• Heya,

    Ik wil in september beginnen aan de opleiding Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam. Ik moet voor de studiekeuzecheck onder andere een motivatiebrief schrijven, and boy.. Ik heb het gevoel dat dit voor een bijbaantje veel makkelijker was. Of ben ik gewoon zo perfectionistisch momenteel? :'D
    Anyway, ik heb hem eindelijk af. Maar wil iemand zo lief zijn om hem even na te kijken? Voor eventuele spelfouten, slechte verwoordingen, dingen die gewoon beter kunnen etc etc. Want ik weet momenteel echt niet of het goed is.

    Alvast bedankt als je de moeite wilt doenc;

    Rotterdam, 8 juni 2018

    Betreft: motivatiebrief

    Geachte heer/mevrouw,

    Mijn naam is [Naam] en ik ben op het moment 18 jaar oud. Er werd mij gevraagd om een motivatiebrief te schrijven als onderdeel van de studiekeuzecheck, vandaar deze brief. De opleiding Communicatie heeft mijn interesse gewekt en na mijn bezoek aan de open avond wist ik zeker dat dit iets voor mij is.

    Ik heb in 2017 mijn havo diploma behaald met het profiel natuur & gezondheid. Vervolgens heb ik een aantal maanden verpleegkunde gestudeerd in Utrecht maar dit bleek helaas niks voor mij te zijn. Met deze opleiding ben ik veel zekerder van mijn keuze en daarom erg gemotiveerd om te beginnen.

    Ik kies voor de opleiding Communicatie omdat de wereld van de media al jaren mijn belangstelling heeft. Ook vind ik de verschillende verhalen van mensen en organisaties erg interessant. Concepten bedenken voor opdrachtgevers door middel van goede theorie en creativiteit spreekt mij heel erg aan.
    De theorie leren door basis van verschillende werkvormen spreekt me ook erg aan en vooral het feit dat elke dag anders is. Ik ben zelf een flexibel persoon en vind het leuk om te leren via verschillende methodes. Het samenwerken met opdrachtgevers uit de praktijk lijkt me ook een erg leerzame manier om kennis op te doen.

    Deze opleiding past bij mij. Ik ben erg geïnteresseerd in andere mensen. Hierdoor kan ik me goed inleven in anderen en is het geen probleem om concepten te bedenken bij een bepaald doel dat ze voor ogen hebben. Ik ben een flexibel persoon en vind het geen probleem om mezelf aan te passen aan de situatie. Zowel zelfstandig werken als samenwerken vind ik geen probleem. Ik ben een creatief en perfectionistisch persoon. Ik ga dan ook tot het uiterste om ervoor te zorgen dat een bepaald concept perfect is voor de consument.

    Deze opleiding zie ik als de perfecte stap richting een carrière in de wereld van communicatie. Ik zal dan ook met veel motivatie beginnen en mijn best doen om mijn studie zo goed mogelijk te doorlopen

    Ik wil u alvast bedanken voor uw aandacht en moeite om deze brief te lezen.

    Met vriendelijke groet,


    [Naam]


    El Diablo.

    Oke ik heb lage concentraties maar een paar dingen die je misschien nog eens opnieuw kan bekijken:

    Ik vind die tweede zin misschien een beetje koel. Misschien iets als: Ik wil in deze brief graag onderbouwen waarom ik de opleiding ... wil volgen. -- Dit is ook niet echt briljant maar misschien er nog even op brainstormen?

    '...vind het leuk om te leren via verschillende methodes' - Ik zou het iets uitbreiden en onderbouwen? bijv: Ik heb leren volgens verschillende methodes altijd als heel zinvol ervaren en denk dat het waarde toevoegd aan het goed opnemen van de informatie en het vervolgens ook weer op een creatieve manier overbrengen aan anderen

    Misschien kun je nog wat beter proberen te onderbouwen waarom verpleegkunde niks was en waarom deze opleiding dus juist wel wat is (probeer hier de link tussen te leggen, zo laat je zien dat je goed nagedacht hebt over deze studie tegenover de studie die je eerst deed). Ook kun je misschien nog wat toevoegen over wat je in het baanperspectief leuk lijkt en welke vaardigheden jij graag binnen de studie wil leren (raadpleeg daarvoor de studiegids en vakken van het eerste jaar). Ook zou je nog wat beter kunnen onderbouwen waarom je geinteresseerd bent in mensen (Wil je anderen graag helpen? Informeren? Vind je communicatie heel belangrijk voor goed met elkaar om gaan etc). Dat zelfstandig versus samenwerken zou ik persoonlijk ook nog iets uitbreiden (bv. je vind het prettig om alleen te werken maar samenwerken is ook fijn omdat het brainstormen met anderen je vaak tot nieuwe inzichten brengt). Je zou evt nog wat kunnen toevoegen over de open avond (waarom was dat doorslaggevend? heb je nog iets te melden over sfeer die belangrijk is etc, of de hogeschool zelf?)

