• Dit is waarschijnlijk niet de meest verstandige vraag om te stellen als columnist, maar what the hell is een column nu eigenlijk?

    Sommigen zeggen dat het een anekdote is, sommigen zeggen dat het een tekst is die mensen doet nadenken, anderen beweren dan weer dat het een soort opiniestuk is over een maatschappelijk thema. Maar wat zijn de grenzen van een column dan? Wat kan en kan niet als column? Van af wanneer lees ik een opiniestuk ipv een column? Wanneer is een anekdote een column, en wanneer niet? Is iedere uitgebreid uitgeschreven mening automatisch een column? Moet een column perse grappig zijn of niet? Please help me (ik zit hier dus met een grote identiteitscrisis als columnist, u know).

    Als mensen zich afvragen waarom ik opeens met deze prangende vraag zit... Ik dacht eraan om mee te doen aan een columnwedstrijd, maar als ik kijk naar de shortlist van voorgaande jaren, zijn dat allemaal grappige anekdotes of meningen die zodanig zijn uitgeblazen dat het grappig wordt (of langs de andere kant enorme understatements).


    Ik weet trouwens niet of dit juist staat of niet, excuseer me als het niet zo is.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    HAHAHAHAAHAH precies mijn gedachtes. Maar een column is natuurlijk gewoon een anektdote die mensen doet nadenken doormiddel van jouw opini over een maatschappelijk thema. Duhh.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik weet het niet precies, sorry.
    Wel vind ik het leuk dat er boven mij 2 verschillende soorten eilanden staan (:


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Eiland schreef:
    HAHAHAHAAHAH precies mijn gedachtes. Maar een column is natuurlijk gewoon een anektdote die mensen doet nadenken doormiddel van jouw opini over een maatschappelijk thema. Duhh.

    Dat moet het zijn, inderdaad :W


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik googlede het even voor je, en dit was wat eruit kwam:
    "Een column is een stukje in een krant of een tijdschrift waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst hunoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Er zijn ook gesproken columns voor radio en tv of columns op internet."


    And then we'll see it.

    Ik heb echt geen idee. Ik ben zo'n anderhalf jaar hier columnist geweest en kan het je nog steeds niet vertellen :') oeps?


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    Ik heb echt geen idee. Ik ben zo'n anderhalf jaar hier columnist geweest en kan het je nog steeds niet vertellen :') oeps?

    Join de club van columnisten die geen idee hebben wat ze schrijven haha :W


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Dit vond ik wel een leuke uitleg :P


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    In mijn ogen is een Column hetzelfde als een Blog.
    Alleen worden blogs nooit bekeken en moet je een speciale status hebben voordat je een Column kan schrijven.

    Island schreef:
    (...)
    Join de club van columnisten die geen idee hebben wat ze schrijven haha :W

    Toch fijn dat ik niet de enige ben :'D

    Hooverphonic schreef:
    Dit vond ik wel een leuke uitleg :P

    Geweldig! :'D


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Bij Nederlands moesten we een column schrijven een column:

    -is verbonden met actualiteit
    -heeft een beogende vorm
    -vaak grappig/provocerend/eigen kijk

    Das wat ik onthouden heb.


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.