• The bright side of Q



    Dag lieve Q'ers!

    Ik merk soms aan mezelf dat het gemakkelijk is om één negatieve gebeurtenis op een dag meteen de hele dag te laten beheersen. Een gemiste trein, een gebroken nagel, een glaasje frisdrank terwijl je voor de honderdste keer een poging doet om enkel water te drinken, een klein meningsverschil, een huisgenootje dat net voor je neus de badkamer in glipt waardoor je te laat komt voor je les, and so on. Voor mij is het dan gemakkelijk om in een draaikolk van pessimisme terecht te komen, waarin eigenlijk niets meer goed lijkt te gaan en waarbij ik steeds slechter en slechter in mijn vel ga zitten. Ik gok zo dat ik — helaas — niet de enige ben die het lastig vindt om mezelf uit een negatieve cirkel te werken. Hoog tijd dus om dit topic te openen!

    Nou, waarom dan?
    Because always look on the bright side of life. Het is zo eeuwig zonde om de negatieve gebeurtenissen op een dag de positieve te laten overschaduwen. Voor elke gemiste trein is er een automobilist die je voor laat gaan als je in de stromende regen op de fiets zit. Voor elke gebroken nagel weet je een ontzettend leuk topje voor een historisch lage prijs op de kop te tikken. Voor elk glaasje frisdrank dat je eigenlijk niet wilde nemen, geeft je stappenteller aan dat je je dagelijkse goal al hebt bereikt. Voor elk klein meningsverschil is er iemand die je uit het niets een complimentje geeft. En voor elke keer dat je huisgenootje je tijdschema in de war schopt, krijg je een appje dat er nog wat restjes eten in de koelkast staan, die je mag pakken als je daar zin in hebt.

    Leuk geprobeerd, maar dat werkt dus niet vandaag
    Weet je het zeker? Het hoeven geen grote dingen te zijn. De positiviteit van vandaag kan zitten in een hond met grappige oren die je bent tegengekomen, een muggenbult die eigenlijk niet zo heel hard jeukt of you name it. Ben je zelfs geen schattige hond tegengekomen of jeukt die muggenbult toch verrekt hard? Neem het heft in eigen handen en met een beetje geluk creëer je niet alleen je eigen geluk, maar ook dat van een ander! Geef zelf dat complimentje dat een glimlach op iemands gezicht tovert, help een vlieg de weg naar buiten te vinden in plaats van hem te grazen te nemen met een vliegenmepper of draai je was een keer op dertig graden in plaats van veertig.

    Heb je je was gisteren al gedaan en ben je vandaag schaamteloos je favoriete serie aan het bingewatchen zonder enig menselijk contact, laten zelfs de vliegen je alleen en is er eigenlijk niets positiefs dat kan gebeuren of gecreëerd kan worden in je spaarzame tripjes naar de koelkast en het toilet? Goed nieuws! Ook online kunnen er mooie dingen gebeuren. Misschien is er hier op Q wel een nieuw hoofdstuk van een story die je volgt of heb je een spontaan gastenboekberichtje. Misschien ben jijzelf wel degene die een spontaan berichtje verstuurt of een reactie plaatst op een story die de dag van de schrijver een stukje zonniger maakt (of twee, of tien).

    Kortom: er is simpelweg geen excuus meer om niet op zijn minst bij één positieve gebeurtenis betrokken te zijn en daarbij stil te staan.




    Leuk en aardig, maar wat is het doel van dit topic?
    Door bewuster bij de positieve dingen stil te staan, laten we ons minder leiden door de negatieve dingen die ons zijn overkomen én zitten we lekkerder in ons vel. Dit klinkt gemakkelijk, maar waarschijnlijk is het dit lang niet altijd. Daarom wil ik in dit topic twee lijsten bijhouden: één lijst waarin alle mooie dingen staan die Q'ers zijn overkomen en één lijst waarin alle mooie dingen staan die Q'ers zelf teweeg hebben gebracht. Ik hoop dat deze lijsten zo oneindig lang mogen worden dat we deze op een slechte dag, waarop het niet makkelijk is om zelf op iets positiefs te komen, kunnen openen. Hopelijk staat er dan iets op de lijst wat diegene toch herkent in zijn eigen dag of is hij na oneindig lang scrollen aan het einde van de lijst toch iets vrolijker geworden.