    Ik spreek met name vanuit mezelf hierin in en hoe ik mijn motivatie voor mijn toekomstige studie heb gemaakt, maar ik vind de brief die je nu hebt als basis heel goed! Weet ook niet hoe lang die mag zijn de brief. Ben niet echt goed in spelling etc dus misschien kan iemand anders daar nog even naar kijken?


    The truth is out there.

    Ik zou zeker iets meer in detail gaan inderdaad, op de manier waarop ik hem lees zou ik er nog 10 andere opleidingen aan kunnen koppelen tbh. Je hebt nu het stappenplan van het schrijven van een sollicitatiebrief aangehouden zie ik, maar dat mag best bij een motivatie voor een opleiding door elkaar heen lopen. Ik zou bijvoorbeeld die eigenschappen van jou koppelen aan bepaalde vakken die gegeven gaan worden en benoemen welke jou het beste aanspreken en waar je het meest in zal shinen. (Ik zag namelijk dat ze gewoon een overzichtje daarvan op de website voor hebben staan). Persoonlijk zou ik "Ik kies voor de opleiding Communicatie" veranderen naar "Ik wil graag de opleiding Communicatie doen omdat". Ze hebben ook voorbeelden van praktijkopdrachten op de website staan; Welke vindt je het interessantst? Maak het vooral persoonlijk zodat ze echt zien welke kanten en dingen aan hun opleiding jou aan de haak geslagen hebben.


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    grammar nazi incoming ^^

    De theorie leren door basis van verschillende werkvormen


    Dit klopt niet. 'leren op basis van' of 'leren door middel van', niet beide.

    Ik ben een flexibel persoon en vind het geen probleem om mezelf aan te passen aan de situatie. Zowel zelfstandig werken als samenwerken vind ik geen probleem.


    Hier val je in herhaling. ^^

    Ik ben het met bovenstaande personen eens; je hebt duidelijk naar de opleiding gekeken, maar je hebt geschreven wat zij zoeken in een persoon. Het is niet persoonlijk. Wáárom wil je deze studie doen? 'Ik ben geïnteresseerd in anderen' is te vaag. Wat is jouw intrinsieke motivatie, heb je vroeger misschien iets meegemaakt, wat wil je met die verhalen van anderen doen? Er zijn vast meerdere studies op het gebied van communicatie; waarom kies je juist hiervoor?

    Also, zij zullen hetzelfde denken als ik: 'wait, what, verpleegkunde?' En nu ga ik even iets bots vragen; dacht je toen ook dat dit de perfecte studie voor jou zou zijn? Zou het niet kunnen dat nu weer hetzelfde gebeurt; je haakt af omdat het niets voor jou is? Wat heeft jou ervan overtuigd dat Communicatie wél voor jou gemaakt is?

    Ook mis ik een stukje ambitie. Wat wil je later worden? Dat is de klassieker, de eerste vraag die ze op de middelbare school stellen. Denk daar eens over na, wat wil je na deze opleiding gaan doen? En als je het echt niet weet... verzin dan wat. :') Zij kunnen niet in jouw hoofd kijken.

    Misschien ga ik nu wel te ver, maar dit zijn de eerste dingen die mij zouden opvallen als ik iemand moest aannemen. Ik ben ook al een stuk ouder en een stuk verder in mijn opleiding(en) (ja, ik heb ook een studie afgekapt omdat het niets voor mij was, lol).

    [ bericht aangepast op 11 juni 2018 - 15:21 ]

    Ooh thanks y’all ^^ Hier kan ik zeker wat mee!


    El Diablo.

    Ik heb geen verstand van dit soort dingen, maar ik zag wel dit:

    gestudeerd in Utrecht maar dit bleek helaas niks voor mij te zijn.

    Voor het woord "maar" moet een komma in de Nederlandse spellingsregels.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.