• I need ur help.

    Ik twijfel altijd bij aanhalingstekens.
    Is het “bla bla bla”, zei hij
    Of is het “bla bla bla,” zei hij?
    Dus moet de komma binnen de aanhalingstekens of er buiten?

    Ohja ik heb ook struggles met zinnen;
    Is het “dit is een vraag?”, vroeg hij
    Of is het “dit is ook een vraag?” vroeg hij
    (Dus met of zonder komma?)


    Alvast bedankt lieve mensjes


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Volgens mij kunnen ze in beide gevallen allebei (ben niet 100% zeker tho), je moet alleen wel zorgen dat je consequent blijft.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    https://onzetaal.nl/taaladvies/aanhalingstekens-en-leestekens/
    Ik probeer zelf deze regels aan te houden, maar er lijken niet echt regels te zijn :')


    I am an idiot, I move.

    Mosca schreef:
    https://onzetaal.nl/taaladvies/aanhalingstekens-en-leestekens/
    Ik probeer zelf deze regels aan te houden, maar er lijken niet echt regels te zijn :')


    Danku danku ^^


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Ik doe altijd het leesteken voor de aanhalingstekens. (: Blijkbaar is er niet echt een regel voor, maar dat zie ik in boeken ook altijd en vind ik wat mooier staan.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Er hoeven geen komma's meer bij een zin waar vlak voor het sluitende aanhalingsteken een vraagteken of uitroepteken staat. Het is dus gewoon "Hoeveel puppy's heb je vandaag gezien?" vroeg ze.

    Of de komma binnen of buiten de aanhalingstekens moet, ligt iets lastiger. In theorie kan het allebei, want beide versies worden gebruikt, maar wel in verschillende soorten teksten, dus het is slim daar rekening mee te houden. Als je fictie schrijft (een boek, een kortverhaal, fanfic) zou ik heel erg sterk aanraden de komma binnen de aanhalingstekens te zetten, want dat zul je echt praktisch overal zien, tot het punt waarop een komma na het aanhalingsteken gewoon fout lijkt. Sla een willekeurig boek open: 99% kans dat de komma gezellig tussen het laatste woord en het aanhalingsteken in gepropt zit, tenzij het een heel oud of experimenteel boek is. In andere tekstsoorten, zoals krantenartikelen, officiële brieven of wetenschappelijke artikelen, wordt de komma juist wel vaak buiten de aanhalingstekens gezet, en dat is daarom ook vaak iets wat je op school leert als schrijfregel, waar waarschijnlijk een hoop van de verwarring vandaan komt.

    [ bericht aangepast op 18 aug 2018 - 11:36 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Er hoeven geen komma's meer bij een zin waar vlak voor het sluitende aanhalingsteken een vraagteken of uitroepteken staat. Het is dus gewoon "Hoeveel puppy's heb je vandaag gezien?" vroeg ze.

    Of de komma binnen of buiten de aanhalingstekens moet, ligt iets lastiger. In theorie kan het allebei, want beide versies worden gebruikt, maar wel in verschillende soorten teksten, dus het is slim daar rekening mee te houden. Als je fictie schrijft (een boek, een kortverhaal, fanfic) zou ik heel erg sterk aanraden de komma binnen de aanhalingstekens te zetten, want dat zul je echt praktisch overal zien, tot het punt waarop een komma na het aanhalingsteken gewoon fout lijkt. Sla een willekeurig boek open: 99% kans dat de komma gezellig tussen het laatste woord en het aanhalingsteken in gepropt zit, tenzij het een heel oud of experimenteel boek is. In andere tekstsoorten, zoals krantenartikelen, officiële brieven of wetenschappelijke artikelen, wordt de komma juist wel vaak buiten de aanhalingstekens gezet, en dat is daarom ook vaak iets wat je op school leert als schrijfregel, waar waarschijnlijk een hoop van de verwarring vandaan komt.


    Ah oké, dan zal ik dit maar gebruiken.

    Bedankt iedereen ^^


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.