst 100 keer met een pilletje (of niks) naar huis wordt gestuurd dit is heel zuur voor de mensen waar wel degelijk wat mis mee is. Wat helpt bij alle artsen is om zo duidelijk mogelijk te vertellen dat je radeloos bent en het zo ECHT niet verder kan. Heel veel succes, en blijven doorzetten. Kan ook helpen om bv je moeder of vader mee te nemen als je je wat onzeker voelt over het overbrengen van de ernst van de situatie. Veel sterkte en hoop dat er snel een oplossing komt.


    The truth is out there.

    Okoye schreef:
    Hmm. Dit komt me wel bekend voor, toen ik 15 was had ik ook allemaal onverklaarbare klachten (inmiddels is bekend dat ik ME en CPS heb) en toen werd ik ook continu van het kastje naar de muur gestuurd overal enige tip die ik kan geven is tot vervelens aan toe blijven doordrammen. Helaas is onze healthcare zo ingericht dat je eerst 100 keer met een pilletje (of niks) naar huis wordt gestuurd dit is heel zuur voor de mensen waar wel degelijk wat mis mee is. Wat helpt bij alle artsen is om zo duidelijk mogelijk te vertellen dat je radeloos bent en het zo ECHT niet verder kan. Heel veel succes, en blijven doorzetten. Kan ook helpen om bv je moeder of vader mee te nemen als je je wat onzeker voelt over het overbrengen van de ernst van de situatie. Veel sterkte en hoop dat er snel een oplossing komt.


    Dankjewel, en wat lijkt dat me zo vervelend wat je hebt. En gewoon dat je weet dat er iets mis is maar je wordt gewoon maar weggestuurd. Ik ben zelf laatst ook gaan twijfelen of ik mij niet aan het aanstellen was.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Naar dat je er zolang hebt mee moeten lopen omdat je niet serieus werd genomen. Jij kent je lichaam het beste en ik vind dat artsen het niet af moeten doen met een pijnstiller en meer bewegen. Ik hoop dat de orthopeed je wel kan helpen.


    Physics is awesome

    Hee leuk ik ken dit, ik heb endometriose en 3r werd altijd gezegd dat het normaal is om "een beetje pijn te hebben als je ongesteld bent" ja ok maar hallo ik kan m'n bed niet uit van de pijn is dat ook normaal??
    En een knieblessure waar ik 4 jaar mee rond gerend hebt waarna uiteindelijk geconcludeerd is dat ik, mocht ik te veel rennen, uiteindelijk m'n kruisbanden ga breken, ook leuk.

    Anyways, ik hoop echt dat het gaat helpen bij de orthopeed, niemand hoort zo lang heen en weer gestuurd te worden.


    Spinning around, I'm weightless.

    Even een update voor de mensen die een update willen. Ik heb Tramadol gekregen. Een morfine-achtige pijnstiller.

    Dit ga ik nog aanhouden en aftellen tot over een week dat ik eindelijk terecht kan in het ziekenhuis.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Damn, wat ontzettend rot zeg en wat een gedoe heb je al doorstaan door zo'n lullige rottrap. Maar er was dus een gebrek aan kraakbeen geconstateerd in je been? Zou dat betekenen dat, zelfs als die idioot je niet getrapt had vroeger, je uiteindelijk ook problemen had gekregen? Puur interesse. (:


    ars moriendi

    EdensGate schreef:
    Damn, wat ontzettend rot zeg en wat een gedoe heb je al doorstaan door zo'n lullige rottrap. Maar er was dus een gebrek aan kraakbeen geconstateerd in je been? Zou dat betekenen dat, zelfs als die idioot je niet getrapt had vroeger, je uiteindelijk ook problemen had gekregen? Puur interesse. (:


    Dat weet ik eigenlijk nog niet, want in 2012 hebben ze alleen naar mijn rechterbeen gekeken en aankomende dinsdag gaan ze ook naar links kijken of daar wat mis is. Toen had ik wel gehoord dat rechts waar ik de trap had gehad zegmaar precies op de plek van de scheur ook tevens een groeipunt dat daar wel erg weinig kraakbeen zat. Dus het kan ook puur toeval zijn door die trap.

    Want nu door het verkeerd lopen heb ik ook last van links, als ik er meer van weet laat ik het hier weten. Want vandaag zei mijn huisarts ook dat hij hoopt dat ze mij kunnen helpen, want als het zo slecht kwa kraakbeen, en dat waarschijnlijk mijn meniscus gescheurd is en ik er nu pas achter kom dat ik misschien wel meer schade heb aangericht dan nodig was. Want ze gaan sws geen nieuwe knie aanraden aan een meid van 20.

    [ bericht aangepast op 22 mei 2018 - 16:49 ]


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known