    Laten we samen dus karmapunten verzamelen en de wereld besprenkelen met regenbogen en glitters. Het lijkt me een mooi streven om dagelijks hier stil te staan bij één positieve gebeurtenis die dag en één goede daad van jezelf die dag. Is jouw dag zo fabeltastisch dat er geen stop zit op de mooie dingen die je zijn overkomen of die je zelf aan de wereld hebt gebracht? Plaats het vooral allemaal! Is je dag niet zo geweldig? Lees de lijsten eens door en denk eens goed na. Of plaats in ieder geval een goede daad van jezelf die dag. Onthoud: karma kent geen deadline. (-;

    Tl;dr
    Don't worry, be happy! Plaats in dit topic dagelijks alle goede dingen die je die dag aan de wereld hebt gebracht en alle goede dingen die de wereld jou heeft gebracht en wees een deel van the bright side of Q.
    Good things Q'ers did

    1. Ik heb met gevaar voor eigen leven een vlieg de weg naar buiten laten vinden.
    2. Ik heb een mier een hoopje slagroom gegeven en nu is hij (of zij) blij!
    3. Ik heb, sneller dan mijn collega's verwachtten, drie jaar aan oud archief materiaal versnipperd en het was nog leuk ook!
    4. Ik ben eindelijk naar de fysio geweest, wat ik ook eigenlijk al drie jaar had moeten doen, lol.
    5. En gister heb ik mijn zusjes toelatingsformulier voor de uni opgehaald, want gister was de deadline en zij was in België. Zij in dikke paniek, dus ben blij dat ik haar heb kunnen helpen. (:
    6. Ik heb me vandaag voor papa verdiept in internetproviders.
    7. Ik heb vandaag de was opgehangen voor mama.
    8. Ik heb een tekstje geschreven voor mijn vriend.
    9. Vandaag samen met mama twee kasten in elkaar gezet (met het nodige gevloek, want de kast wilde niet zoals wij wilden) nadat we bij de Praxis twee van die pakketten hadden gekocht waarvan je dan een kast kan maken.
    10. Ik heb vandaag een vogeltje in veiligheid gebracht.
    11. Ik ruimde de bende in de keuken op.

    Good things that happened to Q'ers

    1. Mijn moeder is op het moment van spreken mijn favoriete avondeten aan het klaarmaken.
    2. Mijn vader is vandaag jarig en we zijn nu gezellig in een restaurant aan het wachten op eten.
    3. Ik vind het weer van de afgelopen tijd echt geweldig.
    4. Ik mocht vanmiddag het laatste stukje taart opeten!
    5. Ik heb vandaag hele moeilijke zware gesprekken gevoerd die er mee zijn geëindigd dat ik weer opgenomen ben, maar ik heb vanmorgen wel lekker in bed met een spinnende kat Netflix gekeken en dat is nu extra bijzonder omdat ik de kat voorlopig niet zie.
    6. Ik weet niet of het nu al telt, maar morgen komt mijn beste vriendin hierheen voor 4 dagen, dan gaan wij naar Markiplier in de RAI. Helaas is in februari toen zijn show gecancled en nu hebben wij dus een deel 2!
    7. Ik ben vandaag met een klasgenoot gaan zwemmen, om nog 1 keer met dat persoon wat af te spreken, en het was gezellig!
    8. Ik ben geslaagd voor mijn DELF examen, dus mijn week kan al de hele week niet meer stuk (:
    9. Vandaag een leuk spijkerjasje en een mooi ondergoedset in de sale gekocht!
    10. Ik werd vandaag zo vrolijk van een konijntje dat in de wei huppelde c: hij zag er gewoon zo vrolijk uit. En horsekisses c:
    11. In plaats van twee uur later op mijn werk niet eens een uur later!
    12. Ik heb vandaag mijn bachelor gehaald!
    13. Ik kon vanochtend heerlijk uitslapen.
    14. Ik heb gezellig met opa, oma, mijn tante en mama kunnen lunchen in de zon.
    15. Ik heb iemand via Q kunnen vinden die mij zou kunnen vervangen tijdens mijn verlof!
    16. Ik ga vandaag weer een oude collega/vriend zien!
    17. Vanmiddag ook een heerlijke tosti gegeten.
    18. Ik zing de hele ochtend al vrolijk mee met ABBA en ik kan niet wachten tot de nieuwe Mamma mia film.
    19. Yayy ik ben over een paar uurtjes in Slovenië!
    20. Net lekker een gebakje gegeten en nu weer op weg.
    21. Ik heb alvast wat dingen voor mijn vakantie geregeld en nu heb ik echt de kriebels om te gaan.
    22. Ik heb deze leuke nieuwe zonnebril besteld en die komt vanavond binnen.
    23. Ik heb vakantie.
    24. Heerlijk avondeten en nog een lekker ijsje later op de avond!
    25. Mijn vader zette vanochtend de hangmat op en dat ligt lekker.
    26. Ik vond een oud spelletje terug en nu is het nostalgie all over the place.

    [ bericht aangepast op 18 juli 2018 - 18:10 ]


    She's imperfect but she tries

    McSteamy schreef:
    Ik heb afgelopen woensdag m'n rijbewijs opgehaald en al behoorlijke stukken gereden sinds die tijd (:


    Gefeliciteerd! Hoe is het om te rijden zonder instructeur?


    Physics is awesome

    CarIyIe schreef:
    (...)

    Gefeliciteerd! Hoe is het om te rijden zonder instructeur?


    Ontzettend relaxed! Het is super!


    26 - 02 - '16